TEST: Ekologický Yeti udrel klinec po hlavičke

K spokojnosti vôbec netreba pohon všetkých kolies, ani prehnanú výbavu. K dobrej spotrebe stačí diesel a päťstupňová prevodovka. Recept jednoduchosti škodovke vyšiel.

Navonok biela myška, ktorá sa stratí v dave. V praxi veľmi užitočné auto s dobrou spotrebou a dobrým výhľadom na cestu. Yeti s týmto motorom je úsporný, ale označenie GreenLine príliš honosné.(Zdroj: Filip Garaj)

BREZNO, KOŠICE. Rozdielnosť kultúr, filozofií a názorov medzi stredom Európy a Japonskom cítiť aj v technike. Keď ide o ekologicky ladené autá, v krajine vychádzajúceho slnka dominujú hybridy, v Nemecku sú v kurze zase podvýživené vznetové agregáty.

Hoci o skutočnej ekologickosti oboch typov pohonu sa dá polemizovať, minimálne spotrebou a množstvom produkovaných emisií CO2 sú si podobné. Nemci tvrdia, že dosiahnuť dobré výsledky sa dá aj s jednoduchšou technikou, bez dvoch motorov pod kapotou a bez ťažkých batérií v kufri.

Po teste Škody Yeti GreenLine im dávame za pravdu, hoci označenie Greenline znie príliš komerčne až nedôveryhodne. V podstate je to normálna úsporná škodovka vhodná na každý deň. Akurát má pod kapotou pár technických úprav pre dosiahnutie nízkej spotreby.

Zelené úpravy

Prvé české SUV využíva na potlačenie apetítu osvedčenú techniku koncernu VW Group. Turbodiesel 1.6 TDI CR (77 kW/105 k) spolupracuje s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, dopĺňa ho systém štart/stop a alternátor s funkciou rekuperácie energie.

Yeti v „zelenej“ verzii GreenLine má výlučne pohon predných kolies, pneumatiky s nízkym valivým odporom, o 25 mm menšiu svetlú výšku (tá dosahuje hodnotu 155 mm) a plastové kryty na podvozku vylepšujúce aerodynamiku vozidla. Výsledkom snaženia konštruktérov je výrobcom udávaná spotreba 4,6 l/100 km a emisie CO2 119 g/km.

Aj bez multifunkčného volantu prežijete, avšak jeho poloha k prístrojovke nie je ideálna, ale rovnako je na tom Tiguan. Ostatné vlastnosti, radenie a ekonomika prevádzky dokážu túto asi jedinú zlú vlastnosť vyvážiť.

Diaľnica mu nevonia

S dlhým sprevodovaním päťstupňového manuálu sa dá žiť. Iba pri 50-60 km/h sme si občas nevedeli vybrať medzi 3. a 4. stupňom. Indikátor radenia na prístrojom paneli vždy radí zvoliť čo najvyšší prevodový stupeň, motoru však podtáčanie nevyhovuje, čo dáva najavo hlbokým dunením a rezonovaním.

Ideálne sa cíti v rozsahu 1.500 až 2.000 otáčok 1/min, kedy je k dispozícii maximum krútiaceho momentu s hodnotou 250 Nm. Vďaka nemu si Škoda Yeti GreenLine neurobí hanbu ani na diaľnici, hoci diaľnica mu vyslovene kazí spotrebu.

Pri tempe 130 km/h na 5. prevodový stupeň ručička otáčkomera ukazuje 2.400 1/min, čo je menej než má napríklad Kia Rio s naftovým motorom 1,4 CRDi a šesťstupňovou prevodovkou. Akurát, že vďaka diaľnici razom zvýšite priemernú spotrebu aj o 1,5 litra na 100 kilometrov.

Praktické sedadlá na jazdu v meste. Ak máte kratšie nohy, vyskúšajte, či vás nebudú dlhé sedáky tlačiť do lýtok.

Dáva možnosť výberu

Systém štart/stop funguje spoľahlivo, akurát pokiaľ začne fungovať uplynie istý čas. Aktivuje sa vždy až po zahriatí motora, ale čo je pre vodiča najpodstatnejšie, poháňaciu jednotku naštartuje po stlačení spojkového pedála rýchlo a kultivovane.

V redakcii sme dospeli k rôznym názorom na jeho fungovanie, avšak každý si urobil po svojom, pretože funkciu možno tlačidlo vypnúť. V chladnejších dňoch však systém zvládal tri cyklické štartovania v krátkom čase a potom radšej nechal motor bežať. Ani státie cez dve minútky už batéria nezvládla a automat spustil motor.

Aj štart/stop však pomáha k dosiahnutiu čo najnižšej palivovej spotreby. Škodou uvádzané čísla sme síce nezaznamenali, ale Yeti GreenLine dokáže bez výraznejšej snahy vodiča jazdiť v priemere za 5,2 až 5,5 l/100 km. Ani pri dynamickejšej jazde po diaľnici s takmer plným autom postaveným na zimných pneumatikách palubný počítač neukázal viac ako 6,7 l/100 km.

Toto sa nestláča iba zo žartu, pretože „Veľký Brat“ v podobe Škoda Sat vás neustále sleduje. Uznávame, je to dobrý pomocník na každý deň. Najmä pri havárii, poruche alebo snahe o odcudzenie. Akonáhle sa s autom niečo deje, už máte SMS v telefóne.

Úpravy v záujme zníženia apetítu Yetiho nepripravili o dobré jazdné vlastnosti na ceste, vychádzajúce z dlhého rázvoru, pomerne krátkych previsov a tuhšie naladeného pruženia. Podotýkame však, že testovaný exemplár nebol vybavený štandardnými pneumatikami s nízkym valivým odporom.

Nový diesel 1,6 TDI vniesol nový vietor do plachiet značky Škoda na poli naftových motorov. Štvorvalec si s modelom Yeti a jeho prevodovkou vyslovene sadol a napriek začínajúcej zime a snehu na ceste nám ani raz nechýbal pohon všetkých kolies.

Netreba brať Yeti 4x4 ako dogmu, pretože veľmi dobre môže poslúžiť takáto biela a jednoduchá prednokolka.

Kupujem-nekupujem

Kto chce Yeti s motorom 1.6 TDI, inú, ako verziu GreenLine si vybrať nemôže. „Neekologický“ Yeti 2.0 TDI (81 kW/110 k) 4x2 stojí o 1.220 eur menej, má však striedmejšiu výbavu a bude smädnejší. Beriem GreenLine. (Filip Garaj)

Prekážal mi snáď len zelený nápis. Yeti je podľa mňa najlepšia škodovka a napriek príliš šikmej osi volantu si ju viem predstaviť ako auto na každý deň. Malý diesel presvedčil a ako auto nediaľničného typu jednoznačne kupujem. (Rasťo Chvála)

Škoda Yeti GreenLine – základné údaje

motor 1.6 TDI CR
zdvihový objem [cm3] 1598
výkon [kW/k] 77/105
pri otáčkach [1/min] 4400
krútiaci moment [Nm] 250
pri otáčkach [1/min] 1500-2500
maximálna rýchlosť [km/h] 176
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 12,1
nameraná spotreba [l/100 km] 5,5-6,1
emisie CO2 [g/km] 119
batožinový priestor [l] 405-1580
cena modelu od [eur] 17.280

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  4. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  6. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 12 440
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 229
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 326
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 822
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 798
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 577
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 631
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 553
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 333
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 139

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

Neprehliadnite tiež

Test: Trojica dodávok PSA a Toyoty vyniká variabilitou priestoru

Konštruktéri vyťažili z pohonu prednej nápravy maximum. Výjazd na zasnežený kopec tak nebude problémom.

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop