BREZNO, KOŠICE. Rozdielnosť kultúr, filozofií a názorov medzi stredom Európy a Japonskom cítiť aj v technike. Keď ide o ekologicky ladené autá, v krajine vychádzajúceho slnka dominujú hybridy, v Nemecku sú v kurze zase podvýživené vznetové agregáty.
Hoci o skutočnej ekologickosti oboch typov pohonu sa dá polemizovať, minimálne spotrebou a množstvom produkovaných emisií CO2 sú si podobné. Nemci tvrdia, že dosiahnuť dobré výsledky sa dá aj s jednoduchšou technikou, bez dvoch motorov pod kapotou a bez ťažkých batérií v kufri.
Po teste Škody Yeti GreenLine im dávame za pravdu, hoci označenie Greenline znie príliš komerčne až nedôveryhodne. V podstate je to normálna úsporná škodovka vhodná na každý deň. Akurát má pod kapotou pár technických úprav pre dosiahnutie nízkej spotreby.
Zelené úpravy Prvé české SUV využíva na potlačenie apetítu osvedčenú techniku koncernu VW Group. Turbodiesel 1.6 TDI CR (77 kW/105 k) spolupracuje s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, dopĺňa ho systém štart/stop a alternátor s funkciou rekuperácie energie.
Yeti v „zelenej“ verzii GreenLine má výlučne pohon predných kolies, pneumatiky s nízkym valivým odporom, o 25 mm menšiu svetlú výšku (tá dosahuje hodnotu 155 mm) a plastové kryty na podvozku vylepšujúce aerodynamiku vozidla. Výsledkom snaženia konštruktérov je výrobcom udávaná spotreba 4,6 l/100 km a emisie CO2 119 g/km.
Aj bez multifunkčného volantu prežijete, avšak jeho poloha k prístrojovke nie je ideálna, ale rovnako je na tom Tiguan. Ostatné vlastnosti, radenie a ekonomika prevádzky dokážu túto asi jedinú zlú vlastnosť vyvážiť.
Diaľnica mu nevonia S dlhým sprevodovaním päťstupňového manuálu sa dá žiť. Iba pri 50-60 km/h sme si občas nevedeli vybrať medzi 3. a 4. stupňom. Indikátor radenia na prístrojom paneli vždy radí zvoliť čo najvyšší prevodový stupeň, motoru však podtáčanie nevyhovuje, čo dáva najavo hlbokým dunením a rezonovaním.
Ideálne sa cíti v rozsahu 1.500 až 2.000 otáčok 1/min, kedy je k dispozícii maximum krútiaceho momentu s hodnotou 250 Nm. Vďaka nemu si Škoda Yeti GreenLine neurobí hanbu ani na diaľnici, hoci diaľnica mu vyslovene kazí spotrebu.
Pri tempe 130 km/h na 5. prevodový stupeň ručička otáčkomera ukazuje 2.400 1/min, čo je menej než má napríklad Kia Rio s naftovým motorom 1,4 CRDi a šesťstupňovou prevodovkou. Akurát, že vďaka diaľnici razom zvýšite priemernú spotrebu aj o 1,5 litra na 100 kilometrov.
Praktické sedadlá na jazdu v meste. Ak máte kratšie nohy, vyskúšajte, či vás nebudú dlhé sedáky tlačiť do lýtok.
Dáva možnosť výberuSystém štart/stop funguje spoľahlivo, akurát pokiaľ začne fungovať uplynie istý čas. Aktivuje sa vždy až po zahriatí motora, ale čo je pre vodiča najpodstatnejšie, poháňaciu jednotku naštartuje po stlačení spojkového pedála rýchlo a kultivovane.
V redakcii sme dospeli k rôznym názorom na jeho fungovanie, avšak každý si urobil po svojom, pretože funkciu možno tlačidlo vypnúť. V chladnejších dňoch však systém zvládal tri cyklické štartovania v krátkom čase a potom radšej nechal motor bežať. Ani státie cez dve minútky už batéria nezvládla a automat spustil motor.
Aj štart/stop však pomáha k dosiahnutiu čo najnižšej palivovej spotreby. Škodou uvádzané čísla sme síce nezaznamenali, ale Yeti GreenLine dokáže bez výraznejšej snahy vodiča jazdiť v priemere za 5,2 až 5,5 l/100 km. Ani pri dynamickejšej jazde po diaľnici s takmer plným autom postaveným na zimných pneumatikách palubný počítač neukázal viac ako 6,7 l/100 km.
Toto sa nestláča iba zo žartu, pretože „Veľký Brat“ v podobe Škoda Sat vás neustále sleduje. Uznávame, je to dobrý pomocník na každý deň. Najmä pri havárii, poruche alebo snahe o odcudzenie. Akonáhle sa s autom niečo deje, už máte SMS v telefóne.
Úpravy v záujme zníženia apetítu Yetiho nepripravili o dobré jazdné vlastnosti na ceste, vychádzajúce z dlhého rázvoru, pomerne krátkych previsov a tuhšie naladeného pruženia. Podotýkame však, že testovaný exemplár nebol vybavený štandardnými pneumatikami s nízkym valivým odporom.
Nový diesel 1,6 TDI vniesol nový vietor do plachiet značky Škoda na poli naftových motorov. Štvorvalec si s modelom Yeti a jeho prevodovkou vyslovene sadol a napriek začínajúcej zime a snehu na ceste nám ani raz nechýbal pohon všetkých kolies.
Netreba brať Yeti 4x4 ako dogmu, pretože veľmi dobre môže poslúžiť takáto biela a jednoduchá prednokolka.
Kupujem-nekupujem
Kto chce Yeti s motorom 1.6 TDI, inú, ako verziu GreenLine si vybrať nemôže. „Neekologický“ Yeti 2.0 TDI (81 kW/110 k) 4x2 stojí o 1.220 eur menej, má však striedmejšiu výbavu a bude smädnejší. Beriem GreenLine. (Filip Garaj)
Prekážal mi snáď len zelený nápis. Yeti je podľa mňa najlepšia škodovka a napriek príliš šikmej osi volantu si ju viem predstaviť ako auto na každý deň. Malý diesel presvedčil a ako auto nediaľničného typu jednoznačne kupujem. (Rasťo Chvála)
Škoda Yeti GreenLine – základné údaje
motor
1.6 TDI CR
zdvihový objem [cm3]
1598
výkon [kW/k]
77/105
pri otáčkach [1/min]
4400
krútiaci moment [Nm]
250
pri otáčkach [1/min]
1500-2500
maximálna rýchlosť [km/h]
176
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]
12,1
nameraná spotreba [l/100 km]
5,5-6,1
emisie CO2 [g/km]
119
batožinový priestor [l]
405-1580
cena modelu od [eur]
17.280