SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

TEST: Ekologický Yeti udrel klinec po hlavičke

K spokojnosti vôbec netreba pohon všetkých kolies, ani prehnanú výbavu. K dobrej spotrebe stačí diesel a päťstupňová prevodovka. Recept jednoduchosti škodovke vyšiel.

Navonok biela myška, ktorá sa stratí v dave. V praxi veľmi užitočné auto s dobrou spotrebou a dobrým výhľadom na cestu. Yeti s týmto motorom je úsporný, ale označenie GreenLine príliš honosné.Navonok biela myška, ktorá sa stratí v dave. V praxi veľmi užitočné auto s dobrou spotrebou a dobrým výhľadom na cestu. Yeti s týmto motorom je úsporný, ale označenie GreenLine príliš honosné. (Zdroj: Filip Garaj)

BREZNO, KOŠICE. Rozdielnosť kultúr, filozofií a názorov medzi stredom Európy a Japonskom cítiť aj v technike. Keď ide o ekologicky ladené autá, v krajine vychádzajúceho slnka dominujú hybridy, v Nemecku sú v kurze zase podvýživené vznetové agregáty.

Hoci o skutočnej ekologickosti oboch typov pohonu sa dá polemizovať, minimálne spotrebou a množstvom produkovaných emisií CO2 sú si podobné. Nemci tvrdia, že dosiahnuť dobré výsledky sa dá aj s jednoduchšou technikou, bez dvoch motorov pod kapotou a bez ťažkých batérií v kufri.

Po teste Škody Yeti GreenLine im dávame za pravdu, hoci označenie Greenline znie príliš komerčne až nedôveryhodne. V podstate je to normálna úsporná škodovka vhodná na každý deň. Akurát má pod kapotou pár technických úprav pre dosiahnutie nízkej spotreby.

Zelené úpravy

Prvé české SUV využíva na potlačenie apetítu osvedčenú techniku koncernu VW Group. Turbodiesel 1.6 TDI CR (77 kW/105 k) spolupracuje s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, dopĺňa ho systém štart/stop a alternátor s funkciou rekuperácie energie.

Yeti v „zelenej“ verzii GreenLine má výlučne pohon predných kolies, pneumatiky s nízkym valivým odporom, o 25 mm menšiu svetlú výšku (tá dosahuje hodnotu 155 mm) a plastové kryty na podvozku vylepšujúce aerodynamiku vozidla. Výsledkom snaženia konštruktérov je výrobcom udávaná spotreba 4,6 l/100 km a emisie CO2 119 g/km.

Aj bez multifunkčného volantu prežijete, avšak jeho poloha k prístrojovke nie je ideálna, ale rovnako je na tom Tiguan. Ostatné vlastnosti, radenie a ekonomika prevádzky dokážu túto asi jedinú zlú vlastnosť vyvážiť.

Diaľnica mu nevonia

S dlhým sprevodovaním päťstupňového manuálu sa dá žiť. Iba pri 50-60 km/h sme si občas nevedeli vybrať medzi 3. a 4. stupňom. Indikátor radenia na prístrojom paneli vždy radí zvoliť čo najvyšší prevodový stupeň, motoru však podtáčanie nevyhovuje, čo dáva najavo hlbokým dunením a rezonovaním.

Ideálne sa cíti v rozsahu 1.500 až 2.000 otáčok 1/min, kedy je k dispozícii maximum krútiaceho momentu s hodnotou 250 Nm. Vďaka nemu si Škoda Yeti GreenLine neurobí hanbu ani na diaľnici, hoci diaľnica mu vyslovene kazí spotrebu.

Pri tempe 130 km/h na 5. prevodový stupeň ručička otáčkomera ukazuje 2.400 1/min, čo je menej než má napríklad Kia Rio s naftovým motorom 1,4 CRDi a šesťstupňovou prevodovkou. Akurát, že vďaka diaľnici razom zvýšite priemernú spotrebu aj o 1,5 litra na 100 kilometrov.

Praktické sedadlá na jazdu v meste. Ak máte kratšie nohy, vyskúšajte, či vás nebudú dlhé sedáky tlačiť do lýtok.

Dáva možnosť výberu

Systém štart/stop funguje spoľahlivo, akurát pokiaľ začne fungovať uplynie istý čas. Aktivuje sa vždy až po zahriatí motora, ale čo je pre vodiča najpodstatnejšie, poháňaciu jednotku naštartuje po stlačení spojkového pedála rýchlo a kultivovane.

V redakcii sme dospeli k rôznym názorom na jeho fungovanie, avšak každý si urobil po svojom, pretože funkciu možno tlačidlo vypnúť. V chladnejších dňoch však systém zvládal tri cyklické štartovania v krátkom čase a potom radšej nechal motor bežať. Ani státie cez dve minútky už batéria nezvládla a automat spustil motor.

Aj štart/stop však pomáha k dosiahnutiu čo najnižšej palivovej spotreby. Škodou uvádzané čísla sme síce nezaznamenali, ale Yeti GreenLine dokáže bez výraznejšej snahy vodiča jazdiť v priemere za 5,2 až 5,5 l/100 km. Ani pri dynamickejšej jazde po diaľnici s takmer plným autom postaveným na zimných pneumatikách palubný počítač neukázal viac ako 6,7 l/100 km.

Toto sa nestláča iba zo žartu, pretože „Veľký Brat“ v podobe Škoda Sat vás neustále sleduje. Uznávame, je to dobrý pomocník na každý deň. Najmä pri havárii, poruche alebo snahe o odcudzenie. Akonáhle sa s autom niečo deje, už máte SMS v telefóne.

Úpravy v záujme zníženia apetítu Yetiho nepripravili o dobré jazdné vlastnosti na ceste, vychádzajúce z dlhého rázvoru, pomerne krátkych previsov a tuhšie naladeného pruženia. Podotýkame však, že testovaný exemplár nebol vybavený štandardnými pneumatikami s nízkym valivým odporom.

Nový diesel 1,6 TDI vniesol nový vietor do plachiet značky Škoda na poli naftových motorov. Štvorvalec si s modelom Yeti a jeho prevodovkou vyslovene sadol a napriek začínajúcej zime a snehu na ceste nám ani raz nechýbal pohon všetkých kolies.

Netreba brať Yeti 4x4 ako dogmu, pretože veľmi dobre môže poslúžiť takáto biela a jednoduchá prednokolka.

Kupujem-nekupujem

Kto chce Yeti s motorom 1.6 TDI, inú, ako verziu GreenLine si vybrať nemôže. „Neekologický“ Yeti 2.0 TDI (81 kW/110 k) 4x2 stojí o 1.220 eur menej, má však striedmejšiu výbavu a bude smädnejší. Beriem GreenLine. (Filip Garaj)

Prekážal mi snáď len zelený nápis. Yeti je podľa mňa najlepšia škodovka a napriek príliš šikmej osi volantu si ju viem predstaviť ako auto na každý deň. Malý diesel presvedčil a ako auto nediaľničného typu jednoznačne kupujem. (Rasťo Chvála)

Škoda Yeti GreenLine – základné údaje

motor 1.6 TDI CR
zdvihový objem [cm3] 1598
výkon [kW/k] 77/105
pri otáčkach [1/min] 4400
krútiaci moment [Nm] 250
pri otáčkach [1/min] 1500-2500
maximálna rýchlosť [km/h] 176
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 12,1
nameraná spotreba [l/100 km] 5,5-6,1
emisie CO2 [g/km] 119
batožinový priestor [l] 405-1580
cena modelu od [eur] 17.280

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Spánok – základ pevných vzťahov
  3. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  4. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  5. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  6. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  9. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  10. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  1. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  4. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  7. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  8. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  9. Projekt „Zdravé oči už v škôlke“ pomáha zachrániť zrak deťom
  10. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 20 218
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 869
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 013
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 555
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 998
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 178
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 931
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 662
  9. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 657
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 431
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik.

Štát sa zbavuje aj takých vecí, ktoré by mohol speňažiť, konkurzy sa vlečú.


a 1 ďalší 10 h
Juraj Berzedi.

Sú nutné exemplárne tresty.


12 h
Nemocnica  Malacky.

Z prvej ligy akútnych nemocníc môže vypadnúť až 50 zariadení.


13 h

Čo presne bolo spúšťačom včerajšej bitky medzi spartakovcami a slovanistami, nie je vôbec jasné.


Neprehliadnite tiež

Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt
Peugeot 308 GT

V ponuke je benzín, diesel aj plug-in hybrid.


12. okt

Blogy SME

  1. Július Kovács: Dotujeme násilie v Slovenskom futbale a roznášanie covidu
  2. Inštitút strategických politík: Mexiko a USA pracujú na novej dohode zameranej na boj proti kartelom
  3. Štefan Vidlár: Slovensko dole!
  4. Pavel Dvořák: Instantná polievka ako SYMBOL LUXUSU?
  5. Ján Urda: "Dolnokysucký Vlkolínec"
  6. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  7. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  8. Michael Achberger: Takto môžete zdravo maškrtiť večer pri televízore
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 227
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 087
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 091
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 069
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 517
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 104
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 614
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 399
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu