SME
Štvrtok, 8. december, 2022 | Meniny má Marína

TEST: Ekologický Yeti udrel klinec po hlavičke

K spokojnosti vôbec netreba pohon všetkých kolies, ani prehnanú výbavu. K dobrej spotrebe stačí diesel a päťstupňová prevodovka. Recept jednoduchosti škodovke vyšiel.

Navonok biela myška, ktorá sa stratí v dave. V praxi veľmi užitočné auto s dobrou spotrebou a dobrým výhľadom na cestu. Yeti s týmto motorom je úsporný, ale označenie GreenLine príliš honosné.Navonok biela myška, ktorá sa stratí v dave. V praxi veľmi užitočné auto s dobrou spotrebou a dobrým výhľadom na cestu. Yeti s týmto motorom je úsporný, ale označenie GreenLine príliš honosné. (Zdroj: Filip Garaj)

BREZNO, KOŠICE. Rozdielnosť kultúr, filozofií a názorov medzi stredom Európy a Japonskom cítiť aj v technike. Keď ide o ekologicky ladené autá, v krajine vychádzajúceho slnka dominujú hybridy, v Nemecku sú v kurze zase podvýživené vznetové agregáty.

Hoci o skutočnej ekologickosti oboch typov pohonu sa dá polemizovať, minimálne spotrebou a množstvom produkovaných emisií CO2 sú si podobné. Nemci tvrdia, že dosiahnuť dobré výsledky sa dá aj s jednoduchšou technikou, bez dvoch motorov pod kapotou a bez ťažkých batérií v kufri.

Po teste Škody Yeti GreenLine im dávame za pravdu, hoci označenie Greenline znie príliš komerčne až nedôveryhodne. V podstate je to normálna úsporná škodovka vhodná na každý deň. Akurát má pod kapotou pár technických úprav pre dosiahnutie nízkej spotreby.

Zelené úpravy

Prvé české SUV využíva na potlačenie apetítu osvedčenú techniku koncernu VW Group. Turbodiesel 1.6 TDI CR (77 kW/105 k) spolupracuje s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, dopĺňa ho systém štart/stop a alternátor s funkciou rekuperácie energie.

Yeti v „zelenej“ verzii GreenLine má výlučne pohon predných kolies, pneumatiky s nízkym valivým odporom, o 25 mm menšiu svetlú výšku (tá dosahuje hodnotu 155 mm) a plastové kryty na podvozku vylepšujúce aerodynamiku vozidla. Výsledkom snaženia konštruktérov je výrobcom udávaná spotreba 4,6 l/100 km a emisie CO2 119 g/km.

Aj bez multifunkčného volantu prežijete, avšak jeho poloha k prístrojovke nie je ideálna, ale rovnako je na tom Tiguan. Ostatné vlastnosti, radenie a ekonomika prevádzky dokážu túto asi jedinú zlú vlastnosť vyvážiť.

Diaľnica mu nevonia

S dlhým sprevodovaním päťstupňového manuálu sa dá žiť. Iba pri 50-60 km/h sme si občas nevedeli vybrať medzi 3. a 4. stupňom. Indikátor radenia na prístrojom paneli vždy radí zvoliť čo najvyšší prevodový stupeň, motoru však podtáčanie nevyhovuje, čo dáva najavo hlbokým dunením a rezonovaním.

Ideálne sa cíti v rozsahu 1.500 až 2.000 otáčok 1/min, kedy je k dispozícii maximum krútiaceho momentu s hodnotou 250 Nm. Vďaka nemu si Škoda Yeti GreenLine neurobí hanbu ani na diaľnici, hoci diaľnica mu vyslovene kazí spotrebu.

Pri tempe 130 km/h na 5. prevodový stupeň ručička otáčkomera ukazuje 2.400 1/min, čo je menej než má napríklad Kia Rio s naftovým motorom 1,4 CRDi a šesťstupňovou prevodovkou. Akurát, že vďaka diaľnici razom zvýšite priemernú spotrebu aj o 1,5 litra na 100 kilometrov.

Praktické sedadlá na jazdu v meste. Ak máte kratšie nohy, vyskúšajte, či vás nebudú dlhé sedáky tlačiť do lýtok.

Dáva možnosť výberu

Systém štart/stop funguje spoľahlivo, akurát pokiaľ začne fungovať uplynie istý čas. Aktivuje sa vždy až po zahriatí motora, ale čo je pre vodiča najpodstatnejšie, poháňaciu jednotku naštartuje po stlačení spojkového pedála rýchlo a kultivovane.

V redakcii sme dospeli k rôznym názorom na jeho fungovanie, avšak každý si urobil po svojom, pretože funkciu možno tlačidlo vypnúť. V chladnejších dňoch však systém zvládal tri cyklické štartovania v krátkom čase a potom radšej nechal motor bežať. Ani státie cez dve minútky už batéria nezvládla a automat spustil motor.

Aj štart/stop však pomáha k dosiahnutiu čo najnižšej palivovej spotreby. Škodou uvádzané čísla sme síce nezaznamenali, ale Yeti GreenLine dokáže bez výraznejšej snahy vodiča jazdiť v priemere za 5,2 až 5,5 l/100 km. Ani pri dynamickejšej jazde po diaľnici s takmer plným autom postaveným na zimných pneumatikách palubný počítač neukázal viac ako 6,7 l/100 km.

Toto sa nestláča iba zo žartu, pretože „Veľký Brat“ v podobe Škoda Sat vás neustále sleduje. Uznávame, je to dobrý pomocník na každý deň. Najmä pri havárii, poruche alebo snahe o odcudzenie. Akonáhle sa s autom niečo deje, už máte SMS v telefóne.

Úpravy v záujme zníženia apetítu Yetiho nepripravili o dobré jazdné vlastnosti na ceste, vychádzajúce z dlhého rázvoru, pomerne krátkych previsov a tuhšie naladeného pruženia. Podotýkame však, že testovaný exemplár nebol vybavený štandardnými pneumatikami s nízkym valivým odporom.

Nový diesel 1,6 TDI vniesol nový vietor do plachiet značky Škoda na poli naftových motorov. Štvorvalec si s modelom Yeti a jeho prevodovkou vyslovene sadol a napriek začínajúcej zime a snehu na ceste nám ani raz nechýbal pohon všetkých kolies.

Netreba brať Yeti 4x4 ako dogmu, pretože veľmi dobre môže poslúžiť takáto biela a jednoduchá prednokolka.

Kupujem-nekupujem

Kto chce Yeti s motorom 1.6 TDI, inú, ako verziu GreenLine si vybrať nemôže. „Neekologický“ Yeti 2.0 TDI (81 kW/110 k) 4x2 stojí o 1.220 eur menej, má však striedmejšiu výbavu a bude smädnejší. Beriem GreenLine. (Filip Garaj)

Prekážal mi snáď len zelený nápis. Yeti je podľa mňa najlepšia škodovka a napriek príliš šikmej osi volantu si ju viem predstaviť ako auto na každý deň. Malý diesel presvedčil a ako auto nediaľničného typu jednoznačne kupujem. (Rasťo Chvála)

Škoda Yeti GreenLine – základné údaje

motor 1.6 TDI CR
zdvihový objem [cm3] 1598
výkon [kW/k] 77/105
pri otáčkach [1/min] 4400
krútiaci moment [Nm] 250
pri otáčkach [1/min] 1500-2500
maximálna rýchlosť [km/h] 176
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 12,1
nameraná spotreba [l/100 km] 5,5-6,1
emisie CO2 [g/km] 119
batožinový priestor [l] 405-1580
cena modelu od [eur] 17.280

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf sporiteľne: Synovia ma inšpirujú, čo čítať a koho sledovať
  2. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  5. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  6. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  1. Auto na prenájom môže byť výhodné aj pre živnostníkov
  2. BILLA spolu so zákazníkmi pomôže aj pred Vianocami jednorodičom
  3. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  4. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  5. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  6. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  7. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  8. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 708
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 613
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 918
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 997
  5. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 4 991
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 284
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 273
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 100
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

MG EHS

Jedenásť otázok a odpovedí o novinke.


16 h
Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


6. dec
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec

Blogy SME

  1. ASEKOL SK: Prežite Vianoce ekologicky aj u vás doma. Prinášame Vám 5 tipov, ako na to.
  2. Miroslav Daniš: Rozpočet
  3. Jozef Ďanovský: 6 rokov vo väzení ako psychológ
  4. Lubomir Zahora: Schrinkflation- skryté zvyšovanie cien v supermarkete
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Aktér vraždy exprimátora Hurbanova ostal bez trestu. Je mestský policajt a stráži verejný poriadok
  6. Seniori v pohybe: Jaroslav Servátka: „Seniori dokážu prekvapiť a prekvapujú pravidelne.“ 1.časť
  7. Jan Pražák: Sex ve třech?
  8. Ľuboš Vodička: Tajomstvo meča z Mariánky
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 17 525
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 13 949
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 11 180
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 245
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 974
  6. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 558
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 264
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 112
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu