SME

Nemci rozširujú územie, kam nesmú staré autá

Nemecko pokračuje v obmedzovaní vjazdu áut s vysokou úrovňou vypúšťaných emisií. Od Nového roka zaviedli šesť nových nízkoemisných zón a sprísňuje sa 19 existujúcich.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Nemecké mestá pokračujú v obmedzovaní vjazdu áut s vysokou úrovňou vypúšťaných emisií. Od Nového roka zaviedli šesť nových nízkoemisných zón a sprísňuje sa 19 existujúcich. Najnovšie vyhlásili regionálnu nízkoemisnú zónu Porúrie, ktorá má 850 kilometrov štvorcových, napísal portál auto.idnes.cz.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Regionálna nízkoemisná zóna Porúrie zahŕňa územie 14 miest medzi Dortmundom a Duisburgom.

Vyhlásili aj ďalších 5 nových zón a sprísnili pravidlá pre vjazd do už 19 existujúcich zón vrátane významných centier ako sú Stuttgart, Frankfurt nad Mohanom, Karlsruhe alebo Mannheim. Do niektorých už staršie naftové autá vôbec nemôžu.

SkryťVypnúť reklamu

"Nemecko rieši problém znečistenia ovzdušia prachom, a preto v oblastiach s intenzívnou automobilovou dopravou postupne od roku 2008 zavádza nízkoemisné zóny. Inšpiráciou boli skúsenosti s podobnými zónami zriadenými v 90. rokoch vo švédskom Göteborgu a Štokholme," vysvetľuje Miroslav Šuta z českého Centra pre životné prostredie a zdravie.

"Tam sa zóny osvedčili ako účinné opatrenia, ktoré znížilo emisie veľmi nebezpečných jemných prachových častíc až o 40 %. Dobré skúsenosti so znižovaním emisií jemného prachu zavedením zóny má aj Berlín," dodáva.

Stiahnite si do mobilu (android):
Aplikácia s cenami pohonných látok, dopravnými obmedzeniami a policajnými hliadkami

Problém majú najmä staršie nafťáky

V Nemecku rozdeľujú vozidlá do 4 kategórií podľa množstva emisií výfukových plynov. Automobily s najhoršími emisiami škodlivín (vozidlá s benzínovým motorom bez katalyzátora) nemajú nárok na žiadnu plaketu. Nemôžu vojsť do žiadnej z nízkoemisných zón.

SkryťVypnúť reklamu

Vozidlá s najnižšími emisiami naopak získavajú zelenú plaketu a môžu vchádzať do ktorejkoľvek zóny.

Ak máte benzínové auto spĺňajúce aspoň normu Euro 1, dostávate najvyššiu zelenú plaketu. Naftové autá spĺňajúce ekonormu Euro 2 dostávajú červenú, za Euro 3 žltú a za Euro 4 a 5 najvyššiu zelenú plaketu.

Nemecké mesta postupne sprísňujú a obmedzujú jednotlivým "farbám" vjazd. Za jazdu bez samolepky, na ktorej je zapísaná aj ŠPZ-ka vozidla, môžete "schytať" 40-eurovú pokutu od policajtov.

"Automobily s dieselovými motormi môžu získať lepšiu plaketu, ak sú dodatočne vybavené schváleným typom tzv. filtrom pevných častíc," uvádza Centrum pre životné prostredie a zdravie.

Najlacnejšie zoženiete známku priamo v Nemecku. Stojí 5 euro.

SkryťVypnúť reklamu

Zavádzanie zón sa chystá aj v Česku

"Znečisteniu jemným prachom je venovaná veľká pozornosť, pretože v súčasnosti predstavuje z hľadiska životného prostredia najväčšie zdravotné riziko v Európe," uvádza Šuta. "Krátkodobé vdychovanie prachu zvyšuje počet zápalových ochorení pľúc, pôsobí negatívne na srdcovocievny systém, vedie k zvýšeniu počtu hospitalizácií a vyššia úmrtnosť. Dlhodobé pôsobenie prachu zhoršuje pľúcne funkcie u detí i dospelých, zvyšuje počet chronických obštrukčných ochorení pľúc a znižuje dĺžku dožitia."

"Nízkoemisné zóny okrem Nemecka fungujú aj v Dánsku, Švédsku, Holandsku alebo vo Veľkej Británii. Zavedenie nízkoemisných zón pripravuje Francúzsko a Rakúsko a diskutuje sa o nich aj v ďalších krajinách," uvádza Centrum pre životné prostredie a zdravie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V Českej republike umožňuje mestám vyhlásiť nízkoemisné zóny novela zákona o ovzduší z októbra 2011. Plánuje ich zaviesť Praha, Ostrava a Ústí nad Labem. Brno zónu odmieta.

Majitelia vozidiel si budú musieť kúpiť a nalepiť emisné plakety vydávané ministerstvom životného prostredia. Vodičom, ktorí by do zóny vošli nevyhovujúcom vozidlom, by hrozila pokuta za porušenie zákazu vjazdu. Výnimku majú mať napríklad miestni obyvatelia alebo automobily záchranného systému.

Zóny majú v Česku byť len v oblastiach, ktoré zároveň môžu motoristi obísť po ceste rovnakej alebo vyššej triedy.

Nízkoemisné zóny v Nemecku od 1.1.2012

Jednotlivé zóny sú označené farbou emisnej plakety, akú musia vozidlá, ktoré sú oprávnené do ní vchádzať.

  • Bádensko-Württembersko

    červená známka: Markgroningen

    žltá známka: Freiburg, Heidelberg, Heidenheim, Heilbron, Herrenberg, Ilsfeld, Karlsruhe, Leonberg, Ludwigsburg, Mannheim, Mühlacker, Pfinztal, Pforzheim, Pleidelsheim-Ignersheim-Freiberg, Reutingen, Schramberg, Schwabische, Gmünd, Tübingen, Ulm, Urbach

    zelená známka: Stuttgart

  • Bavorsko

    žltá: Augsburg, Mnichov

    červená: Neu-Ulm

  • Berlín

    zelená: Berlín

  • Brémy

    zelená: Brémy

  • Dolné Sasko

    zelená: Hannover, Osnabrück

  • Hesensko

    zelená: Frankfurt nad Mohanem

  • Sasko

    zelená: Lipsko

  • Sasko-Anhaltsko

    žltá: Halle, Magdeburk

  • Severné Porýnie-Vestfálsko

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • červená: Bonn, Hagen, Kolín nad Rýnem, Porúrie (Bochum, Bottrop, Castrop-Rauxel, Dortmund, Duisburg, Essen, Gelsenkirchen, Gladbeck, Herne, Herten, Mühlheim, Oberhausen, Recklinghausen), Wuppertal

  • žltá: Dinslaken, Dortmund (Teilbereich Brackeler Straße), Düsseldorf, Krefeld, Münster, Neuss

Zdroj: Bundesumweltamt

Autor: idnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 584
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 116
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 336
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 914
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 862
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 397
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 865
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 787
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 171
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 980
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 903
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 024
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu