SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Nemci rozširujú územie, kam nesmú staré autá

Nemecko pokračuje v obmedzovaní vjazdu áut s vysokou úrovňou vypúšťaných emisií. Od Nového roka zaviedli šesť nových nízkoemisných zón a sprísňuje sa 19 existujúcich.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Nemecké mestá pokračujú v obmedzovaní vjazdu áut s vysokou úrovňou vypúšťaných emisií. Od Nového roka zaviedli šesť nových nízkoemisných zón a sprísňuje sa 19 existujúcich. Najnovšie vyhlásili regionálnu nízkoemisnú zónu Porúrie, ktorá má 850 kilometrov štvorcových, napísal portál auto.idnes.cz.

Regionálna nízkoemisná zóna Porúrie zahŕňa územie 14 miest medzi Dortmundom a Duisburgom.

Vyhlásili aj ďalších 5 nových zón a sprísnili pravidlá pre vjazd do už 19 existujúcich zón vrátane významných centier ako sú Stuttgart, Frankfurt nad Mohanom, Karlsruhe alebo Mannheim. Do niektorých už staršie naftové autá vôbec nemôžu.

"Nemecko rieši problém znečistenia ovzdušia prachom, a preto v oblastiach s intenzívnou automobilovou dopravou postupne od roku 2008 zavádza nízkoemisné zóny. Inšpiráciou boli skúsenosti s podobnými zónami zriadenými v 90. rokoch vo švédskom Göteborgu a Štokholme," vysvetľuje Miroslav Šuta z českého Centra pre životné prostredie a zdravie.

"Tam sa zóny osvedčili ako účinné opatrenia, ktoré znížilo emisie veľmi nebezpečných jemných prachových častíc až o 40 %. Dobré skúsenosti so znižovaním emisií jemného prachu zavedením zóny má aj Berlín," dodáva.

Problém majú najmä staršie nafťáky

V Nemecku rozdeľujú vozidlá do 4 kategórií podľa množstva emisií výfukových plynov. Automobily s najhoršími emisiami škodlivín (vozidlá s benzínovým motorom bez katalyzátora) nemajú nárok na žiadnu plaketu. Nemôžu vojsť do žiadnej z nízkoemisných zón.

Vozidlá s najnižšími emisiami naopak získavajú zelenú plaketu a môžu vchádzať do ktorejkoľvek zóny.

Ak máte benzínové auto spĺňajúce aspoň normu Euro 1, dostávate najvyššiu zelenú plaketu. Naftové autá spĺňajúce ekonormu Euro 2 dostávajú červenú, za Euro 3 žltú a za Euro 4 a 5 najvyššiu zelenú plaketu.

Nemecké mesta postupne sprísňujú a obmedzujú jednotlivým "farbám" vjazd. Za jazdu bez samolepky, na ktorej je zapísaná aj ŠPZ-ka vozidla, môžete "schytať" 40-eurovú pokutu od policajtov.

"Automobily s dieselovými motormi môžu získať lepšiu plaketu, ak sú dodatočne vybavené schváleným typom tzv. filtrom pevných častíc," uvádza Centrum pre životné prostredie a zdravie.

Najlacnejšie zoženiete známku priamo v Nemecku. Stojí 5 euro.

Zavádzanie zón sa chystá aj v Česku

"Znečisteniu jemným prachom je venovaná veľká pozornosť, pretože v súčasnosti predstavuje z hľadiska životného prostredia najväčšie zdravotné riziko v Európe," uvádza Šuta. "Krátkodobé vdychovanie prachu zvyšuje počet zápalových ochorení pľúc, pôsobí negatívne na srdcovocievny systém, vedie k zvýšeniu počtu hospitalizácií a vyššia úmrtnosť. Dlhodobé pôsobenie prachu zhoršuje pľúcne funkcie u detí i dospelých, zvyšuje počet chronických obštrukčných ochorení pľúc a znižuje dĺžku dožitia."

"Nízkoemisné zóny okrem Nemecka fungujú aj v Dánsku, Švédsku, Holandsku alebo vo Veľkej Británii. Zavedenie nízkoemisných zón pripravuje Francúzsko a Rakúsko a diskutuje sa o nich aj v ďalších krajinách," uvádza Centrum pre životné prostredie a zdravie.

V Českej republike umožňuje mestám vyhlásiť nízkoemisné zóny novela zákona o ovzduší z októbra 2011. Plánuje ich zaviesť Praha, Ostrava a Ústí nad Labem. Brno zónu odmieta.

Majitelia vozidiel si budú musieť kúpiť a nalepiť emisné plakety vydávané ministerstvom životného prostredia. Vodičom, ktorí by do zóny vošli nevyhovujúcom vozidlom, by hrozila pokuta za porušenie zákazu vjazdu. Výnimku majú mať napríklad miestni obyvatelia alebo automobily záchranného systému.

Zóny majú v Česku byť len v oblastiach, ktoré zároveň môžu motoristi obísť po ceste rovnakej alebo vyššej triedy.

ico

Nízkoemisné zóny v Nemecku od 1.1.2012

Jednotlivé zóny sú označené farbou emisnej plakety, akú musia vozidlá, ktoré sú oprávnené do ní vchádzať.

  • Bádensko-Württembersko

    červená známka: Markgroningen

    žltá známka: Freiburg, Heidelberg, Heidenheim, Heilbron, Herrenberg, Ilsfeld, Karlsruhe, Leonberg, Ludwigsburg, Mannheim, Mühlacker, Pfinztal, Pforzheim, Pleidelsheim-Ignersheim-Freiberg, Reutingen, Schramberg, Schwabische, Gmünd, Tübingen, Ulm, Urbach

    zelená známka: Stuttgart
  • Bavorsko

    žltá: Augsburg, Mnichov

    červená: Neu-Ulm
  • Berlín

    zelená: Berlín
  • Brémy

    zelená: Brémy
  • Dolné Sasko

    zelená: Hannover, Osnabrück
  • Hesensko

    zelená: Frankfurt nad Mohanem
  • Sasko

    zelená: Lipsko
  • Sasko-Anhaltsko

    žltá: Halle, Magdeburk
  • Severné Porýnie-Vestfálsko
  • červená: Bonn, Hagen, Kolín nad Rýnem, Porúrie (Bochum, Bottrop, Castrop-Rauxel, Dortmund, Duisburg, Essen, Gelsenkirchen, Gladbeck, Herne, Herten, Mühlheim, Oberhausen, Recklinghausen), Wuppertal
  • žltá: Dinslaken, Dortmund (Teilbereich Brackeler Straße), Düsseldorf, Krefeld, Münster, Neuss

Zdroj: Bundesumweltamt

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  2. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  3. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  4. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  8. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 414
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 302
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 282
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 732
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 368
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 741
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 592
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 470
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava ruský prezident Vladimir Putin, minister obrany Sergej Šojgu a admirál Nikolaj Jevmenov.

Diktátora z Kremľa nedokáže odstrániť ulica ani oligarchia, stále mu však ide o život.


Arpád Soltész 27. sep
Michaela Valicová

Poradenstvu sa venuje desať rokov.


22. sep
Igor Matovič

Matovič dôvod na svoje odvolanie nevidí.


a 3 ďalší 2 h
Nataša Holinová

Kontroly na vnútorných hraniciach Schengenu sú dávno, len Heger s Mikulcom ich nevidia.


45m

Blogy SME

  1. Marek Kytka: Skvelý Pavol Regenda opäť skóroval v drese káčerov a Šimon Nemec v Devils podal kvalitný výkon
  2. ADRA Slovensko: Ukrajina | Pomoc pre oslobodené mesto Izium a nový projekt humanitárnej pomoci
  3. Jozef Javurek: Kurátor
  4. Anna Miľanová: Nie je myš ako myš...
  5. Štefan Vidlár: O Zhulíčkovi pacholíčkovi
  6. Ľuboš Vodička: České a moravské veterné mlyny: Třebíč
  7. Jan Pražák: Nesahejte mi na prsa, člověče!
  8. Post Bellum SK: Vízie televízie. Inscenácie na obrazovke boli aj kompromisom
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 320
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 538
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 281
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 693
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 587
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 489
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 315
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 162
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu