SME

Primeraná rýchlosť je nadradená 50-ke, 90-ke alebo 130-ke

Neprimeraná rýchlosť je spolu s ďalšími faktormi jednou z hlavných príčin dopravných nehôd. To je podľa polície hlavný dôvod ich častých kontrol dodržiavania najvyššej povolenej rýchlosti.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

"Pravdepodobne všetci vodiči, aj keď niektorí len teoreticky, poznajú ustanovenia zákona o cestnej premávke upravujúce najvyššiu zákonom povolenú rýchlosť v obci aj mimo nej," informovala Jana Mésarová, hovorkyňa košických policajtov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rýchlostné limity platné na Slovensku

Nezaškodí si však zopakovať, že vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h. Ak ide po diaľnici v obci alebo po rýchlostnej ceste v obci, najviac 90 km/h.

Nesmiete prekročiť najvyššiu dovolenú rýchlosť jazdy vozidiel určenú dopravnou značkou alebo dopravným zariadením.

SkryťVypnúť reklamu

Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste smie vodič autobusu jazdiť rýchlosťou najviac 100 km/h a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km/h.

Vodič iného motorového vozidla, ako bolo uvedné vyššie, aj vodič autobusu s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, smú jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h.

Prečítajte si aj:
Aj keď nešiel v protismere, policajti vodiča obvinili z priestupku

SkryťVypnúť reklamu

Rýchlosť treba prispôsobiť

"Nie všetci vodiči však vedia, že týmto ustanoveniam v zákone o cestnej premávke predchádza jedno všeobecné ustanovenie týkajúce sa rýchlosti, podľa ktorého vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať," upozorňuje Mésarová.

K pojmu "svoje schopnosti" je podľa policajnej hovorkyne potrebné uviesť, že schopnosť pre vedenie vozidla nie je u každého rovnaká. Veľa závisí na pohotovosti vodiča príp. skúseností a táto schopnosť sa mení s ohľadom na pribúdajúci vek, ale závisí aj od okamžitej telesnej a duševnej kondície (napríklad únava).

"Taktiež by vodiči mali pri svojej jazde zohľadniť aj vlastnosti vozidla a nákladu a prispôsobiť im techniku jazdy. Mali by brať do úvahy, aké motorové vozidlo vedú, aký má pohon, aký je jeho aktuálny technický stav vozidla (aký je stav pneumatík, stav brźd)," dodala Mésarová.

SkryťVypnúť reklamu

Poveternostné podmienky taktiež vplývajú na to, akou rýchlosťou by mal viesť vodič motorové vozidlo, keďže môžu ovplyvniť viditeľnosť. Rýchlosť je potrebné prispôsobiť aj ďalším okolnostiam, ktoré možno predvídať. "Napríklad, vodič musí zobrať do úvahy, že prechádza okolo školy alebo detského ihriska a teda je tu zvýšené riziko vbehnutia detí do jazdnej dráhy vozidla," doplnila policajná hovorkyňa.

Len tak rýchlo, aby ste mohli bezpečne zastaviť

Podľa zákona o cestnej premávke smie vodič jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad. "Toto ustanovenie o povinnosti vodiča jazdiť primeranou rýchlosťou má svojim charakterom prednosť pred ustanovením o najvyšších povolených rýchlostiach, prípadne pred rýchlosťou ustanovenou dopravnou značkou," upozorňuje Jana Mésarová.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetci vodiči by si podľa nej mali uvedomiť, že sú povinní znížiť rýchlosť jazdy napríklad na neprehľadných miestach ako aj pri zníženej viditeľnosti, kde je vzdialenosť, na ktorú majú rozhľad, obmedzená dosahom svetlometov vozidla.

"Teda je potrebné všetkých vodičov upozorniť, že zákonom, resp. dopravnou značkou povolené rýchlosti sú najvyššie, ktoré zákon alebo značka povoľuje. Pre vodičov z toho vyplýva, že pokiaľ mu to vyššie popísané okolnosti nedovoľujú, musí znížiť rýchlosť jazdy," dodala na záver policajná hovorkyňa.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 549
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 246
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 010
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 087
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 936
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 828
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 440
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 261
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 730
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 936
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 929
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 571
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 666
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 944
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 871
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu