SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Primeraná rýchlosť je nadradená 50-ke, 90-ke alebo 130-ke

Neprimeraná rýchlosť je spolu s ďalšími faktormi jednou z hlavných príčin dopravných nehôd. To je podľa polície hlavný dôvod ich častých kontrol dodržiavania najvyššej povolenej rýchlosti.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

"Pravdepodobne všetci vodiči, aj keď niektorí len teoreticky, poznajú ustanovenia zákona o cestnej premávke upravujúce najvyššiu zákonom povolenú rýchlosť v obci aj mimo nej," informovala Jana Mésarová, hovorkyňa košických policajtov.

Rýchlostné limity platné na Slovensku

Nezaškodí si však zopakovať, že vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h. Ak ide po diaľnici v obci alebo po rýchlostnej ceste v obci, najviac 90 km/h.

Nesmiete prekročiť najvyššiu dovolenú rýchlosť jazdy vozidiel určenú dopravnou značkou alebo dopravným zariadením.

Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste smie vodič autobusu jazdiť rýchlosťou najviac 100 km/h a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km/h.

Vodič iného motorového vozidla, ako bolo uvedné vyššie, aj vodič autobusu s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, smú jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h.

Rýchlosť treba prispôsobiť

"Nie všetci vodiči však vedia, že týmto ustanoveniam v zákone o cestnej premávke predchádza jedno všeobecné ustanovenie týkajúce sa rýchlosti, podľa ktorého vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať," upozorňuje Mésarová.

K pojmu "svoje schopnosti" je podľa policajnej hovorkyne potrebné uviesť, že schopnosť pre vedenie vozidla nie je u každého rovnaká. Veľa závisí na pohotovosti vodiča príp. skúseností a táto schopnosť sa mení s ohľadom na pribúdajúci vek, ale závisí aj od okamžitej telesnej a duševnej kondície (napríklad únava).

"Taktiež by vodiči mali pri svojej jazde zohľadniť aj vlastnosti vozidla a nákladu a prispôsobiť im techniku jazdy. Mali by brať do úvahy, aké motorové vozidlo vedú, aký má pohon, aký je jeho aktuálny technický stav vozidla (aký je stav pneumatík, stav brźd)," dodala Mésarová.

Poveternostné podmienky taktiež vplývajú na to, akou rýchlosťou by mal viesť vodič motorové vozidlo, keďže môžu ovplyvniť viditeľnosť. Rýchlosť je potrebné prispôsobiť aj ďalším okolnostiam, ktoré možno predvídať. "Napríklad, vodič musí zobrať do úvahy, že prechádza okolo školy alebo detského ihriska a teda je tu zvýšené riziko vbehnutia detí do jazdnej dráhy vozidla," doplnila policajná hovorkyňa.

Len tak rýchlo, aby ste mohli bezpečne zastaviť

Podľa zákona o cestnej premávke smie vodič jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad. "Toto ustanovenie o povinnosti vodiča jazdiť primeranou rýchlosťou má svojim charakterom prednosť pred ustanovením o najvyšších povolených rýchlostiach, prípadne pred rýchlosťou ustanovenou dopravnou značkou," upozorňuje Jana Mésarová.

Všetci vodiči by si podľa nej mali uvedomiť, že sú povinní znížiť rýchlosť jazdy napríklad na neprehľadných miestach ako aj pri zníženej viditeľnosti, kde je vzdialenosť, na ktorú majú rozhľad, obmedzená dosahom svetlometov vozidla.

"Teda je potrebné všetkých vodičov upozorniť, že zákonom, resp. dopravnou značkou povolené rýchlosti sú najvyššie, ktoré zákon alebo značka povoľuje. Pre vodičov z toho vyplýva, že pokiaľ mu to vyššie popísané okolnosti nedovoľujú, musí znížiť rýchlosť jazdy," dodala na záver policajná hovorkyňa.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  5. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  8. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 358
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 817
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 808
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 827
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 748
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 692
  7. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 3 638
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 485
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Kuchyňa
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.9. - 6.10.1922)
  3. Jozef Sitko: Náhoda? Či reálne avízo o krádeže mojich blogov?
  4. Miroslav Lukáč: Hyeny útočia vo svorke, tak ako i politici. Aj u nás sme zaznamenali mobilizáciu. Aj psy sa bránia útokom.
  5. Ľubomír Maretta: Samota
  6. Tupou Ceruzou: Ukrajinské referendum
  7. Marián Betík: Veselo o slovenskom futbale
  8. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 11 050
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 007
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 955
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 521
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 641
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 645
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 549
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 378
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu