"Pravdepodobne všetci vodiči, aj keď niektorí len teoreticky, poznajú ustanovenia zákona o cestnej premávke upravujúce najvyššiu zákonom povolenú rýchlosť v obci aj mimo nej," informovala Jana Mésarová, hovorkyňa košických policajtov.
Rýchlostné limity platné na Slovensku
Nezaškodí si však zopakovať, že vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h. Ak ide po diaľnici v obci alebo po rýchlostnej ceste v obci, najviac 90 km/h.
Nesmiete prekročiť najvyššiu dovolenú rýchlosť jazdy vozidiel určenú dopravnou značkou alebo dopravným zariadením.
Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste smie vodič autobusu jazdiť rýchlosťou najviac 100 km/h a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km/h.
Vodič iného motorového vozidla, ako bolo uvedné vyššie, aj vodič autobusu s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, smú jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h.
Prečítajte si aj:
Aj keď nešiel v protismere, policajti vodiča obvinili z priestupku
Rýchlosť treba prispôsobiť
"Nie všetci vodiči však vedia, že týmto ustanoveniam v zákone o cestnej premávke predchádza jedno všeobecné ustanovenie týkajúce sa rýchlosti, podľa ktorého vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať," upozorňuje Mésarová.
K pojmu "svoje schopnosti" je podľa policajnej hovorkyne potrebné uviesť, že schopnosť pre vedenie vozidla nie je u každého rovnaká. Veľa závisí na pohotovosti vodiča príp. skúseností a táto schopnosť sa mení s ohľadom na pribúdajúci vek, ale závisí aj od okamžitej telesnej a duševnej kondície (napríklad únava).
"Taktiež by vodiči mali pri svojej jazde zohľadniť aj vlastnosti vozidla a nákladu a prispôsobiť im techniku jazdy. Mali by brať do úvahy, aké motorové vozidlo vedú, aký má pohon, aký je jeho aktuálny technický stav vozidla (aký je stav pneumatík, stav brźd)," dodala Mésarová.
Poveternostné podmienky taktiež vplývajú na to, akou rýchlosťou by mal viesť vodič motorové vozidlo, keďže môžu ovplyvniť viditeľnosť. Rýchlosť je potrebné prispôsobiť aj ďalším okolnostiam, ktoré možno predvídať. "Napríklad, vodič musí zobrať do úvahy, že prechádza okolo školy alebo detského ihriska a teda je tu zvýšené riziko vbehnutia detí do jazdnej dráhy vozidla," doplnila policajná hovorkyňa.
Len tak rýchlo, aby ste mohli bezpečne zastaviť
Podľa zákona o cestnej premávke smie vodič jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad. "Toto ustanovenie o povinnosti vodiča jazdiť primeranou rýchlosťou má svojim charakterom prednosť pred ustanovením o najvyšších povolených rýchlostiach, prípadne pred rýchlosťou ustanovenou dopravnou značkou," upozorňuje Jana Mésarová.
Všetci vodiči by si podľa nej mali uvedomiť, že sú povinní znížiť rýchlosť jazdy napríklad na neprehľadných miestach ako aj pri zníženej viditeľnosti, kde je vzdialenosť, na ktorú majú rozhľad, obmedzená dosahom svetlometov vozidla.
"Teda je potrebné všetkých vodičov upozorniť, že zákonom, resp. dopravnou značkou povolené rýchlosti sú najvyššie, ktoré zákon alebo značka povoľuje. Pre vodičov z toho vyplýva, že pokiaľ mu to vyššie popísané okolnosti nedovoľujú, musí znížiť rýchlosť jazdy," dodala na záver policajná hovorkyňa.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk