SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Ako rýchlo dokážete vypnúť smerovky? Môže vás to zachrániť pred nehodou

Aj nesprávne použitie smeroviek môže spôsobiť dopravnú nehodu. O to väčší pozor by mal dávať vodič z vedľajšej, keď prechádza cez križovatku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Kukiakm: "Pred pár dňami som pri vychádzaní na hlavnú cestu z vedľajšej odbočoval doľava. Zhruba 40 metrov od križovatky, na ktorej som stál, je kruhový objazd. Pri vychádzaní je samozrejme vodič povinný použiť smerovku.

Z kruhového objazdu vychádzali dve autá, obe mali zapnutú smerovku doprava. Môže to značiť dve veci: že auto vychádza z kruhového objazdu, ale aj to, že smeruje na vedľajšiu cestu, z ktorej som vychádzal ja. Prvé auto na ňu aj odbočilo, smerovka druhého stále blikala. Tak som sa pohol a odbočil. Delilo ma len pár centimetrov od zrážky.

Vodičovi sa smerovka vypla, až keď som už bol v pohybe. Kto by bol v tom prípade označený ako vinník?

Chápem vodiča druhého auta, ktorému sa včas nestihla automaticky vypnúť smerovka, ale takisto si ja môžem myslieť, že naozaj ide odbočovať."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič na vedľajšej ceste musí dať prednosť vozidlám na hlavnej. Pred odbočením a počas neho musí mať zapnuté smerovky v smere, kam odbočuje, a nesmie zabudnúť na zvýšenú opatrnosť.

Pre vodiča vychádzajúceho z kruhového objazdu zas platí, že znamenie o zmene smeru jazdy ponechá len v čase, kým mení smer jazdy. Inak hrozí nehoda.

Je lepšie byť opatrný, ako havarovať

Pri malej vzdialenosti medzi križovatkami sa netreba spoliehať na to, že vozidlo z hlavnej skutočne odbočí a auto z vedľajšej môže vôjsť na hlavnú. Vždy je lepšie počkať na vhodnejší čas na výjazd na hlavnú.

Často sa stáva, že vodič, ktorý vychádza z kruhového objazdu, zabudne vypnúť smerovky, alebo sa spolieha na ich automatické vypínanie po otočení volantu. Okrem toho, už pri rýchlosti 30 kilometrov za hodinu prejde vozidlo 40 metrov za necelé dve sekundy. Pre viacerých vodičov je to veľmi krátky čas na to, aby stihli všetko spraviť tak, ako sa po výjazde z kruhového objazdu má.

Keby sa autá v križovatke zrazili, vinu by s veľkou pravdepodobnosťou buď prisúdili iba vodičovi prichádzajúcemu z vedľajšej cesty, alebo by si ju vodiči rozdelili. Bez svedkov alebo iných dôkazov by bolo ťažké dokázať, že vodič na hlavnej išiel rovno, hoci mal zapnuté smerovky. Polícia by prípad posúdila tak, že vodič s vedľajšej cesty nedal prednosť vozidlu na hlavnej.

Spravodlivá vina

Ani keby sa predsa len podarilo dokázať, že vodič na hlavnej mal zapnuté smerovky, vodiča z vedľajšej by to zrejme spoluviny nezbavilo. Pri tak krátkej vzdialenosti by mal predpokladať, že vodič na hlavnej ešte smerovky nevypol, lebo to ešte nestihol.

Hoci to vodiča na hlavnej neospravedlňuje, ani ten z vedľajšej by sa nemal správať neohrozene a domnievať sa, že vodič z kruhového objazdu určite odbočí na 40 metrov vzdialenej križovatke..

Iná situácia by nastala, ak by na ceste bola len jedna križovatka a vodič na hlavnej by zapol smerovky v smere vedľajšej cesty a napriek tomu pokračoval rovno. Dokázať, že mal smerovky zapnuté, by bolo rovnako náročné, ale dalo by sa už hovoriť o nespravodlivosti, ak by polícia po zrážke s vozidlom so zapnutými smerovkami, ktoré ho uviedli do omylu, obvinila vodiča z vedľajšej cesty.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  4. Nechajte sa zelektrizovať!
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 19 808
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 654
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 346
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 286
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 006
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 017
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 173
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 054
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


3 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


21 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Martin Borecky: Život je fajn
  2. Anna Miľanová: Alkohol a zodpovednosť, ako riadenie vozidla a iné násilnosti pod jeho vplyvom...
  3. Soňa Bulbeck: O zodpovednosti, rodičoch a učiteľoch...
  4. Eva Gallova: Nechoď na tú zastávku, kde študenti zomreli
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Strieborný pavilón v japonskom meste Kjóto
  6. Jan Pražák: Odsuďte mě, chcete-li
  7. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Medvedia skala a Kukla
  8. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 463
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 666
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 188
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 007
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 869
  6. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 793
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 581
  8. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 2 543
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu