Londýn 7. júna (TASR) - Európske automobilky budú musieť znížiť výrobu, aby sa prispôsobili súčasnému poklesu predaju, čo z trhu odstráni 1,7 milióna vozidiel ročne. Aj napriek nepriaznivým vyhliadkam však spoločnosť Autopolis upozorňuje, že takéto kolísanie je pre tento trh typické.
Správa predpovedá, že predaj automobilov v západnej Európe v tomto roku klesne o 5,5% na 13,92 milióna kusov a v roku 2002 o ďalších 4,1% na 13,35 milióna. Predaj sa opäť zotaví v roku 2003 o 4,5% na 13,95 milióna.
Autopolis vo svojej správe uvádza, že jedine nemecký koncern Volkswagen AG a francúzske automobilky Renault a Peugeot zostanú relatívne nedotknuté, keď sa predaj začne v roku 2003 obnovovať. Podľa jej údajov dokonca aj nemecká značka BMW bude mať problém udržať si trhový podiel.
Tri roky trvajúci pokles ochudobní trh o 1,7 milióna automobilov ročne, čo zodpovedá 11% celkového predaja. Pokles predaja v Európe spolu s nízkou ziskovosťou a nadbytočnou výrobnou kapacitou znamenajú znižovanie produkcie a vzhľadom na nepriaznivé vyhliadky v Severnej Amerike a Ázii môže ísť o podstatné škrty.
VW, Renault, jeho japonský partner Nissan a Peugeot si udržia pozície najsilnejších hráčov na trhu. Po nich nasleduje Ford, General Motors a Fiat, hoci ich pozícia je zraniteľná. V prípade DaimlerChrysler, ktorý má len šesťpercentný podiel na predaji, nie sú riziká dostatočne veľké, aby zabezpečili výraznejší rozvoj, ani dostatočne malé, aby udržali obrániteľnú pozíciu. Podobne aj BMW, Honda, MG Rover a Daewoo Motor budú mať problémy udržať si svoje malé trhové podiely.
* 1 sov