SME
Sobota, 23. september, 2023 | Meniny má Zdenka
reklama

Anglickej šoférke sa nepáči tridsiatka na cestách, žaluje radnicu

V anglickom grófstve Lancashire chce mesto zaviesť 30-kilometrovú rýchlosť takmer na všetkých komunikáciách. Nepáči sa to ale miestnej vodičke bieleho BMW.

(Zdroj: Blackpoolgazette.co.uk)

Znižovanie rýchlosti majú v obľube mestské zastupiteľstvá na celom svete. "Je to nezmysel, podám žalobu," hovorí matka dvoch detí, napísal portál auto.idnes.cz.

Diane Greenwoodová jazdí po meste Cleveleys v anglickom grófstve Lancashire viac ako tridsať rokov. Pred rokom si kúpila biele BMW 320d, na ktoré je veľmi hrdá. Teraz to ale vyzerá tak, že by sa ho mala vzdať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

K tomu ju, podľa jej názoru, tlačí nové plánované opatrenia mestského zastupiteľstva, ktoré chce v zastavaných oblastiach celoplošne zaviesť maximálnu rýchlosť 20 míľ za hodinu (v podstate to isté, ako 30 km/h). Obmedzenie by malo platiť na všetkých komunikáciách okrem hlavných ciest.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Šoférka bráni rýchlejšiu jazdu a svoje auto

Poslanci si od nariadenia sľubujú menší počet nehôd a aj zníženie emisií. Matka dvoch detí ale tvrdí, že jazda tridsiatkou po meste je nezmyselná a v skutočnosti životné prostredie zaťažuje.

"Šoférujem tu už tridsať rokov a aj keď tu nikto nikoho neprešiel, tak sa rýchlosť stále znižuje. Navyše, na štvorku ma to tlačí do vyššej rýchlosti, takže musím podradiť na trojku, a to znamená vyššiu spotrebu a tiež vyššiu záťaž auta."

A chce sa brániť tým, že prípadné škody na svojom miláčikovi bude uplatňovať v mestskej pokladnici. "Ak sa môjmu autu čokoľvek stane, zažalujem mestskú radu a budem žiadať pokrytie náhrad," varuje Greenwoodová. A hneď dodáva že nejde len o peniaze, ale obhajuje i prirodzené princípy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Tiež vítam zníženú rýchlosť v okolí škôl, ale naše cesty sú krásne a široké. Takže, nielenže je to nariadenie nezmyselné, ale zároveň je to opak toho, čo chcú dosiahnuť."

Odporcovia jej vraj navrhujú, aby si kúpila malé auto, keď si jej BMW nedokáže s nariadením poradiť. Diane Greenwoodová ale rozhodne bráni svoje právo kupovať si auto, aké chce. "Je to krásne hovoriť mi, nech si kúpim menšie auto, ale ja mám svoje BMW len rok a je to moja pýcha i radosť. Prečo by som si mala kupovať menšie auto, keď žiadne nechcem?"

Zástancovia spomalenia tvrdia opak

Zástancovia znižovanie rýchlosti ale jej argumenty tvrdo odmietajú s tým, že sú sebecké a vychádzajú zo zlých informácií. Podľa vedúcej kampane "Dvadsiatka je pre náš blahobyt" sú fakty Diane Greenwoodovej založené na dohadoch a nie na faktoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Väčšina ľudí na svojich cestách prejde v týchto oblastiach zhruba dva kilometre, takže to ich auta nepoškodí. A fakty jasne ukazujú, že emisie klesnú," hovorí Anna Semlyenová, manažérka kampane. Do svojej oponentky sa hrubo oprela. "BMW je vyrobené v Nemecku, kde má podobné zóny väčšina miest. Pani Greenwoodová je ignorant a aj keby skutočne žalobu podala, nemôže vyhrať."

Zástupcovia bezpečnostnej kampane uvádzajú, že takéto obmedzenie dokáže znížiť počet nehôd o pätinu a emisie o 12 percent. Priemernú vychádzku autom predĺži zóna zhruba o 40 sekúnd.

Mesto je odhodlané rýchlosť znížiť

Analýza britského ministerstva dopravy z roku 2007, ktorá sledovala podobnú zónu v Portsmouthe, ale ukázala aj iné dáta. Kým priemerná rýchlosť sa podľa dopravných pravidiel znížila o takmer dva kilometre, počet úmrtí a vážnych zranení sa v skutočnosti zvýšil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K nahnevanej majiteľke BMW sa pridali aj ďalší vodiči a chystajú protestnú "pomalú" jazdu, ktorá vraj ukáže desivý dopad mestského plánu za deväť miliónov libier.

Mesto však za kampaňou pevne stojí. "Ak sa nehoda stane pri dvadsať míľovej rýchlosti, majú ľudia oveľa väčšiu šancu prežiť a tiež sa vyhnúť poraneniam," obhajuje zníženie z tridsať míľovej rýchlosti (necelá päťdesiatka) Paul Binks, ktorý má dopravu v Cleveleys na starosti.

Podľa neho navyše obmedzená rýchlosť nebude nabádať vodiča k neustálemu zrýchľovaniu a brzdeniu z vysokých rýchlostí a šetrnejšie jazda tak skutočne bude znamenať nižšie emisie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Hladinka smeruje do Košíc!
  2. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  3. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  4. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  5. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  6. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  7. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  8. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 858
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 7 447
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 133
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 4 239
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 420
  6. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 3 254
  7. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 226
  8. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 384
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Matej Galo: Robert Fico ako nelegálny migrant
  2. Maroš Chmúrny: Poďme sa baviť o voľbách
  3. Pavel Macko: Je čas na realizmus a rezignáciu?
  4. Rado Surovka: Prečo strieľajú do vlastných ?
  5. Rudolfa Vallová: Menia sa parlamentné voľby na výpredaj pocitov?
  6. Elena Antalová: Podporujú relevantné televízie extrémistov?
  7. Martin Škopec Antal: Voľby sú oslavou demokracie. Tie slovenské môžu byť jej pohrebom
  8. Rastislav Puchala: A prečo sa nepochváliť?
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 894
  2. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 27 227
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 14 906
  4. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 556
  5. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 8 995
  6. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 362
  7. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 273
  8. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 7 138
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu