SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Anglickej šoférke sa nepáči tridsiatka na cestách, žaluje radnicu

V anglickom grófstve Lancashire chce mesto zaviesť 30-kilometrovú rýchlosť takmer na všetkých komunikáciách. Nepáči sa to ale miestnej vodičke bieleho BMW.

(Zdroj: Blackpoolgazette.co.uk)

Znižovanie rýchlosti majú v obľube mestské zastupiteľstvá na celom svete. "Je to nezmysel, podám žalobu," hovorí matka dvoch detí, napísal portál auto.idnes.cz.

Diane Greenwoodová jazdí po meste Cleveleys v anglickom grófstve Lancashire viac ako tridsať rokov. Pred rokom si kúpila biele BMW 320d, na ktoré je veľmi hrdá. Teraz to ale vyzerá tak, že by sa ho mala vzdať.

K tomu ju, podľa jej názoru, tlačí nové plánované opatrenia mestského zastupiteľstva, ktoré chce v zastavaných oblastiach celoplošne zaviesť maximálnu rýchlosť 20 míľ za hodinu (v podstate to isté, ako 30 km/h). Obmedzenie by malo platiť na všetkých komunikáciách okrem hlavných ciest.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Šoférka bráni rýchlejšiu jazdu a svoje auto

Poslanci si od nariadenia sľubujú menší počet nehôd a aj zníženie emisií. Matka dvoch detí ale tvrdí, že jazda tridsiatkou po meste je nezmyselná a v skutočnosti životné prostredie zaťažuje.

"Šoférujem tu už tridsať rokov a aj keď tu nikto nikoho neprešiel, tak sa rýchlosť stále znižuje. Navyše, na štvorku ma to tlačí do vyššej rýchlosti, takže musím podradiť na trojku, a to znamená vyššiu spotrebu a tiež vyššiu záťaž auta."

A chce sa brániť tým, že prípadné škody na svojom miláčikovi bude uplatňovať v mestskej pokladnici. "Ak sa môjmu autu čokoľvek stane, zažalujem mestskú radu a budem žiadať pokrytie náhrad," varuje Greenwoodová. A hneď dodáva že nejde len o peniaze, ale obhajuje i prirodzené princípy.

SkryťVypnúť reklamu

"Tiež vítam zníženú rýchlosť v okolí škôl, ale naše cesty sú krásne a široké. Takže, nielenže je to nariadenie nezmyselné, ale zároveň je to opak toho, čo chcú dosiahnuť."

Odporcovia jej vraj navrhujú, aby si kúpila malé auto, keď si jej BMW nedokáže s nariadením poradiť. Diane Greenwoodová ale rozhodne bráni svoje právo kupovať si auto, aké chce. "Je to krásne hovoriť mi, nech si kúpim menšie auto, ale ja mám svoje BMW len rok a je to moja pýcha i radosť. Prečo by som si mala kupovať menšie auto, keď žiadne nechcem?"

Zástancovia spomalenia tvrdia opak

Zástancovia znižovanie rýchlosti ale jej argumenty tvrdo odmietajú s tým, že sú sebecké a vychádzajú zo zlých informácií. Podľa vedúcej kampane "Dvadsiatka je pre náš blahobyt" sú fakty Diane Greenwoodovej založené na dohadoch a nie na faktoch.

SkryťVypnúť reklamu

"Väčšina ľudí na svojich cestách prejde v týchto oblastiach zhruba dva kilometre, takže to ich auta nepoškodí. A fakty jasne ukazujú, že emisie klesnú," hovorí Anna Semlyenová, manažérka kampane. Do svojej oponentky sa hrubo oprela. "BMW je vyrobené v Nemecku, kde má podobné zóny väčšina miest. Pani Greenwoodová je ignorant a aj keby skutočne žalobu podala, nemôže vyhrať."

Zástupcovia bezpečnostnej kampane uvádzajú, že takéto obmedzenie dokáže znížiť počet nehôd o pätinu a emisie o 12 percent. Priemernú vychádzku autom predĺži zóna zhruba o 40 sekúnd.

Mesto je odhodlané rýchlosť znížiť

Analýza britského ministerstva dopravy z roku 2007, ktorá sledovala podobnú zónu v Portsmouthe, ale ukázala aj iné dáta. Kým priemerná rýchlosť sa podľa dopravných pravidiel znížila o takmer dva kilometre, počet úmrtí a vážnych zranení sa v skutočnosti zvýšil.

SkryťVypnúť reklamu

K nahnevanej majiteľke BMW sa pridali aj ďalší vodiči a chystajú protestnú "pomalú" jazdu, ktorá vraj ukáže desivý dopad mestského plánu za deväť miliónov libier.

Mesto však za kampaňou pevne stojí. "Ak sa nehoda stane pri dvadsať míľovej rýchlosti, majú ľudia oveľa väčšiu šancu prežiť a tiež sa vyhnúť poraneniam," obhajuje zníženie z tridsať míľovej rýchlosti (necelá päťdesiatka) Paul Binks, ktorý má dopravu v Cleveleys na starosti.

Podľa neho navyše obmedzená rýchlosť nebude nabádať vodiča k neustálemu zrýchľovaniu a brzdeniu z vysokých rýchlostí a šetrnejšie jazda tak skutočne bude znamenať nižšie emisie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  2. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  4. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  5. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  6. Trenčín potrebuje nový impulz!
  7. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  8. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 20 379
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 590
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 506
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 740
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 842
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 586
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 2 260
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 2 133
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jesenná vlna by už nemala zaplniť nemocnice.

Hlavný hygienik nepredpokladá zavedenie celoplošných opatrení.


11. aug
K1 Attack lákala na svoje autá aj na autosalónoch.

K-1 Attack bol fenoménom. Ale len krátko.


4 h
Nataša Holinová

Ficovci opomenuli jednu zásadnú vec, lebo sa im nehodí do krámu.


10 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


3 h

Blogy SME

  1. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa
  2. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (2.)
  3. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Jánošíkove diery, Terchovské srdce
  4. Marian Nanias: Jadrová energia - Múdrosť je viac ako hrubá sila.
  5. Ján Serbák: Nová adrenalínová atrakcia na tyrkysovom jazierku v lome Beňatina
  6. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  7. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  8. Jaroslav Polaček: Zo schátranej telocvične sme vytvorili moderné centrum úpolových športov
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 64 166
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 969
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 890
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 803
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 693
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 887
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 732
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 499
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu