Znižovanie rýchlosti majú v obľube mestské zastupiteľstvá na celom svete. "Je to nezmysel, podám žalobu," hovorí matka dvoch detí, napísal portál auto.idnes.cz.
Diane Greenwoodová jazdí po meste Cleveleys v anglickom grófstve Lancashire viac ako tridsať rokov. Pred rokom si kúpila biele BMW 320d, na ktoré je veľmi hrdá. Teraz to ale vyzerá tak, že by sa ho mala vzdať.
K tomu ju, podľa jej názoru, tlačí nové plánované opatrenia mestského zastupiteľstva, ktoré chce v zastavaných oblastiach celoplošne zaviesť maximálnu rýchlosť 20 míľ za hodinu (v podstate to isté, ako 30 km/h). Obmedzenie by malo platiť na všetkých komunikáciách okrem hlavných ciest.
Šoférka bráni rýchlejšiu jazdu a svoje auto
Poslanci si od nariadenia sľubujú menší počet nehôd a aj zníženie emisií. Matka dvoch detí ale tvrdí, že jazda tridsiatkou po meste je nezmyselná a v skutočnosti životné prostredie zaťažuje.
"Šoférujem tu už tridsať rokov a aj keď tu nikto nikoho neprešiel, tak sa rýchlosť stále znižuje. Navyše, na štvorku ma to tlačí do vyššej rýchlosti, takže musím podradiť na trojku, a to znamená vyššiu spotrebu a tiež vyššiu záťaž auta."
A chce sa brániť tým, že prípadné škody na svojom miláčikovi bude uplatňovať v mestskej pokladnici. "Ak sa môjmu autu čokoľvek stane, zažalujem mestskú radu a budem žiadať pokrytie náhrad," varuje Greenwoodová. A hneď dodáva že nejde len o peniaze, ale obhajuje i prirodzené princípy.
"Tiež vítam zníženú rýchlosť v okolí škôl, ale naše cesty sú krásne a široké. Takže, nielenže je to nariadenie nezmyselné, ale zároveň je to opak toho, čo chcú dosiahnuť."
Odporcovia jej vraj navrhujú, aby si kúpila malé auto, keď si jej BMW nedokáže s nariadením poradiť. Diane Greenwoodová ale rozhodne bráni svoje právo kupovať si auto, aké chce. "Je to krásne hovoriť mi, nech si kúpim menšie auto, ale ja mám svoje BMW len rok a je to moja pýcha i radosť. Prečo by som si mala kupovať menšie auto, keď žiadne nechcem?"
Zástancovia spomalenia tvrdia opak
Zástancovia znižovanie rýchlosti ale jej argumenty tvrdo odmietajú s tým, že sú sebecké a vychádzajú zo zlých informácií. Podľa vedúcej kampane "Dvadsiatka je pre náš blahobyt" sú fakty Diane Greenwoodovej založené na dohadoch a nie na faktoch.
"Väčšina ľudí na svojich cestách prejde v týchto oblastiach zhruba dva kilometre, takže to ich auta nepoškodí. A fakty jasne ukazujú, že emisie klesnú," hovorí Anna Semlyenová, manažérka kampane. Do svojej oponentky sa hrubo oprela. "BMW je vyrobené v Nemecku, kde má podobné zóny väčšina miest. Pani Greenwoodová je ignorant a aj keby skutočne žalobu podala, nemôže vyhrať."
Zástupcovia bezpečnostnej kampane uvádzajú, že takéto obmedzenie dokáže znížiť počet nehôd o pätinu a emisie o 12 percent. Priemernú vychádzku autom predĺži zóna zhruba o 40 sekúnd.
Mesto je odhodlané rýchlosť znížiť
Analýza britského ministerstva dopravy z roku 2007, ktorá sledovala podobnú zónu v Portsmouthe, ale ukázala aj iné dáta. Kým priemerná rýchlosť sa podľa dopravných pravidiel znížila o takmer dva kilometre, počet úmrtí a vážnych zranení sa v skutočnosti zvýšil.
K nahnevanej majiteľke BMW sa pridali aj ďalší vodiči a chystajú protestnú "pomalú" jazdu, ktorá vraj ukáže desivý dopad mestského plánu za deväť miliónov libier.
Mesto však za kampaňou pevne stojí. "Ak sa nehoda stane pri dvadsať míľovej rýchlosti, majú ľudia oveľa väčšiu šancu prežiť a tiež sa vyhnúť poraneniam," obhajuje zníženie z tridsať míľovej rýchlosti (necelá päťdesiatka) Paul Binks, ktorý má dopravu v Cleveleys na starosti.
Podľa neho navyše obmedzená rýchlosť nebude nabádať vodiča k neustálemu zrýchľovaniu a brzdeniu z vysokých rýchlostí a šetrnejšie jazda tak skutočne bude znamenať nižšie emisie.