SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Policajt nakričal na starostku, ktorá sa na neho obrátila s parkovacím problémom

Vodič kamiónu niekoľkokrát odstavil náves na ceste v obci. Prejazdný zostal len jeden jazdný pruh, vodič ale ušetril na nákladoch za parkovanie. Keď to mali riešiť policajti, porušovanie predpisov už nebol problém.

Začiatkom tohto roka nás oslovila starostka obce Turčianky, Eva Dragulová. Upozornila nás na problém s parkovaním návesu kamiónu v obci. Náves stál na ceste tak, že blokoval jeden celý jazdný pruh.

Keď privolala políciu, jej príslušníci si heslo "pomáhať a chrániť" vyložili po svojom.

Starostka: "Môže dať obec odtiahnuť náves, ktorý parkuje na obecnom priestranstve? Vodič bol viackrát upozornený, poštu neprebral, nepožiadal ani o povolenie, len jednoducho náves odstaví.

VZN o parkovaní povoľuje parkovanie len na základe žiadosti po schválení. Obec by takéto odstavenie návesu nepovolila, pretože to nie je vhodné miesto a je to nebezpečné, hlavne pre deti. Takisto sa aj občania denno denne sťažujú, ktorí bývajú na tej ulici a jazdia autom, že čo s tým niečo nespravím.

Majiteľ bol upozornený aj ústne a zákaz ignoruje. Povedal, že doteraz to nikomu neprekážalo. Raz boli prizvaní aj štátni policajti, ale nevyriešili nič. Nafotili, spísali a riešili to ako priestupok, lebo parkoval v protismere. Ako treba postupovať, aby obec nič neporušila?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V prvom rade treba upozorniť na to, že všeobecne záväzné nariadenie (VZN) síce môže zakázať parkovať na nejakom mieste, dopravné pravidlá vyplývajúce zo zákona však majú prednosť. Ak vodič smie zaparkovať napríklad na kraji cesty a neporuší dopravné predpisy, VZN si s tým neporadí.

Ak vodič odstavil náves kamiónu v protismere a neporušil žiadne iné dopravné pravidlo, inak ako priestupok to policajti ani nemohli riešiť. Dokonca, v takýchto prípadoch policajti môžu občas ťahať za kratší koniec. Stačí, aby nezistili, kto vozidlo zaparkoval.

Pre úplnosť ale treba dodať, že prevádzkovateľ vozidla (vlastník alebo držiteľ) je povinný policajtom povedať, kto v čase priestupku vozidlo šoféroval. Ak to nespraví, hrozí mu taká istá pokuta, ako za nesprávne parkovanie: do 60 eur na mieste alebo do 100 eur na správnom konaní. Firme môžu uložiť pokutu až 3500 eur.

Existujú ale právne kľučky, pomocou ktorých sa dá vyhnúť 60-eurovej pokute. Preto sa s veľkou pravdepodobnosťou už v druhej polovici roka dočkáme toho, že držiteľ vozidla bude zodpovedný za niektoré dopravné priestupky. Napríklad aj za zákaz zastavenia či státia, za čo držiteľ zaplatí pokutu 78 eur.

O niekoľko dní, 3. januára, nám starostka poslala aj fotografie zaparkovaného návesu.

Starostka: "Teraz odparkoval tak, že oproti idúce vozidlá, traktory a nákladné vozidlá, ktoré jazdia, musia ísť úplne krajnicou a vedľa budovy. Ide tadiaľ plyn, cesta bola opravená a teraz je to celé odtrhnuté. Takže sa robí obci škoda. Kto dá spraviť cestu? On je povinný si zabezpečiť parkovanie, nie odstaviť, kde chce."

Z fotiek vyplýva, že náves stál tak, že zabral jeden jazdný smer len pre seba. Vozidlá (aj prívesy) pritom nesmú stáť na kraji cesty, ak nezostal voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre pre každý smer jazdy. Policajti podľa starostky namerali len 4,2 metra širokú voľnú časť cesty.

Odfotený náves je z hľadiska dopravných predpisov prekážkou cestnej premávky. Správca cesty (v tomto prípade obec) je oprávnený a platí to aj pre políciu, odstrániť vozidlo stojace na ceste vrátane chodníka na náklady jeho prevádzkovateľa.

Keď sa starostka obce s týmito informáciami obrátila 4. januára na políciu, niektorí jej príslušníci neboli spočiatku ochotní konať.

Starostka: "Volala som policajtov. Povedali, že to nie je prekážka, že jeden jazdný pruh je voľný. Tak ja neviem. Odvolával sa tam na nejaký paragraf, že stačí 3 m jeden pruh, keď zostane."

Policajti argumentovali nesprávne. Jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre musia vodiči dodržať pri zastavení na kraji cesty. Rozdiel medzi zastavením a státím je ten, že pri zastavení vystupujú z vozidla ľudia, prípadne doň nastupujú, alebo vykladajú či nakladajú tovar. Státie je situácia, kedy vozidlo parkuje respektíve je v pokoji dlhší čas, ako je potrebný pre zastavenie.

Prekážkou cestnej premávky je všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov. V tomto prípade je možnosť obmedzenia jazdy vozidiel nespochybniteľná.

Nakoniec to dopadlo tak, že policajti predsa len po argumentácii starostky zasiahli. "Policajti Obvodného oddelenia PZ v Partizánskom dňa 4. januára preverovali a následne zadokumentovali danú vec. Uvedený skutok OO PZ v Partizánskom objasňuje ako priestupok na úseku bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky podľa § 22/1 k zákona 372/1990 Z.z.," uviedol Pavol Kudlička, hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Trenčíne.

Starostka: "Oni to ráno videli, boli tam, ale stále to chceli uhrať na vodičovu stranu. Že veď 1 pruh je voľný, atď. Nič ani nenafotili, tak som volala znovu a volala som náčelníkovi. Ten ich poslal znovu a prišiel aj nadriadený a teraz to pofotili, spravili aj zápis a budú to riešiť. Naštudovala som si aj zastavenie a státie, takže som tam šla pripravená a nedala som sa."

Nakoniec ale celý problém s parkovaním návesu zostal v podstate nevyriešený. Podľa starostky na druhý deň zaparkoval vodič kamiónu, napriek všetkému, znovu v rozpore s predpismi.

Starostka: "Dnes som znovu volala policajtov. Ráno síce odišiel, ako včera sľúbila policajtom jeho žena, ale večer o 19. hodine to tam zasa odparkoval. Tak som znovu volala políciu a prišli iní ako včera.

Spýtal sa ma jeden, že čo chcem a keď som povedala, o čo sa jedná, tak ešte na mňa nakričal, že vodič nič neporušuje, že tam nie je zákaz a že je tam rovná cesta. Keď som sa ohradila zákonmi, tak ma presviedčal, že nemám pravdu. Ten jeden sa voči mne choval, ako keby som ja spravila nejakú chybu. Nespravili ani zápis. Keď som povedala, aby spísali zápis, povedali, že spíšu na polícii, ale neverím tomu.

Šli síce aj za ním, ale ja som presvedčená, že držia stranu jemu. Takže ja neviem, čo s tým. Aby si jeden človek robil, čo chce."

Podľa policajného hovorcu bola 5. januára opätovne vyslaná hliadka do obce Turčianky k prešetreniu odstaveného návesu. "Aj v tomto prípade policajti danú vec zadokumentovali a vec riešia ako priestupok na úseku bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky podľa § 22/1 k zákona 372/1990 Z.z.," uviedol v stanovisku polície Pavol Kudlička.

V zákone o štátnej službe príslušníkov policajného zboru sa píše: policajt je povinný pri výkone štátnej služby dodržiavať pravidlá služobnej zdvorilosti a správať sa slušne k štátnym zamestnancom a v služobnom styku aj k ostatným občanom.

Asi sa nikdy nezmení, že sa v spoločnosti budú stále objavovať ľudia, ktorí opakovane neváhajú porušovať predpisy a škodiť pritom iným. Horšie je však to, ak sa v spoločnosti vytvoria podmienky pre to, aby bolo výhodnejšie porušiť predpisy.

Vodič kamiónu určite nemá náves pre svoje potešenie. Bez neho by pravdepodobne nezarobil, podobne ako bez ťahača. Je nespravodlivé, ak pre svoje podnikanie doslova zneužíva majetok iných. Za legálne parkovanie by určite musel platiť. Pre spoločnosť je však výrazne nebezpečnejšie, ak niektorí policajti radšej nad problémom mávnu rukou, namiesto toho, aby sa ho snažili riešiť bez toho, aby ich k tomu donútil občan.

"Dané skutky sú v štádiu vyšetrovania," dodal policajný hovorca.

Stačilo by, aby vodič dostal každý deň blokovú pokutu 60 eur. A ak by policajti nevedeli zistiť vodiča, pomohlo by aj to, ak by prevádzkovateľ vozidla bol denne nútený informovať o vodičovi a čoskoro by bol vodič donútený prestať porušovať dopravné predpisy. Určite by sa potom našiel spôsob, ako zaparkovať náves legálne.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  5. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  8. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 790
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 802
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 802
  4. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 4 141
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 748
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 736
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 675
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 485
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Kuchyňa
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.9. - 6.10.1922)
  3. Jozef Sitko: Náhoda? Či reálne avízo o krádeže mojich blogov?
  4. Miroslav Lukáč: Hyeny útočia vo svorke, tak ako i politici. Aj u nás sme zaznamenali mobilizáciu. Aj psy sa bránia útokom.
  5. Ľubomír Maretta: Samota
  6. Tupou Ceruzou: Ukrajinské referendum
  7. Marián Betík: Veselo o slovenskom futbale
  8. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 11 840
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 281
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 950
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 493
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 639
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 630
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 548
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 362
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
  8. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
SkryťZatvoriť reklamu