SME
Piatok, 22. september, 2023 | Meniny má Móric
reklama

Policajt nakričal na starostku, ktorá sa na neho obrátila s parkovacím problémom

Vodič kamiónu niekoľkokrát odstavil náves na ceste v obci. Prejazdný zostal len jeden jazdný pruh, vodič ale ušetril na nákladoch za parkovanie. Keď to mali riešiť policajti, porušovanie predpisov už nebol problém.

Začiatkom tohto roka nás oslovila starostka obce Turčianky, Eva Dragulová. Upozornila nás na problém s parkovaním návesu kamiónu v obci. Náves stál na ceste tak, že blokoval jeden celý jazdný pruh.

Keď privolala políciu, jej príslušníci si heslo "pomáhať a chrániť" vyložili po svojom.

Starostka: "Môže dať obec odtiahnuť náves, ktorý parkuje na obecnom priestranstve? Vodič bol viackrát upozornený, poštu neprebral, nepožiadal ani o povolenie, len jednoducho náves odstaví.

VZN o parkovaní povoľuje parkovanie len na základe žiadosti po schválení. Obec by takéto odstavenie návesu nepovolila, pretože to nie je vhodné miesto a je to nebezpečné, hlavne pre deti. Takisto sa aj občania denno denne sťažujú, ktorí bývajú na tej ulici a jazdia autom, že čo s tým niečo nespravím.

Majiteľ bol upozornený aj ústne a zákaz ignoruje. Povedal, že doteraz to nikomu neprekážalo. Raz boli prizvaní aj štátni policajti, ale nevyriešili nič. Nafotili, spísali a riešili to ako priestupok, lebo parkoval v protismere. Ako treba postupovať, aby obec nič neporušila?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V prvom rade treba upozorniť na to, že všeobecne záväzné nariadenie (VZN) síce môže zakázať parkovať na nejakom mieste, dopravné pravidlá vyplývajúce zo zákona však majú prednosť. Ak vodič smie zaparkovať napríklad na kraji cesty a neporuší dopravné predpisy, VZN si s tým neporadí.

Ak vodič odstavil náves kamiónu v protismere a neporušil žiadne iné dopravné pravidlo, inak ako priestupok to policajti ani nemohli riešiť. Dokonca, v takýchto prípadoch policajti môžu občas ťahať za kratší koniec. Stačí, aby nezistili, kto vozidlo zaparkoval.

Pre úplnosť ale treba dodať, že prevádzkovateľ vozidla (vlastník alebo držiteľ) je povinný policajtom povedať, kto v čase priestupku vozidlo šoféroval. Ak to nespraví, hrozí mu taká istá pokuta, ako za nesprávne parkovanie: do 60 eur na mieste alebo do 100 eur na správnom konaní. Firme môžu uložiť pokutu až 3500 eur.

Existujú ale právne kľučky, pomocou ktorých sa dá vyhnúť 60-eurovej pokute. Preto sa s veľkou pravdepodobnosťou už v druhej polovici roka dočkáme toho, že držiteľ vozidla bude zodpovedný za niektoré dopravné priestupky. Napríklad aj za zákaz zastavenia či státia, za čo držiteľ zaplatí pokutu 78 eur.

O niekoľko dní, 3. januára, nám starostka poslala aj fotografie zaparkovaného návesu.

Starostka: "Teraz odparkoval tak, že oproti idúce vozidlá, traktory a nákladné vozidlá, ktoré jazdia, musia ísť úplne krajnicou a vedľa budovy. Ide tadiaľ plyn, cesta bola opravená a teraz je to celé odtrhnuté. Takže sa robí obci škoda. Kto dá spraviť cestu? On je povinný si zabezpečiť parkovanie, nie odstaviť, kde chce."

Z fotiek vyplýva, že náves stál tak, že zabral jeden jazdný smer len pre seba. Vozidlá (aj prívesy) pritom nesmú stáť na kraji cesty, ak nezostal voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre pre každý smer jazdy. Policajti podľa starostky namerali len 4,2 metra širokú voľnú časť cesty.

Odfotený náves je z hľadiska dopravných predpisov prekážkou cestnej premávky. Správca cesty (v tomto prípade obec) je oprávnený a platí to aj pre políciu, odstrániť vozidlo stojace na ceste vrátane chodníka na náklady jeho prevádzkovateľa.

Keď sa starostka obce s týmito informáciami obrátila 4. januára na políciu, niektorí jej príslušníci neboli spočiatku ochotní konať.

Starostka: "Volala som policajtov. Povedali, že to nie je prekážka, že jeden jazdný pruh je voľný. Tak ja neviem. Odvolával sa tam na nejaký paragraf, že stačí 3 m jeden pruh, keď zostane."

Policajti argumentovali nesprávne. Jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre musia vodiči dodržať pri zastavení na kraji cesty. Rozdiel medzi zastavením a státím je ten, že pri zastavení vystupujú z vozidla ľudia, prípadne doň nastupujú, alebo vykladajú či nakladajú tovar. Státie je situácia, kedy vozidlo parkuje respektíve je v pokoji dlhší čas, ako je potrebný pre zastavenie.

Prekážkou cestnej premávky je všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov. V tomto prípade je možnosť obmedzenia jazdy vozidiel nespochybniteľná.

Nakoniec to dopadlo tak, že policajti predsa len po argumentácii starostky zasiahli. "Policajti Obvodného oddelenia PZ v Partizánskom dňa 4. januára preverovali a následne zadokumentovali danú vec. Uvedený skutok OO PZ v Partizánskom objasňuje ako priestupok na úseku bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky podľa § 22/1 k zákona 372/1990 Z.z.," uviedol Pavol Kudlička, hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Trenčíne.

Starostka: "Oni to ráno videli, boli tam, ale stále to chceli uhrať na vodičovu stranu. Že veď 1 pruh je voľný, atď. Nič ani nenafotili, tak som volala znovu a volala som náčelníkovi. Ten ich poslal znovu a prišiel aj nadriadený a teraz to pofotili, spravili aj zápis a budú to riešiť. Naštudovala som si aj zastavenie a státie, takže som tam šla pripravená a nedala som sa."

Nakoniec ale celý problém s parkovaním návesu zostal v podstate nevyriešený. Podľa starostky na druhý deň zaparkoval vodič kamiónu, napriek všetkému, znovu v rozpore s predpismi.

Starostka: "Dnes som znovu volala policajtov. Ráno síce odišiel, ako včera sľúbila policajtom jeho žena, ale večer o 19. hodine to tam zasa odparkoval. Tak som znovu volala políciu a prišli iní ako včera.

Spýtal sa ma jeden, že čo chcem a keď som povedala, o čo sa jedná, tak ešte na mňa nakričal, že vodič nič neporušuje, že tam nie je zákaz a že je tam rovná cesta. Keď som sa ohradila zákonmi, tak ma presviedčal, že nemám pravdu. Ten jeden sa voči mne choval, ako keby som ja spravila nejakú chybu. Nespravili ani zápis. Keď som povedala, aby spísali zápis, povedali, že spíšu na polícii, ale neverím tomu.

Šli síce aj za ním, ale ja som presvedčená, že držia stranu jemu. Takže ja neviem, čo s tým. Aby si jeden človek robil, čo chce."

Podľa policajného hovorcu bola 5. januára opätovne vyslaná hliadka do obce Turčianky k prešetreniu odstaveného návesu. "Aj v tomto prípade policajti danú vec zadokumentovali a vec riešia ako priestupok na úseku bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky podľa § 22/1 k zákona 372/1990 Z.z.," uviedol v stanovisku polície Pavol Kudlička.

V zákone o štátnej službe príslušníkov policajného zboru sa píše: policajt je povinný pri výkone štátnej služby dodržiavať pravidlá služobnej zdvorilosti a správať sa slušne k štátnym zamestnancom a v služobnom styku aj k ostatným občanom.

Asi sa nikdy nezmení, že sa v spoločnosti budú stále objavovať ľudia, ktorí opakovane neváhajú porušovať predpisy a škodiť pritom iným. Horšie je však to, ak sa v spoločnosti vytvoria podmienky pre to, aby bolo výhodnejšie porušiť predpisy.

Vodič kamiónu určite nemá náves pre svoje potešenie. Bez neho by pravdepodobne nezarobil, podobne ako bez ťahača. Je nespravodlivé, ak pre svoje podnikanie doslova zneužíva majetok iných. Za legálne parkovanie by určite musel platiť. Pre spoločnosť je však výrazne nebezpečnejšie, ak niektorí policajti radšej nad problémom mávnu rukou, namiesto toho, aby sa ho snažili riešiť bez toho, aby ich k tomu donútil občan.

"Dané skutky sú v štádiu vyšetrovania," dodal policajný hovorca.

Stačilo by, aby vodič dostal každý deň blokovú pokutu 60 eur. A ak by policajti nevedeli zistiť vodiča, pomohlo by aj to, ak by prevádzkovateľ vozidla bol denne nútený informovať o vodičovi a čoskoro by bol vodič donútený prestať porušovať dopravné predpisy. Určite by sa potom našiel spôsob, ako zaparkovať náves legálne.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Podpora systému je slabá, je to na jednotlivcoch
  2. Prišli na to, že odpad je cenný
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  7. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  2. Prišli na to, že odpad je cenný
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  5. Autocentrá AURES Holdings obslúžili už 3 milióny zákazníkov
  6. Príďte ochutnať ocenené destiláty
  7. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  8. Politici dobrovoľne posielajú slovenské ženy pod nôž
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 799
  2. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 10 650
  3. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 8 636
  4. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 619
  5. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 217
  6. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 148
  7. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 623
  8. Veľké Karlovice: wellness oáza kúsok od hraníc 2 352
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Lukáš Čelinák: Eurofondy, zlodeji a “wanna ne podnikatelia”
  2. Pavel Nechala: Etická infrašturktúra
  3. Tupou Ceruzou: Predvolebné vyšetrenie
  4. Peter Kubica: O behoch pri brehoch
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (22. - 28.9.1923)
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali.
  7. Radko Mačuha: Čo je to Liberalizmus?
  8. Rado Surovka: Kto by nás mal zastupovať v parlamente ?
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 62 039
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 519
  3. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 19 567
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 12 517
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 143
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 7 908
  7. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 226
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 005
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu