Policajt nakričal na starostku, ktorá sa na neho obrátila s parkovacím problémom

Vodič kamiónu niekoľkokrát odstavil náves na ceste v obci. Prejazdný zostal len jeden jazdný pruh, vodič ale ušetril na nákladoch za parkovanie. Keď to mali riešiť policajti, porušovanie predpisov už nebol problém.

Začiatkom tohto roka nás oslovila starostka obce Turčianky, Eva Dragulová. Upozornila nás na problém s parkovaním návesu kamiónu v obci. Náves stál na ceste tak, že blokoval jeden celý jazdný pruh.

Keď privolala políciu, jej príslušníci si heslo "pomáhať a chrániť" vyložili po svojom.

Starostka: "Môže dať obec odtiahnuť náves, ktorý parkuje na obecnom priestranstve? Vodič bol viackrát upozornený, poštu neprebral, nepožiadal ani o povolenie, len jednoducho náves odstaví.

VZN o parkovaní povoľuje parkovanie len na základe žiadosti po schválení. Obec by takéto odstavenie návesu nepovolila, pretože to nie je vhodné miesto a je to nebezpečné, hlavne pre deti. Takisto sa aj občania denno denne sťažujú, ktorí bývajú na tej ulici a jazdia autom, že čo s tým niečo nespravím.

Majiteľ bol upozornený aj ústne a zákaz ignoruje. Povedal, že doteraz to nikomu neprekážalo. Raz boli prizvaní aj štátni policajti, ale nevyriešili nič. Nafotili, spísali a riešili to ako priestupok, lebo parkoval v protismere. Ako treba postupovať, aby obec nič neporušila?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V prvom rade treba upozorniť na to, že všeobecne záväzné nariadenie (VZN) síce môže zakázať parkovať na nejakom mieste, dopravné pravidlá vyplývajúce zo zákona však majú prednosť. Ak vodič smie zaparkovať napríklad na kraji cesty a neporuší dopravné predpisy, VZN si s tým neporadí.

Ak vodič odstavil náves kamiónu v protismere a neporušil žiadne iné dopravné pravidlo, inak ako priestupok to policajti ani nemohli riešiť. Dokonca, v takýchto prípadoch policajti môžu občas ťahať za kratší koniec. Stačí, aby nezistili, kto vozidlo zaparkoval.

Pre úplnosť ale treba dodať, že prevádzkovateľ vozidla (vlastník alebo držiteľ) je povinný policajtom povedať, kto v čase priestupku vozidlo šoféroval. Ak to nespraví, hrozí mu taká istá pokuta, ako za nesprávne parkovanie: do 60 eur na mieste alebo do 100 eur na správnom konaní. Firme môžu uložiť pokutu až 3500 eur.

Existujú ale právne kľučky, pomocou ktorých sa dá vyhnúť 60-eurovej pokute. Preto sa s veľkou pravdepodobnosťou už v druhej polovici roka dočkáme toho, že držiteľ vozidla bude zodpovedný za niektoré dopravné priestupky. Napríklad aj za zákaz zastavenia či státia, za čo držiteľ zaplatí pokutu 78 eur.

O niekoľko dní, 3. januára, nám starostka poslala aj fotografie zaparkovaného návesu.

Starostka: "Teraz odparkoval tak, že oproti idúce vozidlá, traktory a nákladné vozidlá, ktoré jazdia, musia ísť úplne krajnicou a vedľa budovy. Ide tadiaľ plyn, cesta bola opravená a teraz je to celé odtrhnuté. Takže sa robí obci škoda. Kto dá spraviť cestu? On je povinný si zabezpečiť parkovanie, nie odstaviť, kde chce."

Z fotiek vyplýva, že náves stál tak, že zabral jeden jazdný smer len pre seba. Vozidlá (aj prívesy) pritom nesmú stáť na kraji cesty, ak nezostal voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre pre každý smer jazdy. Policajti podľa starostky namerali len 4,2 metra širokú voľnú časť cesty.

Odfotený náves je z hľadiska dopravných predpisov prekážkou cestnej premávky. Správca cesty (v tomto prípade obec) je oprávnený a platí to aj pre políciu, odstrániť vozidlo stojace na ceste vrátane chodníka na náklady jeho prevádzkovateľa.

Keď sa starostka obce s týmito informáciami obrátila 4. januára na políciu, niektorí jej príslušníci neboli spočiatku ochotní konať.

Starostka: "Volala som policajtov. Povedali, že to nie je prekážka, že jeden jazdný pruh je voľný. Tak ja neviem. Odvolával sa tam na nejaký paragraf, že stačí 3 m jeden pruh, keď zostane."

Policajti argumentovali nesprávne. Jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre musia vodiči dodržať pri zastavení na kraji cesty. Rozdiel medzi zastavením a státím je ten, že pri zastavení vystupujú z vozidla ľudia, prípadne doň nastupujú, alebo vykladajú či nakladajú tovar. Státie je situácia, kedy vozidlo parkuje respektíve je v pokoji dlhší čas, ako je potrebný pre zastavenie.

Prekážkou cestnej premávky je všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov. V tomto prípade je možnosť obmedzenia jazdy vozidiel nespochybniteľná.

Nakoniec to dopadlo tak, že policajti predsa len po argumentácii starostky zasiahli. "Policajti Obvodného oddelenia PZ v Partizánskom dňa 4. januára preverovali a následne zadokumentovali danú vec. Uvedený skutok OO PZ v Partizánskom objasňuje ako priestupok na úseku bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky podľa § 22/1 k zákona 372/1990 Z.z.," uviedol Pavol Kudlička, hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Trenčíne.

Starostka: "Oni to ráno videli, boli tam, ale stále to chceli uhrať na vodičovu stranu. Že veď 1 pruh je voľný, atď. Nič ani nenafotili, tak som volala znovu a volala som náčelníkovi. Ten ich poslal znovu a prišiel aj nadriadený a teraz to pofotili, spravili aj zápis a budú to riešiť. Naštudovala som si aj zastavenie a státie, takže som tam šla pripravená a nedala som sa."

Nakoniec ale celý problém s parkovaním návesu zostal v podstate nevyriešený. Podľa starostky na druhý deň zaparkoval vodič kamiónu, napriek všetkému, znovu v rozpore s predpismi.

Starostka: "Dnes som znovu volala policajtov. Ráno síce odišiel, ako včera sľúbila policajtom jeho žena, ale večer o 19. hodine to tam zasa odparkoval. Tak som znovu volala políciu a prišli iní ako včera.

Spýtal sa ma jeden, že čo chcem a keď som povedala, o čo sa jedná, tak ešte na mňa nakričal, že vodič nič neporušuje, že tam nie je zákaz a že je tam rovná cesta. Keď som sa ohradila zákonmi, tak ma presviedčal, že nemám pravdu. Ten jeden sa voči mne choval, ako keby som ja spravila nejakú chybu. Nespravili ani zápis. Keď som povedala, aby spísali zápis, povedali, že spíšu na polícii, ale neverím tomu.

Šli síce aj za ním, ale ja som presvedčená, že držia stranu jemu. Takže ja neviem, čo s tým. Aby si jeden človek robil, čo chce."

Podľa policajného hovorcu bola 5. januára opätovne vyslaná hliadka do obce Turčianky k prešetreniu odstaveného návesu. "Aj v tomto prípade policajti danú vec zadokumentovali a vec riešia ako priestupok na úseku bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky podľa § 22/1 k zákona 372/1990 Z.z.," uviedol v stanovisku polície Pavol Kudlička.

V zákone o štátnej službe príslušníkov policajného zboru sa píše: policajt je povinný pri výkone štátnej služby dodržiavať pravidlá služobnej zdvorilosti a správať sa slušne k štátnym zamestnancom a v služobnom styku aj k ostatným občanom.

Asi sa nikdy nezmení, že sa v spoločnosti budú stále objavovať ľudia, ktorí opakovane neváhajú porušovať predpisy a škodiť pritom iným. Horšie je však to, ak sa v spoločnosti vytvoria podmienky pre to, aby bolo výhodnejšie porušiť predpisy.

Vodič kamiónu určite nemá náves pre svoje potešenie. Bez neho by pravdepodobne nezarobil, podobne ako bez ťahača. Je nespravodlivé, ak pre svoje podnikanie doslova zneužíva majetok iných. Za legálne parkovanie by určite musel platiť. Pre spoločnosť je však výrazne nebezpečnejšie, ak niektorí policajti radšej nad problémom mávnu rukou, namiesto toho, aby sa ho snažili riešiť bez toho, aby ich k tomu donútil občan.

"Dané skutky sú v štádiu vyšetrovania," dodal policajný hovorca.

Stačilo by, aby vodič dostal každý deň blokovú pokutu 60 eur. A ak by policajti nevedeli zistiť vodiča, pomohlo by aj to, ak by prevádzkovateľ vozidla bol denne nútený informovať o vodičovi a čoskoro by bol vodič donútený prestať porušovať dopravné predpisy. Určite by sa potom našiel spôsob, ako zaparkovať náves legálne.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Malé knedličky, veľké dojmy
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  5. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  9. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  10. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 629
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 621
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 567
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 614
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 177
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 825
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 873
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 290
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 961
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 2 481

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

Neprehliadnite tiež

Dacia predstavila Logan MCV Stepway aj špeciálnu edíciu Outdoor

Oplastovaná verzia kombi Logan MCV sa na Slovensku začne predávať na jeseň.

Spoznali sme slovenské ceny modelu Kia Rio

Novú Kiu Rio predstavili už aj na Slovensku.

Cestu pod Strečnom cez víkend uzavrú

Zákaz využívania cesty I/18 pod hradom Strečno platí i pre chodcov a cyklistov.

Jawa vsádza na retro vzhľad a čínsku techniku

Ponuku tradičnej českej značky obohatili modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop