Ak je uprostred jednej z križujúcich sa ciest ostrovček, nevedia, kade a ako sa vyhnúť iným autám.
Ľuboš: "Skúste vysvetliť motoristom, ako sa majú správať pri riešení nasledujúcej križovatky. Ako príklad môže poslúžiť križovatka Trenčianskej ulice s Ružovou dolinou v Bratislave. Platí na tejto križovatke pravidlo o odbočovaní vľavo, ktoré hovorí, že protiidúci vodiči odbočujúci vľavo sa vyhýbajú vľavo a teda sa neobchádzajú v strede križovatky, alebo ak je cesta rozdelená stredovým pásom, toto pravidlo neplatí? Je to križovatka, kde denne dochádza ku konfliktom medzi vodičmi."
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Križovatka Trenčianskej ulice s Ružovou dolinou nie je veľmi vhodným príkladom križovatky, kde jedna križujúca cesta je viacpruhová pre každý smer jazdy a má uprostred ostrovček a druhá má pre každý smer jazdy len jeden pruh.
Stredový ostrovček je podľa zákona o pozemných komunikáciách a príslušnej vyhlášky súčasťou cesty. A tak tá časť ulice, ktorá nie je označená dopravným značením Jednosmerná premávka (IP 3b), je jednou cestou, ktorej jazdné smery sú oddelené ostrovčekom.
Časť Trenčianskej ulice, ktorá sa pripája do spomínanej križovatky zo západu, je v oboch smeroch označená ako jednosmerka. V definícii tejto dopravnej značky sa píše, že označuje jednosmernú cestu. Do križovatky sa tak z jednej strany pripája Trenčianska ulica ako jedna obojsmerná cesta, ktorá má uprostred ostrovček. Z opačnej strany sa Trenčianska spája s križovatkou ako dve jednosmerné cesty.
Symbolicky by sa takáto križovatka dala znázorniť aj ako 5-ramenná križovatka s 2 vedľajšími a 3 hlavnými cestami.
Prečítajte si aj:
Pozrite sa, ako to vyzerá, keď auto zrazí neviditeľného chodca
Napriek tomu, ako križovatka vyzerá, aj v nej platí pravidlo oprotiidúcich vozidiel odbočujúcich vľavo. Ide totiž o jednu križovatku a nie viac za sebou nasledujúcich križovatiek. Či idú vozidlá protiidúce vozidlá po hlavnej alebo po vedľajšej ceste, vyhýbajú sa pri odbočovaní vľavo. Ich dráhy sa nesmú krížiť v strede križovatky.
Iná situácia by nastala, ak by aj východná časť Trenčianskej ulice mala jazdné smery označené ako jednosmerky a tvar križovatky by nebol vyznačený dodatkovou tabuľkou. Potom by spomínané miesto bolo dvomi križovatkami susediacimi hneď vedľa seba.
Takéto riešenie by ale z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky nemalo zmysel, lebo by tam pravidelne dochádzalo ku kolíznym situáciám. Oprotiidúci vodiči odbočujúci vľavo by totiž boli nútení míňať sa vpravo, čím by sa ich dráhy jazdy pretínali.
Komplikácie spôsobujú tí, ktorí zastavujú uprostred križovatky
§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava podľa § 19 ods. 4.
§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo.V podobných križovatkách robia najväčšie problémy vodiči, ktorí v rozpore s predpismi prechádzajú križovatkou bez toho, aby ňou mohli plynule prejsť.
Vojdú na úroveň ostrovčeka, čím prejdú polovicu križovatky a potom čakajú, kým sa uvoľní druhý smer hlavnej cesty za ostrovčekom. Komplikujú prejazd vodičom dodržiavajúcim predpisy.
Vodič z vedľajšej, ktorý čaká uprostred križovatky na voľný prejazd na hlavnú či cez hlavnú, sa zvyčajne zaradí čo najviac vpravo, aby náhodou nezavadzal autám odbočujúcim z hlavnej vľavo na vedľajšiu. Vytvorí tak prekážku pre tých, ktorí vychádzajú z vedľajšej cesty v opačnom smere a odbočujú vľavo.
Stačí, aby sa k tomu pridali ešte aj vodiči otáčajúci sa do protismeru a nastáva veľmi neprehľadná situácia, ktorá sa dá vyriešiť iba dohodou medzi vodičmi.
Len jeden vodič, ktorý poruší predpis tým, že uprostred križovatky zastaví môže takýmto spôsobom spôsobiť zhoršenie plynulosti premávky v širšom okolí.
Aj keď by sa vodiči z vedľajšej mohli sťažovať na to, že pre vyššiu intenzitu premávky na hlavnej cesty by sa nemali možnosť dostať na hlavnú odbočením vľavo bez zastavenia uprostred križovatky, je bezpečnejšie si buď počkať na vhodnú príležitosť prejsť križovatku na jeden raz alebo zvoliť iný smer a trasu.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk