Vodičovi prekračujúcemu rýchlosť sa zvyčajne netreba vyhýbať

Predstavte si, že jazdíte pod Strečnom, podľa predpisov, v ľavom jazdnom pruhu. Za vami sa rúti vozidlo idúce 130-kou. Treba sa mu vyhnúť do pruhu pre pomalšie vozidlá?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Trojpruhová cesta pod Strečnom sa mnohým vodičom, ktorí si nevšímajú dopravné značky, môže zdať zvláštna. Najmä preto, že v smere, pre ktorý sú určené dva jazdné pruhy, má väčšina áut jazdiť v ľavom jazdnom pruhu. A to aj napriek tomu, že mimo mesta sa jazdí len v pravom pruhu, pričom ostatné pruhy sú určené na predchádzanie a obchádzanie.

Dopravné značenie (v prípade rozporu nadradené všeobecným pravidlám) tam určuje, že pravý jazdný pruh je určený pre pomalé vozidlá. Ďalšie značenie zas limituje rýchlosť pre tento pruh na najviac 70 km/h. Prakticky to teda znamená, že ak vaším autom chcete a môžete jazdiť rýchlejšie, je pre vás určený ľavý jazdný pruh, v ktorom však rýchlejšie ako 90-kou nesmiete ísť (viac v článku Obmedzenie rýchlosti pod Strečnom pre vás nemusí platiť).

Peter sa nás v tejto súvislosti spýtal na situáciu, v rámci ktorej jazdí v ľavom jazdnom pruhu podľa predpisov.

Peter: "Čo v prípade, že dodržujem maximálnu povolenú rýchlosť 90 km/h a za mnou ide vozidlo, ktoré porušuje predpisy a ide rýchlosťou 130 km/h? Mal by som sa uhnúť do pravého pruhu a spomaliť na 70 km/h?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

01.jpgAk jazdí Peter 90-kou v ľavom pruhu pod Strečnom, predpisy neporušuje. Dokonca ani vtedy, ak vozidlo za ním sa k nemu približuje rýchlosťou 130 km/h a nevyhne sa mu.

Z hľadiska predpisov je potrebné situáciu vnímať tak, akoby tam pravý pruh ani nebol, ak jazdíte rýchlejšie ako 70-kou. Pravý pruh je podľa definície značky prídavný.

Značka Zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá (č. C 22c) označuje v smere jazdy prídavný jazdný pruh určený pre vozidlá, ktoré svojou pomalou jazdou obmedzujú alebo by mohli obmedziť ostatné vozidlá. Značka sa vždy umiestňuje na začiatku rozširovacieho klina a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov.

Peter by sa rýchlemu vozidlu musel vyhnúť len vtedy, ak by tým zabránil vzniku havárie alebo ak by to bola jediná možnosť, ako umožniť plynulý prejazd vozidlu s právom prednostnej jazdy (sanitka, policajné auto a pod.).

Nemusí prejsť do pomalšieho jazdného pruhu

Niektorí vodiči budú namietať, že by sa Peter mal vyhnúť každému rýchlejšiemu vozidlu. V zákone sa píše, že vodič nesmie prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky. Tu ale treba povedať, že drvivá väčšina rýchlejších vodičov porušuje predpisy prekročením najvyšších povolených rýchlostí a z hľadiska morálky nie je na mieste upozorňovať z ich strany na prípadné porušovanie pravidiel inými.

V prípade, že pruh pre pomalšie vozidlá je voľný, vozidlo v ľavom jazdnom pruhu idúce 90-kou objektívne nemôže prekážať rýchlejšie idúcemu vozidlu. Rýchlejšie vozidlo totiž môže prejsť cez pruh pre pomalé vozidlá. Nútiť vodiča idúceho podľa predpisov v ľavom pruhu preradiť sa do pruhu napravo od neho by bolo v tomto prípade obmedzovaním plynulosti cestnej premávky.

Ak je pravý pruh obsadený pomalšími vozidlami jazdiacimi pomalšie ako 70 km/h, ani vtedy si rýchlejšie vozidlo nesmie vynucovať voľný ľavý jazdný pruh. Okrem toho, potom pôvodne rýchlejšie vozidlo prestáva byť rýchlejšie idúce vozidlo.

Mimochodom, vodič rýchlejšie idúceho vozidla nemôže hovoriť o obmedzovaní plynulosti cestnej premávky. Tá je totiž limitovaná najvyššími povolenými rýchlosťami. Ak vozidlo ide 90-kou na ceste, kde sa rýchlejšie nesmie ísť, plynulosť cestnej premávky nie je v zmysle zákona o cestnej premávke obmedzená.

Aká je pokuta za rýchlosť

Emil: "Chcem sa opýtať, aká je možná najvyššia pokuta za prekročenie rýchlosti v obci o 20 km/h."

Od 1. novembra 2011 môžu policajti za prekročenie rýchlosti o menej ako 20 km/h v obci a o menej ako 30 km/h mimo obce dať na mieste pokutu najviac 60 €. Na dopravnom inšpektoráte maximálne 100 €.

Ak vám ale v obci namerajú prekročenie rýchlosti už o 20 km/h, prípadne mimo obce už o 30 km/h, nemusí sa to skončiť iba pokutou. Riskujete tiež zákaz šoférovania až na 3 roky.

Napríklad, ak v obci, kde sa smie ísť 50-kou, pôjdete rýchlosťou 69,9 km/h, bloková pokuta nebude môcť byť vyššia ako 60 eur. Ak ale pôjdete 70-kou, sankcie sa výrazne zvýšia. Viac o pokutách za porušenia predpisov sa dozviete v článku Polícia zverejnila nový sadzobník pokút.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  2. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Stretnutie po rokoch alebo predaj z papiera
  2. Trend zánovných luxusov dorazil i na Slovensko
  3. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  4. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  5. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  6. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  7. Hitparáda štiav
  8. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  10. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 473
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 7 247
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 372
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 641
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 609
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 350
  7. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 537
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 2 538
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 1 927
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 1 820

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Náhorný Karabach chce byť veľmocou. Vďaka jeseterom

Chovajú jesetery a chcú sa stať kaviárovou mocnosťou. Zásah z frontovej línie prežili len statočné ryby.

DOMOV

Sťal dve hlavy chobotnice, ale na silných mužov Smeru si netrúfol

Mantinely vidno pri riaditeľoch nemocníc.

EKONOMIKA

Môžu vám zvýšiť cenu uprostred viazanosti, ako to urobilo UPC?

Aj keď človek podpíše viazanosť, nemá istotu, že ju aj dokončí.

KULTÚRA

Odovzdali najprestížnejšiu cenu za architektúru. Pozrite si diela jej víťazov

Pritzkerovu cenu získali katalánski architekti.

Neprehliadnite tiež

Sledujte v živom prenose odhalenie nového Range Roveru Velar

Nový prírastok do rodiny Range Rover zaplní miesto medzi modelmi Range Rover Evoque a Range Rover Sport.

Škoda v Ženeve predstaví vo Fabii trojvalcový motor 1,0 TSI

Automobilka Škoda plánuje vo vozidlách Fabia a Fabia Combi nahradiť 1,2 l motor za nový trojvalcový agregát s objemom 1,0 litra.

Rolls-Royce ukázal svoj najmenší model SRH, vyrobí jediný kus

Po vzore väčších áut je na mieru upravený pre zákazníka.

Vyšetrovací výbor pre emisie o dieselgate: Problém je, že sme nekonali

Vyšetrovací výbor Európskeho parlamentu pre meranie emisií v automobilovom priemysle schválil svoju záverečnú správu a balík odporúčaní.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop