SME
Piatok, 22. október, 2021 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Vodičovi prekračujúcemu rýchlosť sa zvyčajne netreba vyhýbať

Predstavte si, že jazdíte pod Strečnom, podľa predpisov, v ľavom jazdnom pruhu. Za vami sa rúti vozidlo idúce 130-kou. Treba sa mu vyhnúť do pruhu pre pomalšie vozidlá?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Trojpruhová cesta pod Strečnom sa mnohým vodičom, ktorí si nevšímajú dopravné značky, môže zdať zvláštna. Najmä preto, že v smere, pre ktorý sú určené dva jazdné pruhy, má väčšina áut jazdiť v ľavom jazdnom pruhu. A to aj napriek tomu, že mimo mesta sa jazdí len v pravom pruhu, pričom ostatné pruhy sú určené na predchádzanie a obchádzanie.

Dopravné značenie (v prípade rozporu nadradené všeobecným pravidlám) tam určuje, že pravý jazdný pruh je určený pre pomalé vozidlá. Ďalšie značenie zas limituje rýchlosť pre tento pruh na najviac 70 km/h. Prakticky to teda znamená, že ak vaším autom chcete a môžete jazdiť rýchlejšie, je pre vás určený ľavý jazdný pruh, v ktorom však rýchlejšie ako 90-kou nesmiete ísť (viac v článku Obmedzenie rýchlosti pod Strečnom pre vás nemusí platiť).

Peter sa nás v tejto súvislosti spýtal na situáciu, v rámci ktorej jazdí v ľavom jazdnom pruhu podľa predpisov.

Peter: "Čo v prípade, že dodržujem maximálnu povolenú rýchlosť 90 km/h a za mnou ide vozidlo, ktoré porušuje predpisy a ide rýchlosťou 130 km/h? Mal by som sa uhnúť do pravého pruhu a spomaliť na 70 km/h?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

01.jpgAk jazdí Peter 90-kou v ľavom pruhu pod Strečnom, predpisy neporušuje. Dokonca ani vtedy, ak vozidlo za ním sa k nemu približuje rýchlosťou 130 km/h a nevyhne sa mu.

Z hľadiska predpisov je potrebné situáciu vnímať tak, akoby tam pravý pruh ani nebol, ak jazdíte rýchlejšie ako 70-kou. Pravý pruh je podľa definície značky prídavný.

Značka Zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá (č. C 22c) označuje v smere jazdy prídavný jazdný pruh určený pre vozidlá, ktoré svojou pomalou jazdou obmedzujú alebo by mohli obmedziť ostatné vozidlá. Značka sa vždy umiestňuje na začiatku rozširovacieho klina a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov.

Peter by sa rýchlemu vozidlu musel vyhnúť len vtedy, ak by tým zabránil vzniku havárie alebo ak by to bola jediná možnosť, ako umožniť plynulý prejazd vozidlu s právom prednostnej jazdy (sanitka, policajné auto a pod.).

Nemusí prejsť do pomalšieho jazdného pruhu

Niektorí vodiči budú namietať, že by sa Peter mal vyhnúť každému rýchlejšiemu vozidlu. V zákone sa píše, že vodič nesmie prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky. Tu ale treba povedať, že drvivá väčšina rýchlejších vodičov porušuje predpisy prekročením najvyšších povolených rýchlostí a z hľadiska morálky nie je na mieste upozorňovať z ich strany na prípadné porušovanie pravidiel inými.

V prípade, že pruh pre pomalšie vozidlá je voľný, vozidlo v ľavom jazdnom pruhu idúce 90-kou objektívne nemôže prekážať rýchlejšie idúcemu vozidlu. Rýchlejšie vozidlo totiž môže prejsť cez pruh pre pomalé vozidlá. Nútiť vodiča idúceho podľa predpisov v ľavom pruhu preradiť sa do pruhu napravo od neho by bolo v tomto prípade obmedzovaním plynulosti cestnej premávky.

Ak je pravý pruh obsadený pomalšími vozidlami jazdiacimi pomalšie ako 70 km/h, ani vtedy si rýchlejšie vozidlo nesmie vynucovať voľný ľavý jazdný pruh. Okrem toho, potom pôvodne rýchlejšie vozidlo prestáva byť rýchlejšie idúce vozidlo.

Mimochodom, vodič rýchlejšie idúceho vozidla nemôže hovoriť o obmedzovaní plynulosti cestnej premávky. Tá je totiž limitovaná najvyššími povolenými rýchlosťami. Ak vozidlo ide 90-kou na ceste, kde sa rýchlejšie nesmie ísť, plynulosť cestnej premávky nie je v zmysle zákona o cestnej premávke obmedzená.

Aká je pokuta za rýchlosť

Emil: "Chcem sa opýtať, aká je možná najvyššia pokuta za prekročenie rýchlosti v obci o 20 km/h."

Od 1. novembra 2011 môžu policajti za prekročenie rýchlosti o menej ako 20 km/h v obci a o menej ako 30 km/h mimo obce dať na mieste pokutu najviac 60 €. Na dopravnom inšpektoráte maximálne 100 €.

Ak vám ale v obci namerajú prekročenie rýchlosti už o 20 km/h, prípadne mimo obce už o 30 km/h, nemusí sa to skončiť iba pokutou. Riskujete tiež zákaz šoférovania až na 3 roky.

Napríklad, ak v obci, kde sa smie ísť 50-kou, pôjdete rýchlosťou 69,9 km/h, bloková pokuta nebude môcť byť vyššia ako 60 eur. Ak ale pôjdete 70-kou, sankcie sa výrazne zvýšia. Viac o pokutách za porušenia predpisov sa dozviete v článku Polícia zverejnila nový sadzobník pokút.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  3. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  4. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  5. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  6. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  7. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  8. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  9. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  10. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  1. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  2. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  3. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  4. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  5. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  6. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  7. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  8. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  9. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  10. Stanovisko Asociácie moderných benefitov k TK RÚZ
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 15 678
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 375
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 036
  4. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 5 501
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 541
  6. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 3 789
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 636
  8. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 380
  9. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 747
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 608
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Infektológ Vladimír Krčméry je jednou z najznámejších tvarí očkovacej kampane na Slovensku

Na facebooku kolovala výzva na smrť mojich vnúčat, vraví Krčméry.


4 h
Týždeň Petra Schutza

Kde nič nie je, ani OĽaNO neberie.


21. okt
Za komunistického režimu sledovala štátna moc slobodných novinárov, ktorí aj na takýchto strojoch tlačili samizdaty.

Keď novinári pálili odkazy v popolníkoch.


21. okt
Kovalčuk by mal byť neoficiálnym kapitánom ruského tímu.

Rusi vymenili trénera olympijského výberu po pár dňoch. Bezdôvodne.


21. okt

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


8 h
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


10 h
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Lucia Žárska: Nedostatok čipov si riešia firmy po svojom
  2. Jozo Peric: Nemecká Lufthansa sa zbavuje dlhov vydaním nových akcií, trhy jej zatiaľ veria
  3. Olívia Lacenová: Rok a pol od prvých lockdownov: Ako si vedie EU, UK a USA?
  4. Nicholas Wintzler: Séria Agnosia
  5. Soňa Kallová: Meditácia Vipassana: o čom to je
  6. Eva Gallova: Kytice voňavé a živé, ale aj iné
  7. Danica Chames: Ľahnem si so Soňou a spím
  8. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku??
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 221
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 13 301
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 9 372
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 7 599
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 4 963
  6. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 319
  7. Stanislav Martinčko: Prečo chudoba v R. Sobote mávala prázdnymi čapicami ??? 4 131
  8. Lucia Nicholsonová: Emme. 3 761
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu