SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Vodičovi prekračujúcemu rýchlosť sa zvyčajne netreba vyhýbať

Predstavte si, že jazdíte pod Strečnom, podľa predpisov, v ľavom jazdnom pruhu. Za vami sa rúti vozidlo idúce 130-kou. Treba sa mu vyhnúť do pruhu pre pomalšie vozidlá?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Trojpruhová cesta pod Strečnom sa mnohým vodičom, ktorí si nevšímajú dopravné značky, môže zdať zvláštna. Najmä preto, že v smere, pre ktorý sú určené dva jazdné pruhy, má väčšina áut jazdiť v ľavom jazdnom pruhu. A to aj napriek tomu, že mimo mesta sa jazdí len v pravom pruhu, pričom ostatné pruhy sú určené na predchádzanie a obchádzanie.

Dopravné značenie (v prípade rozporu nadradené všeobecným pravidlám) tam určuje, že pravý jazdný pruh je určený pre pomalé vozidlá. Ďalšie značenie zas limituje rýchlosť pre tento pruh na najviac 70 km/h. Prakticky to teda znamená, že ak vaším autom chcete a môžete jazdiť rýchlejšie, je pre vás určený ľavý jazdný pruh, v ktorom však rýchlejšie ako 90-kou nesmiete ísť (viac v článku Obmedzenie rýchlosti pod Strečnom pre vás nemusí platiť).

Peter sa nás v tejto súvislosti spýtal na situáciu, v rámci ktorej jazdí v ľavom jazdnom pruhu podľa predpisov.

Peter: "Čo v prípade, že dodržujem maximálnu povolenú rýchlosť 90 km/h a za mnou ide vozidlo, ktoré porušuje predpisy a ide rýchlosťou 130 km/h? Mal by som sa uhnúť do pravého pruhu a spomaliť na 70 km/h?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

01.jpgAk jazdí Peter 90-kou v ľavom pruhu pod Strečnom, predpisy neporušuje. Dokonca ani vtedy, ak vozidlo za ním sa k nemu približuje rýchlosťou 130 km/h a nevyhne sa mu.

Z hľadiska predpisov je potrebné situáciu vnímať tak, akoby tam pravý pruh ani nebol, ak jazdíte rýchlejšie ako 70-kou. Pravý pruh je podľa definície značky prídavný.

Značka Zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá (č. C 22c) označuje v smere jazdy prídavný jazdný pruh určený pre vozidlá, ktoré svojou pomalou jazdou obmedzujú alebo by mohli obmedziť ostatné vozidlá. Značka sa vždy umiestňuje na začiatku rozširovacieho klina a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov.

Peter by sa rýchlemu vozidlu musel vyhnúť len vtedy, ak by tým zabránil vzniku havárie alebo ak by to bola jediná možnosť, ako umožniť plynulý prejazd vozidlu s právom prednostnej jazdy (sanitka, policajné auto a pod.).

Nemusí prejsť do pomalšieho jazdného pruhu

Niektorí vodiči budú namietať, že by sa Peter mal vyhnúť každému rýchlejšiemu vozidlu. V zákone sa píše, že vodič nesmie prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky. Tu ale treba povedať, že drvivá väčšina rýchlejších vodičov porušuje predpisy prekročením najvyšších povolených rýchlostí a z hľadiska morálky nie je na mieste upozorňovať z ich strany na prípadné porušovanie pravidiel inými.

V prípade, že pruh pre pomalšie vozidlá je voľný, vozidlo v ľavom jazdnom pruhu idúce 90-kou objektívne nemôže prekážať rýchlejšie idúcemu vozidlu. Rýchlejšie vozidlo totiž môže prejsť cez pruh pre pomalé vozidlá. Nútiť vodiča idúceho podľa predpisov v ľavom pruhu preradiť sa do pruhu napravo od neho by bolo v tomto prípade obmedzovaním plynulosti cestnej premávky.

Ak je pravý pruh obsadený pomalšími vozidlami jazdiacimi pomalšie ako 70 km/h, ani vtedy si rýchlejšie vozidlo nesmie vynucovať voľný ľavý jazdný pruh. Okrem toho, potom pôvodne rýchlejšie vozidlo prestáva byť rýchlejšie idúce vozidlo.

Mimochodom, vodič rýchlejšie idúceho vozidla nemôže hovoriť o obmedzovaní plynulosti cestnej premávky. Tá je totiž limitovaná najvyššími povolenými rýchlosťami. Ak vozidlo ide 90-kou na ceste, kde sa rýchlejšie nesmie ísť, plynulosť cestnej premávky nie je v zmysle zákona o cestnej premávke obmedzená.

Aká je pokuta za rýchlosť

Emil: "Chcem sa opýtať, aká je možná najvyššia pokuta za prekročenie rýchlosti v obci o 20 km/h."

Od 1. novembra 2011 môžu policajti za prekročenie rýchlosti o menej ako 20 km/h v obci a o menej ako 30 km/h mimo obce dať na mieste pokutu najviac 60 €. Na dopravnom inšpektoráte maximálne 100 €.

Ak vám ale v obci namerajú prekročenie rýchlosti už o 20 km/h, prípadne mimo obce už o 30 km/h, nemusí sa to skončiť iba pokutou. Riskujete tiež zákaz šoférovania až na 3 roky.

Napríklad, ak v obci, kde sa smie ísť 50-kou, pôjdete rýchlosťou 69,9 km/h, bloková pokuta nebude môcť byť vyššia ako 60 eur. Ak ale pôjdete 70-kou, sankcie sa výrazne zvýšia. Viac o pokutách za porušenia predpisov sa dozviete v článku Polícia zverejnila nový sadzobník pokút.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Home (ale aj) Office
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Zelená Bratislava
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  2. Bezbariérové vozidlo
  3. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  4. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Zelená Bratislava
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Ruža zmeny
  9. Úpravy automobilov pre ZŤP
  10. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 882
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 161
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 876
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 735
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 407
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 10 640
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 087
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 123
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 080
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 906
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zákaz vychádzania pre netestovaných? Pochybnosti majú ústavní právnici aj prezidentka

Vláda riskuje, že Ústavný súd zruší testovanie skôr, ako sa začne.

Ilustračné foto.

Koronavírus na Slovensku: Prezidentka nepodporuje sankcie za odmietnutie testovania (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
Zamestnanci spoločnosti Volkswagen Slovakia pracujú na výrobnej linke.
Komentár Petra Schutza

Významná časť národa už dávno žije v osobnom lockdowne

Medzi tmami a hmlami.

Peter Schutz.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric