SME
Piatok, 3. február, 2023 | Meniny má Blažej

Vodičovi prekračujúcemu rýchlosť sa zvyčajne netreba vyhýbať

Predstavte si, že jazdíte pod Strečnom, podľa predpisov, v ľavom jazdnom pruhu. Za vami sa rúti vozidlo idúce 130-kou. Treba sa mu vyhnúť do pruhu pre pomalšie vozidlá?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Trojpruhová cesta pod Strečnom sa mnohým vodičom, ktorí si nevšímajú dopravné značky, môže zdať zvláštna. Najmä preto, že v smere, pre ktorý sú určené dva jazdné pruhy, má väčšina áut jazdiť v ľavom jazdnom pruhu. A to aj napriek tomu, že mimo mesta sa jazdí len v pravom pruhu, pričom ostatné pruhy sú určené na predchádzanie a obchádzanie.

Dopravné značenie (v prípade rozporu nadradené všeobecným pravidlám) tam určuje, že pravý jazdný pruh je určený pre pomalé vozidlá. Ďalšie značenie zas limituje rýchlosť pre tento pruh na najviac 70 km/h. Prakticky to teda znamená, že ak vaším autom chcete a môžete jazdiť rýchlejšie, je pre vás určený ľavý jazdný pruh, v ktorom však rýchlejšie ako 90-kou nesmiete ísť (viac v článku Obmedzenie rýchlosti pod Strečnom pre vás nemusí platiť).

Peter sa nás v tejto súvislosti spýtal na situáciu, v rámci ktorej jazdí v ľavom jazdnom pruhu podľa predpisov.

Peter: "Čo v prípade, že dodržujem maximálnu povolenú rýchlosť 90 km/h a za mnou ide vozidlo, ktoré porušuje predpisy a ide rýchlosťou 130 km/h? Mal by som sa uhnúť do pravého pruhu a spomaliť na 70 km/h?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

01.jpgAk jazdí Peter 90-kou v ľavom pruhu pod Strečnom, predpisy neporušuje. Dokonca ani vtedy, ak vozidlo za ním sa k nemu približuje rýchlosťou 130 km/h a nevyhne sa mu.

Z hľadiska predpisov je potrebné situáciu vnímať tak, akoby tam pravý pruh ani nebol, ak jazdíte rýchlejšie ako 70-kou. Pravý pruh je podľa definície značky prídavný.

Značka Zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá (č. C 22c) označuje v smere jazdy prídavný jazdný pruh určený pre vozidlá, ktoré svojou pomalou jazdou obmedzujú alebo by mohli obmedziť ostatné vozidlá. Značka sa vždy umiestňuje na začiatku rozširovacieho klina a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov.

Peter by sa rýchlemu vozidlu musel vyhnúť len vtedy, ak by tým zabránil vzniku havárie alebo ak by to bola jediná možnosť, ako umožniť plynulý prejazd vozidlu s právom prednostnej jazdy (sanitka, policajné auto a pod.).

Nemusí prejsť do pomalšieho jazdného pruhu

Niektorí vodiči budú namietať, že by sa Peter mal vyhnúť každému rýchlejšiemu vozidlu. V zákone sa píše, že vodič nesmie prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky. Tu ale treba povedať, že drvivá väčšina rýchlejších vodičov porušuje predpisy prekročením najvyšších povolených rýchlostí a z hľadiska morálky nie je na mieste upozorňovať z ich strany na prípadné porušovanie pravidiel inými.

V prípade, že pruh pre pomalšie vozidlá je voľný, vozidlo v ľavom jazdnom pruhu idúce 90-kou objektívne nemôže prekážať rýchlejšie idúcemu vozidlu. Rýchlejšie vozidlo totiž môže prejsť cez pruh pre pomalé vozidlá. Nútiť vodiča idúceho podľa predpisov v ľavom pruhu preradiť sa do pruhu napravo od neho by bolo v tomto prípade obmedzovaním plynulosti cestnej premávky.

Ak je pravý pruh obsadený pomalšími vozidlami jazdiacimi pomalšie ako 70 km/h, ani vtedy si rýchlejšie vozidlo nesmie vynucovať voľný ľavý jazdný pruh. Okrem toho, potom pôvodne rýchlejšie vozidlo prestáva byť rýchlejšie idúce vozidlo.

Mimochodom, vodič rýchlejšie idúceho vozidla nemôže hovoriť o obmedzovaní plynulosti cestnej premávky. Tá je totiž limitovaná najvyššími povolenými rýchlosťami. Ak vozidlo ide 90-kou na ceste, kde sa rýchlejšie nesmie ísť, plynulosť cestnej premávky nie je v zmysle zákona o cestnej premávke obmedzená.

Aká je pokuta za rýchlosť

Emil: "Chcem sa opýtať, aká je možná najvyššia pokuta za prekročenie rýchlosti v obci o 20 km/h."

Od 1. novembra 2011 môžu policajti za prekročenie rýchlosti o menej ako 20 km/h v obci a o menej ako 30 km/h mimo obce dať na mieste pokutu najviac 60 €. Na dopravnom inšpektoráte maximálne 100 €.

Ak vám ale v obci namerajú prekročenie rýchlosti už o 20 km/h, prípadne mimo obce už o 30 km/h, nemusí sa to skončiť iba pokutou. Riskujete tiež zákaz šoférovania až na 3 roky.

Napríklad, ak v obci, kde sa smie ísť 50-kou, pôjdete rýchlosťou 69,9 km/h, bloková pokuta nebude môcť byť vyššia ako 60 eur. Ak ale pôjdete 70-kou, sankcie sa výrazne zvýšia. Viac o pokutách za porušenia predpisov sa dozviete v článku Polícia zverejnila nový sadzobník pokút.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  7. Dodajte vašej pokožke šťavu
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  1. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  4. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. Dodajte vašej pokožke šťavu
  7. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  8. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 727
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 134
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 4 162
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 734
  5. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 682
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 024
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 021
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


13 h

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb
Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


31. jan
Ilustračné foto.

Áut so spaľovacími motormi potichu ubúda.


31. jan

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (3. - 9.2.1923)
  2. Jana Melišová: Ten, kto koná dobro pre dobro
  3. Miroslav Lukáč: Užitočný idiot /terminus technicus/ sa stáva nedostatkovým tovarom.
  4. Jozef Sitko: Sú blogy selektované podľa politického obsahu a významu?
  5. Jozef Stasík: iCow: Aplikácia z Kene, ktorá pomáha farmárom zlepšiť produktivitu stáda a zvýšiť príjmy
  6. Vladimír Krátky: Fico sa zrejme účelovo nechal od veľvyslancov prefackať .
  7. Peter Slamenik: Nefeť pleseň, diel číslo 1.
  8. Tupou Ceruzou: Alfasamec Sulík
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 656
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 742
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 4 256
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 891
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 690
  6. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 677
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 959
  8. Simona Kyselicová: Ako sa najhorší rok v mojom živote stal najlepším učiteľom. 2022, dámy a páni! 2 424
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu