Vodičovi prekračujúcemu rýchlosť sa zvyčajne netreba vyhýbať

Predstavte si, že jazdíte pod Strečnom, podľa predpisov, v ľavom jazdnom pruhu. Za vami sa rúti vozidlo idúce 130-kou. Treba sa mu vyhnúť do pruhu pre pomalšie vozidlá?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Trojpruhová cesta pod Strečnom sa mnohým vodičom, ktorí si nevšímajú dopravné značky, môže zdať zvláštna. Najmä preto, že v smere, pre ktorý sú určené dva jazdné pruhy, má väčšina áut jazdiť v ľavom jazdnom pruhu. A to aj napriek tomu, že mimo mesta sa jazdí len v pravom pruhu, pričom ostatné pruhy sú určené na predchádzanie a obchádzanie.

Dopravné značenie (v prípade rozporu nadradené všeobecným pravidlám) tam určuje, že pravý jazdný pruh je určený pre pomalé vozidlá. Ďalšie značenie zas limituje rýchlosť pre tento pruh na najviac 70 km/h. Prakticky to teda znamená, že ak vaším autom chcete a môžete jazdiť rýchlejšie, je pre vás určený ľavý jazdný pruh, v ktorom však rýchlejšie ako 90-kou nesmiete ísť (viac v článku Obmedzenie rýchlosti pod Strečnom pre vás nemusí platiť).

Peter sa nás v tejto súvislosti spýtal na situáciu, v rámci ktorej jazdí v ľavom jazdnom pruhu podľa predpisov.

Peter: "Čo v prípade, že dodržujem maximálnu povolenú rýchlosť 90 km/h a za mnou ide vozidlo, ktoré porušuje predpisy a ide rýchlosťou 130 km/h? Mal by som sa uhnúť do pravého pruhu a spomaliť na 70 km/h?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

01.jpgAk jazdí Peter 90-kou v ľavom pruhu pod Strečnom, predpisy neporušuje. Dokonca ani vtedy, ak vozidlo za ním sa k nemu približuje rýchlosťou 130 km/h a nevyhne sa mu.

Z hľadiska predpisov je potrebné situáciu vnímať tak, akoby tam pravý pruh ani nebol, ak jazdíte rýchlejšie ako 70-kou. Pravý pruh je podľa definície značky prídavný.

Značka Zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá (č. C 22c) označuje v smere jazdy prídavný jazdný pruh určený pre vozidlá, ktoré svojou pomalou jazdou obmedzujú alebo by mohli obmedziť ostatné vozidlá. Značka sa vždy umiestňuje na začiatku rozširovacieho klina a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov.

Peter by sa rýchlemu vozidlu musel vyhnúť len vtedy, ak by tým zabránil vzniku havárie alebo ak by to bola jediná možnosť, ako umožniť plynulý prejazd vozidlu s právom prednostnej jazdy (sanitka, policajné auto a pod.).

Nemusí prejsť do pomalšieho jazdného pruhu

Niektorí vodiči budú namietať, že by sa Peter mal vyhnúť každému rýchlejšiemu vozidlu. V zákone sa píše, že vodič nesmie prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky. Tu ale treba povedať, že drvivá väčšina rýchlejších vodičov porušuje predpisy prekročením najvyšších povolených rýchlostí a z hľadiska morálky nie je na mieste upozorňovať z ich strany na prípadné porušovanie pravidiel inými.

V prípade, že pruh pre pomalšie vozidlá je voľný, vozidlo v ľavom jazdnom pruhu idúce 90-kou objektívne nemôže prekážať rýchlejšie idúcemu vozidlu. Rýchlejšie vozidlo totiž môže prejsť cez pruh pre pomalé vozidlá. Nútiť vodiča idúceho podľa predpisov v ľavom pruhu preradiť sa do pruhu napravo od neho by bolo v tomto prípade obmedzovaním plynulosti cestnej premávky.

Ak je pravý pruh obsadený pomalšími vozidlami jazdiacimi pomalšie ako 70 km/h, ani vtedy si rýchlejšie vozidlo nesmie vynucovať voľný ľavý jazdný pruh. Okrem toho, potom pôvodne rýchlejšie vozidlo prestáva byť rýchlejšie idúce vozidlo.

Mimochodom, vodič rýchlejšie idúceho vozidla nemôže hovoriť o obmedzovaní plynulosti cestnej premávky. Tá je totiž limitovaná najvyššími povolenými rýchlosťami. Ak vozidlo ide 90-kou na ceste, kde sa rýchlejšie nesmie ísť, plynulosť cestnej premávky nie je v zmysle zákona o cestnej premávke obmedzená.

Aká je pokuta za rýchlosť

Emil: "Chcem sa opýtať, aká je možná najvyššia pokuta za prekročenie rýchlosti v obci o 20 km/h."

Od 1. novembra 2011 môžu policajti za prekročenie rýchlosti o menej ako 20 km/h v obci a o menej ako 30 km/h mimo obce dať na mieste pokutu najviac 60 €. Na dopravnom inšpektoráte maximálne 100 €.

Ak vám ale v obci namerajú prekročenie rýchlosti už o 20 km/h, prípadne mimo obce už o 30 km/h, nemusí sa to skončiť iba pokutou. Riskujete tiež zákaz šoférovania až na 3 roky.

Napríklad, ak v obci, kde sa smie ísť 50-kou, pôjdete rýchlosťou 69,9 km/h, bloková pokuta nebude môcť byť vyššia ako 60 eur. Ak ale pôjdete 70-kou, sankcie sa výrazne zvýšia. Viac o pokutách za porušenia predpisov sa dozviete v článku Polícia zverejnila nový sadzobník pokút.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 865
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 412
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 549
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 722
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 998
  6. Moskva alebo Petrohrad? 1 939
  7. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 799
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 769
  9. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 552
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 1 498

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov a života nás ničí, z nej pramenia spoločenské nedorozumenia.

KOMENTÁRE

Čo je to sloboda

Sloboda prináša ťarchu vlastnej aktivity.

EKONOMIKA

Futej predáva strojárne v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

Oslovili záujemcov z Česka a Slovenska.

Neprehliadnite tiež

Tesla míňa 8000 dolárov za minútu a nedarí sa jej s Modelom 3

Musk musí čoskoro začať zháňať nové prostriedky.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.