SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

TEST: Renault Koleos zmenil tvár, nie charakter

Po troch rokoch došlo k modernizácii, ktorá prospela interiéru a priniesla lepšiu výbavu. Koleos jazdí na snehu výborne, ale najsilnejšia verzia však spotrebou neoslní.

Koniec minulého roka priniesol Koleosu novú tvár, ktorá na ulici zapadne v dave a nie je silnou stránkou auta. Vyzerá však lepšie ako doposiaľ.Koniec minulého roka priniesol Koleosu novú tvár, ktorá na ulici zapadne v dave a nie je silnou stránkou auta. Vyzerá však lepšie ako doposiaľ. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)



BRATISLAVA, TELGART. Štúdia, ktorú zobral Renault pri modernizácii Koleosu do úvahy uvádza, že pre mnohých majiteľov áut tejto kategórie je dôležitejší SUV vzhľad než pohon všetkých kolies a výhody ísť na nespevnené cesty.

Strašné, ak si niekto kúpi SUV a neplánuje s ním jazdiť na chatu, ryby, poľovačku alebo aspoň lyžovať. Z tohto dôvodu je v ponuke tiež Koleos s pohonom prednej nápravy, dvojlitrovým nafťákom 2,0 dCi (110kW) a cenou 19 290 eur.

Do testu našťastie nastúpila verzia s pripojiteľným pohonom všetkých kolies, v najlepšej výbave Bose Edition a s najsilnejšou verziou motora 2,0 dCi s výkonom 127 kW (175k). Top verzia s kožou potiahnutými sedadlami a v podstate plnou zostavou výbavy stojí 27 790 eur. My sme Koleos nazvali SUV, pritom výrobca ho označuje za crossover.

Nová tvár nezaujala, kvalita áno

V každom prípade úprava vizáže nepriniesla to, čomu sa hovorí automobilová príťažlivosť. Koleos nám pripadá trochu neforemný, akoby nepatril do novej úhľadnej komunity Renaultov. Tak sme ho interne nazvali Samsung. Veď sa vyrába v Južnej Kórei v spoločnej fabrike Renault Samsung Motors.

Renault Koleos ponúka svojský dizajn prístrojového panelu s tradičnými prvkami. Ovládacie prvky robili jazdu komfortnou avšak kvalita radenia nebola vôbec oslnivá.

Nevedno, či je to miestom výroby alebo snahou koncernu, ale kvalitou spracovania naozaj vyniká. Zvlášť pri -15 stupňoch interiér nevŕzgal ani na rozbitom povrchu. Stredová konzola má povrch lakovaný s peknou textúrou, ale tiež talentom dať vyniknúť prachu.

Zaujímavé je zapustenie alebo pomyselné prerazenie stredovej konzoly cez prístrojovku. Všetky zobrazované údaje sú na vrchnom displeji navigácie a vodič nemusí pozerať dole. Ovládač navigácie s jasným prstokladom má šofér v prirodzenej polohe vedľa seba ako v iných Renaultoch.

Interiér pre život

Svojský dizajn palubnej dosky je zrejme cestou k funkčnosti. Odkladacie boxy, priehradky a priestor v lakťovej opierke, či skrinka pred spolujazdcom sú silnou stránkou. Nehovoriac o slušnom odhlučnení kabíny. Dvojlitrový diesel ostáva aj na diaľnici nebadane v úzadí. Žiaľ, motor vyniká niečim iným.

Horizontálne delenie piatych dverí sa dnes nosí a má svoje výhody. Krycia roleta kufra je živá katastrofa. Odsúva sa na krátkej dráhe a potom prekáža. Prvé, čo letelo von z auta bola roleta lebo obmedzovala. Našťastie verzia Bose Edition má zadné okná stmavené.

Facelift v princípe nezmenil koncept interiéru ani batožinového priestoru. Horizontálne delenie piatych dverí má svoje čaro a výhody. Prezúvať deti do lyžiarok na vyklopenej spodnej časti je naozaj praktické. A keď dovnútra tlačíte tašku až k zadným sedadlám môžete sa oprieť, lebo hrana je čistá. Facelift však mal odstrániť plastové lišty na dne kufra.

Tašky sa po nich dobre posúvajú pri nakladaní, ale aj pri jazde v zákrutách. Škvrnou na výbornom interiéri je len zaťahovacia roleta batožinového priestoru. Strašné, ako prekáža, letela z auta von hneď v úvodný deň testu.

Splnil poslanie

Súčasťou redakčného testu bolo preverenie univerzálnosti, ktorú má crossover tohto typu priniesť. Na diaľniciach je tichý a rýchly, pretože 175 koní robí svoje v spojení so šesťstupňovou prevodovkou. Na okreskách sa napriek výške nekýva ako niektorí konkurenti. S odhlučnením podvozka možno vyjadriť len spokojnosť.

Skosenie na spodnej časti predku oberá dizajnérov o možnosť tvoriť, avšak zväčšuje nájazdový uhol na 27 stupňov. Pri svetlej výške 188 milimetrov nemožno čakať väčší prechodový uhol než 21 stupňov, ale potešil zadný výjazdový uhol 31 stupňov. V porovnaní s konkurenciou je nadanie prechádzať veľké nerovnosti naozaj vysoké.

V teréne spĺňa základný štandard očakávaný od SUV. Tradične slabším miestom je prekríženie náprav, pretože trakčná kontrola nedokáže úplne zabrzdiť voľné koleso ak je predné trochu zapreté. Zablokovanie medzinápravovej spojky presne v tomto prípade neznamená, že budú ťahať všetky štyri kolesá.

Koleos stavbou a naladením podvozka naozaj v sebe spája schopnosti zvládnuť všetky prostredia od Bratislavy až po Telgárt, od novej cesty R1 cez Šturec až po ľahký terén a strmšie výjazdy. Žial vo všetkých režimoch musíte radiť a páka s kulisou radenia nám veľkú radosť nespôsobovala. Koleos je pre ľudí, čo chcú od takéhoto auta viac, než korzovanie po Petržalke.

Opora v štyroch

Vývojový vklad Nissanu v pohone všetkých kolies aj dnes drží štandard. Výrobca sa nehrá na veľké 4x4, ale ukazuje aký má pohon. Vypínačom možno zvoliť len výlučne pohon prednej nápravy, automatické rozdeľovanie výkonu alebo zablokovanie spojky. Aj pri automatickom režime ide kompletne celý výkon dopredu a len pri preklze spojka pripája zadok.

Klasické vyššie sedenie v SUV, so slušným priestorom na nohy a dobrým výhľadom. Cestujúci sa necítia vzadu utopení aj vďaka dvojdielnej panoramatickej streche.

Systém pripájania „až keď sa niečo deje“ vyvažuje režim LOCK so záberom oboch náprav na začiatku. Je obrovský rozdiel pohnúť sa v snehu s okamžitým záberom oboch náprav a systémom pripájania.

V režime LOCK vidieť ako sa všetky štyri kolesá dajú do práce a nečakakú kým sa predok ponorí. Medzi crossovermi je to výhoda, ktorá v stúpaní k chate pomáha. Za trakciu si Koleos v tejto kategórii zaslúži pochvalu.

Rýchlo a bezpečne

V podstate drvivú časť testu Koleos absolvoval na snehu. V zasnežených zákrutách jazdí veľmi vyrovnane a v nájazde do nich má jemne pretáčavú charakteristiku, ktorú jemne koriguje stabilizačný systém. Klobúk dole pred tým, ako dokáže ESP krotiť nedotáčavosť na snehu v prudkej zákrute.

Na zasnežených cestách patrí Koleos medzi špičku. Teda pokiaľ ide o bezpečný prejazd a prirodzene vyvážené správanie. Ak chcete na voľnej ploche jazdiť šmykom kúpte si iné auto. Elektronika mu to len s ťažkosťami dovolí a radšej volí nedotáčavé správanie.

Samotný pohon všetkých kolies a akcelerácia navodzujú nedotáčavý šmyk nosom von. Renault spĺňa poslanie byť bezpečným autom na všetkých povrchoch a tesne pred hranicou zásahu ESP dovoľuje príjemné zvezenie na zasnežených okreskách.

Nenásytný

Veľkým negatívom najsilnejšej verzie je spotreba nafty. Nastalo zrejme to, čo pri najsilnejšej Toyote Rav4 2,2 D4D, ktorá spotrebovala o tretinu viac než slabší dvojliter. Máme nádej, že Koleos v slabšej verzii s výkonom 110 kW bude úspornejší.

S testovaným modelom sme iba ťažko zrážali spotrebu pod 8 litrov. Reálne možno dosiahnuť 7,4 litra, ale zima sneh a diaľnice razom vymrštia spotrebu cez deväť litrov. Mať poruke výkon je dobrá vec, avšak keď ho nevyužívate, spotreba by mala byť nižšia.

Nečakaný praktický detail. Vnútro odkladacieho boxu lakťovej opierky možno takto vybrať a použiť mimo auta. Poteší to minimálne vtedy, ak sa odkladací box „zagebrí“ a treba ho umyť. Praktickosť interiéru je na vysokej úrovni.

Dali, čo mohli

Koleos sa objavil na scéne v roku 2008 a hoci prežil, nepatrili mu prvé priečky na výslní. Tento druh vozidiel nemá Renault v génoch a to vidieť po minuloročnom facelifte, ktorý mal za cieľ urobiť atraktívny dizajn, modernizovať pohon, zaviesť nové prvky a zvýšiť kvalitu výroby.

Kým kvalitu cítiť, dizajn sa ocitol v slepej uličke, lebo so základnou kostrou ťažko niečo urobiť. Najsilnejšia verzia priniesla citeľný výkon avšak aj smäd. Veľkú snahu cítiť a okrem spotreby ťažko niečo reálne vytknúť, ale Koleos nás nechytil za srdce.

Kupujem-nekupujem
Renaulty mám rád, ale Koleos nie je môj favorit. Nekupujem napriek tomu, že testovaná verzia dokáže jazdiť rýchlo a má dobre nastavenú elektroniku. Nekupujem. Táto značka je silná v inom segmente áut. (Rastislav Chvála)
Technické parametre

Motor 2,0 dCi
Zdvihový objem (cm3) 1995
Výkon (kw/k) 127/175
Pri otáčkach (ot./min.) 3750
Krútiaci moment (Nm) 360
Pri otáčkach (ot./min) 2000
Emisie CO2 (g/km) 166
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2690
Dĺžka (mm) 4520
Šírka (mm) 2120/1865
Výška (mm) 1695
Pohotovostná hmot (kg) 1730
Objem palivovej nádrže (l) 65
Objem batož. priestoru (l) 450/1380
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 191
Spotreba mesto(l/100 km) 7,5
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,7
Kombinovaná spotreba 6,4
Cena skúš. verzie (eur) 28 290,-
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 816
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 073
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 236
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 607
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 862
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 852
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 999
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 786
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 304
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Renault

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.

Neprehliadnite tiež

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.