Predaj ojazdeného auta potrebuje stratégiu

Dôležité je nielen to, kde ojazdené auto predávate, ale aj ako. Špina kupujúcemu signalizuje zanedbanosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Dôležité je nielen to, kde predávate, ale aj ako. Špina kupujúcemu signalizuje zanedbanosť.

Aj keď človek, ktorý chce kúpiť na inzerát, nebude od vás chcieť vypĺňať formulár ako v autobazári, základné informácie by mal dostať už zo samotného textu ponuky.

Auto má aj po niekoľkých rokoch používania svoju nezanedbateľnú hodnotu. Okrem toho, veľa ľudí si radšej kúpi ojazdené auto, lebo je o tisícky eur lacnejšie ako nové. Preto zvyčajne vlastník auta neuvažuje o tom, že by vozidlo dal do šrotu. Radšej ho predá.

Je niekoľko možností, ako sa zbaviť ojazdeného auta a získať zaň peniaze. „Ako súkromná osoba ho môžete predať cez inzerát, či už v tlačenej, alebo v elektronickej podobe. Môžete ho vystaviť do autobazáru alebo predať priamo predajcovi,“ vymenúva možnosti Alexander Marček, vedúci predaja jazdených vozidiel v Audi Centrum Bratislava.

Každý z týchto spôsobov má svoje výhody aj nevýhody. Napriek tomu, či auto predávate tak alebo onak, natrafíte na spoločné črty.

Ako pripraviť ojazdené auto na predaj

info
Kto dá viac?
  • Pri predaji auta cez inzerát môžete dostať viac peňazí ako cez autobazár.
  • Autobazár si v cene zohľadní svoje výdavky – testy, uskladnenie a podobne.
  • Autorizované predajne áut sa však považujú za najbezpečnejšie.

Pri predaji auta je veľmi dôležité, aký dojem auto na kupujúceho zanechá. Špinavé vozidlo predáte ťažšie a za nižšiu cenu ako čisté. Pri špinavom aute totiž môže kupujúci nadobudnúť dojem, že ste sa o auto nestarali. Skúseného odborníka síce ani čisté auto neoklame, ale ak sa chcete pripraviť o peniaze len pre neumytie karosérie a nevyčistenie interiéru, radšej ani nepredávajte. Z auta tiež dajte preč všetky nepotrebné veci.

Nezabudnite skontrolovať a doplniť prevádzkové kvapaliny – do ostrekovača, oleje, chladiacu zmes. Zistite, či všetky žiarovky svietia. Pripravte si tiež servisnú knižku a všetky záznamy o opravách vozidla. Pohľadajte všetky kľúče od auta a zabezpečovacích mechanizmov a dôležité bude aj osvedčenie o evidencii.

Čo vás čaká

Pri predaji auta v autobazári vás nákupca požiada, aby ste vyplnili formulár. V ňom treba uviesť všetky dôležité informácie o aute, ktoré by mal vedieť nový majiteľ. Nielen to, aká je výbava či počet najazdených kilometrov, ale aj to, aké nepríjemnosti môže nový vlastník vozidla od auta očakávať.

Nákupca si auto prezrie, skontroluje identifikačné údaje a zvyčajne vás požiada aj o skúšobnú jazdu. Vyskúša si, ako auto jazdí a pokúsi sa počas nej získať od vás otázkami čo najviac informácií.

Skúšobná jazda

info
30 až 90 dní
je štandardný čas,
za ktorý sa dobré auto predá v autobazári.

Skúšobné jazdy vaše auto čakajú viackrát počas predaja. Väčšina kupujúcich si už totiž bez skúšobnej jazdy auto nekúpi. No nemusí to byť pravidlo. Podľa Mariána Kristeka, ktorý má v Peugeot Slovakia na starosti jazdené vozidlá, môžu existovať výnimky. Zažil situáciu, keď kupujúci pristúpil k autu, ktoré sa mu tak páčilo, že predávajúcemu oznámil, že ho bez ďalšieho overovania kupuje.

Aj keď človek, ktorý by sa o auto zaujímal cez inzerát, nebude chcieť vypĺňať formulár, bude preňho dôležité vedieť základné informácie o aute. Tie by mal dostať už zo samotného inzerátu.

Ako určiť cenu

1. Vopred sa rozhodnite, za koľko ste ochotní predať auto.

Mali by ste počítať s tým, že auto nepredáte za takú istú sumu, za akú ste ho kúpili. Hodnota auta už pri prvom predaji prudko klesne. Aj o niekoľko desiatok percent v závislosti od konkrétneho vozidla. Platí to dokonca aj pre jednodňové autá. Každý jeden obchodník sa pri nákupe auta snaží stlačiť jeho cenu nadol.

2. Je dôležité poznať nielen ideálnu sumu, ktorú by ste chceli dostať, ale aj spodnú hranicu.

Teda hranicu, pod ktorú by ste už auto nepredali. Aj kupujúci má svoju predstavu o cene, budete jej musieť čeliť.

3. Firma a kupujúci na inzerát majú iné parametre.

Kým predávajúci cez inzerát a kupujúci si určujú hodnotu auta viac pocitovo, firmy do cenotvorby zapájajú nielen svoje náklady, ale aj sofistikované systémy, ktoré určujú reálnu cenu vozidla na trhu.

4. Skúste niečo aj sami.

Aj keď existujú profesionálne nástroje na to, ako určiť hodnotu konkrétneho ojazdeného modelu auta na trhu, približnú sumu si viete zistiť aj bez nich. Orientačný prieskum sa dá začať napríklad porovnávaním cien v inzerátoch na podobné automobily. Netreba však zabúdať, že nemusia zodpovedať tej sume, za ktorú sa autá reálne predajú.

5. Nezávislé organizácie vypočítajú cenu na základe viacerých faktorov.

Napríklad na základe aktuálnej ceny nového vozidla, prihliada sa aj na cenu, ktorá bola v roku kúpy auta, na výbavu vozidla, no treba rátať aj s amortizáciou. Z tohto všetkého vám organizácia vygeneruje certifikát o tom, aká je trhová hodnota vozidla. Medzi také spoločnosti patria Eurotax alebo AHD, u nich si za ocenenie treba zaplatiť. Na internete sa však nachádzajú služby, ktoré vám auto pomôžu ohodnotiť zadarmo. Napríklad ocenenie áut na Autoolymp.sk alebo vyskúšajte služby niektorých autobazárov, ktoré si takto vyhľadávajú potenciálne vozidlá na predaj.

ico

Pri predaji auta pozor na zmluvu

Ak predávate auto do autobazáru alebo do predajne áut, ako pôvodný vlastník sa zbavíte zodpovednosti za jeho chyby, len ak je to v zmluve. S kupujúcim na inzerát sa môžete dohodnúť na dĺžke záruky. Nesmie však byť zo zákona kratšia ako jeden rok.

Pri predaji alebo kúpe čohokoľvek, je viac ako vhodné poznať podmienky. Preto si zmluvy vždy dobre prečítajte.

Ak podmienkam nerozumiete, je lepšie mať so sebou človeka so skúsenosťami, právnika alebo takú zmluvu radšej nepodpisovať.

Nedohodli ste sa? Budú dva roky

Podľa Júliusa Petrusa, predsedu Spolku na ochranu majiteľov automobilov Sova, tiež netreba zabudnúť, že pri osobnom predaji poskytuje vlastník vozidla, ktorý ho predáva, záruku v trvaní jedného roka. Kratšia záruka ako ročná už nemôže byť.

Ak sa však predávajúci s kupujúcim nedohodnú na takejto alebo inej záruke a jej trvaní, trvá zo zákona dva roky.

Ako je to so zodpovednosťou

Zo zákona vyplýva, že predávajúci zodpovedá za chyby, ktoré má predaná vec pri prevzatí kupujúcim. Pri použitých veciach nezodpovedá za poruchy vzniknuté ich použitím alebo opotrebením. Pri veciach predávaných za nižšiu cenu nezodpovedá za chybu, pre ktorú bola dohodnutá nižšia cena. Ak predávate auto do autobazáru alebo do predajne áut, pôvodný vlastník sa zbaví záruky, len ak je to uvedené v zmluve.

Ak predá bazár auto tretej osobe až po vykúpení od vás, záruku by mal poskytovať ďalej už on ako nový vlastník.

Vždy to však závisí od toho, akú zmluvu uzatvoríte.

„Zmluva sa môže volať zmluva o odkúpení vozidla. V skutočnosti môže ísť stále iba o sprostredkovanie,“ upozorňuje Marián Kristek z Peugeot Slovakia.

Vlastník platí poistku

Kým vozidlo nie je na polícii prehlásené na kupujúceho, napríklad na autobazár, stále ste jeho vlastníkom a vyplývajú vám z toho povinnosti.

Napríklad aj tá, že musíte platiť za auto povinné zmluvné poistenie, a to napriek tomu, že vaše vozidlo už stojí v autobazáre.

„Štandardne by sa po odpredaji auta malo auto prehlásiť na bazár. Vtedy má predávajúci najväčšiu istotu,“ tvrdí Kristek.

Bývalému vlastníkovi potom neplynie ani poistka.

Ak auto nie je prehlásené na autobazár môže sa stať, že zákonnú poistku nielen platíte, ale vám dokonca príde oznámenie o poistnej udalosti.

Pravidlá platenia stanovte jasne vopred

Alexander Marček, vedúci predaja jazdených vozidiel v Audi Centrum Bratislava, hovorí, že pri predaji auta si treba jasne stanoviť platobné podmienky.

„Vždy sa môže niečo stať. No ak sa obrátite na autorizovaného dílera, máte 99­-percentnú istotu, že by malo byť všetko v poriadku,“ hovorí.

Obchod s klasickými bazármi hodnotí ako „dosť komplikovaný a veľakrát neseriózny“.

Tomáš Novotný

ico

Auto predajte radšej v hotovosti, hoci to bude za menej

Väčšie autobazáre neuzatvoria s predávajúcim zmluvu o kúpe, kým nedostanú splnomocnenie na prepis.

Ak ste sa rozhodli predávať ojazdené auto cez bazár, spolok na ochranu majiteľov automobilov Sova odporúča zvoliť radšej priamy predaj v hotovosti oproti komisionálnemu.

Prečo je lepšie „na ruku“

Rozdiel medzi predajom v hotovosti a komisionálnym predajom je ten, že v prvom prípade odveziete auto do autobazáru, kde vám zaň dajú rovno peniaze. Po prepise auta na nového vlastníka, v tomto prípade na autobazár, by ste už potom nemali mať starosti o prípadné problémy, ak sa v zmluve o predaji zrušila vaša zodpovednosť za záruku. Ak to nie je vyslovene uvedené v zmluve, nemusíte sa obávať ani toho, že by vám autobazár chcel vrátiť nepredateľné auto.

Pri komisionálnom predaji funguje autobazár ako sprostredkovateľ – auto si nekúpi, ale ho len vystaví. Aj keď v tomto prípade môžete dostať viac peňazí ako pri predaji priamo, kým autobazár auto za vás nepredá, nebudete mať ani peniaze, ani auto k dispozícii.

Auto však bude stále vaše a aj pri predaji vy budete predávajúci, nie autobazár. To znamená, že budete zodpovedný za škody, ktoré vyplynú zo záruky.

Akú zmluvu dostanete

Ak dávate auto do autobazáru a ten vám ho nevyplatí, ale len vystaví, musíte dostať zmluvu o komisionálnom predaji alebo zmluvu o sprostredkovaní predaja.

Ak auto predávate priamo tak, že vám peniaze hneď vyplatia alebo prevedú na účet, musíte dostať zmluvu o kúpe - predaji vozidla, odovzdávací - preberací protokol, kde sú vyznačené všetky dokumenty, ktoré k vozidlu odovzdávate, stav tachometra, technický stav vozidla.

Tiež sa odovzdávajú kľúče vrátane náhradných, technický preukaz, servisná knižka a prakticky celá dokumentácia, ktorá k autu existuje.

Zároveň, keď predávate auto, mali by od vás vyžadovať notársky overené splnomocnenie na prepis vozidla na nového vlastníka. „Skôr ako notársky overené splnomocnenie nemám, peniaze neposielam,“ hovorí Alexander Marček, vedúci predaja jazdených vozidiel v Audi Centrum Bratislava.

Podľa našich skúseností väčšie autobazáre zmluvu o predaji a kúpe ani neuzatvoria, kým im nedáte splnomocnenie na prepis auta. Autobazáru to dáva istotu, že vozidlo bude prepísané, a vám, že nebudete mať starosti s vybavovačkami na dopravnom inšpektoráte.

Pri predaji auta autobazáru budete potrebovať:

  • kľúče vrátane náhradných,
  • technický preukaz,
  • servisnú knižku,
  • zvyšnú dokumentáciu, ktorú k autu máte,
  • potrebovať budete aj notársky overené splnomocnenie na prepis vozidla na nového vlastníka,
  • informácie o stave vozidla.

Riziko existuje vždy

Nepoctivý vlastník autobazáru môže auto zverené do komisie predať a pôvodného vlastníka nevyplatiť. Cez inzerát si vás môžu vytypovať zlodeji. Všetko sa môže potom skončiť až trestným oznámením.

Komisionálny predaj, keď autobazár od predávajúceho auto neodkúpi, ale ho len vystaví a ponúkne záujemcom, môže mať jednu zásadnú nevýhodu.

Môže sa stať, že zatiaľ čo vy ešte stále čakáte na svoje peniaze, niekto iný je už vlastníkom vozidla a plne ho využíva.

„Vzhľadom na pretrvávajúcu ekonomickú krízu má veľa komisionálnych predajcov existenčné problémy. Auto síce predajú novému majiteľovi, ale pôvodnému nezaplatia a peniaze použijú na úhradu svojich dôležitejších záväzkov,“ upozorňuje na možné špekulácie na trhu Július Petrus, predseda združenia Sova.

Predávajúci vtedy doplatí na neserióznosť neovereného podnikateľa a zrazu nemá ani auto, ani peniaze.

Na takéto riziko upozorňuje aj Alexander Marček, vedúci predaja jazdených vozidiel v Audi Centrum Bratislava.

Pozná prípad, keď bazár zverené auto predal a peniaze pôvodnej vlastníčke nedal. Tá síce vie, kde je auto, je prepísané a nemôže sa k nemu dostať. „Musela podať trestné oznámenie a teraz môže len čakať. Auto je prepísané na nového majiteľa bez notársky overeného splnomocnenia,“ hovorí.

Riziká má aj predaj cez inzerát. Tu existuje možnosť, že si predávajúceho na základe inzerátu vytypujú a nájdu zlodeji, pre ktorých je potom jednoduché zbaviť vlastníka auta.

„Množia sa totiž prípady, keď sa na inzerát ozve záujemca, ktorý si príde vaše auto veľmi podrobne prehliadnuť, ale nakoniec ho nekúpi. Následne je vozidlo odcudzené organizovanou skupinou,“ povedal Petrus.

Tomáš Novotný

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 030
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 823
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 937
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 641
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 133
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 099
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 963
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 600
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 148
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 675

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

EKONOMIKA

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách EÚ telefonujeme za rovnaké ceny ako doma.

AUTO

Doprava v Chorvátsku kolabuje, cestu blokujú kolóny a nehody

Skolabovala aj doprava na obchvate Záhrebu.

Neprehliadnite tiež

Rakúsky Magna Steyr vyrobil jubilejný Mercedes triedy G

Predaj triedy G od roka 2009 neustále rastie.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.

Aktivisti: Kolóne na D1 mohli zabrániť kolektory

Medzi Bratislavou a Trnavou sú ohrozené životy i majetky ľudí.