Nájdite vinníka po zrážke s cúvajúcim autom

Vodič cúvajúceho vozidla musí byť mimoriadne opatrný. Nesmie cúvať hocikde a hocijako. Môže to skončiť nehodou ako v prípade, keď vycúvanie z dvora znamenalo zrážku s autom na hlavnej.

Ešte predtým sa však pozrime na situáciu, keď vodič cúva v jednosmerke v rozpore s predpismi.

Lucia: "Rada by som sa informovala, kto by bol v tomto prípade vinníkom: vozidlo A ide po hlavnej a odbočuje doprava do jednosmerky, vozidlo B si veselo cúva z tej jednosmerky rovno na hlavnú."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Lucia dodala, že sa jej takáto situácia stala, našťastie sa ale autá nezrazili.

To, že vinníkom by v takejto situácii mal byť vodič vozidla B, je na prvý pohľad nespochybniteľné. Nielen, že by to bolo spravodlivé ale aj v súlade s predpismi. Na jednosmernej ceste sa nesmie cúvať, ak to nie "nevyhnutne potrebné najmä na zaradenie do radu stojacich vozidiel alebo na vyjdenie z neho", píše sa v zákone o cestnej premávke.

Ak by sa ale skutočný vinník nechcel priznať, dokázať mu, že cúval, by nebolo jednoduché. Aj so znaleckým posudkom, ktorý by napríklad pri rozbitých svetlách na vozidle B zistil, že svetlá na cúvanie v čase zrážky svietili, ešte by to nič nedokazovalo. Bez svedkov, ktorí by vám potvrdili, ako sa havária stala, ťahá za kratší koniec vodič vozidla A.

Podobnú situáciu nám opísal Ivan. V tomto prípade sa však cúvajúce auto zrazilo s vozidlom na hlavnej.

Ivan: "V našom blízkom okolí sa stala nehoda dvoch vozidiel, keď sa auto (červenou označené) pri cúvaní z dvora na hlavnú cestu zrazilo s autom, ktoré išlo po hlavnej cestej (modrou označené). Nakoľko bola cesta v danom úseku zľadovatená, auto idúce po hlavnej sa len "viezlo". Bolo neovládateľné. Vinníkom bol uznaný vodič na hlavnej a to príslušníkom PZ.

01.jpg

Chcem sa opýtať, čo platí v danej situácií. Máme totiž dve možné riešenia:
a) pri cúvaní si musí vodič zabezpečiť priestor kam cúva a na hlavnú sa nesmie cúvať, čo by znamenalo, že vinný je vodič cúvajúceho auta.
b) vodič idúci po hlavnej neprispôsobil rýchlosť stavu a povahe vozovky, aj keď mohol ísť v obci predpisovo."

Pre cúvajúceho vodiča vychádzajúceho z dvora (miesto mimo cesty) platia tieto pravidlá:

  • vodič nesmie pri cúvaní ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky,
  • ak to vyžadujú okolnosti, najmä nedostatočný rozhľad, vodič je povinný zaistiť bezpečné cúvanie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby,
  • pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny je vodič povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste,

Vodič idúci po hlavnej ceste mal nezávisle na predpísanej rýchlosti prispôsobiť rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať.

Z toho, čo nám napísal Ivan, si myslíme, že policajt určil vinníka správne, ak by auto z dvora v čase zrážky už necúvalo. V takom prípade by červenou farbou označené vozidlo z pohľadu zákona zastavilo. A ak pritom zostal na ceste pre premávku aspoň jeden 3 metre široký jazdný pruh, vodič auta z dvora sa zachoval podľa predpisov. Vinníkom zrážky by bol potom spravodlivo určený vodič vozidla z cesty. Mal ísť tak rýchlo, aby mohol za vozidlom zastaviť.

Ak sa ale havária stala tak, že nezávisle od šmykľavej cesty by sa autá zrazili, lebo vodič z dvora nedodržal spomínané predpisy a vodič na hlavnej nemal objektívne možnosť sa vyhnúť zrážke, vinníkom mal byť vodič cúvajúceho vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 6 328
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 244
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 517
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 315
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 291
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 981
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 641
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 344
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 164
  10. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 045

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Aj kvôli stratenej generácii nemôžeme uhnúť z dvadsaťosemročnej cesty

Ak sa slobody teraz vzdáme, tak neistota a cena, ktorú zaplatila celá generácia, ostane stratená.

KULTÚRA

Českú fotografiu roka vyhral Slovák. Ukázal sfanatizovaný dav

Martin Bandžák vyhral už aj v minulosti.

Neprehliadnite tiež

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.