Nájdite vinníka po zrážke s cúvajúcim autom

Vodič cúvajúceho vozidla musí byť mimoriadne opatrný. Nesmie cúvať hocikde a hocijako. Môže to skončiť nehodou ako v prípade, keď vycúvanie z dvora znamenalo zrážku s autom na hlavnej.

Ešte predtým sa však pozrime na situáciu, keď vodič cúva v jednosmerke v rozpore s predpismi.

Lucia: "Rada by som sa informovala, kto by bol v tomto prípade vinníkom: vozidlo A ide po hlavnej a odbočuje doprava do jednosmerky, vozidlo B si veselo cúva z tej jednosmerky rovno na hlavnú."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Lucia dodala, že sa jej takáto situácia stala, našťastie sa ale autá nezrazili.

To, že vinníkom by v takejto situácii mal byť vodič vozidla B, je na prvý pohľad nespochybniteľné. Nielen, že by to bolo spravodlivé ale aj v súlade s predpismi. Na jednosmernej ceste sa nesmie cúvať, ak to nie "nevyhnutne potrebné najmä na zaradenie do radu stojacich vozidiel alebo na vyjdenie z neho", píše sa v zákone o cestnej premávke.

Ak by sa ale skutočný vinník nechcel priznať, dokázať mu, že cúval, by nebolo jednoduché. Aj so znaleckým posudkom, ktorý by napríklad pri rozbitých svetlách na vozidle B zistil, že svetlá na cúvanie v čase zrážky svietili, ešte by to nič nedokazovalo. Bez svedkov, ktorí by vám potvrdili, ako sa havária stala, ťahá za kratší koniec vodič vozidla A.

Podobnú situáciu nám opísal Ivan. V tomto prípade sa však cúvajúce auto zrazilo s vozidlom na hlavnej.

Ivan: "V našom blízkom okolí sa stala nehoda dvoch vozidiel, keď sa auto (červenou označené) pri cúvaní z dvora na hlavnú cestu zrazilo s autom, ktoré išlo po hlavnej cestej (modrou označené). Nakoľko bola cesta v danom úseku zľadovatená, auto idúce po hlavnej sa len "viezlo". Bolo neovládateľné. Vinníkom bol uznaný vodič na hlavnej a to príslušníkom PZ.

01.jpg

Chcem sa opýtať, čo platí v danej situácií. Máme totiž dve možné riešenia:
a) pri cúvaní si musí vodič zabezpečiť priestor kam cúva a na hlavnú sa nesmie cúvať, čo by znamenalo, že vinný je vodič cúvajúceho auta.
b) vodič idúci po hlavnej neprispôsobil rýchlosť stavu a povahe vozovky, aj keď mohol ísť v obci predpisovo."

Pre cúvajúceho vodiča vychádzajúceho z dvora (miesto mimo cesty) platia tieto pravidlá:

  • vodič nesmie pri cúvaní ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky,
  • ak to vyžadujú okolnosti, najmä nedostatočný rozhľad, vodič je povinný zaistiť bezpečné cúvanie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby,
  • pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny je vodič povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste,

Vodič idúci po hlavnej ceste mal nezávisle na predpísanej rýchlosti prispôsobiť rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať.

Z toho, čo nám napísal Ivan, si myslíme, že policajt určil vinníka správne, ak by auto z dvora v čase zrážky už necúvalo. V takom prípade by červenou farbou označené vozidlo z pohľadu zákona zastavilo. A ak pritom zostal na ceste pre premávku aspoň jeden 3 metre široký jazdný pruh, vodič auta z dvora sa zachoval podľa predpisov. Vinníkom zrážky by bol potom spravodlivo určený vodič vozidla z cesty. Mal ísť tak rýchlo, aby mohol za vozidlom zastaviť.

Ak sa ale havária stala tak, že nezávisle od šmykľavej cesty by sa autá zrazili, lebo vodič z dvora nedodržal spomínané predpisy a vodič na hlavnej nemal objektívne možnosť sa vyhnúť zrážke, vinníkom mal byť vodič cúvajúceho vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  3. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  6. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  7. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  10. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  1. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  2. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  3. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  4. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  5. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  6. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  7. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  8. Tréningové moduly HACCP online
  9. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  10. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 373
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 830
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 755
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 322
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 9 039
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 808
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 283
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 3 858
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine 3 264
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 252

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obľúbený hotel Bödöra a Smeru prišiel o eurofondy

Firmy z babindolskej skupiny odstúpili od zmluvy na opravu hotela Zlatý kľúčik z eurofondov. Dôvod nepovedali.

KOMENTÁRE

Špačince sú Slavkov II

Vlastnú verziu by vedeli prerozprávať tisícky seniorov, od ktorých skúpili pozemky.

PLUS

Odborník na výchovu: Mama má právo povedať dosť

Marek Herman hovorí, že dnešní rodičia majú na seba príliš vysoké nároky.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.