SME

Nájdite vinníka po zrážke s cúvajúcim autom

Vodič cúvajúceho vozidla musí byť mimoriadne opatrný. Nesmie cúvať hocikde a hocijako. Môže to skončiť nehodou ako v prípade, keď vycúvanie z dvora znamenalo zrážku s autom na hlavnej.

Ešte predtým sa však pozrime na situáciu, keď vodič cúva v jednosmerke v rozpore s predpismi.

Lucia: "Rada by som sa informovala, kto by bol v tomto prípade vinníkom: vozidlo A ide po hlavnej a odbočuje doprava do jednosmerky, vozidlo B si veselo cúva z tej jednosmerky rovno na hlavnú."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Lucia dodala, že sa jej takáto situácia stala, našťastie sa ale autá nezrazili.

To, že vinníkom by v takejto situácii mal byť vodič vozidla B, je na prvý pohľad nespochybniteľné. Nielen, že by to bolo spravodlivé ale aj v súlade s predpismi. Na jednosmernej ceste sa nesmie cúvať, ak to nie "nevyhnutne potrebné najmä na zaradenie do radu stojacich vozidiel alebo na vyjdenie z neho", píše sa v zákone o cestnej premávke.

Ak by sa ale skutočný vinník nechcel priznať, dokázať mu, že cúval, by nebolo jednoduché. Aj so znaleckým posudkom, ktorý by napríklad pri rozbitých svetlách na vozidle B zistil, že svetlá na cúvanie v čase zrážky svietili, ešte by to nič nedokazovalo. Bez svedkov, ktorí by vám potvrdili, ako sa havária stala, ťahá za kratší koniec vodič vozidla A.

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si aj:
Kým policajti chytia opitého vodiča, jazdil už 200-krát opitý

Podobnú situáciu nám opísal Ivan. V tomto prípade sa však cúvajúce auto zrazilo s vozidlom na hlavnej.

Ivan: "V našom blízkom okolí sa stala nehoda dvoch vozidiel, keď sa auto (červenou označené) pri cúvaní z dvora na hlavnú cestu zrazilo s autom, ktoré išlo po hlavnej cestej (modrou označené). Nakoľko bola cesta v danom úseku zľadovatená, auto idúce po hlavnej sa len "viezlo". Bolo neovládateľné. Vinníkom bol uznaný vodič na hlavnej a to príslušníkom PZ.

01.jpg

Chcem sa opýtať, čo platí v danej situácií. Máme totiž dve možné riešenia:
a) pri cúvaní si musí vodič zabezpečiť priestor kam cúva a na hlavnú sa nesmie cúvať, čo by znamenalo, že vinný je vodič cúvajúceho auta.
b) vodič idúci po hlavnej neprispôsobil rýchlosť stavu a povahe vozovky, aj keď mohol ísť v obci predpisovo."

SkryťVypnúť reklamu

Pre cúvajúceho vodiča vychádzajúceho z dvora (miesto mimo cesty) platia tieto pravidlá:

  • vodič nesmie pri cúvaní ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky,
  • ak to vyžadujú okolnosti, najmä nedostatočný rozhľad, vodič je povinný zaistiť bezpečné cúvanie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby,
  • pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny je vodič povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste,

Vodič idúci po hlavnej ceste mal nezávisle na predpísanej rýchlosti prispôsobiť rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z toho, čo nám napísal Ivan, si myslíme, že policajt určil vinníka správne, ak by auto z dvora v čase zrážky už necúvalo. V takom prípade by červenou farbou označené vozidlo z pohľadu zákona zastavilo. A ak pritom zostal na ceste pre premávku aspoň jeden 3 metre široký jazdný pruh, vodič auta z dvora sa zachoval podľa predpisov. Vinníkom zrážky by bol potom spravodlivo určený vodič vozidla z cesty. Mal ísť tak rýchlo, aby mohol za vozidlom zastaviť.

Ak sa ale havária stala tak, že nezávisle od šmykľavej cesty by sa autá zrazili, lebo vodič z dvora nedodržal spomínané predpisy a vodič na hlavnej nemal objektívne možnosť sa vyhnúť zrážke, vinníkom mal byť vodič cúvajúceho vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 676
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 461
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 424
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 452
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 593
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 981
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 186
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: 21 rokov v najlepšej spoločnosti
  2. Eva Bachletová: Pre manželstvo ako stvorená
  3. Martin Fronk: Ruiny, ktoré ožívajú: Prečo je obnova hradov investíciou, nie výdavkom
  4. Tomáš Mikloško: 11 mýtov o láske a romantických vzťahoch
  5. Vladimír Bojničan: Konzervy 21. storočia – celé zle! — IV.
  6. Jan Pražák: Heleno, hledej!
  7. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  8. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  1. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 667
  2. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 977
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 15 163
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 047
  5. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 7 708
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 587
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 6 532
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 226
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
SkryťZatvoriť reklamu