Ešte predtým sa však pozrime na situáciu, keď vodič cúva v jednosmerke v rozpore s predpismi.
Lucia: "Rada by som sa informovala, kto by bol v tomto prípade vinníkom: vozidlo A ide po hlavnej a odbočuje doprava do jednosmerky, vozidlo B si veselo cúva z tej jednosmerky rovno na hlavnú."
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Lucia dodala, že sa jej takáto situácia stala, našťastie sa ale autá nezrazili.
To, že vinníkom by v takejto situácii mal byť vodič vozidla B, je na prvý pohľad nespochybniteľné. Nielen, že by to bolo spravodlivé ale aj v súlade s predpismi. Na jednosmernej ceste sa nesmie cúvať, ak to nie "nevyhnutne potrebné najmä na zaradenie do radu stojacich vozidiel alebo na vyjdenie z neho", píše sa v zákone o cestnej premávke.
Ak by sa ale skutočný vinník nechcel priznať, dokázať mu, že cúval, by nebolo jednoduché. Aj so znaleckým posudkom, ktorý by napríklad pri rozbitých svetlách na vozidle B zistil, že svetlá na cúvanie v čase zrážky svietili, ešte by to nič nedokazovalo. Bez svedkov, ktorí by vám potvrdili, ako sa havária stala, ťahá za kratší koniec vodič vozidla A.
Prečítajte si aj:
Kým policajti chytia opitého vodiča, jazdil už 200-krát opitý
Podobnú situáciu nám opísal Ivan. V tomto prípade sa však cúvajúce auto zrazilo s vozidlom na hlavnej.
Ivan: "V našom blízkom okolí sa stala nehoda dvoch vozidiel, keď sa auto (červenou označené) pri cúvaní z dvora na hlavnú cestu zrazilo s autom, ktoré išlo po hlavnej cestej (modrou označené). Nakoľko bola cesta v danom úseku zľadovatená, auto idúce po hlavnej sa len "viezlo". Bolo neovládateľné. Vinníkom bol uznaný vodič na hlavnej a to príslušníkom PZ.
Chcem sa opýtať, čo platí v danej situácií. Máme totiž dve možné riešenia:
a) pri cúvaní si musí vodič zabezpečiť priestor kam cúva a na hlavnú sa nesmie cúvať, čo by znamenalo, že vinný je vodič cúvajúceho auta.
b) vodič idúci po hlavnej neprispôsobil rýchlosť stavu a povahe vozovky, aj keď mohol ísť v obci predpisovo."
Pre cúvajúceho vodiča vychádzajúceho z dvora (miesto mimo cesty) platia tieto pravidlá:
- vodič nesmie pri cúvaní ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky,
- ak to vyžadujú okolnosti, najmä nedostatočný rozhľad, vodič je povinný zaistiť bezpečné cúvanie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby,
- pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny je vodič povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste,
Vodič idúci po hlavnej ceste mal nezávisle na predpísanej rýchlosti prispôsobiť rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať.
Z toho, čo nám napísal Ivan, si myslíme, že policajt určil vinníka správne, ak by auto z dvora v čase zrážky už necúvalo. V takom prípade by červenou farbou označené vozidlo z pohľadu zákona zastavilo. A ak pritom zostal na ceste pre premávku aspoň jeden 3 metre široký jazdný pruh, vodič auta z dvora sa zachoval podľa predpisov. Vinníkom zrážky by bol potom spravodlivo určený vodič vozidla z cesty. Mal ísť tak rýchlo, aby mohol za vozidlom zastaviť.
Ak sa ale havária stala tak, že nezávisle od šmykľavej cesty by sa autá zrazili, lebo vodič z dvora nedodržal spomínané predpisy a vodič na hlavnej nemal objektívne možnosť sa vyhnúť zrážke, vinníkom mal byť vodič cúvajúceho vozidla.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk