SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

O tom, že vidíte lepšie, by mal políciu informovať lekár

S dokladmi od vozidla bývajú problémy. Napríklad, ak jedno auto používajú dvaja ľudia a občas si zabudnú posunúť techničák. A ako zariadiť, aby policajti nevyžadovali okuliare po operácii očí?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Radoslav: "Pred časom som bol na operácii očí, teda už nenosím okuliare. Je mojou povinnosťou túto skutočnosť hlásiť na dopravnom inšpektoráte, keďže sa kedysi vo vodičskom oprávnení povinnosť nosiť okuliare pri vedení vozidla uvádzala? V súčasnosti to na vodičskom preukaze nie je, avšak policajti to určite evidujú vo svojich systémoch."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V zákone o cestnej premávke sa píše, že ak posudzujúci lekár pri lekárskej prehliadke zistí zmenu zdravotnej spôsobilosti, je povinný najneskôr do piatich pracovných dní odo dňa vykonania lekárskej prehliadky oznámiť túto skutočnosť orgánu Policajného zboru príslušnému podľa miesta pobytu posudzovanej osoby.

Predpisy teda lekárovi prikazujú o zmene zdravotného stavu vodiča informovať políciu. Aj keď toto pravidlo bolo zavedené skôr na zvýšenie bezpečnosti na cestách v súvislosti so zhoršením zdravotného stavu vodiča, aj v prípadoch, ako zažil Radoslav, na túto povinnosť netreba zabúdať.

Zákon umožňuje pri porušení spomínanej povinnosti uložiť právnickej osobe alebo fyzickej osobe - podnikateľovi pokutu do 3 500 eur.

info
vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
Vo vodičskom preukaze sa môžu uvádzať harmonizované kódy, ktoré vyjadrujú ďalšie podmienky pre vodiča alebo úpravy motorového vozidla:
A. VODIČ (zdravotné dôvody)
a) Použitie zdravotníckej pomôcky
01. Korekcia a/alebo ochrana zraku
01.01 Okuliare
01.02 Kontaktné šošovky
01.03 Ochranné sklá
01.04 Nepriehľadné sklá
01.05 Ochrana očí
01.06 Okuliare alebo kontaktné šošovky

Ak možno dôvodne predpokladať, že nastala zmena zdravotnej spôsobilosti držiteľa vodičského oprávnenia, najmä na základe lekárskeho oznámenia, polícia rozhodne o preskúmaní zdravotnej spôsobilosti.

Iniciatíva na zrušenie potreby nosiť okuliare pri šoférovaní, by teda mala vzísť od lekára. Bez nej totiž vodič riskuje komplikácie. Nič ale nepokazíte, ak lekárovi pripomeniete, aby informoval políciu, najmä ak nevie, že ste vodič.

Na zadnej strane vodičského preukazu je priestor na iné záznamy, kde sa zapisuje povinnosť nosiť pri jazde okuliare. Ak tam túto povinnosť má uvedenú, nenosenie okuliarov by musel vysvetľovať a dokazovať v konaní o priestupku. Pomohlo by to síce "dať veci na pravú mieru", ale nikto by pre to asi nechcel zbytočne strácať čas.

Ak Radoslav na vodičskom preukaze nemá uvedenú povinnosť nosiť okuliare, policajti nemajú dôvod vyžadovať od neho použiť ich.

Chýbajúce doklady v aute

Tomáš: "Často si s priateľkou striedame auto a raz za čas sa stane, že si zabudneme vymeniť doklady od auta (techničák, TK, EK). Hľadal som v sadzobníku pokút výšku pokuty za takýto priestupok, ale okrem vodičského preukazu som nenašiel príslušnú sadzbu. Čo hrozí v prípade, že vodič nie je schopný priamo na mieste doložiť tieto doklady?"

Pokuty v sadzobníku pokút sú pre policajtov záväzné do vtedy, kým nevyužijú oprávnenie zo zákona o priestupkoch: "Pri určení druhu sankcie a jej výmery sa prihliadne na závažnosť priestupku, najmä na spôsob jeho spáchania a na jeho následky, na okolnosti, za ktorých bol spáchaný, na mieru zavinenia, na pohnútky a na osobu páchateľa, ako aj na to, či a akým spôsobom bol za ten istý skutok postihnutý v kárnom alebo disciplinárnom konaní."

Sadzobník pokút je pomôckou a vodítkom pre policajtov, aby za podobné priestupky ukladali podobné pokuty, nech sa to stane kdekoľvek na Slovensku.

Ak sa sankcia za nejaký priestupok nenachádza v sadzobníku pokút, neznamená to, že vodič nedostane pokutu za porušenie daného pravidla. Ak pri sebe nebudete mať doklady, ktoré spomínal Tomáš, policajt vám môže uložiť nielen pokutu do výšky 60 eur, ale aj zadržať osvedčenie o evidencii či tabuľky s evidenčným číslom.

Aby ste podobným problémom predišli, nesadajte si do auta, kým nebudete mať všetky predpísané doklady. Niektorí tento problém riešia tak, že doklady nechávajú v aute. V prípade, že to spravíte s techničákom, je to priestupok. A ak by vám auto ukradli a policajti by zistili, že ho ukradli aj s techničákom, mohli by vás za to pokutovať.

ico

Minimálne požiadavky na zrak na vedenie motorových vozidiel a spôsob ich posudzovania

(1) Posudzovaná osoba, ktorá patrí do skupiny 1,
a) musí mať binokulárnu zrakovú ostrosť s hodnotou aspoň 0, 5 pri súčasnom používaní obidvoch očí, a to aj v prípade použitia korekčných šošoviek (vnútroočné šošovky sa nepovažujú za korekčné šošovky) a
b) zároveň musí mať horizontálne zorné pole binokulárne najmenej 120 stupňov s dostatočným rozsahom najmenej 50 stupňov doľava a doprava a 20 stupňov smerom nahor a nadol, pričom v rozsahu centrálneho zorného poľa 20 stupňov nesmú byť prítomné žiadne výpadky zorného poľa.

(2) Ak sa u osoby podľa odseku 1 zistí alebo potvrdí očná choroba s progresívnou povahou, zdravotná spôsobilosť osoby sa podmieni povinnosťou pravidelne sa podrobovať lekárskej prehliadke a odbornému očnému vyšetreniu zameraným na túto chorobu.

(3) Posudzovaná osoba patriaca do skupiny 1, ktorá má úplnú funkčnú stratu zraku na jednom oku alebo používa iba jedno oko (aj v prípade diplopie), musí mať zrakovú ostrosť najmenej 0, 5, a to aj v prípadne použitia korekčných šošoviek, pričom stav monokulárneho videnia musí trvať najmenej šesť mesiacov a zorné pole tohto oka musí spĺňať požiadavku podľa odseku 1 písm. b). Posudzujúci lekár v takom prípade vždy požiada o odborné očné vyšetrenie.

(4) Posudzovaná osoba, ktorá patrí do skupiny 2,
a) musí mať zrakovú ostrosť s hodnotou aspoň 0, 8 na lepšom oku a aspoň 0, 1 na horšom oku, a to aj v prípade použitia korekčných šošoviek,
b) zároveň musí mať binokulárne horizontálne zorné pole najmenej 160 stupňov s dostatočným rozsahom najmenej 70 stupňov doľava a doprava a 30 stupňov smerom nahor a nadol, pričom v rozsahu centrálneho zorného poľa 30 stupňov nesmú byť prítomné žiadne výpadky zorného poľa.

(5) Ak sa na dosiahnutie hodnôt 0, 8 a 0, 1 podľa odseku 4 písm. a) používajú korekčné šošovky, minimálna ostrosť (0, 8 a 0, 1) sa musí dosiahnuť buď pomocou okuliarov so silou nepresahujúcou plus osem dioptrií, alebo pomocou kontaktných šošoviek, pričom korekcia sa musí dobre znášať.

(6) Zdravotná spôsobilosť osoby patriacej do skupiny 2 je vylúčená, ak má diplopiu alebo poruchu citlivosti na kontrast.

(7) Osoba patriaca do skupiny 2, u ktorej z rôznych príčin vzniklo výrazné zníženie videnia na jednom oku, môže byť zdravotne spôsobilá na vedenie motorových vozidiel v tejto skupine až po uplynutí najmenej šiestich mesiacov pri splnení podmienok podľa odseku 4, iba ak odborné vyšetrenie potvrdí zdravotnú spôsobilosť na vedenie motorových vozidiel.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  5. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  6. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 13 574
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 322
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 242
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 940
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 927
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 829
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 084
  8. Dôležitosť duševnej pohody 4 828
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Traja poslanci zo strany Život nehlasovali za Matovičovo odvolanie.

Po hlasovaní o Matovičovi tarabovcom prešli tri návrhy.


a 1 ďalší 5 h
Peter Tkačenko

Čo nevyšlo pri Matovičovi, mohlo by sa podariť s Hegerom.


9 h
Reťazec Nay dlhé roky kraľuje rebríčkom najväčších nepotravinových reťazcov u nás.

Na prvých miestach sú známe mená.


6 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


39m

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


10 h
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Sama na samote
  2. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  3. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  4. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  5. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  6. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  7. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 729
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 292
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 385
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 050
  5. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 922
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 764
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 017
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 756
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu