SME
Pondelok, 25. september, 2023 | Meniny má Vladislav
reklama

Niektoré prázdne nákladiaky a autobusy na STK neskontrolujú

Od februára musia byť nákladné autá a autobusy pri kontrole STK zaťažené.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)


Podľa doterajších predpisov musia byť vozidlá pristavované na technickú kontrolu v staniciach technickej kontroly (STK) nezaťažené.

Od 1. februára však nastane zmena pre vozidlá kategórií M, N a O s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony.

"Budú musieť byť na STK kontrolované zaťažené. Ostatné vozidlá budú môcť byť na technickú kontrolu pristavované naďalej nezaťažené," informoval Marián Rybianský zo spoločnosti Testek, poverenej technickej služby technickej kontroly vozidiel.

Nutnosť zaťaženia vozidiel vyplýva z postupu kontroly účinku prevádzkovej brzdy vozidiel s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3,5 t podľa normy ISO 21069.

Smernica 2010/48/EÚ určuje všetkým členským štátom Európskej únie povinnosť prispôsobiť tejto norme kontrolu bŕzd vykonávanú v rámci pravidelnej technickej kontroly.

Na Slovensku sa preto zmenil zákon o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách.

Úpravou prešla aj vyhláška, ktorá určuje minimálne zaťaženie, s akým treba vozidlo na technickú kontrolu pristaviť.

Kategória vozidla Minimálne zaťaženie vozidla (MZ) Poznámka
M1 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3,5 t 60 %
M2 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3,5 t 60 %
M3 60 %
N2 60 %
N3 60 % ak ide o ťahač návesov, musí na točnicu ťahača pôsobiť zaťaženie zodpovedajúce aspoň hmotnosti, ktorú na točnicu prenesie akýkoľvek nezaťažený náves
O3 40 %
O4 40 %

Minimálne zaťaženie vozidla je podiel okamžitej hmotnosti vozidla pristaveného na technickú kontrolu a najväčšej prípustnej celkovej hmotnosti vozidla zapísaného v techničáku.

"Časť vozidiel uvedených v tabuľke spĺňa podmienku minimálneho zaťaženia potrebného pri technickej kontrole už v nenaloženom stave, pri zaťažení na prevádzkovú hmotnosť. Pristavovať na technickú kontrolu naložené bude potrebné najmä tie vozidlá, ktoré majú veľký rozdiel medzi prevádzkovou a najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou," upozornil Rybianský.

ico

Zmeny v technických kontrolách nákladných vozidiel a autobusov

Postup podľa normy ISO 21069 je podobný tomu, ktorý sa v Slovenskej republike používal pri technických kontrolách aj podľa doterajších predpisov.

Hlavným rozdielom je požiadavka, ktorá v doterajších predpisoch nebola, a to odmeranie brzdných síl pri najmenej 30 % konštrukčného tlaku brzdného aktuátora, aby mohli byť namerané hodnoty použité v tzv. extrapolačnom výpočte.

Vyššia hodnota tlaku, pri ktorom sa brzdné sily odmerajú, umožní v porovnaní s doterajším postupom presnejšie vyhodnotiť účinok bŕzd. Spôsobom, ako potrebnú hodnotu tlaku dosiahnuť, je zaťažiť vozidlo aspoň na vyhláškou určenú mieru.

Postup kontroly v zhode s normou ISO 21069 je predmetom nových metodických pokynov pre STK, ktoré nadobudnú účinnosť 1.2.2012. Podľa nich sa na STK nebude merať okamžitá hmotnosť vozidla. Splnenie podmienky minimálneho zaťaženia sa teda nebude preverovať priamo.

Ak sa však pri skúške prevádzkovej brzdy nedosiahne tlak v brzdovom okruhu meranej nápravy najmenej 30 % konštrukčného tlaku brzdného aktuátora, bude to dôvodom na hodnotenie vozidla ako dočasne (to znamená na 30 dní) spôsobilého na premávku na pozemných komunikáciách. Vozidlo potom bude musieť byť pristavené viac zaťažené na opakovanú kontrolu.

Testek.sk

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme
  2. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  4. Via Pribina spúšťa súťaž INOVÁTOR1
  5. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  6. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  7. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  8. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  1. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  2. Kaufland v Detve otvorí novú predajňu, čo v nej zákazníkov čaká?
  3. Via Pribina spúšťa súťaž INOVÁTOR1
  4. Príprava do školy nemusí byť nuda, HOME ju premení na zábavu
  5. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  6. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  8. Richard Sulík: Volvo je pre Slovensko absolútna zmena hry
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 15 426
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 6 987
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 824
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 080
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 979
  6. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 170
  7. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 2 019
  8. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu 2 006
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

SsangYong Torres

Dojem zásadne nekazí ani vyššia spotreba.


24. sep
Oldtimer Gallery v Ivanke pri Dunaji.

V nenápadnej hale pri Bratislave vznikol raj veteránov.


23. sep
Majiteľ reštaurácie Sypanec Peter Lenárt, ktorý si na rozvoz jedál kúpil plynovú Daciu Sandero

Auto robí denne rozvozy po zlých cestách.


Oliver Varchol 22. sep
Volkswagen Tiguan

Naposledy má širokú paletu spaľovacích motorov.


21. sep
reklama

Blogy SME

  1. Michal Holko: A kto je tvoj blížny?
  2. Peter Malý: Prameň radikalizmu
  3. Tomáš Kollárik: O čom tieto voľby nie sú
  4. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  5. Alojz Baránik: Ako smerácka sudkyňa porazila slobodu slova v Národnej rade
  6. Milan Buno: Som rada, že mama zomrela | 7 knižných tipov
  7. Michael Achberger: Hypertenzia a šport: Ako cvičiť bez rizika?
  8. Martin Sústrik: Saudská Arábia
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 305
  2. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 35 770
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 30 267
  4. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 023
  5. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 28 802
  6. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 12 235
  7. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 194
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 434
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu