SME
Sobota, 17. apríl, 2021 | Meniny má RudolfKrížovkyKrížovky

Niektoré prázdne nákladiaky a autobusy na STK neskontrolujú

Od februára musia byť nákladné autá a autobusy pri kontrole STK zaťažené.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)


Podľa doterajších predpisov musia byť vozidlá pristavované na technickú kontrolu v staniciach technickej kontroly (STK) nezaťažené.

Od 1. februára však nastane zmena pre vozidlá kategórií M, N a O s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony.

"Budú musieť byť na STK kontrolované zaťažené. Ostatné vozidlá budú môcť byť na technickú kontrolu pristavované naďalej nezaťažené," informoval Marián Rybianský zo spoločnosti Testek, poverenej technickej služby technickej kontroly vozidiel.

Nutnosť zaťaženia vozidiel vyplýva z postupu kontroly účinku prevádzkovej brzdy vozidiel s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3,5 t podľa normy ISO 21069.

Smernica 2010/48/EÚ určuje všetkým členským štátom Európskej únie povinnosť prispôsobiť tejto norme kontrolu bŕzd vykonávanú v rámci pravidelnej technickej kontroly.

Na Slovensku sa preto zmenil zákon o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách.

Úpravou prešla aj vyhláška, ktorá určuje minimálne zaťaženie, s akým treba vozidlo na technickú kontrolu pristaviť.

Kategória vozidla Minimálne zaťaženie vozidla (MZ) Poznámka
M1 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3,5 t 60 %
M2 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3,5 t 60 %
M3 60 %
N2 60 %
N3 60 % ak ide o ťahač návesov, musí na točnicu ťahača pôsobiť zaťaženie zodpovedajúce aspoň hmotnosti, ktorú na točnicu prenesie akýkoľvek nezaťažený náves
O3 40 %
O4 40 %

Minimálne zaťaženie vozidla je podiel okamžitej hmotnosti vozidla pristaveného na technickú kontrolu a najväčšej prípustnej celkovej hmotnosti vozidla zapísaného v techničáku.

"Časť vozidiel uvedených v tabuľke spĺňa podmienku minimálneho zaťaženia potrebného pri technickej kontrole už v nenaloženom stave, pri zaťažení na prevádzkovú hmotnosť. Pristavovať na technickú kontrolu naložené bude potrebné najmä tie vozidlá, ktoré majú veľký rozdiel medzi prevádzkovou a najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou," upozornil Rybianský.

ico

Zmeny v technických kontrolách nákladných vozidiel a autobusov

Postup podľa normy ISO 21069 je podobný tomu, ktorý sa v Slovenskej republike používal pri technických kontrolách aj podľa doterajších predpisov.

Hlavným rozdielom je požiadavka, ktorá v doterajších predpisoch nebola, a to odmeranie brzdných síl pri najmenej 30 % konštrukčného tlaku brzdného aktuátora, aby mohli byť namerané hodnoty použité v tzv. extrapolačnom výpočte.

Vyššia hodnota tlaku, pri ktorom sa brzdné sily odmerajú, umožní v porovnaní s doterajším postupom presnejšie vyhodnotiť účinok bŕzd. Spôsobom, ako potrebnú hodnotu tlaku dosiahnuť, je zaťažiť vozidlo aspoň na vyhláškou určenú mieru.

Postup kontroly v zhode s normou ISO 21069 je predmetom nových metodických pokynov pre STK, ktoré nadobudnú účinnosť 1.2.2012. Podľa nich sa na STK nebude merať okamžitá hmotnosť vozidla. Splnenie podmienky minimálneho zaťaženia sa teda nebude preverovať priamo.

Ak sa však pri skúške prevádzkovej brzdy nedosiahne tlak v brzdovom okruhu meranej nápravy najmenej 30 % konštrukčného tlaku brzdného aktuátora, bude to dôvodom na hodnotenie vozidla ako dočasne (to znamená na 30 dní) spôsobilého na premávku na pozemných komunikáciách. Vozidlo potom bude musieť byť pristavené viac zaťažené na opakovanú kontrolu.

Testek.sk

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  2. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  4. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  5. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  6. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  7. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  8. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  9. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  10. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  3. AURES Holdings sa vydáva na západ
  4. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  5. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  6. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  7. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  8. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  9. Reverzné inžinierstvo na FVT
  10. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 49 667
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 19 291
  3. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 13 259
  4. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 10 600
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 10 261
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 699
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 097
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 700
  9. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 6 086
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 5 973
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu