SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Niektoré prázdne nákladiaky a autobusy na STK neskontrolujú

Od februára musia byť nákladné autá a autobusy pri kontrole STK zaťažené.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)


Podľa doterajších predpisov musia byť vozidlá pristavované na technickú kontrolu v staniciach technickej kontroly (STK) nezaťažené.

Od 1. februára však nastane zmena pre vozidlá kategórií M, N a O s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony.

"Budú musieť byť na STK kontrolované zaťažené. Ostatné vozidlá budú môcť byť na technickú kontrolu pristavované naďalej nezaťažené," informoval Marián Rybianský zo spoločnosti Testek, poverenej technickej služby technickej kontroly vozidiel.

Nutnosť zaťaženia vozidiel vyplýva z postupu kontroly účinku prevádzkovej brzdy vozidiel s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3,5 t podľa normy ISO 21069.

Smernica 2010/48/EÚ určuje všetkým členským štátom Európskej únie povinnosť prispôsobiť tejto norme kontrolu bŕzd vykonávanú v rámci pravidelnej technickej kontroly.

Na Slovensku sa preto zmenil zákon o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách.

Úpravou prešla aj vyhláška, ktorá určuje minimálne zaťaženie, s akým treba vozidlo na technickú kontrolu pristaviť.

Kategória vozidla Minimálne zaťaženie vozidla (MZ) Poznámka
M1 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3,5 t 60 %
M2 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3,5 t 60 %
M3 60 %
N2 60 %
N3 60 % ak ide o ťahač návesov, musí na točnicu ťahača pôsobiť zaťaženie zodpovedajúce aspoň hmotnosti, ktorú na točnicu prenesie akýkoľvek nezaťažený náves
O3 40 %
O4 40 %

Minimálne zaťaženie vozidla je podiel okamžitej hmotnosti vozidla pristaveného na technickú kontrolu a najväčšej prípustnej celkovej hmotnosti vozidla zapísaného v techničáku.

"Časť vozidiel uvedených v tabuľke spĺňa podmienku minimálneho zaťaženia potrebného pri technickej kontrole už v nenaloženom stave, pri zaťažení na prevádzkovú hmotnosť. Pristavovať na technickú kontrolu naložené bude potrebné najmä tie vozidlá, ktoré majú veľký rozdiel medzi prevádzkovou a najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou," upozornil Rybianský.

ico

Zmeny v technických kontrolách nákladných vozidiel a autobusov

Postup podľa normy ISO 21069 je podobný tomu, ktorý sa v Slovenskej republike používal pri technických kontrolách aj podľa doterajších predpisov.

Hlavným rozdielom je požiadavka, ktorá v doterajších predpisoch nebola, a to odmeranie brzdných síl pri najmenej 30 % konštrukčného tlaku brzdného aktuátora, aby mohli byť namerané hodnoty použité v tzv. extrapolačnom výpočte.

Vyššia hodnota tlaku, pri ktorom sa brzdné sily odmerajú, umožní v porovnaní s doterajším postupom presnejšie vyhodnotiť účinok bŕzd. Spôsobom, ako potrebnú hodnotu tlaku dosiahnuť, je zaťažiť vozidlo aspoň na vyhláškou určenú mieru.

Postup kontroly v zhode s normou ISO 21069 je predmetom nových metodických pokynov pre STK, ktoré nadobudnú účinnosť 1.2.2012. Podľa nich sa na STK nebude merať okamžitá hmotnosť vozidla. Splnenie podmienky minimálneho zaťaženia sa teda nebude preverovať priamo.

Ak sa však pri skúške prevádzkovej brzdy nedosiahne tlak v brzdovom okruhu meranej nápravy najmenej 30 % konštrukčného tlaku brzdného aktuátora, bude to dôvodom na hodnotenie vozidla ako dočasne (to znamená na 30 dní) spôsobilého na premávku na pozemných komunikáciách. Vozidlo potom bude musieť byť pristavené viac zaťažené na opakovanú kontrolu.

Testek.sk

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 367
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 575
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 914
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 224
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 098
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 245
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 401
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 031
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 366
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 286
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová na stretnutí s náčelníkom generálneho štábu Danielom Zmekom a veliteľom operácie Spoločná zodpovednosť Ivanom Pachom.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.
Prezidentka Zuzana Čaputová.
Autorská strana Petra Schutza

Sudcovia v klepetách a testovací vabank (týždeň podľa Schutza)

Takmer dvadsaťpäť odchytených sudcov je unikát.

Akcia Víchrica.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N