SME

Niektoré prázdne nákladiaky a autobusy na STK neskontrolujú

Od februára musia byť nákladné autá a autobusy pri kontrole STK zaťažené.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)


Podľa doterajších predpisov musia byť vozidlá pristavované na technickú kontrolu v staniciach technickej kontroly (STK) nezaťažené.

Od 1. februára však nastane zmena pre vozidlá kategórií M, N a O s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Budú musieť byť na STK kontrolované zaťažené. Ostatné vozidlá budú môcť byť na technickú kontrolu pristavované naďalej nezaťažené," informoval Marián Rybianský zo spoločnosti Testek, poverenej technickej služby technickej kontroly vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Nutnosť zaťaženia vozidiel vyplýva z postupu kontroly účinku prevádzkovej brzdy vozidiel s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3,5 t podľa normy ISO 21069.

Smernica 2010/48/EÚ určuje všetkým členským štátom Európskej únie povinnosť prispôsobiť tejto norme kontrolu bŕzd vykonávanú v rámci pravidelnej technickej kontroly.

Na Slovensku sa preto zmenil zákon o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách.

Úpravou prešla aj vyhláška, ktorá určuje minimálne zaťaženie, s akým treba vozidlo na technickú kontrolu pristaviť.

Prečítajte si aj:
Policajt nakričal na starostku, ktorá sa na neho obrátila s parkovacím problémom

Kategória vozidla

Minimálne zaťaženie vozidla (MZ)

Poznámka

M1 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3,5 t

SkryťVypnúť reklamu

60 %

M2 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3,5 t

60 %

M3

60 %

N2

60 %

N3

60 %

ak ide o ťahač návesov, musí na točnicu ťahača pôsobiť zaťaženie zodpovedajúce aspoň hmotnosti, ktorú na točnicu prenesie akýkoľvek nezaťažený náves

O3

40 %

O4

40 %

Minimálne zaťaženie vozidla je podiel okamžitej hmotnosti vozidla pristaveného na technickú kontrolu a najväčšej prípustnej celkovej hmotnosti vozidla zapísaného v techničáku.

"Časť vozidiel uvedených v tabuľke spĺňa podmienku minimálneho zaťaženia potrebného pri technickej kontrole už v nenaloženom stave, pri zaťažení na prevádzkovú hmotnosť. Pristavovať na technickú kontrolu naložené bude potrebné najmä tie vozidlá, ktoré majú veľký rozdiel medzi prevádzkovou a najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou," upozornil Rybianský.

SkryťVypnúť reklamu

Zmeny v technických kontrolách nákladných vozidiel a autobusov

Postup podľa normy ISO 21069 je podobný tomu, ktorý sa v Slovenskej republike používal pri technických kontrolách aj podľa doterajších predpisov.

Hlavným rozdielom je požiadavka, ktorá v doterajších predpisoch nebola, a to odmeranie brzdných síl pri najmenej 30 % konštrukčného tlaku brzdného aktuátora, aby mohli byť namerané hodnoty použité v tzv. extrapolačnom výpočte.

Vyššia hodnota tlaku, pri ktorom sa brzdné sily odmerajú, umožní v porovnaní s doterajším postupom presnejšie vyhodnotiť účinok bŕzd. Spôsobom, ako potrebnú hodnotu tlaku dosiahnuť, je zaťažiť vozidlo aspoň na vyhláškou určenú mieru.

Postup kontroly v zhode s normou ISO 21069 je predmetom nových metodických pokynov pre STK, ktoré nadobudnú účinnosť 1.2.2012. Podľa nich sa na STK nebude merať okamžitá hmotnosť vozidla. Splnenie podmienky minimálneho zaťaženia sa teda nebude preverovať priamo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak sa však pri skúške prevádzkovej brzdy nedosiahne tlak v brzdovom okruhu meranej nápravy najmenej 30 % konštrukčného tlaku brzdného aktuátora, bude to dôvodom na hodnotenie vozidla ako dočasne (to znamená na 30 dní) spôsobilého na premávku na pozemných komunikáciách. Vozidlo potom bude musieť byť pristavené viac zaťažené na opakovanú kontrolu.

Testek.sk

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  6. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  7. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  8. Plátené tašky a opakované použitie
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 14 100
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 6 132
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 901
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 504
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 229
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 743
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 116
  8. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 100
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident vraj zmaril referendum, porovnávajú ho s Čaputovou.


53

Zapojil sa Gašpar, vzdialený príbuzný Bödöra.


43
Minister spravodlivosti Boris Susko a podnikateľ Michal Suchoba.

V dovolaní minister žiada, aby špecializovaný súd znovu posúdil vinu podnikateľa.


10
Peter Tkačenko.

Uznesenie o protiruských sankciách najviac skomplikuje život premiérovi.


59
reklama
  1. Martin Fronk: Básnik s mečom aj perom: Prečo sa renesančný rebel usadil na Modrom Kameni?
  2. Vladimír Hatara: Fico v duchu dobre vie...
  3. Miroslav Ferkl: Kde je mamička?
  4. Dušan Koniar: Hitlerov Kommandobefehl a drony nad Irkutskom
  5. Otilia Horrocks: Samodiskvalifikácia v priamom prenose
  6. Pavol Burda: Ľsťou na KaDeHakov
  7. Anna Miľanová: Moja ilustrácia fotografiou "Možno bezpohlavné univerzálne energie"...
  8. Dagmar Szabó: Dieťa je DAR, nie tovar !
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 036
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 17 626
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 837
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 802
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 831
  6. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 10 789
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 321
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 4 831
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu