Marek nám napísal dve skúsenosti z čerpacích staníc, ktoré ukazujú, ako vedia byť k sebe vodiči netolerantný. Nechcel konkretizovať, kedy a kde sa udalosti stali.
Marek: "Prichádzal som na čerpaciu stanicu doplniť si pohonnú látku. Videl som, že všetky čerpacie stojany boli obsadené, okrem jedného. Pristavil som auto k nemu. Predo mnou stálo iné auto, do ktorého vodič práve tankoval. Kým som stihol vystúpiť a prejsť k stojanu, zaradil sa za mňa ďalší vodič. Sedel v aute, motor a svetlá nechal pustené.
Kým som tankoval, medzitým sa zo dva vedľajšie stojany uvoľnili, iné autá neprichádzali. Dotankoval som snáď po necelej minúte a šiel zaplatiť.
Ako som odchádzal od auta, vodič stojaci a čakajúci za mnou zrazu zatrúbil a vyskočil nervózne z auta s tým, že dokedy tu mienim stáť, mám sa pratať preč a on má naponáhlo. Bez slov som sa na neho len pozrel a šiel rýchlo zaplatiť.
Po pol minúte som sa vrátil k autu, nasadol a šiel preč. Samozrejme, nervák mi nezabudol diaľkovými svetlami zakývať a takmer ma doslova vytlačiť z pumpy čím skôr preč rozhadzujúc nepríčetne rukami za volantom.
Nechápem, prečo nezacúval, keď mal možnosť, a nepresunul sa k uvoľneným vedľajším stojanom, kým som ja tankoval.
Chcem sa opýtať, akého priestupku alebo dokonca trestného činu by som sa dopustil, keby som hneď po natankovaní nasadol do auta a šiel zaparkovať len o pár metrov ďalej, aby som milostivému umožnil natankovať. Samozrejme, vrátil by som sa zaplatiť."
Je normálne a prirodzené, ak vodič, ktorý natankuje, preparkuje auto na parkovacie miesta v areáli čerpacej stanice s úmyslom uvoľniť miesto pri stojane ďalšiemu vodičovi. Samozrejme, nesmie to vyzerať, akoby ste unikali bez platenia.
Moderné čerpacie stanice umožňujú tankovať pohonné látky ďalším vodičom bez toho, aby predchádzajúci tankujúci zaplatil. Takáto možnosť sa však zvyčajne využíva iba na frekventovaných čerpacích staniciach.
Na väčšine púmp však ďalší vodič z toho istého stojana nenačerpá benzín či naftu, kým vodič pred ním nezaplatí.
Preparkovať vozidlo hneď po natankovaní od stojana na parkovacie miesto je vhodné aj vtedy, ak sa plánujete na pumpe zdržať dlhšie. Nielen preto, aby ste k autu nemuseli zbytočne chodiť, ale aj preto, aby ste nezdržiavali iných vodičov.
Vodič za Marekom sa zbytočne rozčuľoval. Na pumpe nie je zakázané cúvať. Mohol sa tak pokojne presunúť k voľnému stojanu, ak za ním nikto iný nestál.
Mimochodom, zo zákona o cestnej premávke vyplýva, že vozidlo s právom prednostnej jazdy a vozidlo, ktoré sprevádza, majú pri čerpaní pohonných látok prednosť. Pritom nemusia používať zvláštne výstražné znamenie.
Prečítajte si aj:
Aby sezóna motorkárov nebola tragická
Aj ďalší Marekov zážitok je z čerpacej stanice.
Marek: "Prišiel som na čerpaciu stanicu natankovať. Bohužiaľ, všetky stojany boli obsadené, musel som počkať. Vyhodnotil som rýchlo situáciu a zaradil sa za auto, pri ktorom nebol nik. Predpokladal som, že vodič auta zrejme už platí a čoskoro sa vráti a odíde.
Dodám ešte dôležitý údaj, že dotyčné auto malo českú ŠPZ.
Ubehla možno viac než minúta, k autu nikto neprichádzal. Medzitým sa jeden stojan uvoľnil, tak som trochu zacúval, pristavil k nemu auto a natankoval.
Kým som platil, všimol som si o kúsok ďalej skupinku štyroch mladých, dosť hlučných a po česky hovoriacich ľudí. Bolo ráno, tak sa "nastojáka" napchávali studenými bagetami a nejakou práškovou kávou. Neviem, či oni boli tí z toho zavadzajúceho auta, ale bolo to veľmi pravdepodobné.
Keď som sa vrátil k svojmu autu, to české tam naďalej stálo a zaberalo tak už aj voľný stojan pred ním."
Aj v tomto prípade bol vodič auta, na ktoré Marek upozornil, mimoriadne netolerantný. Zablokoval zbytočne funkčný stojan. Okrem toho, auto skutočne mohlo vyvolať dojem, že vodič sa už-už vráti, lebo šiel len zaplatiť.
V každom prípade, Marek vo vzťahu k prvej skúsenosti ukázal, ako sa správne zachovať, keď zistíte, že skôr natankujete pri inom stojane.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk