Vodiči platia za nesprávne umiestnenú značku

V Ružomberku je značka, za ktorú policajti rozdávajú pokuty a vodiči v autoškole pre ňu neurobia skúšky. Pritom tam nemá čo robiť.

V Ružomberku je dopravná značka, za ktorú policajti rozdávajú pokuty a vodiči v autoškole pre ňu neurobia skúšky. Pritom tam nemá čo robiť.

Martin: "Do akej miery môžem v prípade penalizácie (napr. vjazd do jednosmerky z opačnej strany, alebo slabé či žiadne značenie spojenia dvoch pruhov do jedného, ...) argumentovať nedostatočným, neprehľadným či inak mätúcim značením?

Aj keby anonymná anketa potvrdila, že cesta je neprehľadná alebo vodič vystavený riziku náhlej zložitej situácie, predpokladám, že mám tak dvojpercentnú šancu s tým niečo urobiť.

Žijem vo Veľkej Británii, jazdím tam už šiesty rok a vždy, keď jazdím (prevažne stredným) Slovenskom, môžem porovnať efektívnosť značenia. Slovensko je na tom veľmi biedne. Dokážem to porovnať ako laik šofér, ale aj ako špecialista na UX design (zaoberám sa tým, ako efektívne a zrozumiteľne je podaná informácia používateľovi).

Problém vidím v tom, že práca a výsledky dopravákov sú prevažne represívne, málokedy konštruktívne. Každý vodič dokáže opísať najmenej jednu zle označenú oblasť, a pritom riešenie je často úplne triviálne."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné značenie musí byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celého času použitia musí poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Vodičovi by sa nemalo stať, že vojde do jednosmerky z opačnej strany, lebo značka zákazu vjazdu chýba alebo je skrytá. Aj keď vtedy z hľadiska predpisov nespácha priestupok.

Prednosť v jazde upraví aj vodorovná značka

Ak sa spájajú dva pruhy do jedného, dopravné značenie mení prednosť jazdy pri preraďovaní sa z pruhu do pruhu. Ak je zrejmé, z vodorovného či zvislého dopravného značenia, ktorý jazdný pruh je priebežný, vodič z končiaceho jazdného pruhu musí dať prednosť vozidlám v priebežnom.

Ak nie je možné zistiť, ktorý jazdný pruh je priebežný, vodič v ľavom jazdnom pruhu musí dať prednosť vodičovi v pravom pruhu.

Ak si vodič myslí, že priestupok nespáchal, nemusí platiť pokutu na mieste. Spor môže riešiť aj na dopravnom inšpektoráte, kde sa predkladajú všetky dôkazy "za a proti".

Na viacerých miestach značenie nezodpovedá predpisom a cieľu, pre ktorý ho umiestnili, a to je bezpečnosť a plynulosť premávky. Vodiča to však nezbavuje zodpovednosti byť opatrný a prispôsobiť jazdu okolnostiam.

Značku zavesili o križovatku skôr

Príkladom zmätočného značenia je to, na ktoré nás upozornil Peter. Ide o odbočenie na vedľajšiu cestu na Bystrickej ceste v Ružomberku pri predajni Lidl a čerpacej stanici Slovnaft.

01.jpg

Peter: "Vodorovné značenie je jednoznačné a dobre viditeľné, umožňuje odbočenie doprava. Vertikálne značenie však určuje pruhy, ktoré odbočenie doprava neumožňujú.Policajti si značenie vykladajú ako zákaz odbočenia vpravo.

Ulica vpravo je prejazdná bez obmedzenia, dokonca tam ukazuje aj informačná značka pre Mondi SCP a nemocnicu. Iné značenie, ktoré by zakazovalo odbočiť vpravo, tam nie je.

Ak prichádza auto opačne, od Banskej Bystrice, tak odbočenie vľavo na túto vedľajšiu komunikáciu je možné a správne vyznačené.
Vertikálne značenie je nadradené horizontálnemu, a polícia zle označenú križovatku zneužíva hneď dvakrát. Vyberá pokuty od vodičov, ktorý odbočili vpravo, aj keď sa to nestáva často, a pri skúškach v autoškole na tomto mieste zbytočne vyhadzuje skúšaných žiakov. Nepomáha ani argument, že len poslúchli pokyn policajta, ktorý im nariadil odbočiť, ani že je križovatka nesprávne označená."

V prípade rozporu je zvislé dopravné značenie nadradené vodorovnému. Aj keď šípka na ceste ukazuje, že vodič môže odbočiť vpravo, zvislé značenie to neumožňuje.

Príkazová modrá značka so šípkami sa volá Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (C 25). Oficiálne označuje spôsob radenia do pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste. V tomto prípade však nie je v súlade s vodorovnými značkami.

Značenie je mätúce a zvislá značka neplatí

Značka na fotografii ukazuje dva jazdné pruhy, na ceste je však len jeden. Dva jazdné pruhy sú až za Petrom spomínanou križovatkou. Je viac ako pravdepodobné, že značka mala byť umiestnená až za križovatkou, kde sa odbočuje do nemocnice. Tam by však zakrývala iné značenie a bola príliš blízko križovatky, na ktorú sa zjavne vzťahuje.

Ešte jedno pravidlo sa vzťahuje na odfotenú modrú značku: zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak.

Tí, čo rozhodovali o umiestnení značky, neurobili svoju prácu dobre, lebo značenie nezodpovedá situácii na ceste. Neposkytuje úplný a jednoznačný výklad a preto je dopravná značka neplatná.

Keby vám na danom mieste chceli dať policajti pokutu, bráňte sa. Z hľadiska predpisov vodiči smú odbočiť doprava. Modrá značka na danom mieste nemá čo robiť a pre vodičov akoby ani neexistovala.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  3. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  5. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  7. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  8. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  2. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  3. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  5. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  7. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  8. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  10. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 15 776
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 673
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 758
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 374
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 500
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 959
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 923
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 600
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 536
  10. Splnený sen 463

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Z Bonaparte do štátnej rezidencie? Fico plánuje bývanie aj pre Kisku a Danka

Šéf Úradu vlády Igor Federič kedysi vybavoval pre premiéra luxusnú vilu pri Bratislavskom hrade. Fico sa bránil, že by sa tam nikdy nenasťahoval.

KOMENTÁRE

Čechov teraz čaká obdobie ich mečiarizmu

České voľby popierajú tézu, že za nástup populistov môžu štandardné strany.

SVET

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana.

Nová kniha Michala Havrana: Obesíme ťa

Denník SME pripravil v utorok 24. októbra špeciálne vydanie. Kúpite ho v stánkoch s knihou Michala Havrana za 3,99 €.

Neprehliadnite tiež

F1: V USA vyhral Hamilton pred Vettelom, je o krok bližšie k titulu

Diváci mohli vidieť viacero predbiehacích manévrov.

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.