Vodiči platia za nesprávne umiestnenú značku

V Ružomberku je značka, za ktorú policajti rozdávajú pokuty a vodiči v autoškole pre ňu neurobia skúšky. Pritom tam nemá čo robiť.

V Ružomberku je dopravná značka, za ktorú policajti rozdávajú pokuty a vodiči v autoškole pre ňu neurobia skúšky. Pritom tam nemá čo robiť.

Martin: "Do akej miery môžem v prípade penalizácie (napr. vjazd do jednosmerky z opačnej strany, alebo slabé či žiadne značenie spojenia dvoch pruhov do jedného, ...) argumentovať nedostatočným, neprehľadným či inak mätúcim značením?

Aj keby anonymná anketa potvrdila, že cesta je neprehľadná alebo vodič vystavený riziku náhlej zložitej situácie, predpokladám, že mám tak dvojpercentnú šancu s tým niečo urobiť.

Žijem vo Veľkej Británii, jazdím tam už šiesty rok a vždy, keď jazdím (prevažne stredným) Slovenskom, môžem porovnať efektívnosť značenia. Slovensko je na tom veľmi biedne. Dokážem to porovnať ako laik šofér, ale aj ako špecialista na UX design (zaoberám sa tým, ako efektívne a zrozumiteľne je podaná informácia používateľovi).

Problém vidím v tom, že práca a výsledky dopravákov sú prevažne represívne, málokedy konštruktívne. Každý vodič dokáže opísať najmenej jednu zle označenú oblasť, a pritom riešenie je často úplne triviálne."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné značenie musí byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celého času použitia musí poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Vodičovi by sa nemalo stať, že vojde do jednosmerky z opačnej strany, lebo značka zákazu vjazdu chýba alebo je skrytá. Aj keď vtedy z hľadiska predpisov nespácha priestupok.

Prednosť v jazde upraví aj vodorovná značka

Ak sa spájajú dva pruhy do jedného, dopravné značenie mení prednosť jazdy pri preraďovaní sa z pruhu do pruhu. Ak je zrejmé, z vodorovného či zvislého dopravného značenia, ktorý jazdný pruh je priebežný, vodič z končiaceho jazdného pruhu musí dať prednosť vozidlám v priebežnom.

Ak nie je možné zistiť, ktorý jazdný pruh je priebežný, vodič v ľavom jazdnom pruhu musí dať prednosť vodičovi v pravom pruhu.

Ak si vodič myslí, že priestupok nespáchal, nemusí platiť pokutu na mieste. Spor môže riešiť aj na dopravnom inšpektoráte, kde sa predkladajú všetky dôkazy "za a proti".

Na viacerých miestach značenie nezodpovedá predpisom a cieľu, pre ktorý ho umiestnili, a to je bezpečnosť a plynulosť premávky. Vodiča to však nezbavuje zodpovednosti byť opatrný a prispôsobiť jazdu okolnostiam.

Značku zavesili o križovatku skôr

Príkladom zmätočného značenia je to, na ktoré nás upozornil Peter. Ide o odbočenie na vedľajšiu cestu na Bystrickej ceste v Ružomberku pri predajni Lidl a čerpacej stanici Slovnaft.

01.jpg

Peter: "Vodorovné značenie je jednoznačné a dobre viditeľné, umožňuje odbočenie doprava. Vertikálne značenie však určuje pruhy, ktoré odbočenie doprava neumožňujú.Policajti si značenie vykladajú ako zákaz odbočenia vpravo.

Ulica vpravo je prejazdná bez obmedzenia, dokonca tam ukazuje aj informačná značka pre Mondi SCP a nemocnicu. Iné značenie, ktoré by zakazovalo odbočiť vpravo, tam nie je.

Ak prichádza auto opačne, od Banskej Bystrice, tak odbočenie vľavo na túto vedľajšiu komunikáciu je možné a správne vyznačené.
Vertikálne značenie je nadradené horizontálnemu, a polícia zle označenú križovatku zneužíva hneď dvakrát. Vyberá pokuty od vodičov, ktorý odbočili vpravo, aj keď sa to nestáva často, a pri skúškach v autoškole na tomto mieste zbytočne vyhadzuje skúšaných žiakov. Nepomáha ani argument, že len poslúchli pokyn policajta, ktorý im nariadil odbočiť, ani že je križovatka nesprávne označená."

V prípade rozporu je zvislé dopravné značenie nadradené vodorovnému. Aj keď šípka na ceste ukazuje, že vodič môže odbočiť vpravo, zvislé značenie to neumožňuje.

Príkazová modrá značka so šípkami sa volá Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (C 25). Oficiálne označuje spôsob radenia do pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste. V tomto prípade však nie je v súlade s vodorovnými značkami.

Značenie je mätúce a zvislá značka neplatí

Značka na fotografii ukazuje dva jazdné pruhy, na ceste je však len jeden. Dva jazdné pruhy sú až za Petrom spomínanou križovatkou. Je viac ako pravdepodobné, že značka mala byť umiestnená až za križovatkou, kde sa odbočuje do nemocnice. Tam by však zakrývala iné značenie a bola príliš blízko križovatky, na ktorú sa zjavne vzťahuje.

Ešte jedno pravidlo sa vzťahuje na odfotenú modrú značku: zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak.

Tí, čo rozhodovali o umiestnení značky, neurobili svoju prácu dobre, lebo značenie nezodpovedá situácii na ceste. Neposkytuje úplný a jednoznačný výklad a preto je dopravná značka neplatná.

Keby vám na danom mieste chceli dať policajti pokutu, bráňte sa. Z hľadiska predpisov vodiči smú odbočiť doprava. Modrá značka na danom mieste nemá čo robiť a pre vodičov akoby ani neexistovala.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 520
  2. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 289
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 370
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 7 640
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 609
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 243
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 534
  8. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 414
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 733
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 266

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Aký bol šampionát v Rusku? Plný sexizmu, politiky a simulovania

Prinášame najzaujímavejšie momenty z MS 2018 vo futbale.

DOBRE RÁNO

Dobré ráno: Odsúdili vás? Staňte sa rovno primátorom

Ako sa u nás robí komunálna politika.

TECH

Prečo sa trápite aj hlúposťami? Váš mozog nedokáže vypnúť

Myseľ si prirodzene rozširuje význam slov.

EKONOMIKA

Kaufland skúša happy hour, na Slovensku to bežné nie je

Obchodné reťazce bojujú o zákazníkov rôznymi spôsobmi.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave sa predviedli vzácne veterány

V centre Bratislavy sa uskutočnil zraz najstarších a najvzácnejších veteránov.

Aston Martin Cygnet už nie je terčom posmechu, dostal motor V8

Výkonný koncept vznikol pre festival rýchlosti v Goodwoode.

Na nové autá sa čaká dlhšie. S niektorými modelmi je problém

Problém sa môže týkať desiatky tisíc áut.