SME
Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Vodiči platia za nesprávne umiestnenú značku

V Ružomberku je značka, za ktorú policajti rozdávajú pokuty a vodiči v autoškole pre ňu neurobia skúšky. Pritom tam nemá čo robiť.

V Ružomberku je dopravná značka, za ktorú policajti rozdávajú pokuty a vodiči v autoškole pre ňu neurobia skúšky. Pritom tam nemá čo robiť.

Martin: "Do akej miery môžem v prípade penalizácie (napr. vjazd do jednosmerky z opačnej strany, alebo slabé či žiadne značenie spojenia dvoch pruhov do jedného, ...) argumentovať nedostatočným, neprehľadným či inak mätúcim značením?

Aj keby anonymná anketa potvrdila, že cesta je neprehľadná alebo vodič vystavený riziku náhlej zložitej situácie, predpokladám, že mám tak dvojpercentnú šancu s tým niečo urobiť.

Žijem vo Veľkej Británii, jazdím tam už šiesty rok a vždy, keď jazdím (prevažne stredným) Slovenskom, môžem porovnať efektívnosť značenia. Slovensko je na tom veľmi biedne. Dokážem to porovnať ako laik šofér, ale aj ako špecialista na UX design (zaoberám sa tým, ako efektívne a zrozumiteľne je podaná informácia používateľovi).

Problém vidím v tom, že práca a výsledky dopravákov sú prevažne represívne, málokedy konštruktívne. Každý vodič dokáže opísať najmenej jednu zle označenú oblasť, a pritom riešenie je často úplne triviálne."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné značenie musí byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celého času použitia musí poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Vodičovi by sa nemalo stať, že vojde do jednosmerky z opačnej strany, lebo značka zákazu vjazdu chýba alebo je skrytá. Aj keď vtedy z hľadiska predpisov nespácha priestupok.

Prednosť v jazde upraví aj vodorovná značka

Ak sa spájajú dva pruhy do jedného, dopravné značenie mení prednosť jazdy pri preraďovaní sa z pruhu do pruhu. Ak je zrejmé, z vodorovného či zvislého dopravného značenia, ktorý jazdný pruh je priebežný, vodič z končiaceho jazdného pruhu musí dať prednosť vozidlám v priebežnom.

Ak nie je možné zistiť, ktorý jazdný pruh je priebežný, vodič v ľavom jazdnom pruhu musí dať prednosť vodičovi v pravom pruhu.

Ak si vodič myslí, že priestupok nespáchal, nemusí platiť pokutu na mieste. Spor môže riešiť aj na dopravnom inšpektoráte, kde sa predkladajú všetky dôkazy "za a proti".

Na viacerých miestach značenie nezodpovedá predpisom a cieľu, pre ktorý ho umiestnili, a to je bezpečnosť a plynulosť premávky. Vodiča to však nezbavuje zodpovednosti byť opatrný a prispôsobiť jazdu okolnostiam.

Značku zavesili o križovatku skôr

Príkladom zmätočného značenia je to, na ktoré nás upozornil Peter. Ide o odbočenie na vedľajšiu cestu na Bystrickej ceste v Ružomberku pri predajni Lidl a čerpacej stanici Slovnaft.

01.jpg

Peter: "Vodorovné značenie je jednoznačné a dobre viditeľné, umožňuje odbočenie doprava. Vertikálne značenie však určuje pruhy, ktoré odbočenie doprava neumožňujú.Policajti si značenie vykladajú ako zákaz odbočenia vpravo.

Ulica vpravo je prejazdná bez obmedzenia, dokonca tam ukazuje aj informačná značka pre Mondi SCP a nemocnicu. Iné značenie, ktoré by zakazovalo odbočiť vpravo, tam nie je.

Ak prichádza auto opačne, od Banskej Bystrice, tak odbočenie vľavo na túto vedľajšiu komunikáciu je možné a správne vyznačené.
Vertikálne značenie je nadradené horizontálnemu, a polícia zle označenú križovatku zneužíva hneď dvakrát. Vyberá pokuty od vodičov, ktorý odbočili vpravo, aj keď sa to nestáva často, a pri skúškach v autoškole na tomto mieste zbytočne vyhadzuje skúšaných žiakov. Nepomáha ani argument, že len poslúchli pokyn policajta, ktorý im nariadil odbočiť, ani že je križovatka nesprávne označená."

V prípade rozporu je zvislé dopravné značenie nadradené vodorovnému. Aj keď šípka na ceste ukazuje, že vodič môže odbočiť vpravo, zvislé značenie to neumožňuje.

Príkazová modrá značka so šípkami sa volá Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (C 25). Oficiálne označuje spôsob radenia do pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste. V tomto prípade však nie je v súlade s vodorovnými značkami.

Značenie je mätúce a zvislá značka neplatí

Značka na fotografii ukazuje dva jazdné pruhy, na ceste je však len jeden. Dva jazdné pruhy sú až za Petrom spomínanou križovatkou. Je viac ako pravdepodobné, že značka mala byť umiestnená až za križovatkou, kde sa odbočuje do nemocnice. Tam by však zakrývala iné značenie a bola príliš blízko križovatky, na ktorú sa zjavne vzťahuje.

Ešte jedno pravidlo sa vzťahuje na odfotenú modrú značku: zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak.

Tí, čo rozhodovali o umiestnení značky, neurobili svoju prácu dobre, lebo značenie nezodpovedá situácii na ceste. Neposkytuje úplný a jednoznačný výklad a preto je dopravná značka neplatná.

Keby vám na danom mieste chceli dať policajti pokutu, bráňte sa. Z hľadiska predpisov vodiči smú odbočiť doprava. Modrá značka na danom mieste nemá čo robiť a pre vodičov akoby ani neexistovala.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  5. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  6. Získaj náskok pred štartom
  7. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  8. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  9. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  10. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  1. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  2. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  3. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  4. Compliance – who should be responsible?
  5. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  6. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  7. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  9. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  10. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 415
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 681
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 540
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 077
  5. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 4 460
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 161
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 683
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 421
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 173
  10. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 087
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Manželka premiér Hegera Lucia Hegerová.

Deti vidia manžela iba ráno, hovorí Lucia Hegerová.


12 h
Zdravotníci sa starajú o pacienta na JIS-ke v nemocnici 26. marca 2021 v poľskom meste Bochnia.

Pavol Török je odborník na pľúcnu ventiláciu.


26. nov

PCR testy odhalili viac ako 667-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 14 274 obetí. Lockdown opäť obmedzil život na Slovensku, vo štvrtok vstúpil do platnosti zákaz vychádzania.


a 4 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


21 h
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov

Blogy SME

  1. Unicef Slovensko: Deti v Libanone: život v narastajúcej neistote
  2. Pavel Dvořák: Perly ázijskej kultúry, ktoré si našinec nevšimne
  3. Rudolf Pado: Strom pod stromček
  4. Věra Tepličková: Vlasto, nalej alebo Keď má vláda pred sebou hodnotové otázky
  5. Ján Urda: Zvoničky a zvonice - 23
  6. Peter Belko: Aké je nové TV prostredie SWAN? Pre mňa katastrofa
  7. Tomáš Jacko: 2021: COVID odysea - Ako sa nezblázniť z online výučby (1. časť)
  8. Radovan Kazda: Fico ide proti farmárom. Navrhol zoštátňovať pozemky
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 718
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 353
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 577
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 467
  5. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 181
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 780
  7. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 4 364
  8. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 281
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu