SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Vodiči platia za nesprávne umiestnenú značku

V Ružomberku je značka, za ktorú policajti rozdávajú pokuty a vodiči v autoškole pre ňu neurobia skúšky. Pritom tam nemá čo robiť.

V Ružomberku je dopravná značka, za ktorú policajti rozdávajú pokuty a vodiči v autoškole pre ňu neurobia skúšky. Pritom tam nemá čo robiť.

Martin: "Do akej miery môžem v prípade penalizácie (napr. vjazd do jednosmerky z opačnej strany, alebo slabé či žiadne značenie spojenia dvoch pruhov do jedného, ...) argumentovať nedostatočným, neprehľadným či inak mätúcim značením?

Aj keby anonymná anketa potvrdila, že cesta je neprehľadná alebo vodič vystavený riziku náhlej zložitej situácie, predpokladám, že mám tak dvojpercentnú šancu s tým niečo urobiť.

Žijem vo Veľkej Británii, jazdím tam už šiesty rok a vždy, keď jazdím (prevažne stredným) Slovenskom, môžem porovnať efektívnosť značenia. Slovensko je na tom veľmi biedne. Dokážem to porovnať ako laik šofér, ale aj ako špecialista na UX design (zaoberám sa tým, ako efektívne a zrozumiteľne je podaná informácia používateľovi).

Problém vidím v tom, že práca a výsledky dopravákov sú prevažne represívne, málokedy konštruktívne. Každý vodič dokáže opísať najmenej jednu zle označenú oblasť, a pritom riešenie je často úplne triviálne."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné značenie musí byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celého času použitia musí poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Vodičovi by sa nemalo stať, že vojde do jednosmerky z opačnej strany, lebo značka zákazu vjazdu chýba alebo je skrytá. Aj keď vtedy z hľadiska predpisov nespácha priestupok.

Prednosť v jazde upraví aj vodorovná značka

Ak sa spájajú dva pruhy do jedného, dopravné značenie mení prednosť jazdy pri preraďovaní sa z pruhu do pruhu. Ak je zrejmé, z vodorovného či zvislého dopravného značenia, ktorý jazdný pruh je priebežný, vodič z končiaceho jazdného pruhu musí dať prednosť vozidlám v priebežnom.

Ak nie je možné zistiť, ktorý jazdný pruh je priebežný, vodič v ľavom jazdnom pruhu musí dať prednosť vodičovi v pravom pruhu.

Ak si vodič myslí, že priestupok nespáchal, nemusí platiť pokutu na mieste. Spor môže riešiť aj na dopravnom inšpektoráte, kde sa predkladajú všetky dôkazy "za a proti".

Na viacerých miestach značenie nezodpovedá predpisom a cieľu, pre ktorý ho umiestnili, a to je bezpečnosť a plynulosť premávky. Vodiča to však nezbavuje zodpovednosti byť opatrný a prispôsobiť jazdu okolnostiam.

Značku zavesili o križovatku skôr

Príkladom zmätočného značenia je to, na ktoré nás upozornil Peter. Ide o odbočenie na vedľajšiu cestu na Bystrickej ceste v Ružomberku pri predajni Lidl a čerpacej stanici Slovnaft.

01.jpg

Peter: "Vodorovné značenie je jednoznačné a dobre viditeľné, umožňuje odbočenie doprava. Vertikálne značenie však určuje pruhy, ktoré odbočenie doprava neumožňujú.Policajti si značenie vykladajú ako zákaz odbočenia vpravo.

Ulica vpravo je prejazdná bez obmedzenia, dokonca tam ukazuje aj informačná značka pre Mondi SCP a nemocnicu. Iné značenie, ktoré by zakazovalo odbočiť vpravo, tam nie je.

Ak prichádza auto opačne, od Banskej Bystrice, tak odbočenie vľavo na túto vedľajšiu komunikáciu je možné a správne vyznačené.
Vertikálne značenie je nadradené horizontálnemu, a polícia zle označenú križovatku zneužíva hneď dvakrát. Vyberá pokuty od vodičov, ktorý odbočili vpravo, aj keď sa to nestáva často, a pri skúškach v autoškole na tomto mieste zbytočne vyhadzuje skúšaných žiakov. Nepomáha ani argument, že len poslúchli pokyn policajta, ktorý im nariadil odbočiť, ani že je križovatka nesprávne označená."

V prípade rozporu je zvislé dopravné značenie nadradené vodorovnému. Aj keď šípka na ceste ukazuje, že vodič môže odbočiť vpravo, zvislé značenie to neumožňuje.

Príkazová modrá značka so šípkami sa volá Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (C 25). Oficiálne označuje spôsob radenia do pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste. V tomto prípade však nie je v súlade s vodorovnými značkami.

Značenie je mätúce a zvislá značka neplatí

Značka na fotografii ukazuje dva jazdné pruhy, na ceste je však len jeden. Dva jazdné pruhy sú až za Petrom spomínanou križovatkou. Je viac ako pravdepodobné, že značka mala byť umiestnená až za križovatkou, kde sa odbočuje do nemocnice. Tam by však zakrývala iné značenie a bola príliš blízko križovatky, na ktorú sa zjavne vzťahuje.

Ešte jedno pravidlo sa vzťahuje na odfotenú modrú značku: zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak.

Tí, čo rozhodovali o umiestnení značky, neurobili svoju prácu dobre, lebo značenie nezodpovedá situácii na ceste. Neposkytuje úplný a jednoznačný výklad a preto je dopravná značka neplatná.

Keby vám na danom mieste chceli dať policajti pokutu, bráňte sa. Z hľadiska predpisov vodiči smú odbočiť doprava. Modrá značka na danom mieste nemá čo robiť a pre vodičov akoby ani neexistovala.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 904
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 22 604
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 149
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 915
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 843
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 739
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 741
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 124
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 949
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric
Jedným z finalistov ankety Autobest 2021 je Citroën C4.