Vodiči platia za nesprávne umiestnenú značku

V Ružomberku je značka, za ktorú policajti rozdávajú pokuty a vodiči v autoškole pre ňu neurobia skúšky. Pritom tam nemá čo robiť.

V Ružomberku je dopravná značka, za ktorú policajti rozdávajú pokuty a vodiči v autoškole pre ňu neurobia skúšky. Pritom tam nemá čo robiť.

Martin: "Do akej miery môžem v prípade penalizácie (napr. vjazd do jednosmerky z opačnej strany, alebo slabé či žiadne značenie spojenia dvoch pruhov do jedného, ...) argumentovať nedostatočným, neprehľadným či inak mätúcim značením?

Aj keby anonymná anketa potvrdila, že cesta je neprehľadná alebo vodič vystavený riziku náhlej zložitej situácie, predpokladám, že mám tak dvojpercentnú šancu s tým niečo urobiť.

Žijem vo Veľkej Británii, jazdím tam už šiesty rok a vždy, keď jazdím (prevažne stredným) Slovenskom, môžem porovnať efektívnosť značenia. Slovensko je na tom veľmi biedne. Dokážem to porovnať ako laik šofér, ale aj ako špecialista na UX design (zaoberám sa tým, ako efektívne a zrozumiteľne je podaná informácia používateľovi).

Problém vidím v tom, že práca a výsledky dopravákov sú prevažne represívne, málokedy konštruktívne. Každý vodič dokáže opísať najmenej jednu zle označenú oblasť, a pritom riešenie je často úplne triviálne."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné značenie musí byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celého času použitia musí poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Vodičovi by sa nemalo stať, že vojde do jednosmerky z opačnej strany, lebo značka zákazu vjazdu chýba alebo je skrytá. Aj keď vtedy z hľadiska predpisov nespácha priestupok.

Prednosť v jazde upraví aj vodorovná značka

Ak sa spájajú dva pruhy do jedného, dopravné značenie mení prednosť jazdy pri preraďovaní sa z pruhu do pruhu. Ak je zrejmé, z vodorovného či zvislého dopravného značenia, ktorý jazdný pruh je priebežný, vodič z končiaceho jazdného pruhu musí dať prednosť vozidlám v priebežnom.

Ak nie je možné zistiť, ktorý jazdný pruh je priebežný, vodič v ľavom jazdnom pruhu musí dať prednosť vodičovi v pravom pruhu.

Ak si vodič myslí, že priestupok nespáchal, nemusí platiť pokutu na mieste. Spor môže riešiť aj na dopravnom inšpektoráte, kde sa predkladajú všetky dôkazy "za a proti".

Na viacerých miestach značenie nezodpovedá predpisom a cieľu, pre ktorý ho umiestnili, a to je bezpečnosť a plynulosť premávky. Vodiča to však nezbavuje zodpovednosti byť opatrný a prispôsobiť jazdu okolnostiam.

Značku zavesili o križovatku skôr

Príkladom zmätočného značenia je to, na ktoré nás upozornil Peter. Ide o odbočenie na vedľajšiu cestu na Bystrickej ceste v Ružomberku pri predajni Lidl a čerpacej stanici Slovnaft.

01.jpg

Peter: "Vodorovné značenie je jednoznačné a dobre viditeľné, umožňuje odbočenie doprava. Vertikálne značenie však určuje pruhy, ktoré odbočenie doprava neumožňujú.Policajti si značenie vykladajú ako zákaz odbočenia vpravo.

Ulica vpravo je prejazdná bez obmedzenia, dokonca tam ukazuje aj informačná značka pre Mondi SCP a nemocnicu. Iné značenie, ktoré by zakazovalo odbočiť vpravo, tam nie je.

Ak prichádza auto opačne, od Banskej Bystrice, tak odbočenie vľavo na túto vedľajšiu komunikáciu je možné a správne vyznačené.
Vertikálne značenie je nadradené horizontálnemu, a polícia zle označenú križovatku zneužíva hneď dvakrát. Vyberá pokuty od vodičov, ktorý odbočili vpravo, aj keď sa to nestáva často, a pri skúškach v autoškole na tomto mieste zbytočne vyhadzuje skúšaných žiakov. Nepomáha ani argument, že len poslúchli pokyn policajta, ktorý im nariadil odbočiť, ani že je križovatka nesprávne označená."

V prípade rozporu je zvislé dopravné značenie nadradené vodorovnému. Aj keď šípka na ceste ukazuje, že vodič môže odbočiť vpravo, zvislé značenie to neumožňuje.

Príkazová modrá značka so šípkami sa volá Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (C 25). Oficiálne označuje spôsob radenia do pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste. V tomto prípade však nie je v súlade s vodorovnými značkami.

Značenie je mätúce a zvislá značka neplatí

Značka na fotografii ukazuje dva jazdné pruhy, na ceste je však len jeden. Dva jazdné pruhy sú až za Petrom spomínanou križovatkou. Je viac ako pravdepodobné, že značka mala byť umiestnená až za križovatkou, kde sa odbočuje do nemocnice. Tam by však zakrývala iné značenie a bola príliš blízko križovatky, na ktorú sa zjavne vzťahuje.

Ešte jedno pravidlo sa vzťahuje na odfotenú modrú značku: zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak.

Tí, čo rozhodovali o umiestnení značky, neurobili svoju prácu dobre, lebo značenie nezodpovedá situácii na ceste. Neposkytuje úplný a jednoznačný výklad a preto je dopravná značka neplatná.

Keby vám na danom mieste chceli dať policajti pokutu, bráňte sa. Z hľadiska predpisov vodiči smú odbočiť doprava. Modrá značka na danom mieste nemá čo robiť a pre vodičov akoby ani neexistovala.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 263
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 3 790
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 510
  4. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 250
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 598
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 552
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 435
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 968
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 773
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 723

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Superpočítač kúpili za milióny. Nevyužívali ho, o chvíľu zostarne

Slovenskí vedci vyčíslili škody za nepoužívanie počítača na viac ako milión. Dnes už funguje v poriadku, no čoskoro ho bude treba vymeniť.

KOMENTÁRE

Danko to možno myslel dobre. Nech vysvetlí, ako presne

Naozaj Dankovi nik iný ako Volodin číslo nedal?

KULTÚRA

Slovenská hudba 2017: Náš letný hit je z Ukrajiny, hiphop už nemlčí

Vybrali sme najlepšie domáce nahrávky roka.

Neprehliadnite tiež

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.

Nová Dacia Duster už nie je len z núdze cnosť (prvá jazda)

Lacné SUV je krajšie a má kvalitnejší interiér.

Renault ukázal nový koncept. Je určený iba pre Santu

Sánky s raketovými motormi majú skrátiť čakanie na Vianoce.

Vyskúšali sme novinky od BMW: modely 6 GT a X3 M40i

X3 M40i je jedno z najzábavnejších súčasných BMW.

Vjazdy do Bratislavy sa upchali, vodiči stáli v dlhých kolónach

Pri ceste do práce bolo zdržanie na vyše 40 minút.