SME

Mal dať prednosť, ale rozhorčene vytruboval

Skúsenosti ukazujú, že nie všetci vodiči vedia, ako dať prednosť, kde a kedy. Dozviete sa tiež, prečo sa má na niektorých úsekoch diaľnic či rýchlostných ciest jazdiť v strednom pruhu.

.

Kto má prednosť v križovatke a prečo

Jozef: "V Trnave ma nepekne 'vytrúbil' vodič na križovatke (červená šípka). Myslím si, že mám prednosť (zelená šípka). Kto má prednosť a prečo?"

01.jpg

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prednosť má jednoznačne vozidlo idúce v smere zelenej šípky. Trúbiaci vodič zrejme nemá celkom jasno v dopravných pravidlách.

SkryťVypnúť reklamu

Vodič, ktorý prichádza do križovatky z vedľajšej cesty označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť vozidlám na hlavnej ceste. Ak prednosť v jazde nevyplýva z predchádzajúceho pravidla, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Vodič idúci v smere červenej šípky nemá naznačené dopravné značenie, podľa ktorého by bol na hlavnej ceste. Bez neho musí bezpochyby dávať prednosť vozidlu prichádzajúcemu sprava. Musel by ju však dať aj vtedy, ak by bolo z dopravného značenia zrejmé, že je na hlavnej.

Ak idú v opačných smeroch dve autá po hlavnej ceste, nedá sa na základe značenia určiť, kto má prednosť. Preto sa prednosť v jazde určuje tak, že prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava.

SkryťVypnúť reklamu

Jazdné pruhy a pruh pre pomalé vozidlá

02.jpgZuzana: "Moji kolegovia sa nevedia zhodnúť, či je porušením predpisov jazda v strednom jazdnom pruhu pri stúpaní na rýchlostnej ceste R1 pri Tekovských Nemciach, ako to vidno na jednoduchom obrázku. Je tam prerušovaná čiara vo všetkých pruhoch a začiatok rozšírenia jazdných pruhov je označený dopravnou značkou podľa obrázku.

Ja tvrdím, že ak na ceste nie je vodorovné značenie v pravom jazdnom pruhu, ktoré umožňuje len zaradenie sa do pravého jazdného pruhu, ale nedovoľuje predbiehanie (plná čiara s možnosťou zaradenia sa iba zľava), tak všetky vozidlá, jazdiace v strednom jazdnom pruhu porušujú predpis - bezdôvodná jazda v ľavom jazdnom pruhu.

Podobná situácia je pri Zamarovciach na D1 v smere od Bratislavy. Tam je jasné, že pravý jazdný pruh je pre pomalé vozidlá a zaradenie sa do tohto pruhu nedovoľuje predbiehanie - t.j. opustenie pravého jazdného pruhu, ak sa doň vozidlo zaradí, čo mu umožňuje vodorovné dopravné značenie na celom danom úseku."

SkryťVypnúť reklamu

V tomto prípade platí, že zvislé dopravné značenie je v prípade rozporu nadradené vodorovnému značeniu a aj všeobecnej úprave dopravných pravidiel.

Ak by modrá značka na začiatku úseku nebola, vodiči by jednoznačne museli jazdiť v pravom jazdnom pruhu a ostatné využívať na predchádzanie alebo obchádzanie. Dopravná značka Zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá (C 22c) však určila, že pravý pruh je pre pomalé vozidlá a pre ostatné vozidlá je na jazdu určený stredný pruh (prípadne ľavý na predchádzanie a obchádzanie).

"Značka Zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá (č. C 22c) označuje v smere jazdy prídavný jazdný pruh určený pre vozidlá, ktoré svojou pomalou jazdou obmedzujú alebo by mohli obmedziť ostatné vozidlá. Značka sa vždy umiestňuje na začiatku rozširovacieho klina a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov," píše sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 824
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 499
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 212
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 254
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 149
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 761
  7. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 340
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 250
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemocnica Ružinov.

Uplatňujeme nulovú toleranciu k drogám, tvrdí UNB.


9
Voči doláru sa rubeľ dostal na 83.

Silnejúca mena už robí problémy rozpočtu.


24
Ilustračné foto

Na pozadí je zrejme tvrdý stret s kartelmi.


Jakub Bronec a 1 ďalší 10
Trump, Putin a ďalší siloví lídri prinášajú „vek nemieru“.

Dnešná globálna politika je ako nevydarené manželstvo.


Mark Leonard 27
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  2. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  3. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  4. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  5. Štefan Šturdzík: Rakovina
  6. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  7. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  8. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 931
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 556
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 345
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 028
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 519
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 11 340
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 543
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 445
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu