.
Kto má prednosť v križovatke a prečo
Jozef: "V Trnave ma nepekne 'vytrúbil' vodič na križovatke (červená šípka). Myslím si, že mám prednosť (zelená šípka). Kto má prednosť a prečo?"
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Prednosť má jednoznačne vozidlo idúce v smere zelenej šípky. Trúbiaci vodič zrejme nemá celkom jasno v dopravných pravidlách.
Vodič, ktorý prichádza do križovatky z vedľajšej cesty označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť vozidlám na hlavnej ceste. Ak prednosť v jazde nevyplýva z predchádzajúceho pravidla, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.
Vodič idúci v smere červenej šípky nemá naznačené dopravné značenie, podľa ktorého by bol na hlavnej ceste. Bez neho musí bezpochyby dávať prednosť vozidlu prichádzajúcemu sprava. Musel by ju však dať aj vtedy, ak by bolo z dopravného značenia zrejmé, že je na hlavnej.
Ak idú v opačných smeroch dve autá po hlavnej ceste, nedá sa na základe značenia určiť, kto má prednosť. Preto sa prednosť v jazde určuje tak, že prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava.
Jazdné pruhy a pruh pre pomalé vozidlá
Zuzana: "Moji kolegovia sa nevedia zhodnúť, či je porušením predpisov jazda v strednom jazdnom pruhu pri stúpaní na rýchlostnej ceste R1 pri Tekovských Nemciach, ako to vidno na jednoduchom obrázku. Je tam prerušovaná čiara vo všetkých pruhoch a začiatok rozšírenia jazdných pruhov je označený dopravnou značkou podľa obrázku.
Ja tvrdím, že ak na ceste nie je vodorovné značenie v pravom jazdnom pruhu, ktoré umožňuje len zaradenie sa do pravého jazdného pruhu, ale nedovoľuje predbiehanie (plná čiara s možnosťou zaradenia sa iba zľava), tak všetky vozidlá, jazdiace v strednom jazdnom pruhu porušujú predpis - bezdôvodná jazda v ľavom jazdnom pruhu.
Podobná situácia je pri Zamarovciach na D1 v smere od Bratislavy. Tam je jasné, že pravý jazdný pruh je pre pomalé vozidlá a zaradenie sa do tohto pruhu nedovoľuje predbiehanie - t.j. opustenie pravého jazdného pruhu, ak sa doň vozidlo zaradí, čo mu umožňuje vodorovné dopravné značenie na celom danom úseku."
V tomto prípade platí, že zvislé dopravné značenie je v prípade rozporu nadradené vodorovnému značeniu a aj všeobecnej úprave dopravných pravidiel.
Ak by modrá značka na začiatku úseku nebola, vodiči by jednoznačne museli jazdiť v pravom jazdnom pruhu a ostatné využívať na predchádzanie alebo obchádzanie. Dopravná značka Zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá (C 22c) však určila, že pravý pruh je pre pomalé vozidlá a pre ostatné vozidlá je na jazdu určený stredný pruh (prípadne ľavý na predchádzanie a obchádzanie).
"Značka Zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá (č. C 22c) označuje v smere jazdy prídavný jazdný pruh určený pre vozidlá, ktoré svojou pomalou jazdou obmedzujú alebo by mohli obmedziť ostatné vozidlá. Značka sa vždy umiestňuje na začiatku rozširovacieho klina a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov," píše sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk