Mal dať prednosť, ale rozhorčene vytruboval

Skúsenosti ukazujú, že nie všetci vodiči vedia, ako dať prednosť, kde a kedy. Dozviete sa tiež, prečo sa má na niektorých úsekoch diaľnic či rýchlostných ciest jazdiť v strednom pruhu.

.

Kto má prednosť v križovatke a prečo

Jozef: "V Trnave ma nepekne 'vytrúbil' vodič na križovatke (červená šípka). Myslím si, že mám prednosť (zelená šípka). Kto má prednosť a prečo?"

01.jpg

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Prednosť má jednoznačne vozidlo idúce v smere zelenej šípky. Trúbiaci vodič zrejme nemá celkom jasno v dopravných pravidlách.

Vodič, ktorý prichádza do križovatky z vedľajšej cesty označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť vozidlám na hlavnej ceste. Ak prednosť v jazde nevyplýva z predchádzajúceho pravidla, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Vodič idúci v smere červenej šípky nemá naznačené dopravné značenie, podľa ktorého by bol na hlavnej ceste. Bez neho musí bezpochyby dávať prednosť vozidlu prichádzajúcemu sprava. Musel by ju však dať aj vtedy, ak by bolo z dopravného značenia zrejmé, že je na hlavnej.

Ak idú v opačných smeroch dve autá po hlavnej ceste, nedá sa na základe značenia určiť, kto má prednosť. Preto sa prednosť v jazde určuje tak, že prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava.

Jazdné pruhy a pruh pre pomalé vozidlá

02.JPGZuzana: "Moji kolegovia sa nevedia zhodnúť, či je porušením predpisov jazda v strednom jazdnom pruhu pri stúpaní na rýchlostnej ceste R1 pri Tekovských Nemciach, ako to vidno na jednoduchom obrázku. Je tam prerušovaná čiara vo všetkých pruhoch a začiatok rozšírenia jazdných pruhov je označený dopravnou značkou podľa obrázku.

Ja tvrdím, že ak na ceste nie je vodorovné značenie v pravom jazdnom pruhu, ktoré umožňuje len zaradenie sa do pravého jazdného pruhu, ale nedovoľuje predbiehanie (plná čiara s možnosťou zaradenia sa iba zľava), tak všetky vozidlá, jazdiace v strednom jazdnom pruhu porušujú predpis - bezdôvodná jazda v ľavom jazdnom pruhu.

Podobná situácia je pri Zamarovciach na D1 v smere od Bratislavy. Tam je jasné, že pravý jazdný pruh je pre pomalé vozidlá a zaradenie sa do tohto pruhu nedovoľuje predbiehanie - t.j. opustenie pravého jazdného pruhu, ak sa doň vozidlo zaradí, čo mu umožňuje vodorovné dopravné značenie na celom danom úseku."

V tomto prípade platí, že zvislé dopravné značenie je v prípade rozporu nadradené vodorovnému značeniu a aj všeobecnej úprave dopravných pravidiel.

Ak by modrá značka na začiatku úseku nebola, vodiči by jednoznačne museli jazdiť v pravom jazdnom pruhu a ostatné využívať na predchádzanie alebo obchádzanie. Dopravná značka Zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá (C 22c) však určila, že pravý pruh je pre pomalé vozidlá a pre ostatné vozidlá je na jazdu určený stredný pruh (prípadne ľavý na predchádzanie a obchádzanie).

"Značka Zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá (č. C 22c) označuje v smere jazdy prídavný jazdný pruh určený pre vozidlá, ktoré svojou pomalou jazdou obmedzujú alebo by mohli obmedziť ostatné vozidlá. Značka sa vždy umiestňuje na začiatku rozširovacieho klina a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov," píše sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 550
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 940
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 545
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 4 031
  5. Kam do tepla v januári? 2 497
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 375
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 363
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 198
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 321
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 094

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin si za prezidenta trúfa, no k petícii sa nehlási

Občiansky kandidát na prezidenta potrebuje 15-tisíc podpisov. Bývalý šéf Najvyššieho súdu hovorí, že masovejšia podpora by ho do volieb posmelila.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

KOMENTÁRE

Od mačiatok k ohrozeniu demokracie. Ňuňuňu

Sociálne siete už nie sú miestom, kde sa stretávajú priatelia.

Neprehliadnite tiež

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.

V Európe sa vlani predalo vyše 15 miliónov áut, prvýkrát za desať rokov

Predaje rástli v Taliansku a Španielsku, Británia prepadla.

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.