SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Mal dať prednosť, ale rozhorčene vytruboval

Skúsenosti ukazujú, že nie všetci vodiči vedia, ako dať prednosť, kde a kedy. Dozviete sa tiež, prečo sa má na niektorých úsekoch diaľnic či rýchlostných ciest jazdiť v strednom pruhu.

.

Kto má prednosť v križovatke a prečo

Jozef: "V Trnave ma nepekne 'vytrúbil' vodič na križovatke (červená šípka). Myslím si, že mám prednosť (zelená šípka). Kto má prednosť a prečo?"

01.jpg

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Prednosť má jednoznačne vozidlo idúce v smere zelenej šípky. Trúbiaci vodič zrejme nemá celkom jasno v dopravných pravidlách.

Vodič, ktorý prichádza do križovatky z vedľajšej cesty označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť vozidlám na hlavnej ceste. Ak prednosť v jazde nevyplýva z predchádzajúceho pravidla, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Vodič idúci v smere červenej šípky nemá naznačené dopravné značenie, podľa ktorého by bol na hlavnej ceste. Bez neho musí bezpochyby dávať prednosť vozidlu prichádzajúcemu sprava. Musel by ju však dať aj vtedy, ak by bolo z dopravného značenia zrejmé, že je na hlavnej.

Ak idú v opačných smeroch dve autá po hlavnej ceste, nedá sa na základe značenia určiť, kto má prednosť. Preto sa prednosť v jazde určuje tak, že prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava.

Jazdné pruhy a pruh pre pomalé vozidlá

02.JPGZuzana: "Moji kolegovia sa nevedia zhodnúť, či je porušením predpisov jazda v strednom jazdnom pruhu pri stúpaní na rýchlostnej ceste R1 pri Tekovských Nemciach, ako to vidno na jednoduchom obrázku. Je tam prerušovaná čiara vo všetkých pruhoch a začiatok rozšírenia jazdných pruhov je označený dopravnou značkou podľa obrázku.

Ja tvrdím, že ak na ceste nie je vodorovné značenie v pravom jazdnom pruhu, ktoré umožňuje len zaradenie sa do pravého jazdného pruhu, ale nedovoľuje predbiehanie (plná čiara s možnosťou zaradenia sa iba zľava), tak všetky vozidlá, jazdiace v strednom jazdnom pruhu porušujú predpis - bezdôvodná jazda v ľavom jazdnom pruhu.

Podobná situácia je pri Zamarovciach na D1 v smere od Bratislavy. Tam je jasné, že pravý jazdný pruh je pre pomalé vozidlá a zaradenie sa do tohto pruhu nedovoľuje predbiehanie - t.j. opustenie pravého jazdného pruhu, ak sa doň vozidlo zaradí, čo mu umožňuje vodorovné dopravné značenie na celom danom úseku."

V tomto prípade platí, že zvislé dopravné značenie je v prípade rozporu nadradené vodorovnému značeniu a aj všeobecnej úprave dopravných pravidiel.

Ak by modrá značka na začiatku úseku nebola, vodiči by jednoznačne museli jazdiť v pravom jazdnom pruhu a ostatné využívať na predchádzanie alebo obchádzanie. Dopravná značka Zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá (C 22c) však určila, že pravý pruh je pre pomalé vozidlá a pre ostatné vozidlá je na jazdu určený stredný pruh (prípadne ľavý na predchádzanie a obchádzanie).

"Značka Zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá (č. C 22c) označuje v smere jazdy prídavný jazdný pruh určený pre vozidlá, ktoré svojou pomalou jazdou obmedzujú alebo by mohli obmedziť ostatné vozidlá. Značka sa vždy umiestňuje na začiatku rozširovacieho klina a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov," píše sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 28 467
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 350
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 260
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 873
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 369
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 869
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 792
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 006
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 800
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 945
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.

Neprehliadnite tiež

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.