SME

Zastaviť v zákaze, lebo chcete pomôcť zranenému chodcovi, nie je na pokutu

Kto z vás by bol ochotný riskovať pokutu alebo iné problémy, ak by tým pomohol zranenému človeku na chodníku? Viete, že aj keby ste porušili dopravné predpisy, za istých okolností by vás za to nepotrestali?

Behemot: "Mám otázku ohľadne kompromisu medzi predpismi a zdravým rozumom, inšpirovanú dnešnou skúsenosťou.

Idem po ceste, ma ktorej je zákaz zastavenia a plná žltá čiara pri kraji. Síce zasnežená, ale viem o nej. Nablízku nie je možnosť zastaviť. Už z diaľky vidím, že na chodníku sa ktosi šmykol a padá na zem. Kým sa priblížim, nevstáva - je teda možné, že potrebuje pomoc.

V danej chvíli by som sa zachoval ľudsky: zastal pri kraji a pomohol - neviem a nechcem sa spoliehať na to, že možno pôjde okolo o chvíľu niekto iný. Čo ak nepôjde?

Môžem si vzhľadom na okolnosti dovoliť ignorovať zákaz zastavenia? Ja to samozrejme urobím, otázkou je právny pohľad na vec - či sa pomoc človeku dá považovať za dostatočný dôvod na porušenie predpisu.

Nakoniec, aj chodec je účastník premávky, takže svojím spôsobom ide o nehodu, kde som povinný pomôcť."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V situácii, kedy by bol zákaz zastavenia vyznačený iba vodorovným dopravným značením a to by bolo zasnežené, vodič by mohol zastaviť na kraji cesty, ak by pre oba smery premávky nechal aspoň 3 metre voľnej šírky vozovky. Zákaz vyplývajúci z vodorovného dopravného značenia by neporušil.

Vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke sa píše, že použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad. To však zasnežené značenie, ktoré nevidno, nespĺňa.

SkryťVypnúť reklamu

Nie každé porušenie predpisov je priestupok

Čo však v prípade, že čiaru vidno alebo je tam zvislá značka zakazujúca zastavenie? Alebo ak by vodič porušil iné ustanovenie zákona o zastavení? Vodič síce poruší dopravné predpisy, za istých okolností to však nemusí byť priestupok. Netrestá sa totiž za porušenie dopravných pravidiel ale za priestupky.

Podľa zákona o priestupkoch nie je priestupkom "konanie, ktorým niekto odvracia nebezpečenstvo priamo hroziace záujmu chránenému zákonom, ak týmto konaním nebol spôsobený zrejme rovnako závažný následok ako ten, ktorý hrozil, a toto nebezpečenstvo nebolo možné v danej situácii odstrániť inak."

Ak teda porušíte dopravné predpisy s úmyslom zabrániť napríklad zraneniu alebo smrti a pritom nikoho porušením dopravných pravidiel nikomu neublížite, priestupku sa nedopustíte. Platí to aj v prípade, ktorý opísal Behemot.

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si aj:
Drobnú chybu úradníka v hmotnosti budete opravovať aj niekoľko týždňov

Je správne pomôcť človeku, ktorý sa zranil

Behemot by urobil správne, ak by porušil zákaz zastavenia, aby pomohol človeku na chodníku, ktorý sa mohol po páde zraniť. Ak by sa ale pre jeho zastavenie stala dopravná nehoda, pri ktorej by sa niekto zranil, už by mal veľký problém.

Takisto môže nastať situácia, že policajti nebudú poznať na mieste okolnosti, pre ktoré by Behemot zastavil v zákaze zastavenia. Bez svedka alebo dôkazu toho, že porušil zákaz pre pomoc blížnemu, by v spore s neinformovanou políciou ťahal za kratší koniec.

Behemot tiež napísal, že zranenie chodca na chodníku sa dá svojim spôsobom považovať za dopravnú nehodu. Mýli sa ale. Dopravná nehoda je udalosť v cestnej premávke, ktorá sa stala v priamej súvislosti s premávkou vozidla. To však nič nemení na tom, že každý je povinný poskytnúť prvú pomoc.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 586
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 120
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 913
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 862
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 395
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 805
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 789
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 179
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 981
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 911
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 028
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu