SME
Sobota, 23. september, 2023 | Meniny má Zdenka
reklama

V Nošoviciach začali vyrábať nový Hyundai i30 (doplnené)

Výrobný závod Hyundai u našich západných susedov opustil prvý sériový hatchback i30 druhej generácie.

(Zdroj: Hyundai)

BRATISLAVA. V utorok v českých Nošoviciach slávnostne odštartovali sériovú výrobu druhej generácie modelu Hyundai i30. Kórejská automobilka z neho plánuje ročne vyprodukovať asi 100 000 exemplárov, čo predstavuje 30 percent kapacity závodu. Z pásov nošovickej fabriky bude naďalej zchádzať kombi Hyundai i30 cw, SUV ix35 a malé MPV Hyundai ix20.

Výrobu predchodcu už zastavili

V Hyundai Motor Manufacturing Czech spustili hromadnú produkciu áut v roku 2008. Prvým modelom, ktorý kórejská automobilka v Česku zmontovala, bol Hyundai i30 predošlej generácie.

Jeho výroba skončila 22. decembra uplynulého roka. Za ten čas vzniklo presne 267 669 kusov, ktoré boli exportované do 48 krajín sveta.

Symbolické strihanie pásky. Desať minúť po slávnostnom akte už bežala na tomto mieste výroba opäť naplno.

Novinka s piatimi motormi

S novou „i-tridsiatkou“ sa chce Hyundai ešte výraznejšie presadiť v nižšej strednej triede. Päťdverový hatchback charakterizujú rozmery 4300 x 1780 x 1470 mm a rázvor náprav s hodnotou 2650 mm. Jeho batožinový priestor má objem 378 až 1316 litrov.

K dispozícii bude s piatimi motorizáciami. Zážihové agregáty nesú označenia 1,4 i (73 kW/100 k), 1,6 i (88 kW/120 k) a 1,6 GDi (99 kW/135 k). Naftu spaľujú motory 1,4 CRDi (66 kW/90 k) a 1,6 CRDi VGT, naladený na výkon 81 kW (110 k) alebo 94 kW (128 k).

Štandardom v ponuke budú šesťstupňové manuálne prevodovky, pre motory s objemom 1,6 litra si zákazník bude môcť objednať aj šesťstupňový automat.

Karoséria pred vstupom do lakovne. Na nalakovanie jedného vozidla sa minie 9 litrov farby.

Základné informácie o Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC)

Fabrika automobilky Hyundai v českých Nošoviciach zamestnáva 3500 ľudí, z toho 2700 kmeňových a 800 agentúrnych. Priemerný vek zamestnancov je 30 rokov a ženy tvoria 18 percent. Až 96 percent má českú národnosť. Od septembra beží výroba na tri pracovné zmeny, pričom víkendy sú voľné.

Kapacita produkcie fabriky je 300 000 vozidiel ročne. V roku 2010 HMMC vyrobila 200 000 automobilov. Vlani to bolo už 251 000 vozidiel. Maximálnu kapacitu je schopná dosiahnuť už tento rok, ale či sa tak stane bude závisieť od mnohých faktorov. Predovšetkým od vývoja automobilového trhu v Európe a v krajinách Blízkeho Východu, kam HMMC exportuje väčšinu svojej produkcie.

Každú hodinu z výrobnej linky zíde 60 nových automobilov. Celková denná produkcia je 1300 vozidiel v troch zmenách. Až 60 percent súčasnej produkcie pripadá na model ix35, o ktorý je stále veľký záujem. Zvyšných 40 percent sa delí po tretinách medzi i30 hatchback, i30 kombi a ix20. V priebehu roka sa očakáva, že podiel novinky i30 bude výrazne rásť.

Hyundai i30 v základnej výbave s plastovými krytmi kolies a jednoduchšou maskou chladiča.

Zo života zamestnancov

Počas osemhodinovej pracovnej doby majú zamestnanci 45 minút na prestávky a obed. Dve 10-minútové prestávky môžu tráviť v oddychovej zóne (viď foto). Keďže na obed majú 25 minút, každá výrobná hala má vlastnú jedáleň. Dve tretiny ceny jedla hradí zamestnancom fabrika. Jednu tretinu si hradia samy. Presnejšie túto sumu im zamestnávateľ strháva automaticky zo mzdy.

Prirodzenou súčasťou života fabriky je aj fluktuácia zamestnancov. Jedna z posledných vecí, ktorú pred odchodom absolvujú je pohovor o dôvodoch odchodu. Tie sú rôzne. Od problémov s dochádzkou na dlhé vzdialenosti, cez skoré vstávanie (pri zmene so začiatkom o 6 hod. ráno musia zamestnanci dochádzajúci do Nošovíc vstávať o štvrtej) až po kuriozity.

Jeden 19-ročný mladík bol napríklad zaskočený, že musí chodiť do práce každý deň. Iný zase očakával, že v jednej z najmodernejších fabrík v Európe bude len stláčať tlačidlá a nie manuálne pracovať.

Oddychová zóna pre zamestnancov, kde si môžu prečítať noviny, vypiť kávu alebo pozrieť čo nové na facebooku.

Útok na Škodu

Predaj modelu i30 v ČR štartuje už prvého februára s veľkými ambíciami. Český importér značky Hyundai si trúfa obsadiť prvé miesta vo všetkých segmentoch, kde pôsobia jeho tri modely vyrábané v Nošoviciach (ix20, i30 a ix35).

Asi najsilnejším vyhlásením je odhodlanie zosadiť z trónu model Škoda Octavia. Okrem veľmi dobrého pomeru výbavy a ceny (v ČR by mala začínať hlboko pod 300 000 korún) chce importér o zákazníka zabojovať prvotriednymi službami. V duchu hesla „náš zákazník nikdy nechodí pešo“ budú majitelia modelu i30 zaradení do zákazníckeho programu, v rámci ktorého majú za určitých podmienok nárok na zapožičanie náhradného vozidla zdarma.

Tieto tri modely sa vyrábajú v Nošoviciach.

Napríklad aj auto musí ostať v servise celý deň. Prípadne ak dovoz náhradného dielu potrebného k oprave bude trvať dlhšie ako týždeň a pod. Hyundai Motor Czech tiež ponúka vlastné poistenie s nulovou spoluúčasťou, zákonným poistením zdarma a mimoriadne nízkou sadzbou iba 2,75 percenta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  3. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  4. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  5. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  6. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  7. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  8. Prišli na to, že odpad je cenný
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 845
  2. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 046
  3. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 6 006
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 4 999
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 335
  6. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 224
  7. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 2 851
  8. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 2 644
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Martin Škopec Antal: Voľby sú oslavou demokracie. Tie slovenské môžu byť jej pohrebom
  2. Rastislav Puchala: A prečo sa nepochváliť?
  3. Martin Sústrik: Voliť veľké, či malé strany? (II.)
  4. Radko Mačuha: "Keď padne zvon ďaleko od kostola."
  5. Anton Kovalčík: Ruské voľby v roku 2004. Boršč a abraka-dabra.
  6. Ivan Mlynár: Vojenskí tajní rabovali úplne netajne.
  7. Stop alibizmu: Za pomenovanie Učiteľky: „Pi...a ...ebnuta.“, jednotka zo správania na ZŠ Dudova.
  8. Janka Bittó Cigániková: Prešli sme si program PS pre zdravotníctvo, našli sme tam tieto hlúposti
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 829
  2. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 25 211
  3. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 16 920
  4. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 11 207
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 497
  6. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 8 629
  7. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 331
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 262
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu