AKTUALIZOVANÉ V STREDU 20:43

Lipšic kúpil lacné autá a drahé radary

Minister Daniel Lipšic vo férovosť súťaže verí, no zastavil zmluvu a nechal ju preveriť.

Minister Daniel Lipšic zmluvu na autá zastavil.(Zdroj: ARCHÍV SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Pri súťaži rozhodovala najnižšia cena áut. Cenou radaru firmy nesúťažili.

Agentúrne spravodajstvo sme o 20:43 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Ministerstvo vnútra podpísalo na konci minulého roka s autopredajcom Škoda Auto zmluvu na nákup dvadsiatky nových Fabií. Každá má stáť takmer 59­-tisíc eur.

Fabie vysúťažili po deväť­ a jedenásťtisíc. Cena potom päťnásobne stúpla pre namontované moderné nemecké radary.

Na drahé MultaRadar CD upozornil český motoserver autoforum.cz. Ministerstvo ho síce viní z viacerých nepresností, minister Daniel Lipšic z KDH aj tak zastavil nákupy a nechá zákazku preveriť inšpekcii.

Dodávateľa vyberali elektronickou aukciou. „Jej cieľom bolo vysúťažiť čo najnižšiu cenu,“ tvrdí ministerstvo.

Rozhodujúca však bola cena auta, a nie dodatočnej výbavy, do ktorej pri dvadsiatke áut patrí aj radar.

Výbava nerozhodla

info
Policajné autá
Ako kupovali
  • podklady k verejnej súťaži si prevzalo 20 firiem, ponuku predložili len Škoda Auto a Peugeot Slovakia;
  • cena áut vzišla z elektronickej aukcie;
  • vyhrala firma Škoda – za Fabiu 1,2 TSI 63 kW si vypýtala 9066 eur s DPH, – za Fabiu 1,6 11 166 eur s DPH
  • v cene nebol radar;
  • Škoda vybrala nemecký MultaRadar CD, ktorý stál s montážou 48-tisíc eur;
  • v novembri 2011 kúpilo ministerstvo 90 škodoviek, z ktorých má 20 radar, spolu za vyše dva milióny eur;

Do aukcie sa zapojili dve firmy – Škoda Auto a Peugeot Slovakia.

Ministerstvo podpísalo so Škodou rámcovú zmluvu a v novembri minulého roka potom zmluvu na deväťdesiat áut s rôznym typom výbavy.

Väčšina z nich stojí od 12-­tisíc do takmer 17­-tisíc eur, v zmluve je aj dvadsiatka Fabií s radarom takmer po 59-tisíc eur.

Autá bez radaru už policajti dostali. Do najdrahšej dvadsiatky montujú radary a zatiaľ ich polícia nemá, ani za ne zatiaľ podľa hovorcu ministerstva Gábora Grendela nezaplatila.

Predajca vyčíslil hodnotu radaru na 48-­tisíc eur, v celkovej sume je aj montáž.

„Zdá sa mi to veľa,“ hodnotí dopravný analytik Jozef Drahovský.

Ministerstvo sa bráni, že o cene radaru nerozhodovalo. „Výber výrobcu zabudovaných radarových meračov je vo výlučnej kompetencii dodávateľa áut, v tomto prípade firmy Škoda Auto,“ povedal Grendel.

„Verejné obstarávanie bolo transparentné a neboli proti nemu vznesené žiadne námietky od žiadneho z dvadsiatich záujemcov,“ dodal Grendel.

Ministerstvo navyše podľa Grendela nemohlo nakúpiť radary samostatne, pretože výrobcovia áut zakazujú externé zásahy do vozidiel.

„Majú výhradného dodávateľa, my do toho zasahovať nemôžeme,“ povedal. Keby si ich sami namontovali, prišli by podľa Grendela o záruku.

Súťaž mohli rozdeliť

„Zdá sa mi to absurdné. Určite je to neštandardné,“ hovorí Gabriel Šípoš, šéf Transparency International.

Lepšie by podľa neho bolo, keby ministerstvo vyhlásilo samostatnú súťaž na autá

s radarom a nekupovalo by ich v skupine s tými bez radaru.

Policajti teraz používajú napríklad radary značky Ramer za vyše 26-­tisíc eur. Grendel tvrdí, že ide o typ starý asi desať rokov. Radar montovaný Škodou je podľa neho novší, nerušia ho ani antiradary. „Dokáže namerať autá v troch jazdných pruhoch,“ vymenúva ďašiu výhodu Grendel.

Nemecký typ používa aj rakúska polícia. Neodpovedala, za koľko ho kúpila, zariadenie však chváli.

Českí policajti zasa používajú Ramer.

Nepriestrelná Fabia

Ministerstvo vnútra kúpilo od Škody aj výstavnú Fabiu. Tú spoločnosť pripravila na výstavu špeciálnej techniky.

Fabia má balistickú ochranu a tiež MultaRadar CD. Za auto si Škoda vypýtala vyše 82-­tisíc eur.

Druhý súťažiaci Peugeot Slovakia podľa ministerstva radar ani neponúkol. V podmienkach tendra to ministerstvo ani nevyžadovalo.

Polícia napriek tomu bude kupovať aj peugeoty.

ico

Dovozca: Zarobí na seba do troch mesiacov

Dopravná polícia musí držať krok s cestnými pirátmi, hovorí dopravný analytik.

BRATISLAVA. Za cestný radarový rýchlomer malo ministerstvo vnútra zaplatiť takmer 48­tisíc eur. Táto investícia sa podľa jeho dovozcu vráti do troch mesiacov.

Lacnejšie radary podľa neho nie sú také výkonné. „Vo väčšine prípadov ide o zastarané technológie,“ povedal Ján Vigaš z firmy NetPoint, odkiaľ si radar objednala automobilka Škoda.

Polícia môže podľa Vigaša odhaliť viac priestupkov a vyzbierať aj viac pokút vďaka tomu, že ho neodhalia antiradary.

Dopravný analytik Jozef Drahovský si však nemyslí, že zariadenie výrazne pomôže bezpečnosti na cestách. „Kto to bude chcieť obísť, tak si spôsob nájde,“ hovorí.

Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák naopak tvrdí, že treba radary modernizovať. Musia totiž reagovať na zmeny v infraštruktúre.

„Vodiči hľadajú cesty, ako pravidlá obísť, polícia na to musí reagovať,“ hovorí Palčák.

Veronika Folentová, Adam Valček

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Do you need to unwind after a stressful week at work?
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  4. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  5. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  6. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  7. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  8. Kreditná karta – áno alebo nie
  9. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  10. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 24 347
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 403
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 212
  4. Kreditná karta – áno alebo nie 8 015
  5. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 712
  6. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 5 303
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 5 239
  8. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 5 212
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 4 571
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 957

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Matúša Krčmárika

Turecko v Európe? Môžeme to definitívne vzdať

Erdogan si neposilnil moc, aby sa jej vzdal.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Ako som človeku zachránil život

Príbeh, ktorý opisuje slovenské zdravotníctvo.

PLUS

Trojky vznikli náhodou. Experiment zmenil celý basketbal

Hráči trojkový oblúk odmietali.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.