SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ V STREDU 20:43

Lipšic kúpil lacné autá a drahé radary

Minister Daniel Lipšic vo férovosť súťaže verí, no zastavil zmluvu a nechal ju preveriť.

Minister Daniel Lipšic zmluvu na autá zastavil.Minister Daniel Lipšic zmluvu na autá zastavil. (Zdroj: ARCHÍV SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Pri súťaži rozhodovala najnižšia cena áut. Cenou radaru firmy nesúťažili.

Agentúrne spravodajstvo sme o 20:43 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Ministerstvo vnútra podpísalo na konci minulého roka s autopredajcom Škoda Auto zmluvu na nákup dvadsiatky nových Fabií. Každá má stáť takmer 59­-tisíc eur.

Fabie vysúťažili po deväť­ a jedenásťtisíc. Cena potom päťnásobne stúpla pre namontované moderné nemecké radary.

Na drahé MultaRadar CD upozornil český motoserver autoforum.cz. Ministerstvo ho síce viní z viacerých nepresností, minister Daniel Lipšic z KDH aj tak zastavil nákupy a nechá zákazku preveriť inšpekcii.

Dodávateľa vyberali elektronickou aukciou. „Jej cieľom bolo vysúťažiť čo najnižšiu cenu,“ tvrdí ministerstvo.

Rozhodujúca však bola cena auta, a nie dodatočnej výbavy, do ktorej pri dvadsiatke áut patrí aj radar.

Výbava nerozhodla

info
Policajné autá
Ako kupovali
  • podklady k verejnej súťaži si prevzalo 20 firiem, ponuku predložili len Škoda Auto a Peugeot Slovakia;
  • cena áut vzišla z elektronickej aukcie;
  • vyhrala firma Škoda – za Fabiu 1,2 TSI 63 kW si vypýtala 9066 eur s DPH, – za Fabiu 1,6 11 166 eur s DPH
  • v cene nebol radar;
  • Škoda vybrala nemecký MultaRadar CD, ktorý stál s montážou 48-tisíc eur;
  • v novembri 2011 kúpilo ministerstvo 90 škodoviek, z ktorých má 20 radar, spolu za vyše dva milióny eur;

Do aukcie sa zapojili dve firmy – Škoda Auto a Peugeot Slovakia.

Ministerstvo podpísalo so Škodou rámcovú zmluvu a v novembri minulého roka potom zmluvu na deväťdesiat áut s rôznym typom výbavy.

Väčšina z nich stojí od 12-­tisíc do takmer 17­-tisíc eur, v zmluve je aj dvadsiatka Fabií s radarom takmer po 59-tisíc eur.

Autá bez radaru už policajti dostali. Do najdrahšej dvadsiatky montujú radary a zatiaľ ich polícia nemá, ani za ne zatiaľ podľa hovorcu ministerstva Gábora Grendela nezaplatila.

Predajca vyčíslil hodnotu radaru na 48-­tisíc eur, v celkovej sume je aj montáž.

„Zdá sa mi to veľa,“ hodnotí dopravný analytik Jozef Drahovský.

Ministerstvo sa bráni, že o cene radaru nerozhodovalo. „Výber výrobcu zabudovaných radarových meračov je vo výlučnej kompetencii dodávateľa áut, v tomto prípade firmy Škoda Auto,“ povedal Grendel.

„Verejné obstarávanie bolo transparentné a neboli proti nemu vznesené žiadne námietky od žiadneho z dvadsiatich záujemcov,“ dodal Grendel.

Ministerstvo navyše podľa Grendela nemohlo nakúpiť radary samostatne, pretože výrobcovia áut zakazujú externé zásahy do vozidiel.

„Majú výhradného dodávateľa, my do toho zasahovať nemôžeme,“ povedal. Keby si ich sami namontovali, prišli by podľa Grendela o záruku.

Súťaž mohli rozdeliť

„Zdá sa mi to absurdné. Určite je to neštandardné,“ hovorí Gabriel Šípoš, šéf Transparency International.

Lepšie by podľa neho bolo, keby ministerstvo vyhlásilo samostatnú súťaž na autá

s radarom a nekupovalo by ich v skupine s tými bez radaru.

Policajti teraz používajú napríklad radary značky Ramer za vyše 26-­tisíc eur. Grendel tvrdí, že ide o typ starý asi desať rokov. Radar montovaný Škodou je podľa neho novší, nerušia ho ani antiradary. „Dokáže namerať autá v troch jazdných pruhoch,“ vymenúva ďašiu výhodu Grendel.

Nemecký typ používa aj rakúska polícia. Neodpovedala, za koľko ho kúpila, zariadenie však chváli.

Českí policajti zasa používajú Ramer.

Nepriestrelná Fabia

Ministerstvo vnútra kúpilo od Škody aj výstavnú Fabiu. Tú spoločnosť pripravila na výstavu špeciálnej techniky.

Fabia má balistickú ochranu a tiež MultaRadar CD. Za auto si Škoda vypýtala vyše 82-­tisíc eur.

Druhý súťažiaci Peugeot Slovakia podľa ministerstva radar ani neponúkol. V podmienkach tendra to ministerstvo ani nevyžadovalo.

Polícia napriek tomu bude kupovať aj peugeoty.

ico

Dovozca: Zarobí na seba do troch mesiacov

Dopravná polícia musí držať krok s cestnými pirátmi, hovorí dopravný analytik.

BRATISLAVA. Za cestný radarový rýchlomer malo ministerstvo vnútra zaplatiť takmer 48­tisíc eur. Táto investícia sa podľa jeho dovozcu vráti do troch mesiacov.

Lacnejšie radary podľa neho nie sú také výkonné. „Vo väčšine prípadov ide o zastarané technológie,“ povedal Ján Vigaš z firmy NetPoint, odkiaľ si radar objednala automobilka Škoda.

Polícia môže podľa Vigaša odhaliť viac priestupkov a vyzbierať aj viac pokút vďaka tomu, že ho neodhalia antiradary.

Dopravný analytik Jozef Drahovský si však nemyslí, že zariadenie výrazne pomôže bezpečnosti na cestách. „Kto to bude chcieť obísť, tak si spôsob nájde,“ hovorí.

Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák naopak tvrdí, že treba radary modernizovať. Musia totiž reagovať na zmeny v infraštruktúre.

„Vodiči hľadajú cesty, ako pravidlá obísť, polícia na to musí reagovať,“ hovorí Palčák.

Veronika Folentová, Adam Valček

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  2. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  3. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  4. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  5. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  6. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  2. Budúcnosť M&A v Európe
  3. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  4. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  5. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  6. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  9. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  10. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 446
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 209
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 475
  4. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 296
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 080
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 848
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 590
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 587
  9. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 532
  10. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 303
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Matovičova paradigma

Keby žil v ére Edisona, tak sa hádže o zem a vyhráža až kým by sme nemali ústavný zákon o svietení petrolejkami.

Autorská strana Samuela Marca

Privítajte Petra Pellegriniho, náhradného človeka (píše Samo Marec)

Môžete Pellegriniho vyhnať zo Smeru, ale nemôžete Smer vyhnať z Pellegriniho.

Peter Pellegrini.
Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Prvá námestníčka Kováčiková odchádza z prokuratúry

Rezignáciu odôvodňuje aj útokmi na svoju osobu.

Viera Kováčiková.

Neprehliadnite tiež

Dacia Duster LPG: Keď sa jazda na plný plyn oplatí (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG
Mercedes-Benz triedy S Maybach
Subaru BRZ 2022
Opel Insignia mal z mainstreamových značiek v kategórii 3-ročných áut najmenej nedostatkov.