SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Lipšic kúpil lacné autá a drahé radary

Minister Daniel Lipšic vo férovosť súťaže verí, no zastavil zmluvu a nechal ju preveriť.

Minister Daniel Lipšic zmluvu na autá zastavil.Minister Daniel Lipšic zmluvu na autá zastavil. (Zdroj: ARCHÍV SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Pri súťaži rozhodovala najnižšia cena áut. Cenou radaru firmy nesúťažili.

Agentúrne spravodajstvo sme o 20:43 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Ministerstvo vnútra podpísalo na konci minulého roka s autopredajcom Škoda Auto zmluvu na nákup dvadsiatky nových Fabií. Každá má stáť takmer 59­-tisíc eur.

Fabie vysúťažili po deväť­ a jedenásťtisíc. Cena potom päťnásobne stúpla pre namontované moderné nemecké radary.

Na drahé MultaRadar CD upozornil český motoserver autoforum.cz. Ministerstvo ho síce viní z viacerých nepresností, minister Daniel Lipšic z KDH aj tak zastavil nákupy a nechá zákazku preveriť inšpekcii.

Dodávateľa vyberali elektronickou aukciou. „Jej cieľom bolo vysúťažiť čo najnižšiu cenu,“ tvrdí ministerstvo.

Rozhodujúca však bola cena auta, a nie dodatočnej výbavy, do ktorej pri dvadsiatke áut patrí aj radar.

Výbava nerozhodla

info
Policajné autá
Ako kupovali
  • podklady k verejnej súťaži si prevzalo 20 firiem, ponuku predložili len Škoda Auto a Peugeot Slovakia;
  • cena áut vzišla z elektronickej aukcie;
  • vyhrala firma Škoda – za Fabiu 1,2 TSI 63 kW si vypýtala 9066 eur s DPH, – za Fabiu 1,6 11 166 eur s DPH
  • v cene nebol radar;
  • Škoda vybrala nemecký MultaRadar CD, ktorý stál s montážou 48-tisíc eur;
  • v novembri 2011 kúpilo ministerstvo 90 škodoviek, z ktorých má 20 radar, spolu za vyše dva milióny eur;

Do aukcie sa zapojili dve firmy – Škoda Auto a Peugeot Slovakia.

Ministerstvo podpísalo so Škodou rámcovú zmluvu a v novembri minulého roka potom zmluvu na deväťdesiat áut s rôznym typom výbavy.

Väčšina z nich stojí od 12-­tisíc do takmer 17­-tisíc eur, v zmluve je aj dvadsiatka Fabií s radarom takmer po 59-tisíc eur.

Autá bez radaru už policajti dostali. Do najdrahšej dvadsiatky montujú radary a zatiaľ ich polícia nemá, ani za ne zatiaľ podľa hovorcu ministerstva Gábora Grendela nezaplatila.

Predajca vyčíslil hodnotu radaru na 48-­tisíc eur, v celkovej sume je aj montáž.

„Zdá sa mi to veľa,“ hodnotí dopravný analytik Jozef Drahovský.

Ministerstvo sa bráni, že o cene radaru nerozhodovalo. „Výber výrobcu zabudovaných radarových meračov je vo výlučnej kompetencii dodávateľa áut, v tomto prípade firmy Škoda Auto,“ povedal Grendel.

„Verejné obstarávanie bolo transparentné a neboli proti nemu vznesené žiadne námietky od žiadneho z dvadsiatich záujemcov,“ dodal Grendel.

Ministerstvo navyše podľa Grendela nemohlo nakúpiť radary samostatne, pretože výrobcovia áut zakazujú externé zásahy do vozidiel.

„Majú výhradného dodávateľa, my do toho zasahovať nemôžeme,“ povedal. Keby si ich sami namontovali, prišli by podľa Grendela o záruku.

Súťaž mohli rozdeliť

„Zdá sa mi to absurdné. Určite je to neštandardné,“ hovorí Gabriel Šípoš, šéf Transparency International.

Lepšie by podľa neho bolo, keby ministerstvo vyhlásilo samostatnú súťaž na autá

s radarom a nekupovalo by ich v skupine s tými bez radaru.

Policajti teraz používajú napríklad radary značky Ramer za vyše 26-­tisíc eur. Grendel tvrdí, že ide o typ starý asi desať rokov. Radar montovaný Škodou je podľa neho novší, nerušia ho ani antiradary. „Dokáže namerať autá v troch jazdných pruhoch,“ vymenúva ďašiu výhodu Grendel.

Nemecký typ používa aj rakúska polícia. Neodpovedala, za koľko ho kúpila, zariadenie však chváli.

Českí policajti zasa používajú Ramer.

Nepriestrelná Fabia

Ministerstvo vnútra kúpilo od Škody aj výstavnú Fabiu. Tú spoločnosť pripravila na výstavu špeciálnej techniky.

Fabia má balistickú ochranu a tiež MultaRadar CD. Za auto si Škoda vypýtala vyše 82-­tisíc eur.

Druhý súťažiaci Peugeot Slovakia podľa ministerstva radar ani neponúkol. V podmienkach tendra to ministerstvo ani nevyžadovalo.

Polícia napriek tomu bude kupovať aj peugeoty.

ico

Dovozca: Zarobí na seba do troch mesiacov

Dopravná polícia musí držať krok s cestnými pirátmi, hovorí dopravný analytik.

BRATISLAVA. Za cestný radarový rýchlomer malo ministerstvo vnútra zaplatiť takmer 48­tisíc eur. Táto investícia sa podľa jeho dovozcu vráti do troch mesiacov.

Lacnejšie radary podľa neho nie sú také výkonné. „Vo väčšine prípadov ide o zastarané technológie,“ povedal Ján Vigaš z firmy NetPoint, odkiaľ si radar objednala automobilka Škoda.

Polícia môže podľa Vigaša odhaliť viac priestupkov a vyzbierať aj viac pokút vďaka tomu, že ho neodhalia antiradary.

Dopravný analytik Jozef Drahovský si však nemyslí, že zariadenie výrazne pomôže bezpečnosti na cestách. „Kto to bude chcieť obísť, tak si spôsob nájde,“ hovorí.

Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák naopak tvrdí, že treba radary modernizovať. Musia totiž reagovať na zmeny v infraštruktúre.

„Vodiči hľadajú cesty, ako pravidlá obísť, polícia na to musí reagovať,“ hovorí Palčák.

Veronika Folentová, Adam Valček

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  2. Nechajte sa zelektrizovať!
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  7. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  8. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 17 532
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 336
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 260
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 6 076
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 984
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 962
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 248
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský vojak Leonid vztyčuje na opustenom ruskom tanku na predmestí mesta Lyman ukrajinskú vlajku.

Lyman oslobodili krátko po tom, čo ho Putin vyhlásil za ruské územie.


a 3 ďalší 2 h

V minulosti Königsberg, teda Kráľovec, založili križiaci na počesť kráľa Přemysla Otakara II.


2 h

Novelu o predčasných voľbách SaS zrejme podporí.


a 1 ďalší 6 h
Ukrajinskí vojaci strieľajú na frontovej línii v Charkovskej oblasti na Ukrajine.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 18 h

Neprehliadnite tiež

Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


3 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep

Blogy SME

  1. Miriam Studeničová: Kresťanstvo sa v niečom zásadnom mýli! V čom?
  2. Rastislav Profant: Putin, vojnový zločinec, masový vrah a mafián, dal svetu ultimátum: alebo mi dáte Ukrajinu, alebo začnem nukleárnu vojnu.
  3. Jozef Kováč: Keď sa nedarí, ako nezávislej, tak…....... !
  4. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku
  5. Michal Pavlík: Otcovia sa potešia - dva týždne štátom platenej dovolenky po narodení.
  6. Anna Romanová: Moja psychóza 3 - fašistický sused
  7. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  8. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 743
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 425
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 125
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 813
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 397
  6. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 2 843
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 772
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 260
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu