AKTUALIZOVANÉ V STREDU 20:43

Lipšic kúpil lacné autá a drahé radary

Minister Daniel Lipšic vo férovosť súťaže verí, no zastavil zmluvu a nechal ju preveriť.

Minister Daniel Lipšic zmluvu na autá zastavil.(Zdroj: ARCHÍV SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Pri súťaži rozhodovala najnižšia cena áut. Cenou radaru firmy nesúťažili.

Agentúrne spravodajstvo sme o 20:43 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Ministerstvo vnútra podpísalo na konci minulého roka s autopredajcom Škoda Auto zmluvu na nákup dvadsiatky nových Fabií. Každá má stáť takmer 59­-tisíc eur.

Fabie vysúťažili po deväť­ a jedenásťtisíc. Cena potom päťnásobne stúpla pre namontované moderné nemecké radary.

Na drahé MultaRadar CD upozornil český motoserver autoforum.cz. Ministerstvo ho síce viní z viacerých nepresností, minister Daniel Lipšic z KDH aj tak zastavil nákupy a nechá zákazku preveriť inšpekcii.

Dodávateľa vyberali elektronickou aukciou. „Jej cieľom bolo vysúťažiť čo najnižšiu cenu,“ tvrdí ministerstvo.

Rozhodujúca však bola cena auta, a nie dodatočnej výbavy, do ktorej pri dvadsiatke áut patrí aj radar.

Výbava nerozhodla

info
Policajné autá
Ako kupovali
  • podklady k verejnej súťaži si prevzalo 20 firiem, ponuku predložili len Škoda Auto a Peugeot Slovakia;
  • cena áut vzišla z elektronickej aukcie;
  • vyhrala firma Škoda – za Fabiu 1,2 TSI 63 kW si vypýtala 9066 eur s DPH, – za Fabiu 1,6 11 166 eur s DPH
  • v cene nebol radar;
  • Škoda vybrala nemecký MultaRadar CD, ktorý stál s montážou 48-tisíc eur;
  • v novembri 2011 kúpilo ministerstvo 90 škodoviek, z ktorých má 20 radar, spolu za vyše dva milióny eur;

Do aukcie sa zapojili dve firmy – Škoda Auto a Peugeot Slovakia.

Ministerstvo podpísalo so Škodou rámcovú zmluvu a v novembri minulého roka potom zmluvu na deväťdesiat áut s rôznym typom výbavy.

Väčšina z nich stojí od 12-­tisíc do takmer 17­-tisíc eur, v zmluve je aj dvadsiatka Fabií s radarom takmer po 59-tisíc eur.

Autá bez radaru už policajti dostali. Do najdrahšej dvadsiatky montujú radary a zatiaľ ich polícia nemá, ani za ne zatiaľ podľa hovorcu ministerstva Gábora Grendela nezaplatila.

Predajca vyčíslil hodnotu radaru na 48-­tisíc eur, v celkovej sume je aj montáž.

„Zdá sa mi to veľa,“ hodnotí dopravný analytik Jozef Drahovský.

Ministerstvo sa bráni, že o cene radaru nerozhodovalo. „Výber výrobcu zabudovaných radarových meračov je vo výlučnej kompetencii dodávateľa áut, v tomto prípade firmy Škoda Auto,“ povedal Grendel.

„Verejné obstarávanie bolo transparentné a neboli proti nemu vznesené žiadne námietky od žiadneho z dvadsiatich záujemcov,“ dodal Grendel.

Ministerstvo navyše podľa Grendela nemohlo nakúpiť radary samostatne, pretože výrobcovia áut zakazujú externé zásahy do vozidiel.

„Majú výhradného dodávateľa, my do toho zasahovať nemôžeme,“ povedal. Keby si ich sami namontovali, prišli by podľa Grendela o záruku.

Súťaž mohli rozdeliť

„Zdá sa mi to absurdné. Určite je to neštandardné,“ hovorí Gabriel Šípoš, šéf Transparency International.

Lepšie by podľa neho bolo, keby ministerstvo vyhlásilo samostatnú súťaž na autá

s radarom a nekupovalo by ich v skupine s tými bez radaru.

Policajti teraz používajú napríklad radary značky Ramer za vyše 26-­tisíc eur. Grendel tvrdí, že ide o typ starý asi desať rokov. Radar montovaný Škodou je podľa neho novší, nerušia ho ani antiradary. „Dokáže namerať autá v troch jazdných pruhoch,“ vymenúva ďašiu výhodu Grendel.

Nemecký typ používa aj rakúska polícia. Neodpovedala, za koľko ho kúpila, zariadenie však chváli.

Českí policajti zasa používajú Ramer.

Nepriestrelná Fabia

Ministerstvo vnútra kúpilo od Škody aj výstavnú Fabiu. Tú spoločnosť pripravila na výstavu špeciálnej techniky.

Fabia má balistickú ochranu a tiež MultaRadar CD. Za auto si Škoda vypýtala vyše 82-­tisíc eur.

Druhý súťažiaci Peugeot Slovakia podľa ministerstva radar ani neponúkol. V podmienkach tendra to ministerstvo ani nevyžadovalo.

Polícia napriek tomu bude kupovať aj peugeoty.

ico

Dovozca: Zarobí na seba do troch mesiacov

Dopravná polícia musí držať krok s cestnými pirátmi, hovorí dopravný analytik.

BRATISLAVA. Za cestný radarový rýchlomer malo ministerstvo vnútra zaplatiť takmer 48­tisíc eur. Táto investícia sa podľa jeho dovozcu vráti do troch mesiacov.

Lacnejšie radary podľa neho nie sú také výkonné. „Vo väčšine prípadov ide o zastarané technológie,“ povedal Ján Vigaš z firmy NetPoint, odkiaľ si radar objednala automobilka Škoda.

Polícia môže podľa Vigaša odhaliť viac priestupkov a vyzbierať aj viac pokút vďaka tomu, že ho neodhalia antiradary.

Dopravný analytik Jozef Drahovský si však nemyslí, že zariadenie výrazne pomôže bezpečnosti na cestách. „Kto to bude chcieť obísť, tak si spôsob nájde,“ hovorí.

Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák naopak tvrdí, že treba radary modernizovať. Musia totiž reagovať na zmeny v infraštruktúre.

„Vodiči hľadajú cesty, ako pravidlá obísť, polícia na to musí reagovať,“ hovorí Palčák.

Veronika Folentová, Adam Valček

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 704
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 500
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 616
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 343
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 014
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 305
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 975
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 524
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 166
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 603

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prodekan Karlovej Univerzity: Konšpirátori na univerzite dostávajú zbytočnú legitimitu

Jan Bičovský hovorí, že prísne posudzujú, koho si zavolajú.

KOMENTÁRE

Kto porazí Zemana a Babiša alebo hľadanie nádeje v Česku

Čechov čakajú prezidentské aj parlamentné voľby.

DOMOV

SME Naživo: Kto šíri hoaxy, konšpirácie a propagandu

V diskusii SME budú odborníci diskutovať o propagande.

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop