AKTUALIZOVANÉ V STREDU 20:43

Lipšic kúpil lacné autá a drahé radary

Minister Daniel Lipšic vo férovosť súťaže verí, no zastavil zmluvu a nechal ju preveriť.

Minister Daniel Lipšic zmluvu na autá zastavil.(Zdroj: ARCHÍV SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Pri súťaži rozhodovala najnižšia cena áut. Cenou radaru firmy nesúťažili.

Agentúrne spravodajstvo sme o 20:43 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Ministerstvo vnútra podpísalo na konci minulého roka s autopredajcom Škoda Auto zmluvu na nákup dvadsiatky nových Fabií. Každá má stáť takmer 59­-tisíc eur.

Fabie vysúťažili po deväť­ a jedenásťtisíc. Cena potom päťnásobne stúpla pre namontované moderné nemecké radary.

Na drahé MultaRadar CD upozornil český motoserver autoforum.cz. Ministerstvo ho síce viní z viacerých nepresností, minister Daniel Lipšic z KDH aj tak zastavil nákupy a nechá zákazku preveriť inšpekcii.

Dodávateľa vyberali elektronickou aukciou. „Jej cieľom bolo vysúťažiť čo najnižšiu cenu,“ tvrdí ministerstvo.

Rozhodujúca však bola cena auta, a nie dodatočnej výbavy, do ktorej pri dvadsiatke áut patrí aj radar.

Výbava nerozhodla

info
Policajné autá
Ako kupovali
  • podklady k verejnej súťaži si prevzalo 20 firiem, ponuku predložili len Škoda Auto a Peugeot Slovakia;
  • cena áut vzišla z elektronickej aukcie;
  • vyhrala firma Škoda – za Fabiu 1,2 TSI 63 kW si vypýtala 9066 eur s DPH, – za Fabiu 1,6 11 166 eur s DPH
  • v cene nebol radar;
  • Škoda vybrala nemecký MultaRadar CD, ktorý stál s montážou 48-tisíc eur;
  • v novembri 2011 kúpilo ministerstvo 90 škodoviek, z ktorých má 20 radar, spolu za vyše dva milióny eur;

Do aukcie sa zapojili dve firmy – Škoda Auto a Peugeot Slovakia.

Ministerstvo podpísalo so Škodou rámcovú zmluvu a v novembri minulého roka potom zmluvu na deväťdesiat áut s rôznym typom výbavy.

Väčšina z nich stojí od 12-­tisíc do takmer 17­-tisíc eur, v zmluve je aj dvadsiatka Fabií s radarom takmer po 59-tisíc eur.

Autá bez radaru už policajti dostali. Do najdrahšej dvadsiatky montujú radary a zatiaľ ich polícia nemá, ani za ne zatiaľ podľa hovorcu ministerstva Gábora Grendela nezaplatila.

Predajca vyčíslil hodnotu radaru na 48-­tisíc eur, v celkovej sume je aj montáž.

„Zdá sa mi to veľa,“ hodnotí dopravný analytik Jozef Drahovský.

Ministerstvo sa bráni, že o cene radaru nerozhodovalo. „Výber výrobcu zabudovaných radarových meračov je vo výlučnej kompetencii dodávateľa áut, v tomto prípade firmy Škoda Auto,“ povedal Grendel.

„Verejné obstarávanie bolo transparentné a neboli proti nemu vznesené žiadne námietky od žiadneho z dvadsiatich záujemcov,“ dodal Grendel.

Ministerstvo navyše podľa Grendela nemohlo nakúpiť radary samostatne, pretože výrobcovia áut zakazujú externé zásahy do vozidiel.

„Majú výhradného dodávateľa, my do toho zasahovať nemôžeme,“ povedal. Keby si ich sami namontovali, prišli by podľa Grendela o záruku.

Súťaž mohli rozdeliť

„Zdá sa mi to absurdné. Určite je to neštandardné,“ hovorí Gabriel Šípoš, šéf Transparency International.

Lepšie by podľa neho bolo, keby ministerstvo vyhlásilo samostatnú súťaž na autá

s radarom a nekupovalo by ich v skupine s tými bez radaru.

Policajti teraz používajú napríklad radary značky Ramer za vyše 26-­tisíc eur. Grendel tvrdí, že ide o typ starý asi desať rokov. Radar montovaný Škodou je podľa neho novší, nerušia ho ani antiradary. „Dokáže namerať autá v troch jazdných pruhoch,“ vymenúva ďašiu výhodu Grendel.

Nemecký typ používa aj rakúska polícia. Neodpovedala, za koľko ho kúpila, zariadenie však chváli.

Českí policajti zasa používajú Ramer.

Nepriestrelná Fabia

Ministerstvo vnútra kúpilo od Škody aj výstavnú Fabiu. Tú spoločnosť pripravila na výstavu špeciálnej techniky.

Fabia má balistickú ochranu a tiež MultaRadar CD. Za auto si Škoda vypýtala vyše 82-­tisíc eur.

Druhý súťažiaci Peugeot Slovakia podľa ministerstva radar ani neponúkol. V podmienkach tendra to ministerstvo ani nevyžadovalo.

Polícia napriek tomu bude kupovať aj peugeoty.

ico

Dovozca: Zarobí na seba do troch mesiacov

Dopravná polícia musí držať krok s cestnými pirátmi, hovorí dopravný analytik.

BRATISLAVA. Za cestný radarový rýchlomer malo ministerstvo vnútra zaplatiť takmer 48­tisíc eur. Táto investícia sa podľa jeho dovozcu vráti do troch mesiacov.

Lacnejšie radary podľa neho nie sú také výkonné. „Vo väčšine prípadov ide o zastarané technológie,“ povedal Ján Vigaš z firmy NetPoint, odkiaľ si radar objednala automobilka Škoda.

Polícia môže podľa Vigaša odhaliť viac priestupkov a vyzbierať aj viac pokút vďaka tomu, že ho neodhalia antiradary.

Dopravný analytik Jozef Drahovský si však nemyslí, že zariadenie výrazne pomôže bezpečnosti na cestách. „Kto to bude chcieť obísť, tak si spôsob nájde,“ hovorí.

Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák naopak tvrdí, že treba radary modernizovať. Musia totiž reagovať na zmeny v infraštruktúre.

„Vodiči hľadajú cesty, ako pravidlá obísť, polícia na to musí reagovať,“ hovorí Palčák.

Veronika Folentová, Adam Valček

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  2. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  3. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  6. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  7. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  10. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  1. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  2. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  3. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  4. Tréningové moduly HACCP online
  5. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  6. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  7. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  8. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  9. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  10. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 476
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 801
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 729
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 279
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 8 955
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 792
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 267
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 3 905
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine 3 278
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 275

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Hlinom proti križiakom a misionárom

Na konzervatívnej politickej scéne sa najlepšie darí držať bokom od politického kresťanstva Alojzovi Hlinovi.

ŽENA

Do školy alebo nie? Niektoré deti potrebujú viac času ako si rodičia myslia

Zistite, či je vaše dieťa pripravené na základnú školu.

KOMENTÁRE

Rusi uverili Putinovmu silnému Rusku

Isté je jedno: Putin nemôže naplniť svoj sľub vojenskej moci a blahobytnej budúcnosti.

PLUS

Odborník na výchovu: Mama má právo povedať dosť

Marek Herman hovorí, že dnešní rodičia majú na seba príliš vysoké nároky.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.