SME
Štvrtok, 21. september, 2023 | Meniny má Matúš
reklama

TEST: Novému Riu pribudol naftový rozmer

Oproti starému motoru je novinka 1,4 CRDi výrazne tichšia a lepšia v nízkych otáčkach. Sľuby výrobcu o spotrebe motor nenaplnil a zladením s autom zaujal.

Jazdné vlastnosti na snehu sú výborné a poteší dobrá trakcia prednej nápravy.Jazdné vlastnosti na snehu sú výborné a poteší dobrá trakcia prednej nápravy. (Zdroj: autor)


BREZNO. Rio poháňané novým naftovým motorom 1,4 CRDi bolo s čím porovnávať, pretože na predchádzajúcej generácii Kia Rio s motorom 1,5 CRDi sme najazdili 50 000 kilometrov. Vtedy nám výkon 81 kW (110k) úplne postačoval a výhrady sme mali skôr k chýbajúcemu šiestemu prevodovému stupňu, vyššej spotrebe na diaľnici a slabej odozve motora pod 2000 otáčkami.

Napokon ani cena nebola najnižšia. V roku 2006 stálo Rio 1,5 CRDi so šiestimi airbagmi, stabilizačným systémom ESP a automatickou klimatizáciou 533 000 Sk (17 692 eur). Nové Rio 1,4 CRDi má o dvadsať koní nižší výkon ale modernú karosériu, priestrannejší a krajší interiér.

Spočíva síce len na modifikovanom podvozku predchodcu, ale neporovnateľne lepšie jazdí a napriek veľkému kroku vpred stojí v najvyššej možnej výbave EX a s motorom 1,4 CRDi od 13 590 eur. Novinka je teda o vyše 4000 eur lacnejšia a cenou dokáže konkurovať iným značkám s malým dieselom v malom aute.

V praxi pokorí benzín

Pri prvom teste benzínovej verzie 1,4 CVVT sme sa presvedčili, že papierové kone nie sú len papierové, ak ich treba hľadať len v úzkom spektre otáčok. Diesel rovnakého objemu (ako predtým testovaný benzín) 1,4 litra má papierovo o 19 koní menej, ale v praxi jazdí lepšie. Logicky, jazde prospieva krútiaci moment 220 Nm od 1750 do 2750 otáčok.

Stredová konzola prináša tvarovú pestrosť a zároveň sa jednoducho a veľmi prehľadne ovláda.

Pod spodnou hranicou maxima veľa muziky nečakajte. Diesel znamená oproti benzínu stokilový nárast hmotnosti, ktorý sa na jazdných vlastnostiach citeľne neprejavil. Napriek rovnakej koncepcii podvozka než mala minulá generácia modelu Rio je trakcia prednej nápravy podstatne lepšia.

Americký doplnok? Palubný počítač po naštartovaní upozorní vodiča na riadenie vychýlené do strany. Ochrana pred nešikovnosťou užívateľov nepozná hraníc.

Overili sme si to s vypnutou trakčnou kontrolou na zasnežených cestách. Po jazde na snehu musíme vyzdvihnúť jazdné vlastnosti a naladenie elektroniky. S vypnutou stabilizáciou bola na snehu s Riom zábava. Prednosťou motora je veľmi rýchle zohriatie na pracovnú teplotu aj v mrazoch okolo -10 stupňov. Pár minút do citeľného nábehu kúrenia dokáže Rio potešiť ruky vodiča vyhrievaním volantu.

Pracuje potichu

Nový motor 1,4 CRDi priniesol Riu dynamiku v nízkych otáčkach a kultivovanú jazdu bez tvrdého klepotu. Za odhlučnenie a kultúru chodu si zaslúži jednotku. Hoci je v porovnaní s benzínom pri uponáhľanej jazde výrazne úspornejší, spotreba neoslnila.

Auto malo najazdených 3000 kilometrov a namiesto sľubovaných 4,1 litra spotrebovalo v priemere 5,4 litra na sto kilometrov. Diaľnica spotrebe ublížila viac než sme čakali a priemer mimo mesta (4,6 l/100 km) nám vždy pokazila. Prvých päť prevodových stupňov sadlo motoru na mieru, ale vytúžená šestka je na jeho 220 Nm a 90 koní trochu ťažká.

Na vskutku výbornom dojme z auta zanechala škvrnu vŕzgajúca prístrojovka. Sú teploty a situácie, kedy Rio z oblasti palubnej dosky vydávalo pazvuky. Škoda, lebo Kia postavila veľmi podarené a pekné auto s presným radením a výbornou výbavou.

Chýba pár koní

V pomyselnom porovnaní s dlhodobým testom minulej generácie má novinka tichší a úspornejší motor. Napriek skutočným superlatívom však v jednej oblasti nemá na starý motor 1,5 CRDi. Ten síce pod 2000 otáčkami umieral, ale keď ožil, tak to bolo viac cítiť. Znie to netradične, ale v prípade Ria by sme dali prednosť naftovému motoru pred benzínovým.

V kultúre chodu sa vyrovná súperom, niektorých dokonca pobije. V spotrebe zaostal za údajom výrobcu .
Kupujem-nekupujem

Veľmi nerozhodné, pretože koncepcia interiéru, kvalita radenia a pocity z jazdy naozaj priťahujú. Rio by bolo minimálne jedným z kandidátov. Neviem ho zásadne odmietnuť ani povedať áno.
(Rastislav Chvála)

Technické parametre

Motor 1,4 CRDi
Zdvihový objem (cm3) 1396
Výkon (kw/k) 66/90
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 220
Pri otáčkach (ot./min) 1750 - 2750
Emisie CO2 (g/km) 109
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2570
Dĺžka (mm) 4045
Šírka (mm) 1720
Výška (mm) 1455
Pohotovostná hmot (kg) 1239
Objem batož. priestoru (l) 288
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 14,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 172
Spotreba mesto(l/100 km) 4,9
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 3,7
Kombinovaná spotreba 4,1
Spotreba v teste 5,4
Cena skúš. verzie od (eur) 12560,-
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme
  2. Ak podceníte pri stavbe tento detail, pripravte sa na vyššie účty za kúrenie
  3. Ktorá cestovka je top? Toto je stávka na istotu
  4. Podpora systému je slabá, je to na jednotlivcoch
  5. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  6. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  7. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Autocentrá AURES Holdings obslúžili už 3 milióny zákazníkov
  2. Príďte ochutnať ocenené destiláty
  3. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  4. Politici dobrovoľne posielajú slovenské ženy pod nôž
  5. IT expertka: Iba mobil deťom na učenie naozaj nestačí
  6. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme
  7. Most nahradia v Trenčíne záhradou s kaviarňami
  8. Podpora systému je slabá, je to na jednotlivcoch
  1. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 14 242
  2. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 786
  3. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 9 733
  4. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 264
  5. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 209
  6. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 2 950
  7. Veľké Karlovice: wellness oáza kúsok od hraníc 2 887
  8. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 868
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Igor Matovič, Robert Kaliňák a Richard Glück

Jedna vec je teória v školách, ale toto je skutočný život, tu ide o všetko. Mor ho!


20. sep
Zuzana Kepplová.

Dištanc od šéfa OĽaNO sa robí inak.


3 h

Slovensko ohrozuje Smer aj Progresívne Slovensko, tvrdí.


a 1 ďalší 4 h
Zdeno Chára a Brad Marchand.

Zdeno Chára žil pre tím každú sekundu.


6 h
reklama

Blogy SME

  1. Vladimír Benčík: "Atény? - ak si ich nevidel, si hlupák; ak ich vidíš a nie si nadšený, si osol; ak sa tešíš z toho že odídeš, si ťava."
  2. Rado Surovka: Kto nám chce vládnuť ?
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské
  4. Dada Vozáriková: Nútených 48 hodín v Amsterdame (na ceste do Škótska) + video
  5. Milan Removčík: Sivý vrch
  6. Lukáš Čelinák: Progresivizmom ku korupcii AKA “zvýšime počet bytov v nájomnom bývaní miest a obcí“
  7. Tomáš Merašický: Ochrana krajiny potrebuje reformy.
  8. Ján Šeďo: Zbohom slepí ješiťáci, pravicového voliča ste hodili cez palubu.
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 58 624
  2. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 39 868
  3. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 475
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 14 463
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 9 777
  6. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 171
  7. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 6 483
  8. Ján Valchár: Ešte raz o Kryme 5 480
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu