TEST: Novému Riu pribudol naftový rozmer

Oproti starému motoru je novinka 1,4 CRDi výrazne tichšia a lepšia v nízkych otáčkach. Sľuby výrobcu o spotrebe motor nenaplnil a zladením s autom zaujal.

Jazdné vlastnosti na snehu sú výborné a poteší dobrá trakcia prednej nápravy.(Zdroj: autor)


BREZNO. Rio poháňané novým naftovým motorom 1,4 CRDi bolo s čím porovnávať, pretože na predchádzajúcej generácii Kia Rio s motorom 1,5 CRDi sme najazdili 50 000 kilometrov. Vtedy nám výkon 81 kW (110k) úplne postačoval a výhrady sme mali skôr k chýbajúcemu šiestemu prevodovému stupňu, vyššej spotrebe na diaľnici a slabej odozve motora pod 2000 otáčkami.

Napokon ani cena nebola najnižšia. V roku 2006 stálo Rio 1,5 CRDi so šiestimi airbagmi, stabilizačným systémom ESP a automatickou klimatizáciou 533 000 Sk (17 692 eur). Nové Rio 1,4 CRDi má o dvadsať koní nižší výkon ale modernú karosériu, priestrannejší a krajší interiér.

Spočíva síce len na modifikovanom podvozku predchodcu, ale neporovnateľne lepšie jazdí a napriek veľkému kroku vpred stojí v najvyššej možnej výbave EX a s motorom 1,4 CRDi od 13 590 eur. Novinka je teda o vyše 4000 eur lacnejšia a cenou dokáže konkurovať iným značkám s malým dieselom v malom aute.

V praxi pokorí benzín

Pri prvom teste benzínovej verzie 1,4 CVVT sme sa presvedčili, že papierové kone nie sú len papierové, ak ich treba hľadať len v úzkom spektre otáčok. Diesel rovnakého objemu (ako predtým testovaný benzín) 1,4 litra má papierovo o 19 koní menej, ale v praxi jazdí lepšie. Logicky, jazde prospieva krútiaci moment 220 Nm od 1750 do 2750 otáčok.

Stredová konzola prináša tvarovú pestrosť a zároveň sa jednoducho a veľmi prehľadne ovláda.

Pod spodnou hranicou maxima veľa muziky nečakajte. Diesel znamená oproti benzínu stokilový nárast hmotnosti, ktorý sa na jazdných vlastnostiach citeľne neprejavil. Napriek rovnakej koncepcii podvozka než mala minulá generácia modelu Rio je trakcia prednej nápravy podstatne lepšia.

Americký doplnok? Palubný počítač po naštartovaní upozorní vodiča na riadenie vychýlené do strany. Ochrana pred nešikovnosťou užívateľov nepozná hraníc.

Overili sme si to s vypnutou trakčnou kontrolou na zasnežených cestách. Po jazde na snehu musíme vyzdvihnúť jazdné vlastnosti a naladenie elektroniky. S vypnutou stabilizáciou bola na snehu s Riom zábava. Prednosťou motora je veľmi rýchle zohriatie na pracovnú teplotu aj v mrazoch okolo -10 stupňov. Pár minút do citeľného nábehu kúrenia dokáže Rio potešiť ruky vodiča vyhrievaním volantu.

Pracuje potichu

Nový motor 1,4 CRDi priniesol Riu dynamiku v nízkych otáčkach a kultivovanú jazdu bez tvrdého klepotu. Za odhlučnenie a kultúru chodu si zaslúži jednotku. Hoci je v porovnaní s benzínom pri uponáhľanej jazde výrazne úspornejší, spotreba neoslnila.

Auto malo najazdených 3000 kilometrov a namiesto sľubovaných 4,1 litra spotrebovalo v priemere 5,4 litra na sto kilometrov. Diaľnica spotrebe ublížila viac než sme čakali a priemer mimo mesta (4,6 l/100 km) nám vždy pokazila. Prvých päť prevodových stupňov sadlo motoru na mieru, ale vytúžená šestka je na jeho 220 Nm a 90 koní trochu ťažká.

Na vskutku výbornom dojme z auta zanechala škvrnu vŕzgajúca prístrojovka. Sú teploty a situácie, kedy Rio z oblasti palubnej dosky vydávalo pazvuky. Škoda, lebo Kia postavila veľmi podarené a pekné auto s presným radením a výbornou výbavou.

Chýba pár koní

V pomyselnom porovnaní s dlhodobým testom minulej generácie má novinka tichší a úspornejší motor. Napriek skutočným superlatívom však v jednej oblasti nemá na starý motor 1,5 CRDi. Ten síce pod 2000 otáčkami umieral, ale keď ožil, tak to bolo viac cítiť. Znie to netradične, ale v prípade Ria by sme dali prednosť naftovému motoru pred benzínovým.

V kultúre chodu sa vyrovná súperom, niektorých dokonca pobije. V spotrebe zaostal za údajom výrobcu .
Kupujem-nekupujem

Veľmi nerozhodné, pretože koncepcia interiéru, kvalita radenia a pocity z jazdy naozaj priťahujú. Rio by bolo minimálne jedným z kandidátov. Neviem ho zásadne odmietnuť ani povedať áno.
(Rastislav Chvála)

Technické parametre

Motor 1,4 CRDi
Zdvihový objem (cm3) 1396
Výkon (kw/k) 66/90
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 220
Pri otáčkach (ot./min) 1750 - 2750
Emisie CO2 (g/km) 109
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2570
Dĺžka (mm) 4045
Šírka (mm) 1720
Výška (mm) 1455
Pohotovostná hmot (kg) 1239
Objem batož. priestoru (l) 288
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 14,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 172
Spotreba mesto(l/100 km) 4,9
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 3,7
Kombinovaná spotreba 4,1
Spotreba v teste 5,4
Cena skúš. verzie od (eur) 12560,-

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 024
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 933
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 724
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 332
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 250
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 139
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 693
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 631
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 516
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 219

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Blogy SME


  1. Karolína Olšavská: V nemocnici
  2. Jozef Drahovský: Mesto Košice začalo používať taktiku šmejdov
  3. Miroslav Makyta: Skorumpovaný Smer
  4. Silvia Zeumerová: Ako sme písali ikony (1/2)
  5. Andrej Šverha: Čergov na sklonku leta
  6. Tatiana Repková: Prečo sme single?
  7. Andrea Legényová: rozchodové dilema
  8. Iniciatíva slovenských učiteľov: Spoločne proti korupcii
  1. Stanislav Martinčko: Aj ty Brutus, Kiska aj ty? 12 222
  2. Miroslav Žiak: Neuveríte, koľko peňazí získalo Slovensko z poľnohospodárskych dotácií 11 265
  3. INEKO: Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech 11 104
  4. Čo je nové na sme.sk: SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana 10 403
  5. Orsolya Véghová: Maďarka 8 858
  6. Stanislav Martinčko: Hlavné mesto Slovenska Palermo?? 7 012
  7. Saša Grodecká: Bipolárna 6 800
  8. Jaroslav Hoško: Prečo sa (ne)zabaviť v klube? 6 746