TEST: Novému Riu pribudol naftový rozmer

Oproti starému motoru je novinka 1,4 CRDi výrazne tichšia a lepšia v nízkych otáčkach. Sľuby výrobcu o spotrebe motor nenaplnil a zladením s autom zaujal.

Jazdné vlastnosti na snehu sú výborné a poteší dobrá trakcia prednej nápravy.(Zdroj: autor)


BREZNO. Rio poháňané novým naftovým motorom 1,4 CRDi bolo s čím porovnávať, pretože na predchádzajúcej generácii Kia Rio s motorom 1,5 CRDi sme najazdili 50 000 kilometrov. Vtedy nám výkon 81 kW (110k) úplne postačoval a výhrady sme mali skôr k chýbajúcemu šiestemu prevodovému stupňu, vyššej spotrebe na diaľnici a slabej odozve motora pod 2000 otáčkami.

Napokon ani cena nebola najnižšia. V roku 2006 stálo Rio 1,5 CRDi so šiestimi airbagmi, stabilizačným systémom ESP a automatickou klimatizáciou 533 000 Sk (17 692 eur). Nové Rio 1,4 CRDi má o dvadsať koní nižší výkon ale modernú karosériu, priestrannejší a krajší interiér.

Spočíva síce len na modifikovanom podvozku predchodcu, ale neporovnateľne lepšie jazdí a napriek veľkému kroku vpred stojí v najvyššej možnej výbave EX a s motorom 1,4 CRDi od 13 590 eur. Novinka je teda o vyše 4000 eur lacnejšia a cenou dokáže konkurovať iným značkám s malým dieselom v malom aute.

V praxi pokorí benzín

Pri prvom teste benzínovej verzie 1,4 CVVT sme sa presvedčili, že papierové kone nie sú len papierové, ak ich treba hľadať len v úzkom spektre otáčok. Diesel rovnakého objemu (ako predtým testovaný benzín) 1,4 litra má papierovo o 19 koní menej, ale v praxi jazdí lepšie. Logicky, jazde prospieva krútiaci moment 220 Nm od 1750 do 2750 otáčok.

Stredová konzola prináša tvarovú pestrosť a zároveň sa jednoducho a veľmi prehľadne ovláda.

Pod spodnou hranicou maxima veľa muziky nečakajte. Diesel znamená oproti benzínu stokilový nárast hmotnosti, ktorý sa na jazdných vlastnostiach citeľne neprejavil. Napriek rovnakej koncepcii podvozka než mala minulá generácia modelu Rio je trakcia prednej nápravy podstatne lepšia.

Americký doplnok? Palubný počítač po naštartovaní upozorní vodiča na riadenie vychýlené do strany. Ochrana pred nešikovnosťou užívateľov nepozná hraníc.

Overili sme si to s vypnutou trakčnou kontrolou na zasnežených cestách. Po jazde na snehu musíme vyzdvihnúť jazdné vlastnosti a naladenie elektroniky. S vypnutou stabilizáciou bola na snehu s Riom zábava. Prednosťou motora je veľmi rýchle zohriatie na pracovnú teplotu aj v mrazoch okolo -10 stupňov. Pár minút do citeľného nábehu kúrenia dokáže Rio potešiť ruky vodiča vyhrievaním volantu.

Pracuje potichu

Nový motor 1,4 CRDi priniesol Riu dynamiku v nízkych otáčkach a kultivovanú jazdu bez tvrdého klepotu. Za odhlučnenie a kultúru chodu si zaslúži jednotku. Hoci je v porovnaní s benzínom pri uponáhľanej jazde výrazne úspornejší, spotreba neoslnila.

Auto malo najazdených 3000 kilometrov a namiesto sľubovaných 4,1 litra spotrebovalo v priemere 5,4 litra na sto kilometrov. Diaľnica spotrebe ublížila viac než sme čakali a priemer mimo mesta (4,6 l/100 km) nám vždy pokazila. Prvých päť prevodových stupňov sadlo motoru na mieru, ale vytúžená šestka je na jeho 220 Nm a 90 koní trochu ťažká.

Na vskutku výbornom dojme z auta zanechala škvrnu vŕzgajúca prístrojovka. Sú teploty a situácie, kedy Rio z oblasti palubnej dosky vydávalo pazvuky. Škoda, lebo Kia postavila veľmi podarené a pekné auto s presným radením a výbornou výbavou.

Chýba pár koní

V pomyselnom porovnaní s dlhodobým testom minulej generácie má novinka tichší a úspornejší motor. Napriek skutočným superlatívom však v jednej oblasti nemá na starý motor 1,5 CRDi. Ten síce pod 2000 otáčkami umieral, ale keď ožil, tak to bolo viac cítiť. Znie to netradične, ale v prípade Ria by sme dali prednosť naftovému motoru pred benzínovým.

V kultúre chodu sa vyrovná súperom, niektorých dokonca pobije. V spotrebe zaostal za údajom výrobcu .
Kupujem-nekupujem

Veľmi nerozhodné, pretože koncepcia interiéru, kvalita radenia a pocity z jazdy naozaj priťahujú. Rio by bolo minimálne jedným z kandidátov. Neviem ho zásadne odmietnuť ani povedať áno.
(Rastislav Chvála)

Technické parametre

Motor 1,4 CRDi
Zdvihový objem (cm3) 1396
Výkon (kw/k) 66/90
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 220
Pri otáčkach (ot./min) 1750 - 2750
Emisie CO2 (g/km) 109
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2570
Dĺžka (mm) 4045
Šírka (mm) 1720
Výška (mm) 1455
Pohotovostná hmot (kg) 1239
Objem batož. priestoru (l) 288
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 14,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 172
Spotreba mesto(l/100 km) 4,9
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 3,7
Kombinovaná spotreba 4,1
Spotreba v teste 5,4
Cena skúš. verzie od (eur) 12560,-

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 333
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 348
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 375
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 832
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 775
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 635
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 510
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 402
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 249
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 044

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Petra Schutza

Obama nechal Trumpovi veľký problém a Plavčan odišiel

Nevypočítateľný a cholerický premiér, ktorý mení pozície cez noc, nie je lepši než bláznivý predseda parlamentu.

PLUS

Oklamať eurokomisiu nebude také jednoduché

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú pod úroveň civilizovaného sveta.

DOMOV

Michal Gučík o návšteve Danka: Možno mám len dobrý kávostroj

O vypovedaní koaličnej zmluvy som sa dozvedel z médií, tvrdí Gučík.

Neprehliadnite tiež

Diaľnica za Bratislavou skolabovala, motocyklistka padla na vozovku

Zapchatá je časť bratislavského obchvatu.

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.