SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Výhovorka na záruky nevyšla. Drahé radary brať nemusia

Automobilky popreli, že by namontovaním radaru padla autu záruka.

Predné sedadlá Fabie za 82­-tisíc eur sú obalené materiálom používaným v nepriestrelných vestách.Predné sedadlá Fabie za 82­-tisíc eur sú obalené materiálom používaným v nepriestrelných vestách. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Polícia by mohla do Fabií nechať namontovať aj cudzie radary.

BRATISLAVA. Výrobcovia áut zakazujú konštrukčné zásahy, opakuje niekoľko dní ministerstvo vnútra odôvodnenie, prečo si nechalo nadiktovať drahé nemecké radary v dodávke dvadsiatky áut Škoda Fabia.

Viaceré automobilky teraz vyvracajú, že by nebolo možné do ich áut dodatočne namontovať radary.

Ministerstvo robilo súťaž na autá, vyhrala najnižšia cena v elektronickej aukcii. Objednalo potom aj autá s radarmi, aké už bez súťaže vybrala Škoda.

Záruka zostáva

Externé zabudovanie radarov by podľa ministerstva bolo dôvodom na koniec záruky auta. „Tak to bolo v minulosti,“ tvrdí Ľubomíra Miklovičová z ministerstva vnútra.

Výrobcovia áut, na ktorých bežne jazdia slovenskí policajti, to popierajú.

„Montáž elektronického zariadenia, akým je napríklad aj policajný radar, nie je dôvodom na zánik záruky poskytovanej výrobcom,“ povedala Zora Kalousková z Kia Motors Sales Slovensko.

info
Ceny
Policajné Fabie
  • ministerstvo chce kúpiť dvadsať Fabií s radarom, každú za 58-­tisíc eur;
  • testuje aj nepriestrelnú Fabiu za 82-­tisíc eur.

Treba podľa nej iba dodržať technologické postupy schválené technickým oddelením zástupcu automobilky.

„Odborne domontované príslušenstvo nie je dôvodom na zrušenie záruky na vozidlo,“ hovorí aj Ivana Orviská z Peugeotu Slovakia. To isté potvrdilo aj zastúpenie Seatu na Slovensku.

„Kia Motors dodáva pre ministerstvo vnútra vozidlá podľa požiadavky. Montáž radaru alebo vysielačiek je zverená odbornému servisu s certifikátom na montáž a údržbu uvedených zariadení,“ dodáva Kalousková.

Aj do Fabií

Aj Škoda uznáva, že záruka nepadá automaticky. „Pokiaľ vo vozidle neodbornou montážou iného zariadenia nastane porucha vozidla, na súčasť vozidla, ktorá mohla byť takýmto neautorizovaným zásahom ovplyvnená, sa záruka výrobcu vozidla nevzťahuje,“ spresňuje pravidlo Lucia Busquet zo Škoda Auto.

Škoda vyhrala v elektronickej aukcii vďaka tomu, že stlačila cenu Fabií na deväť­ a jedenásťtisíc.

Pre políciu potom ministerstvo objednalo v novembri minulého roka dvadsať Fabií s radarom – každú za vyše 58­-tisíc eur. Druhou firmou v súťaži bol Peugeot. Minister dal v stredu súťaž preveriť a zmluvy pozastavil, za autá zatiaľ nezaplatili.

Porovnávajú s Kaliňákom

Hodnota nemeckého radaru, ktorý Škoda do áut montuje, je podľa ministerstva vyše 44­-tisíc eur.

„Napríklad v čase, keď bol ministrom vnútra Robert Kaliňák, nakúpilo ministerstvo vnútra šesť kusov vozidiel Audi S4, ktorých súčasťou bolo zariadenie na meranie rýchlosti AD 9 C v hodnote takmer 50-tisíc eur. Teda o vyše päťtisíc drahšie,“ bráni terajšiu zákazku Miklovičová.

Zástupca doterajšieho dodávateľa, firmy Ramet, tvrdí, že by ponúkli radar lacnejšie ako Škoda. Súťaž iba na radary alebo na autá s radarmi však nebola.

Firma Ramet cenu za svoje prístroje oficiálne povedať nechce.

((video))

ico

Nepriestrelná Fabia už havarovala

Špeciálne policajné auto nie je pancierové, chráni ho materiál používaný do viest. Guľka prestrelí aj sklo.

PEZINOK. Balistická ochrana, liatinové disky, policajné nálepky, tmavé fólie na zadné okná. Škoda požičala slovenskej polícii Fabiu, ktorej hodnotu vyčíslila na 82-tisíc eur.

Auto stojí pred policajnou stanicou v Pezinku, policajti ho testujú už asi pol roka a ministerstvo im ho chcelo kúpiť. Do ukončenia preverovania inšpekciou nemôže.

Fabia je čiastočne nepriestrelná. Keďže auto nižšej triedy by klasický pancier neuviezlo, chráni ho ľahší materiál – taký, ako sa používa na nepriestrelné vesty.

Ten je v čalúnení predných dverí, v priestore medzi palubnou doskou a motorom, v stĺpikoch, obalené ním sú aj predné sedadlá, batéria a chráni aj riadiacu jednotku.

Opancierovanie auta Škoda vyčíslila na 12-tisíc eur. Navyše má aj nemecký radar, ktorý má aj s montážou stáť 47-tisíc eur.

„Vozidlá s balistickou ochranou by mali slúžiť všetkým policajtom v prípade prenasledovania ozbrojených páchateľov alebo pri iných nebezpečných zásahoch,“ povedala Ľubomíra Miklovičová z ministerstva vnútra.

Na otázku, načo je v opancierovanom aute aj radar, odpísala, že to bude len v dvoch prípadoch.

Auto má policajné farby a meraní vodiči ho tak ľahko rozoznajú.

Policajti už s testovaným autom havarovali. V októbri im podľa polície skočil do cesty 58­ročný muž, s ťažkými zraneniami skončil v nemocnici, v krvi mu našli acetón. Oprava stála dvetisíc eur. Nehodu stále vyšetrujú.

Michal Trško

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 037
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 271
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 500
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 963
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 699
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 665
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 857
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 764
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 627
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 957
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.