SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Honda Type-R – ostrá ako britva

Japonská automobilka Honda predvádzala vo svetovej premiére na jar 2001 v Ženeve svoj jediný chýbajúci karosársky variant poslednej generácie modelového radu Civic – dynamický trojdverový hatchback


. V trojdverovom vyhotovení sa predstavil aj Civic Type-R. Agresívny športovec mal pod kapotou dvojlitrový štvorvalec vyladený na úctyhodných 147 kW.

Keď toto stádočko s dvesto konskými silami naberie otáčky od päť a pol do osem a pol tisíc otáčok, motor začne vydávať iný zvuk,  ručička rýchlomeru vyskočí prudko hore a okolie zahalí šedastý dym zo spálených pneumatík. „Nadupaný“ motor Hondy Type-R, ktorého najvyšší výkon je pri sedemtisíc štyristo otáčkach, sa ochotne vytáča ďalej, takže jeho rozbeh zastaví až obmedzovač pri osem a pol tisíc otáčkach. A tak prevodové stupne pri ostrej športovej jazde neradíme podľa otáčkomera, ale podľa obmedzovača otáčok. Výkony väčšiny motorov osobných automobilov vrcholia pri päť a pol tisíc otáčkach, motor Hondy „tajp-ár“ pri týchto otáčkach za pomoci ostrého vačkového hriadeľa ešte len roztancováva ventily a krútiaci moment sa iba blíži k svojmu vrcholu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ak nie ste dobre pripútaný, a sledujete otáčkomer i rýchlomer, hlava sa vám môže veľmi ľahko zatočiť. Veď rátajte s nami: dvojka – takmer sto, trojka – stotridsať, štvorka – stosedemdesiat, päťka – dvestodesať a šestka sa v tejto chvíli javí už ako zbytočná. Najvyššia rýchlosť dvestotridsaťpäť kilometrov za hodinu, stovka z nuly za 6,8 sekundy. Takmer ako malé športové lietadlo. Zážitok z dynamickej jazdy v Honde Type-R je však niekoľkonásobne silnejší.
Opačný extrém nastane, ak si za volant Hondy „tajp-ár“ sadne jemná žena. Vtedy sa z vlka stane baránok, teda z výkonného športiaka normálny osobák.

Len čo dáma v sukni usadne do precízne športovo tvarovaného sedadla a s pedálom plynu bude jemne zaobchádzať, dravec stiahne svoje drápy. Motor sa ochotne podvoľuje jej pokynom a poslušne pracuje aj pri dvoch tisícoch otáčkach. Dáma sa pozabudne, pri šesťdesiatke zaradí „šestku“, ručička na otáčkomery sa nevyšplhá ani 1800 otáčok, ale Type-R neprotestuje, neposkakuje. Hľa, aký to zázrak! Vlastne žiadny zázrak, to iba automobil tak pre drsného jazdca ako aj pre nežnú dámu. A čo to stojí? Za rýchlosť sa platí aj v čistiarni, v aute za volantom tiež. Od ženy s citom v nohe si „tajp-ár“ vypýta najviac ak sedem litrov na sto kilometrov, od jazdca s olovom na podrážke aj vyše desať litrov. 
Honda Type-R je ostrá ako britva, vie byť však aj jemná.

SkryťVypnúť reklamu

Vlastne všetko na „tajp-áre“ sa javí ako kompromis: na jednej strane športové sedadlá a tvrdý podvozok, na druhej pohodlné sedenie, vynikajúce jazdné vlastnosti a jazdný komfort, dostatok miesta vpredu i vzadu, pre nohy, nad hlavou i okolo ramien, solídny batožinový priestor. Radenie presné s krátkym chodom, brzdy ostré a účinné, ktoré ani po viacnásobnom brzdení „nevädnú“. Netradične umiestnená radiaca páka na stredovom paneli, blízko volantu, trojramenného, športového, kožou potiahnutého, je vždy poruke. Aj pre iné vlastnosti sme sa do Hondy Type-R doslova zamilovali. Okrem výkonu motora, dynamickej jazdy, jazdných vlastností a športového komfortu aj pre jej nenápadný, ale elegantný a dynamický vzhľad.                         
        
Honda Civic Type-R

SkryťVypnúť reklamu

Motor
Vpredu naprieč uložený kvapalinou chladený zážihový štvorvalec. Zdvihový objem 1998 cm3, vŕtanie a zdvih 86,0/86,0 mm. Kompresný pomer 11,0:1. Najväčší výkon 147 kW/200 k pri otáčkach 7400 min-1. Najvyšší krútiaci moment 196 Nm pri otáčkach 5900 min-1. Štyri ventily na valec, ventilový rozvod DOHC i-VTEC, poháňaný ozubeným remeňom. Blok motora a hlava valcov z hliníkovej  zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom. Elektronicky riadené viacbodové vstrekovanie paliva.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka. Päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne - 3,26 – 2,13 – 1,52 - 1,15 – 0,92, R – 3,58. Stály prevod 4,76.

SkryťVypnúť reklamu

Podvozok
Bezrámová konštrukcia, vpredu pomocný rám. Všetky kolesá nezávisle zavesené, vpredu na spodných trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson, vzadu dvojité lichobežníkové ramená. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením, ABS a EBV. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom. Pneumatiky 205/45 ZR 17.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4140/1695/1425 mm, rázvor náprav 2575 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1472/1490 mm. Pohotovostná hmotnosť 1195 kg. Objem batožinového priestoru 315 dm³. Objem palivovej nádrže 50 l.

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 235 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h  za 6,8 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 12,3/7,0/8,9 l/100 km.

SkryťVypnúť reklamu

Karoséria
Samonosná oceľová, trojdverový štvormiestny hatchback.

Cena  1 142 000 Sk

Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 - 100 km/h  6,9 s
Zrýchľovanie
60 - 100 km/h (III/IV) -  4,6/5,9 s
80 - 120 km/h (IV/V) - 6,6/8,1 s
Max.  rýchlosť 234 km/h
Spotreba  8,2 l/100 km

Porovnanie s automobilmi rovnakej triedy:

 
BMW 325ti Compact
Zdvih. objem 2494 cm³
Výkon 141 kW/192 k
Krút. mom. 245/3500 Nm.min-1
0 – 100 km/h 7,1 s
Max. rých. 235 km/h
Spotreba mesto 13,5 l/100 km
mimo mesta 7,3 l/100 km
kombinovaná 9,5 l/100 km
Cena 1 260 420 Sk

Subaru Impreza 2,0 WRX
Zdvih. objem 1994 cm³
Výkon 160 kW/218 k
Krút. mom. 292/3600 Nm.min-1
0 – 100 km/h 6,2 s
Max. rých. 230 km/h
Spotreba mesto 14,2 l/100 km
mimo mesta 7,9 l/100 km
kombinovaná 10,2 l/100 km
Cena 1 382 200 Sk                                   

SkryťVypnúť reklamu

Toyota Corolla 1,8 VVTL-i T Sport
Zdvih. objem 1796 cm³
Výkon 141 kW/192 k
Krút. mom. 180/6800 Nm.min-1
0 – 100 km/h 8,4 s
Max. rých. 225 km/h
Spotreba mesto 11,1 l/100 km
mimo mesta 6,7 l/100 km
kombinovaná 8,3 l/100 km
Cena 934 500 Sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Prehľad a automatizácia
  6. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  7. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  3. Trenčín potrebuje nový impulz!
  4. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  5. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 351
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 11 187
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 8 472
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 437
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 6 866
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 028
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 934
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 608
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Fondee: Eva Hlavsová z Fondee: Češky sú v porovnaní so Slovenkami voči investovaniu skeptickejšie, ukázal prieskum
  2. Marek Kytka: Naša nová draftová jednotka Theo Kiss ? Jeho ukážkový gól
  3. Lucia Žárska: Aký dopad môže mať spor medzi Taiwanom a Čínou na akciové trhy?
  4. Jozo Peric: Česká národná banka po sérii zvyšovania ponechala úrokové sadzby
  5. Olívia Lacenová: Okolo čínskej ekonomiky sa pomaly uťahuje slučka...
  6. Věra Tepličková: A zasa ten spln...
  7. Jan Pražák: Vražedná polyamorie
  8. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 10. časť
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 964
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 14 828
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 606
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 758
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 227
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 966
  7. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 340
  8. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 3 110
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu