SME

Honda Type-R – ostrá ako britva

Japonská automobilka Honda predvádzala vo svetovej premiére na jar 2001 v Ženeve svoj jediný chýbajúci karosársky variant poslednej generácie modelového radu Civic – dynamický trojdverový hatchback


. V trojdverovom vyhotovení sa predstavil aj Civic Type-R. Agresívny športovec mal pod kapotou dvojlitrový štvorvalec vyladený na úctyhodných 147 kW.

Keď toto stádočko s dvesto konskými silami naberie otáčky od päť a pol do osem a pol tisíc otáčok, motor začne vydávať iný zvuk,  ručička rýchlomeru vyskočí prudko hore a okolie zahalí šedastý dym zo spálených pneumatík. „Nadupaný“ motor Hondy Type-R, ktorého najvyšší výkon je pri sedemtisíc štyristo otáčkach, sa ochotne vytáča ďalej, takže jeho rozbeh zastaví až obmedzovač pri osem a pol tisíc otáčkach. A tak prevodové stupne pri ostrej športovej jazde neradíme podľa otáčkomera, ale podľa obmedzovača otáčok. Výkony väčšiny motorov osobných automobilov vrcholia pri päť a pol tisíc otáčkach, motor Hondy „tajp-ár“ pri týchto otáčkach za pomoci ostrého vačkového hriadeľa ešte len roztancováva ventily a krútiaci moment sa iba blíži k svojmu vrcholu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ak nie ste dobre pripútaný, a sledujete otáčkomer i rýchlomer, hlava sa vám môže veľmi ľahko zatočiť. Veď rátajte s nami: dvojka – takmer sto, trojka – stotridsať, štvorka – stosedemdesiat, päťka – dvestodesať a šestka sa v tejto chvíli javí už ako zbytočná. Najvyššia rýchlosť dvestotridsaťpäť kilometrov za hodinu, stovka z nuly za 6,8 sekundy. Takmer ako malé športové lietadlo. Zážitok z dynamickej jazdy v Honde Type-R je však niekoľkonásobne silnejší.
Opačný extrém nastane, ak si za volant Hondy „tajp-ár“ sadne jemná žena. Vtedy sa z vlka stane baránok, teda z výkonného športiaka normálny osobák.

Len čo dáma v sukni usadne do precízne športovo tvarovaného sedadla a s pedálom plynu bude jemne zaobchádzať, dravec stiahne svoje drápy. Motor sa ochotne podvoľuje jej pokynom a poslušne pracuje aj pri dvoch tisícoch otáčkach. Dáma sa pozabudne, pri šesťdesiatke zaradí „šestku“, ručička na otáčkomery sa nevyšplhá ani 1800 otáčok, ale Type-R neprotestuje, neposkakuje. Hľa, aký to zázrak! Vlastne žiadny zázrak, to iba automobil tak pre drsného jazdca ako aj pre nežnú dámu. A čo to stojí? Za rýchlosť sa platí aj v čistiarni, v aute za volantom tiež. Od ženy s citom v nohe si „tajp-ár“ vypýta najviac ak sedem litrov na sto kilometrov, od jazdca s olovom na podrážke aj vyše desať litrov. 
Honda Type-R je ostrá ako britva, vie byť však aj jemná.

SkryťVypnúť reklamu

Vlastne všetko na „tajp-áre“ sa javí ako kompromis: na jednej strane športové sedadlá a tvrdý podvozok, na druhej pohodlné sedenie, vynikajúce jazdné vlastnosti a jazdný komfort, dostatok miesta vpredu i vzadu, pre nohy, nad hlavou i okolo ramien, solídny batožinový priestor. Radenie presné s krátkym chodom, brzdy ostré a účinné, ktoré ani po viacnásobnom brzdení „nevädnú“. Netradične umiestnená radiaca páka na stredovom paneli, blízko volantu, trojramenného, športového, kožou potiahnutého, je vždy poruke. Aj pre iné vlastnosti sme sa do Hondy Type-R doslova zamilovali. Okrem výkonu motora, dynamickej jazdy, jazdných vlastností a športového komfortu aj pre jej nenápadný, ale elegantný a dynamický vzhľad.                         
        
Honda Civic Type-R

SkryťVypnúť reklamu

Motor
Vpredu naprieč uložený kvapalinou chladený zážihový štvorvalec. Zdvihový objem 1998 cm3, vŕtanie a zdvih 86,0/86,0 mm. Kompresný pomer 11,0:1. Najväčší výkon 147 kW/200 k pri otáčkach 7400 min-1. Najvyšší krútiaci moment 196 Nm pri otáčkach 5900 min-1. Štyri ventily na valec, ventilový rozvod DOHC i-VTEC, poháňaný ozubeným remeňom. Blok motora a hlava valcov z hliníkovej  zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom. Elektronicky riadené viacbodové vstrekovanie paliva.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka. Päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne - 3,26 – 2,13 – 1,52 - 1,15 – 0,92, R – 3,58. Stály prevod 4,76.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podvozok
Bezrámová konštrukcia, vpredu pomocný rám. Všetky kolesá nezávisle zavesené, vpredu na spodných trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson, vzadu dvojité lichobežníkové ramená. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením, ABS a EBV. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom. Pneumatiky 205/45 ZR 17.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4140/1695/1425 mm, rázvor náprav 2575 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1472/1490 mm. Pohotovostná hmotnosť 1195 kg. Objem batožinového priestoru 315 dm³. Objem palivovej nádrže 50 l.

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 235 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h  za 6,8 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 12,3/7,0/8,9 l/100 km.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Karoséria
Samonosná oceľová, trojdverový štvormiestny hatchback.

Cena  1 142 000 Sk

Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 - 100 km/h  6,9 s
Zrýchľovanie
60 - 100 km/h (III/IV) -  4,6/5,9 s
80 - 120 km/h (IV/V) - 6,6/8,1 s
Max.  rýchlosť 234 km/h
Spotreba  8,2 l/100 km

Porovnanie s automobilmi rovnakej triedy:

 
BMW 325ti Compact
Zdvih. objem 2494 cm³
Výkon 141 kW/192 k
Krút. mom. 245/3500 Nm.min-1
0 – 100 km/h 7,1 s
Max. rých. 235 km/h
Spotreba mesto 13,5 l/100 km
mimo mesta 7,3 l/100 km
kombinovaná 9,5 l/100 km
Cena 1 260 420 Sk

Subaru Impreza 2,0 WRX
Zdvih. objem 1994 cm³
Výkon 160 kW/218 k
Krút. mom. 292/3600 Nm.min-1
0 – 100 km/h 6,2 s
Max. rých. 230 km/h
Spotreba mesto 14,2 l/100 km
mimo mesta 7,9 l/100 km
kombinovaná 10,2 l/100 km
Cena 1 382 200 Sk                                   

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toyota Corolla 1,8 VVTL-i T Sport
Zdvih. objem 1796 cm³
Výkon 141 kW/192 k
Krút. mom. 180/6800 Nm.min-1
0 – 100 km/h 8,4 s
Max. rých. 225 km/h
Spotreba mesto 11,1 l/100 km
mimo mesta 6,7 l/100 km
kombinovaná 8,3 l/100 km
Cena 934 500 Sk

Autor: gold

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 119
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 9 450
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 257
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 151
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 040
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 952
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 438
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 292
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  2. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  3. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  4. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  5. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  6. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  7. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  8. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 122
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 21 655
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 389
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 691
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 554
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 837
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 360
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 9 781
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu