Je prirodzené nečakať auto v protismere a nebyť vinný za zrážku s ním

Havarovať a zraziť sa s iným autom, je nepríjemné samo o sebe. K tomu si pripočítajte starosti s opravami, poistkou a možno aj s liečením. Najviac však mrzí, keď vás nespravodlivo obvinia z dopravnej nehody.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ľahko sa vám môže stať situácia, že aj ako najlepší šofér na svete sa zrazíte s autom v jednosmerke, ktoré jazdí v protismere. Myslíte si, že je správne určiť vás za vinníka?

opicka3773: "Už viackrát sa mi stalo, že z obojsmernej vedľajšej cesty som sa pripájal na jednosmernú hlavnú cestu. V takom prípade je asi zvyk každého vodiča skontrolovať iba tú stranu, z ktorej môže prísť auto.

Vyšiel som do polky na cestu a stále som kontroloval ľavú stranu. Aké bolo moje prekvapenie, keď sa z pravej strany vyrútilo vozidlo, ktoré sa mi len tesne vyhlo a pokračovalo ďalej v protismere.

Chcem sa spýtať, kto by bol v prípade takejto zrážky na vine? Ja, ako niekto, kto nedal prednosť vozidlu na hlavnej ceste (aj keď išlo v protismere), alebo vodič druhého auta, ktorý šiel v protismere napriek jasnému označeniu pri v stupe do tejto uličky, kde je zákazová značka označujúca jednosmerné premávku?

A ešte by ma zaujímal rovnaký variant na normálnej obosmernej hlavnej ceste, kde vodič predbieha a narazí v protismere do auta, ktoré tam práve vliezlo zo zle viditeľnej vedľajšej cesty."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič vozidla vychádzajúci z vedľajšej cesty cestu musí dať prednosť v jazde vozidlám na hlavnej. Znamená to neprinútiť vodiča na hlavnej náhle zmeniť smer alebo rýchlosť v jazde. Nie je pritom podstatné, či vodič na hlavnej porušuje dopravné predpisy.

Zo skúseností sa dá povedať, že v nejednom prípade by autor otázky bol označený za vinníka havárie. A to aj napriek tomu, že by sa to zdalo mimoriadne nespravodlivé.

Porušením dopravných pravidiel sa vodič nedopúšťa priestupku vždy. Zákon o priestupkoch určuje, že sa v niektorých situáciách nesmie uložiť sankcia. V prípade spravodlivého rozhodovania o vine v situácii, keď vodič z hlavnej idúci v jednosmerke v protismere sa zrazí s vodičom z vedľajšej, by vodič z vedľajšej nemal pykať.

Prečo by autor otázky nemal byť zodpovedný za haváriu? Na zodpovednosť za priestupok stačí zvyčajne zavinenie z nedbanlivosti. Aj v jeho prípade.

Nie je to priestupok z nedbanlivosti

V zákone sa píše, že priestupok je spáchaný z nedbanlivosti, ak páchateľ

  • vedel, že môže svojím konaním porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, ale bez primeraných dôvodov sa spoliehal na to, že tento záujem neporuší alebo neohrozí, alebo
  • nevedel, že svojím konaním môže porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, hoci to vzhľadom na okolnosti a na svoje osobné pomery vedieť mal a mohol.

Každý vodič vie, že ak nedá prednosť vozidlu na hlavnej, nie je to v poriadku a môže sa to skončiť zle. Nie je dôležité, z akého smeru prichádza auto na hlavnej. Napriek tomu má ale autor otázky možnosť spoliehať sa na primerané dôvody, že predpisy neporuší, ak odignoruje na jednosmerke pravidlo dávania prednosti v jazde.

Je to pochopiteľné. Nikto nemôže očakávať, že autá budú bežne jazdiť na jednosmerných cestách v protismere. Tak to učia už v autoškole. Môžu vás samozrejme upozorniť na to, že sa niekedy objaví "blázon", ktorý ignoruje zákaz vjazdu. To ale neznamená, že nie je primerané spoliehať sa na to, že autá v protismere nejazdia.

Spoliehať sa na to, že auto v jednosmerke nepôjde v protismere, je primeraný dôvod.

Autor otázky by bol vinníkom iba v prípade, ak by úmyselne jazdil tak, že by do auta v protismere v jednosmerke nabúral. V každej ďalšej situácii by mal byť jednoznačným vinníkom ten, kto vošiel do jednosmernej ulice cez zákaz vjazdu.

Predbiehať v križovatke sa nesmie

V druhej modelovej situácii by sa mala použiť rovnaká argumentácia. Fakt, že vodič z vedľajšej cesty mal dať prednosť, ešte neznamená jeho vinu za prípadnú zrážku s vozidlom na hlavnej, ktoré v križovatke predchádza iné vozidlo.

Tu si ale treba uvedomiť, že ak vodič z vedľajšej vidí na hlavnej predbiehajúce vozidlo, spoluviny sa nezbaví, ak sa napriek tomu vyberie na hlavnú. Keďže sa ale nesmie predchádzať v križovatkách, vodič z hlavnej by sa viny podľa zákona nemal zbaviť.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 19 450
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 143
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 368
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 057
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 187
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 835
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 550
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 480
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 420
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 027

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Róbert Bezák: Študoval som, aby som bol kňazom. Potom sa to zosypalo

Špeciálne vydanie podcastu Dobré ráno.

TECH

Vidíte na obrázku cikcakovité čiary? Môžete zažiť slepotu

Zakrivená slepota nie je diagnóza, spôsobuje ju evolúcia.

KOMENTÁRE

Fico je oportunista, pochváľme ho

Premiér so sankciami proti Rusku nesúhlasí, ale aj tak ich vždy podporí.

PLUS

Z macesu sa nechudne. Na Slovensku sa vyrába viac než sto rokov

Chrumkavé plátky kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.