Je prirodzené nečakať auto v protismere a nebyť vinný za zrážku s ním

Havarovať a zraziť sa s iným autom, je nepríjemné samo o sebe. K tomu si pripočítajte starosti s opravami, poistkou a možno aj s liečením. Najviac však mrzí, keď vás nespravodlivo obvinia z dopravnej nehody.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ľahko sa vám môže stať situácia, že aj ako najlepší šofér na svete sa zrazíte s autom v jednosmerke, ktoré jazdí v protismere. Myslíte si, že je správne určiť vás za vinníka?

opicka3773: "Už viackrát sa mi stalo, že z obojsmernej vedľajšej cesty som sa pripájal na jednosmernú hlavnú cestu. V takom prípade je asi zvyk každého vodiča skontrolovať iba tú stranu, z ktorej môže prísť auto.

Vyšiel som do polky na cestu a stále som kontroloval ľavú stranu. Aké bolo moje prekvapenie, keď sa z pravej strany vyrútilo vozidlo, ktoré sa mi len tesne vyhlo a pokračovalo ďalej v protismere.

Chcem sa spýtať, kto by bol v prípade takejto zrážky na vine? Ja, ako niekto, kto nedal prednosť vozidlu na hlavnej ceste (aj keď išlo v protismere), alebo vodič druhého auta, ktorý šiel v protismere napriek jasnému označeniu pri v stupe do tejto uličky, kde je zákazová značka označujúca jednosmerné premávku?

A ešte by ma zaujímal rovnaký variant na normálnej obosmernej hlavnej ceste, kde vodič predbieha a narazí v protismere do auta, ktoré tam práve vliezlo zo zle viditeľnej vedľajšej cesty."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič vozidla vychádzajúci z vedľajšej cesty cestu musí dať prednosť v jazde vozidlám na hlavnej. Znamená to neprinútiť vodiča na hlavnej náhle zmeniť smer alebo rýchlosť v jazde. Nie je pritom podstatné, či vodič na hlavnej porušuje dopravné predpisy.

Zo skúseností sa dá povedať, že v nejednom prípade by autor otázky bol označený za vinníka havárie. A to aj napriek tomu, že by sa to zdalo mimoriadne nespravodlivé.

Porušením dopravných pravidiel sa vodič nedopúšťa priestupku vždy. Zákon o priestupkoch určuje, že sa v niektorých situáciách nesmie uložiť sankcia. V prípade spravodlivého rozhodovania o vine v situácii, keď vodič z hlavnej idúci v jednosmerke v protismere sa zrazí s vodičom z vedľajšej, by vodič z vedľajšej nemal pykať.

Prečo by autor otázky nemal byť zodpovedný za haváriu? Na zodpovednosť za priestupok stačí zvyčajne zavinenie z nedbanlivosti. Aj v jeho prípade.

Nie je to priestupok z nedbanlivosti

V zákone sa píše, že priestupok je spáchaný z nedbanlivosti, ak páchateľ

  • vedel, že môže svojím konaním porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, ale bez primeraných dôvodov sa spoliehal na to, že tento záujem neporuší alebo neohrozí, alebo
  • nevedel, že svojím konaním môže porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, hoci to vzhľadom na okolnosti a na svoje osobné pomery vedieť mal a mohol.

Každý vodič vie, že ak nedá prednosť vozidlu na hlavnej, nie je to v poriadku a môže sa to skončiť zle. Nie je dôležité, z akého smeru prichádza auto na hlavnej. Napriek tomu má ale autor otázky možnosť spoliehať sa na primerané dôvody, že predpisy neporuší, ak odignoruje na jednosmerke pravidlo dávania prednosti v jazde.

Je to pochopiteľné. Nikto nemôže očakávať, že autá budú bežne jazdiť na jednosmerných cestách v protismere. Tak to učia už v autoškole. Môžu vás samozrejme upozorniť na to, že sa niekedy objaví "blázon", ktorý ignoruje zákaz vjazdu. To ale neznamená, že nie je primerané spoliehať sa na to, že autá v protismere nejazdia.

Spoliehať sa na to, že auto v jednosmerke nepôjde v protismere, je primeraný dôvod.

Autor otázky by bol vinníkom iba v prípade, ak by úmyselne jazdil tak, že by do auta v protismere v jednosmerke nabúral. V každej ďalšej situácii by mal byť jednoznačným vinníkom ten, kto vošiel do jednosmernej ulice cez zákaz vjazdu.

Predbiehať v križovatke sa nesmie

V druhej modelovej situácii by sa mala použiť rovnaká argumentácia. Fakt, že vodič z vedľajšej cesty mal dať prednosť, ešte neznamená jeho vinu za prípadnú zrážku s vozidlom na hlavnej, ktoré v križovatke predchádza iné vozidlo.

Tu si ale treba uvedomiť, že ak vodič z vedľajšej vidí na hlavnej predbiehajúce vozidlo, spoluviny sa nezbaví, ak sa napriek tomu vyberie na hlavnú. Keďže sa ale nesmie predchádzať v križovatkách, vodič z hlavnej by sa viny podľa zákona nemal zbaviť.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  2. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  4. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  5. Cestou - necestou
  6. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  7. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  8. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  9. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  10. Zábavný aj sebavedomý
  1. Pozvánka na 4. ročník International Week na EU v Bratislave
  2. Poradňa: Ako používať peniaze banky aj bez pôžičky
  3. Konferencia Fakulty informatiky PEVŠ má rečníkov z celého sveta
  4. Ďalší doktorandský program a strediská praxe Fakulty manažmentu
  5. Špecialisti v Prešove bezplatne poradia, ako ušetriť energiu
  6. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  7. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  8. Dom od ES - bolo to fajn
  9. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  10. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 13 179
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 11 871
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 10 777
  4. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál 5 982
  5. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 430
  6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 316
  7. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 041
  8. Zábavný aj sebavedomý 2 655
  9. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 515
  10. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre 2 098

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Pre amnestie zmenili ústavu. Čo to vlastne znamená?

Samotné amnestie sa budú rušiť najskôr na budúci týždeň.

KOMENTÁRE

Prvý krok má cenu, ak budú nasledovať ďalšie

Cieľ má moc preklenúť názorové odlišnosti i osobné konflikty.

DOMOV

Zmenu ústavy podporila väčšina opozície

Koaličný návrh podporili celé hnutie OĽaNO aj Sme rodina a časť SaS.

DOMOV

Minúta po minúte: Zrušeniu amnestií nič nebráni

Matka Róberta Remiáša hovorí o výnimočnom dni.

Neprehliadnite tiež

Aký dosah má diaľkové ovládanie k autu a pomôže, ak si ho priložíte k hlave?

Bezkľúčové odomykanie je pohodlnejšie, no predstavuje aj príležitosť pre zlodejov.

Toyota pre problematické airbagy zvoláva takmer 3-milióny áut

Zvolávanie vozidiel do servisov pre problémové airbagy spoločnosti Takata nemá konca.

Mercedes-Benz urýchli príchod svojich elektromobilov

Nemecká automobilka plánuje do roku 2022 priniesť na trh 10 elektromobilov.

Recoil 4 je adrenalínová jazda ulicami Havany s rekordným skokom

To, čo v Holywoode natáčajú na zelenom pozadí s využitím špeciálnych efektov, zvládol BJ Baldwin a jeho tím v reálnom svete.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop