Je prirodzené nečakať auto v protismere a nebyť vinný za zrážku s ním

Havarovať a zraziť sa s iným autom, je nepríjemné samo o sebe. K tomu si pripočítajte starosti s opravami, poistkou a možno aj s liečením. Najviac však mrzí, keď vás nespravodlivo obvinia z dopravnej nehody.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ľahko sa vám môže stať situácia, že aj ako najlepší šofér na svete sa zrazíte s autom v jednosmerke, ktoré jazdí v protismere. Myslíte si, že je správne určiť vás za vinníka?

opicka3773: "Už viackrát sa mi stalo, že z obojsmernej vedľajšej cesty som sa pripájal na jednosmernú hlavnú cestu. V takom prípade je asi zvyk každého vodiča skontrolovať iba tú stranu, z ktorej môže prísť auto.

Vyšiel som do polky na cestu a stále som kontroloval ľavú stranu. Aké bolo moje prekvapenie, keď sa z pravej strany vyrútilo vozidlo, ktoré sa mi len tesne vyhlo a pokračovalo ďalej v protismere.

Chcem sa spýtať, kto by bol v prípade takejto zrážky na vine? Ja, ako niekto, kto nedal prednosť vozidlu na hlavnej ceste (aj keď išlo v protismere), alebo vodič druhého auta, ktorý šiel v protismere napriek jasnému označeniu pri v stupe do tejto uličky, kde je zákazová značka označujúca jednosmerné premávku?

A ešte by ma zaujímal rovnaký variant na normálnej obosmernej hlavnej ceste, kde vodič predbieha a narazí v protismere do auta, ktoré tam práve vliezlo zo zle viditeľnej vedľajšej cesty."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič vozidla vychádzajúci z vedľajšej cesty cestu musí dať prednosť v jazde vozidlám na hlavnej. Znamená to neprinútiť vodiča na hlavnej náhle zmeniť smer alebo rýchlosť v jazde. Nie je pritom podstatné, či vodič na hlavnej porušuje dopravné predpisy.

Zo skúseností sa dá povedať, že v nejednom prípade by autor otázky bol označený za vinníka havárie. A to aj napriek tomu, že by sa to zdalo mimoriadne nespravodlivé.

Porušením dopravných pravidiel sa vodič nedopúšťa priestupku vždy. Zákon o priestupkoch určuje, že sa v niektorých situáciách nesmie uložiť sankcia. V prípade spravodlivého rozhodovania o vine v situácii, keď vodič z hlavnej idúci v jednosmerke v protismere sa zrazí s vodičom z vedľajšej, by vodič z vedľajšej nemal pykať.

Prečo by autor otázky nemal byť zodpovedný za haváriu? Na zodpovednosť za priestupok stačí zvyčajne zavinenie z nedbanlivosti. Aj v jeho prípade.

Nie je to priestupok z nedbanlivosti

V zákone sa píše, že priestupok je spáchaný z nedbanlivosti, ak páchateľ

  • vedel, že môže svojím konaním porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, ale bez primeraných dôvodov sa spoliehal na to, že tento záujem neporuší alebo neohrozí, alebo
  • nevedel, že svojím konaním môže porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, hoci to vzhľadom na okolnosti a na svoje osobné pomery vedieť mal a mohol.

Každý vodič vie, že ak nedá prednosť vozidlu na hlavnej, nie je to v poriadku a môže sa to skončiť zle. Nie je dôležité, z akého smeru prichádza auto na hlavnej. Napriek tomu má ale autor otázky možnosť spoliehať sa na primerané dôvody, že predpisy neporuší, ak odignoruje na jednosmerke pravidlo dávania prednosti v jazde.

Je to pochopiteľné. Nikto nemôže očakávať, že autá budú bežne jazdiť na jednosmerných cestách v protismere. Tak to učia už v autoškole. Môžu vás samozrejme upozorniť na to, že sa niekedy objaví "blázon", ktorý ignoruje zákaz vjazdu. To ale neznamená, že nie je primerané spoliehať sa na to, že autá v protismere nejazdia.

Spoliehať sa na to, že auto v jednosmerke nepôjde v protismere, je primeraný dôvod.

Autor otázky by bol vinníkom iba v prípade, ak by úmyselne jazdil tak, že by do auta v protismere v jednosmerke nabúral. V každej ďalšej situácii by mal byť jednoznačným vinníkom ten, kto vošiel do jednosmernej ulice cez zákaz vjazdu.

Predbiehať v križovatke sa nesmie

V druhej modelovej situácii by sa mala použiť rovnaká argumentácia. Fakt, že vodič z vedľajšej cesty mal dať prednosť, ešte neznamená jeho vinu za prípadnú zrážku s vozidlom na hlavnej, ktoré v križovatke predchádza iné vozidlo.

Tu si ale treba uvedomiť, že ak vodič z vedľajšej vidí na hlavnej predbiehajúce vozidlo, spoluviny sa nezbaví, ak sa napriek tomu vyberie na hlavnú. Keďže sa ale nesmie predchádzať v križovatkách, vodič z hlavnej by sa viny podľa zákona nemal zbaviť.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 12 392
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 184
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 4 525
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 706
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 283
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 090
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 962
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 620
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 484
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 418

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ocenený psychológ o Rómoch: Ak sú v partii, je tam bašavel a robia

Keď má človek motyku v ruke, pomáha mu to vymotať sa z ťažkostí, hovorí psychológ Štefan Straka, ktorý učí Rómov ekologickému záhradníčeniu.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.