Je prirodzené nečakať auto v protismere a nebyť vinný za zrážku s ním

Havarovať a zraziť sa s iným autom, je nepríjemné samo o sebe. K tomu si pripočítajte starosti s opravami, poistkou a možno aj s liečením. Najviac však mrzí, keď vás nespravodlivo obvinia z dopravnej nehody.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ľahko sa vám môže stať situácia, že aj ako najlepší šofér na svete sa zrazíte s autom v jednosmerke, ktoré jazdí v protismere. Myslíte si, že je správne určiť vás za vinníka?

opicka3773: "Už viackrát sa mi stalo, že z obojsmernej vedľajšej cesty som sa pripájal na jednosmernú hlavnú cestu. V takom prípade je asi zvyk každého vodiča skontrolovať iba tú stranu, z ktorej môže prísť auto.

Vyšiel som do polky na cestu a stále som kontroloval ľavú stranu. Aké bolo moje prekvapenie, keď sa z pravej strany vyrútilo vozidlo, ktoré sa mi len tesne vyhlo a pokračovalo ďalej v protismere.

Chcem sa spýtať, kto by bol v prípade takejto zrážky na vine? Ja, ako niekto, kto nedal prednosť vozidlu na hlavnej ceste (aj keď išlo v protismere), alebo vodič druhého auta, ktorý šiel v protismere napriek jasnému označeniu pri v stupe do tejto uličky, kde je zákazová značka označujúca jednosmerné premávku?

A ešte by ma zaujímal rovnaký variant na normálnej obosmernej hlavnej ceste, kde vodič predbieha a narazí v protismere do auta, ktoré tam práve vliezlo zo zle viditeľnej vedľajšej cesty."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič vozidla vychádzajúci z vedľajšej cesty cestu musí dať prednosť v jazde vozidlám na hlavnej. Znamená to neprinútiť vodiča na hlavnej náhle zmeniť smer alebo rýchlosť v jazde. Nie je pritom podstatné, či vodič na hlavnej porušuje dopravné predpisy.

Zo skúseností sa dá povedať, že v nejednom prípade by autor otázky bol označený za vinníka havárie. A to aj napriek tomu, že by sa to zdalo mimoriadne nespravodlivé.

Porušením dopravných pravidiel sa vodič nedopúšťa priestupku vždy. Zákon o priestupkoch určuje, že sa v niektorých situáciách nesmie uložiť sankcia. V prípade spravodlivého rozhodovania o vine v situácii, keď vodič z hlavnej idúci v jednosmerke v protismere sa zrazí s vodičom z vedľajšej, by vodič z vedľajšej nemal pykať.

Prečo by autor otázky nemal byť zodpovedný za haváriu? Na zodpovednosť za priestupok stačí zvyčajne zavinenie z nedbanlivosti. Aj v jeho prípade.

Nie je to priestupok z nedbanlivosti

V zákone sa píše, že priestupok je spáchaný z nedbanlivosti, ak páchateľ

  • vedel, že môže svojím konaním porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, ale bez primeraných dôvodov sa spoliehal na to, že tento záujem neporuší alebo neohrozí, alebo
  • nevedel, že svojím konaním môže porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, hoci to vzhľadom na okolnosti a na svoje osobné pomery vedieť mal a mohol.

Každý vodič vie, že ak nedá prednosť vozidlu na hlavnej, nie je to v poriadku a môže sa to skončiť zle. Nie je dôležité, z akého smeru prichádza auto na hlavnej. Napriek tomu má ale autor otázky možnosť spoliehať sa na primerané dôvody, že predpisy neporuší, ak odignoruje na jednosmerke pravidlo dávania prednosti v jazde.

Je to pochopiteľné. Nikto nemôže očakávať, že autá budú bežne jazdiť na jednosmerných cestách v protismere. Tak to učia už v autoškole. Môžu vás samozrejme upozorniť na to, že sa niekedy objaví "blázon", ktorý ignoruje zákaz vjazdu. To ale neznamená, že nie je primerané spoliehať sa na to, že autá v protismere nejazdia.

Spoliehať sa na to, že auto v jednosmerke nepôjde v protismere, je primeraný dôvod.

Autor otázky by bol vinníkom iba v prípade, ak by úmyselne jazdil tak, že by do auta v protismere v jednosmerke nabúral. V každej ďalšej situácii by mal byť jednoznačným vinníkom ten, kto vošiel do jednosmernej ulice cez zákaz vjazdu.

Predbiehať v križovatke sa nesmie

V druhej modelovej situácii by sa mala použiť rovnaká argumentácia. Fakt, že vodič z vedľajšej cesty mal dať prednosť, ešte neznamená jeho vinu za prípadnú zrážku s vozidlom na hlavnej, ktoré v križovatke predchádza iné vozidlo.

Tu si ale treba uvedomiť, že ak vodič z vedľajšej vidí na hlavnej predbiehajúce vozidlo, spoluviny sa nezbaví, ak sa napriek tomu vyberie na hlavnú. Keďže sa ale nesmie predchádzať v križovatkách, vodič z hlavnej by sa viny podľa zákona nemal zbaviť.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 346
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 779
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 079
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 044
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 163
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 653
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 638
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 425
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 422
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 058

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.