Je prirodzené nečakať auto v protismere a nebyť vinný za zrážku s ním

Havarovať a zraziť sa s iným autom, je nepríjemné samo o sebe. K tomu si pripočítajte starosti s opravami, poistkou a možno aj s liečením. Najviac však mrzí, keď vás nespravodlivo obvinia z dopravnej nehody.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ľahko sa vám môže stať situácia, že aj ako najlepší šofér na svete sa zrazíte s autom v jednosmerke, ktoré jazdí v protismere. Myslíte si, že je správne určiť vás za vinníka?

opicka3773: "Už viackrát sa mi stalo, že z obojsmernej vedľajšej cesty som sa pripájal na jednosmernú hlavnú cestu. V takom prípade je asi zvyk každého vodiča skontrolovať iba tú stranu, z ktorej môže prísť auto.

Vyšiel som do polky na cestu a stále som kontroloval ľavú stranu. Aké bolo moje prekvapenie, keď sa z pravej strany vyrútilo vozidlo, ktoré sa mi len tesne vyhlo a pokračovalo ďalej v protismere.

Chcem sa spýtať, kto by bol v prípade takejto zrážky na vine? Ja, ako niekto, kto nedal prednosť vozidlu na hlavnej ceste (aj keď išlo v protismere), alebo vodič druhého auta, ktorý šiel v protismere napriek jasnému označeniu pri v stupe do tejto uličky, kde je zákazová značka označujúca jednosmerné premávku?

A ešte by ma zaujímal rovnaký variant na normálnej obosmernej hlavnej ceste, kde vodič predbieha a narazí v protismere do auta, ktoré tam práve vliezlo zo zle viditeľnej vedľajšej cesty."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič vozidla vychádzajúci z vedľajšej cesty cestu musí dať prednosť v jazde vozidlám na hlavnej. Znamená to neprinútiť vodiča na hlavnej náhle zmeniť smer alebo rýchlosť v jazde. Nie je pritom podstatné, či vodič na hlavnej porušuje dopravné predpisy.

Zo skúseností sa dá povedať, že v nejednom prípade by autor otázky bol označený za vinníka havárie. A to aj napriek tomu, že by sa to zdalo mimoriadne nespravodlivé.

Porušením dopravných pravidiel sa vodič nedopúšťa priestupku vždy. Zákon o priestupkoch určuje, že sa v niektorých situáciách nesmie uložiť sankcia. V prípade spravodlivého rozhodovania o vine v situácii, keď vodič z hlavnej idúci v jednosmerke v protismere sa zrazí s vodičom z vedľajšej, by vodič z vedľajšej nemal pykať.

Prečo by autor otázky nemal byť zodpovedný za haváriu? Na zodpovednosť za priestupok stačí zvyčajne zavinenie z nedbanlivosti. Aj v jeho prípade.

Nie je to priestupok z nedbanlivosti

V zákone sa píše, že priestupok je spáchaný z nedbanlivosti, ak páchateľ

  • vedel, že môže svojím konaním porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, ale bez primeraných dôvodov sa spoliehal na to, že tento záujem neporuší alebo neohrozí, alebo
  • nevedel, že svojím konaním môže porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, hoci to vzhľadom na okolnosti a na svoje osobné pomery vedieť mal a mohol.

Každý vodič vie, že ak nedá prednosť vozidlu na hlavnej, nie je to v poriadku a môže sa to skončiť zle. Nie je dôležité, z akého smeru prichádza auto na hlavnej. Napriek tomu má ale autor otázky možnosť spoliehať sa na primerané dôvody, že predpisy neporuší, ak odignoruje na jednosmerke pravidlo dávania prednosti v jazde.

Je to pochopiteľné. Nikto nemôže očakávať, že autá budú bežne jazdiť na jednosmerných cestách v protismere. Tak to učia už v autoškole. Môžu vás samozrejme upozorniť na to, že sa niekedy objaví "blázon", ktorý ignoruje zákaz vjazdu. To ale neznamená, že nie je primerané spoliehať sa na to, že autá v protismere nejazdia.

Spoliehať sa na to, že auto v jednosmerke nepôjde v protismere, je primeraný dôvod.

Autor otázky by bol vinníkom iba v prípade, ak by úmyselne jazdil tak, že by do auta v protismere v jednosmerke nabúral. V každej ďalšej situácii by mal byť jednoznačným vinníkom ten, kto vošiel do jednosmernej ulice cez zákaz vjazdu.

Predbiehať v križovatke sa nesmie

V druhej modelovej situácii by sa mala použiť rovnaká argumentácia. Fakt, že vodič z vedľajšej cesty mal dať prednosť, ešte neznamená jeho vinu za prípadnú zrážku s vozidlom na hlavnej, ktoré v križovatke predchádza iné vozidlo.

Tu si ale treba uvedomiť, že ak vodič z vedľajšej vidí na hlavnej predbiehajúce vozidlo, spoluviny sa nezbaví, ak sa napriek tomu vyberie na hlavnú. Keďže sa ale nesmie predchádzať v križovatkách, vodič z hlavnej by sa viny podľa zákona nemal zbaviť.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 704
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 500
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 616
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 343
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 014
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 305
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 975
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 524
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 166
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 603

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prodekan Karlovej Univerzity: Konšpirátori na univerzite dostávajú zbytočnú legitimitu

Jan Bičovský hovorí, že prísne posudzujú, koho si zavolajú.

KOMENTÁRE

Kto porazí Zemana a Babiša alebo hľadanie nádeje v Česku

Čechov čakajú prezidentské aj parlamentné voľby.

DOMOV

SME Naživo: Kto šíri hoaxy, konšpirácie a propagandu

V diskusii SME budú odborníci diskutovať o propagande.

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop