Embargo zdražuje ropu, Slovensku nedostatok ropy nehrozí

Embargo únie na Irán zvyšuje ceny ropy. Skutočný problém však nastane, keď islamská republika splní hrozby a zablokuje prieliv, cez ktorý tečie pätina svetovej produkcie ropy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Informácia o tom, že Európska únia sa dohodla na uvalení ropného embarga na Irán, už začala dvíhať ceny ropy. Pre obavy obchodníkov na svetových trhoch.

Otázkou ostáva, do akej miery sa vyhrotí situácia súvisiaca s možným zablokovaním Hormuzského prielivu. To rozhodne o tom, o koľko budeme tankovať drahšie.

Rast cien ropy sa s istotou prejaví zdražením benzínov a nafty na burze v Rotterdame, ktorá je rozhodujúca pre vývoj cien pohonných látok na Slovensku. Zabráni to možnému zlacneniu nafty a vznikne tlak na ďalšie zdražovanie benzínov.

Benzíny by sa už pri 1-centovom zvýšení cien dostali na historicky najvyššie hodnoty.

Embargo je uvalené, účinné bude od júla

Krajiny EÚ sa rozhodli uvaliť embargo, aby islamskú republiku pripravili o významný zdroj príjmov využívaných na financovanie tamojšieho jadrového programu.

Tlačovú agentúru AFP o tom v pondelok informoval nemenovaný diplomat, podľa ktorého je dohoda výsledkom ranných rokovaní medzi veľvyslancami jednotlivých členských štátov v Bruseli.

Zostáva už len formálne potvrdenie na zasadnutí ministrov zahraničných vecí.

Kompromisná dohoda, ktorá si vyžiadala niekoľko týždňov zložitých rokovaní, predpokladá okamžitý zákaz dovozu surovej ropy z Iránu a postupné zastavenie plnenia jestvujúcich kontraktov do 1. júla.

S návrhmi spočiatku nesúhlasilo Grécko, ktoré viac ako tretinu dovážanej ropy čerpá z Iránu a s tamojšími dodávateľmi sa dohodlo na výhodných podmienkach. Atény preto požadovali jednoročné alebo ešte dlhšie prechodné obdobie. Keďže však súhlasili s navrhovaným embargom, sú schopní sa prispôsobiť.

Napriek embargu si Irán môže nájsť odberateľov

Aj keď Irán vyváža do únie okolo 20 percent vyťaženej surovej ropy, a to najmä do Grécka, Španielska a Talianska, nie je to dosť, aby to malo dlhodobý vplyv na ceny ropy a ropných produktov vo svete. Na ceny vplýva najmä hrozba uzavretia Hormuzského prielivu.

Samozrejme, krátkodobo pôsobí na rast cien ropy aj fakt, že nezanedbateľné množstvo Iránskej ropy stratí odberateľov a Irán ho bude musieť nahradiť z iných zdrojov.

No tak, ako sa únia dokáže do 1. júla vysporiadať s embargom, ani pre Irán nebude neprekonateľnou prekážkou nájsť odbyt pre ropu pôvodne určenú do Európy. To, čo Irán nepredá v Európe, môže predať v iných krajinách. Napríklad v Číne.

Ak Irán nezablokuje Hormuzský prieliv, globálny nedostatok ropy a ropných produktov nehrozí. A aj keby sa hrozby naplnili, v našom kúte Európy nie je zásobovanie ropou a ropnými produktami ohrozené. Do strednej a východnej Európy tečie predovšetkým ropa z Ruska.

Uzavrie sa Hormuzský prieliv?

Obchodníci na svetových trhoch stále vnímajú hrozbu Iránu a obávajú sa zablokovania Hormuzského prielivu. Vidno to na raste cien ropy.

Cez Hormuzský prieliv prechádza pätina svetovej produkcie ropy. Cez úžinu sa exportuje väčšina ropy zo Saudskej Arábie, Iránu, Spojených arabských emirátov, Kuvajtu a Iraku, ako aj prevažná časť skvapalneného zemného plynu z Kataru.

Aj keď Iránsky minister zahraničných vecí poprel koncom minulého týždňa, že by sa Irán chystal blokovať prieliv, obava stále pretrváva. Potvrdzuje to aj posilňovanie vojenskej prítomnosti USA, Británie a Francúzska.

Splnenie hrozieb Iránom by mohlo spôsobiť podobnú situáciu s nedostatkom pohonných látok, ako v roku 2005, keď hurikán Katrina spustošil pobrežie Mexického zálivu. Spojené štáty boli prinútené dovážať pohonné látky z Európy, čo na oboch stranách Atlantického oceánu spôsobilo najmä rast cien benzínov.

Tie na burze v Rotterdame počas posledného augustového týždňa 2005 zdraželi o viac ako 30 %. Na Slovensku sa to prejavilo na drahšom tankovaní o 2,50 Sk/liter.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 7 335
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 595
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 487
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 4 041
  5. Kam do tepla v januári? 2 525
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 296
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 262
  8. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 142
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 305
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 153

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Televízia, kam Babiš a Zeman utekajú pred dotieravými otázkami

Politické diskusie nemajú na Barrandove veľkú sledovanosť, no sú lacné a zvyšujú prestíž moderátora.

DOMOV

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci aj tak pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc.

KOMENTÁRE

Fico aj Danko sa zmenia na vítačov. To si pozrieme

Blíži sa čas, keď vláda bude musieť obhájiť príchod ekonomických migrantov.

EKONOMIKA

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel.

Neprehliadnite tiež

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.