Embargo zdražuje ropu, Slovensku nedostatok ropy nehrozí

Embargo únie na Irán zvyšuje ceny ropy. Skutočný problém však nastane, keď islamská republika splní hrozby a zablokuje prieliv, cez ktorý tečie pätina svetovej produkcie ropy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Informácia o tom, že Európska únia sa dohodla na uvalení ropného embarga na Irán, už začala dvíhať ceny ropy. Pre obavy obchodníkov na svetových trhoch.

Otázkou ostáva, do akej miery sa vyhrotí situácia súvisiaca s možným zablokovaním Hormuzského prielivu. To rozhodne o tom, o koľko budeme tankovať drahšie.

Rast cien ropy sa s istotou prejaví zdražením benzínov a nafty na burze v Rotterdame, ktorá je rozhodujúca pre vývoj cien pohonných látok na Slovensku. Zabráni to možnému zlacneniu nafty a vznikne tlak na ďalšie zdražovanie benzínov.

Benzíny by sa už pri 1-centovom zvýšení cien dostali na historicky najvyššie hodnoty.

Embargo je uvalené, účinné bude od júla

Krajiny EÚ sa rozhodli uvaliť embargo, aby islamskú republiku pripravili o významný zdroj príjmov využívaných na financovanie tamojšieho jadrového programu.

Tlačovú agentúru AFP o tom v pondelok informoval nemenovaný diplomat, podľa ktorého je dohoda výsledkom ranných rokovaní medzi veľvyslancami jednotlivých členských štátov v Bruseli.

Zostáva už len formálne potvrdenie na zasadnutí ministrov zahraničných vecí.

Kompromisná dohoda, ktorá si vyžiadala niekoľko týždňov zložitých rokovaní, predpokladá okamžitý zákaz dovozu surovej ropy z Iránu a postupné zastavenie plnenia jestvujúcich kontraktov do 1. júla.

S návrhmi spočiatku nesúhlasilo Grécko, ktoré viac ako tretinu dovážanej ropy čerpá z Iránu a s tamojšími dodávateľmi sa dohodlo na výhodných podmienkach. Atény preto požadovali jednoročné alebo ešte dlhšie prechodné obdobie. Keďže však súhlasili s navrhovaným embargom, sú schopní sa prispôsobiť.

Napriek embargu si Irán môže nájsť odberateľov

Aj keď Irán vyváža do únie okolo 20 percent vyťaženej surovej ropy, a to najmä do Grécka, Španielska a Talianska, nie je to dosť, aby to malo dlhodobý vplyv na ceny ropy a ropných produktov vo svete. Na ceny vplýva najmä hrozba uzavretia Hormuzského prielivu.

Samozrejme, krátkodobo pôsobí na rast cien ropy aj fakt, že nezanedbateľné množstvo Iránskej ropy stratí odberateľov a Irán ho bude musieť nahradiť z iných zdrojov.

No tak, ako sa únia dokáže do 1. júla vysporiadať s embargom, ani pre Irán nebude neprekonateľnou prekážkou nájsť odbyt pre ropu pôvodne určenú do Európy. To, čo Irán nepredá v Európe, môže predať v iných krajinách. Napríklad v Číne.

Ak Irán nezablokuje Hormuzský prieliv, globálny nedostatok ropy a ropných produktov nehrozí. A aj keby sa hrozby naplnili, v našom kúte Európy nie je zásobovanie ropou a ropnými produktami ohrozené. Do strednej a východnej Európy tečie predovšetkým ropa z Ruska.

Uzavrie sa Hormuzský prieliv?

Obchodníci na svetových trhoch stále vnímajú hrozbu Iránu a obávajú sa zablokovania Hormuzského prielivu. Vidno to na raste cien ropy.

Cez Hormuzský prieliv prechádza pätina svetovej produkcie ropy. Cez úžinu sa exportuje väčšina ropy zo Saudskej Arábie, Iránu, Spojených arabských emirátov, Kuvajtu a Iraku, ako aj prevažná časť skvapalneného zemného plynu z Kataru.

Aj keď Iránsky minister zahraničných vecí poprel koncom minulého týždňa, že by sa Irán chystal blokovať prieliv, obava stále pretrváva. Potvrdzuje to aj posilňovanie vojenskej prítomnosti USA, Británie a Francúzska.

Splnenie hrozieb Iránom by mohlo spôsobiť podobnú situáciu s nedostatkom pohonných látok, ako v roku 2005, keď hurikán Katrina spustošil pobrežie Mexického zálivu. Spojené štáty boli prinútené dovážať pohonné látky z Európy, čo na oboch stranách Atlantického oceánu spôsobilo najmä rast cien benzínov.

Tie na burze v Rotterdame počas posledného augustového týždňa 2005 zdraželi o viac ako 30 %. Na Slovensku sa to prejavilo na drahšom tankovaní o 2,50 Sk/liter.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 487
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 818
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 059
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 634
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 119
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 003
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 650
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 556
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 341
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 767

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.