Nebezpečne predbiehal a vyhováral sa na vodičov v kolóne

Potreba ponáhľať sa stála Slováka v Rakúsku 35 eur. Predbiehal kolónu áut. Najprv nemusel, no nakoniec to skončilo riskantným manévrom. Vodiči v kolóne ho nepustili medzi seba.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)


Richard: "V Rakúsku mi dali pokutu 35 eur za predbiehanie. Rozhodol som sa predbiehať kolónu. Bola dlhšia, ako som predpokladal, preto som sa musel do nej opäť zaradiť.

Problém bol, že autá išli tak natesno, že som sa musel medzi ne vtlačiť. Auto za mnou muselo pribrzdiť, ďalšie auto bolo policajné a tiež muselo pribrzdiť. Autá v kolóne rozhodne nedodržiavali dostatočnú vzdialenosť medzi sebou.

Na druhýkrát som kolónu už predbehol. Rakúski policajti sa však vybrali za mnou a zastavili ma. Situáciu vyhodnotili ako nebezpečné predbiehanie a odmietli so mnou o tom diskutovať.

Ak by autá medzi sebou dodržiavali bezpečnú vzdialenosť, problém by nevznikol. Dostal som pokutu oprávnene? Podľa mňa som nahneval policajtov tým, že museli pribrzdiť, pretože rovnako išli nalepení na ostatných v kolóne."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné pravidlá v Rakúsku sú síce podobné, napriek tomu hodnotenie situácie rakúskymi policajtmi komentovať nebudeme.

Na Slovensku by sa Richard pokute určite nevyhol - za predchádzanie iného vozidla v mieste, kde je to zakázané. Na mieste by mohol dostať pokutu až 150 eur, v správnom konaní od 60 do 300 eur s tým, že by mu pokojne mohli zakázať šoférovať až na dva roky. 35 eur sa v porovnaní s tým nezdá veľa.

Richard vedel, že predbieha kolónu. Z jeho textu vyplýva, že pred ním boli najmenej dve, autá výrazne viac ich s veľkou pravdepodobnosťou nebolo. Predbiehací manéver nemohol trvať dlho.

Mal vedieť, že predbiehať kolónu je riskantné a pred predbiehaním viacerých áut si musí byť istý, že ho zvládne bez problémov. Kolónu istotne nepredbehol na jedenkrát preto, že v protismere išlo iné vozidlo. Buď ho už zdiaľky videl a neodhadol správne situáciu pred predbiehaním, alebo predbiehal pred zákrutou a dúfal, že z nej žiadne vozidlo v opačnom smere nevyjde. Neodhadol správne svoje možnosti a zjavne porušil dopravné pravidlá.

Náš zákon o cestnej premávke hovorí, že vodič nesmie predchádzať, ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť. Zároveň nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje.

Na jednom zo starších zostrihov z ciest Slovenska je ukážka, ako to mohlo vyzerať v Richardovom prípade.

Vozidlá v kolóne sa tiež nesprávali podľa predpisov a takisto by si zaslúžili pokutu. Richard správne upozornil, že vodič musí pred sebou udržiavať takú vzdialenosť, aby sa pred neho mohlo bezpečne zaradiť predchádzajúce vozidlo.

Richarda to však neospravedlňuje. Niekedy je lepšie sa kolóne a jazde v nej prispôsobiť a nepredbiehať ju.

ico

§ 15, Predchádzanie

zákon o cestnej premávke, č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič nesmie predchádzať,

a) ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
b) ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,
c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,
d) ak vodič pred ním idúceho vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo a ak ho nemožno predísť vpravo podľa odseku 1, prípadne ak ho nemožno predísť v ďalšom voľnom jazdnom pruhu vyznačenom na vozovke v tom istom smere jazdy,
e) cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre prípad uvedený v odseku 1,
f) po krajnici; to neplatí pri predchádzaní vpravo podľa odseku 1, pritom nesmie ohroziť ani obmedziť chodca idúceho po krajnici a cyklistu alebo vodiča malého motocykla jazdiaceho po krajnici,
g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,
h) pri jazde cez železničné priecestie,
i) ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr,
j) na priechode pre chodcov, priechode pre cyklistov a bezprostredne pred nimi.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 116
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 699
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 342
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 559
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 926
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 349
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 261
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 053
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 788
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

KOMENTÁRE

Srebrenica pripomína, že Európa nemusí byť imúnna

Mladič sa pred spravodlivosťou nakoniec neschoval.

Neprehliadnite tiež

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.