SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Aj sanitka smie ísť do protismeru bez zapnutého majáka

Keď sa sanitka preženie jednosmerkou v protismere a policajné auto sa prederie križovatkou s pomocou majáka, nemusí to byť v rozpore s predpismi.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Policajné auto, ktoré neštandardne vošlo do križovatky, nakrútil v polovici januára večer Martin na jednej z križovatiek vo Zvolene.

Martin: "Príslušník PZ zapol svetelné výstražné zariadenie (zvukové nie), aby rýchlejšie prešiel cez križovatku, pričom svojím konaním ohrozil tri autá idúce po hlavnej ceste. V križovatke po incidente maják vypol."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak policajné auto nemá zapnuté zvláštne výstražné znamenia, nie je vozidlom s právom prednostnej jazdy. Týka sa to aj sanitiek či hasičských vozidiel.

Vodič vozidla s právom prednostnej jazdy smie ignorovať väčšinu dopravných pravidiel zvyčajne iba vtedy, ak má zapnutý modrý či červený maják a znie siréna. Samozrejme, nesmie jazdou ohroziť iných.

Stačí, aby neznela siréna a policajné auto už nemá právo prednostnej jazdy. Ani to však neznamená, že by jeho vodič v spomenutom prípade porušil predpisy.

Vodiči pustili policajné auto dobrovoľne

info
§ 13, vyhláška
č. 9/2009 Z.z.:
(2) Policajt dáva znamenie na zastavenie vozidla zdvihnutím ruky alebo zdvihnutým zastavovacím terčom (č. Z 5a), alebo svietidlom vyžarujúcim svetlo červenej farby, ktorým pohybuje v hornom polkruhu. Z idúceho vozidla môže dávať policajt toto znamenie kývaním ruky zvisle hore a dolu, vysunutým zastavovacím terčom alebo rozsvietením nápisu STOP umiestneného na vozidle. Z idúceho vozidla možno pokyn na zastavenie vozidla zdôrazniť zvláštnym výstražným svetlom, prípadne aj zvláštnym zvukovým znamením podľa § 40 zákona. Pokyn na zastavenie vozidla možno dávať z vozidla idúceho pred zastavovaným vozidlom, ako aj z vozidla idúceho za zastavovaným vozidlom. Pri zastavovaní vozidla idúceho pred vozidlom, z ktorého policajt dáva pokyn na zastavenie vozidla, sa zvláštne výstražné svetlo a zvláštne výstražné zvukové znamenie použije vždy.

Policajti môžu udeliť výnimku z dopravných predpisov aj sami sebe. V zákone o cestnej premávke sa píše: "Výnimku z druhej časti tohto zákona, ktorá je v cestnej premávke okamžite potrebná, môže povoliť policajt na mieste samom v nevyhnutnej miere a za predpokladu, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky."

Túto výnimku však policajti vôbec nepotrebovali použiť. Nikoho neohrozili, tým, že zapli maják, zabezpečili, aby ostatní vodiči spozorneli.

Dokonca nikoho ani neobmedzili, keďže vodiči zastavili už len keď videli zapnutý maják, a až potom policajti vošli do križovatky.

Vodiči nemuseli policajné auto pustiť, pretože blikajúci maják sám o sebe neznamená, že by policajti mali mať prednosť. Zastaviť by museli, len keby policajti zastavili vozidlá v súlade s predpismi, čo sa však nestalo.

Aj bez majáka a sirény môžu jazdiť v protismere

Na aute tiež nemusí svietiť maják a znieť siréna na to, aby vodič mohol ísť v jednosmerke v protismere. Musí však mať na to povolenie, a nesmie nikoho ohroziť. Platí to aj pre sanitky.

Marek: "Môže ísť sanitka bez výstražných zvukových a svetelných znamení do protismeru v jednosmernej ulici? Konkrétne, dnes som v Banskej Bystrici bol svedkom, ako sanitka/záchranka išla z ulice Janka Kráľa v protismere na svoju stanicu na ulici Na Troskách a o chvíľu z dvora išla opäť v protismere po ulici Na Troskách do kruhového objazdu pri Europa SC. Celý ten čas nemala zapnuté ani výstražné svetlá ani sirénu. Ja som presvedčený, že vodič sanitky porušil zákon."

Vodiči vybraných vozidiel môžu využiť výnimku z dopravných predpisov, aj keď nešoférujú vozidlá s právom prednostnej jazdy. Stačí, aby im to povolil policajt.

Ďalšou možnosťou je výnimka vyplývajúca zo zákona o cestnej premávke. Platí len v mimoriadnych a nevyhnutných prípadoch a za predpokladu, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky. Vodič, ktorý využije výnimku, nemusí rešpektovať zákazové dopravné značky. Musí si však dávať pozor, lebo pravdepodobnosť, že by ho po havárii uznali vinného, je vysoká.

Aj vozidlá záchrannej služby smú spomínanú výnimku využívať, jednosmerkou sa teda v protismere môže prehnať sanitka, policajné auto aj iné vozidlá, aj bez zapnutého majáka a sirény.

Organizácie, ktoré môžu ignorovať zákazové značky

Výnimku môžu využívať len vozidlá, ktoré dostali povolenie. Vyhláška k zákonu o cestnej premávke hovorí, že ju môžu využiť vozidlá nasledovných organizácií:

  • ministerstva alebo iného ústredného orgánu štátnej správy,
  • Policajného zboru,
  • Úradu vlády a ním zriadených rozpočtových organizácií,
  • Národnej rady,
  • Kancelárie prezidenta,
  • Ústavného súdu,
  • Najvyššieho súdu,
  • Generálnej prokuratúry, krajskej prokuratúry alebo okresnej prokuratúry,
  • Najvyššieho kontrolného úradu,
  • Úradu na ochranu osobných údajov,
  • Slovenskej informačnej služby,
  • Zboru väzenskej a justičnej stráže,
  • Vojenského spravodajstva,
  • Vojenskej polície,
  • ozbrojených síl Slovenskej republiky,
  • Colnej správy,
  • krajského úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie a obvodného úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie,
  • obecnej polície alebo mestskej polície označené nápisom "OBECNÁ POLÍCIA" alebo "MESTSKÁ POLÍCIA",
  • Hasičského a záchranného zboru, ostatných hasičských jednotiek, ak sú určené na záchranu života, zdravia alebo majetku,
  • banskej záchrannej služby, ak sú určené na záchranu života, zdravia alebo majetku,
  • Horskej záchrannej služby, ak sú určené na záchranu života, zdravia alebo majetku,
  • záchrannej zdravotnej služby, ak sú určené na záchranu života, zdravia alebo majetku,
  • Slovenského Červeného kríža,
  • prevádzkovateľa univerzálnej poštovej služby určené, vybavené a používané na vyberanie a distribúciu poštových zásielok,
  • Telekomunikačného úradu, určené, vybavené a používané na zisťovanie zdrojov rušenia prevádzky telekomunikačných sietí a zariadení,
  • zdravotníckeho zariadenia označené ako sanitné vozidlo,
  • Národnej banky Slovenska alebo inej finančnej inštitúcie určené, vybavené a používané na prepravu finančných prostriedkov a cenín,
  • Slovenskej legálnej metrológie,
  • biskupského úradu a ústredia iných registrovaných cirkví a náboženských spoločností,
  • súkromnej bezpečnostnej služby prevádzkujúcej zabezpečovací systém alebo poplachový systém slúžiaci na ochranu alebo na hlásenie narušenia chráneného objektu, chráneného miesta alebo na ochranu osoby alebo vozidlo súkromnej bezpečnostnej služby určené, vybavené a používané na prepravu finančných prostriedkov a cenín.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  7. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  8. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 455
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 300
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 254
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 728
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 349
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 661
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 591
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 469
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. ADRA Slovensko: Ukrajina | Pomoc pre oslobodené mesto Izium a nový projekt humanitárnej pomoci
  2. Jozef Javurek: Kurátor
  3. Anna Miľanová: Nie je myš ako myš...
  4. Ľuboš Vodička: České a moravské veterné mlyny: Třebíč
  5. Štefan Vidlár: O Zhulíčkovi pacholíčkovi
  6. Jan Pražák: Nesahejte mi na prsa, člověče!
  7. Post Bellum SK: Vízie televízie. Inscenácie na obrazovke boli aj kompromisom
  8. Maria Greitzer: Odberatelia plynu z Nord Stream
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 463
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 863
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 143
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 636
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 586
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 484
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 298
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 121
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu