Ruší vjazd na čerpaciu stanicu rýchlostný limit určený značkou? A na križovatke, kde na úrovni semaforu rozdeľuje jazdné pruhy šrafovanie na ceste, sa treba riadiť semaforom alebo dopravnou značkou?
Daniel: "Keď idem z Mlynskej doliny okolo budovy STV, prejdem semaforom rovno a potom doľava smerom na Kramáre, hneď za zastávkou MHD je dopravná značka zvyšujúca povolenú rýchlosť na 70 km/h. Kedy prestáva platiť 70-tka a platí 50-tka? Pri pumpe OMV, kde je vjazd, aj výjazd na pumpu, ale nie je tam značka križovatky, alebo až na ďalšej križovatke?"
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Čerpacia stanica nie je podľa zákona o pozemných komunikáciách súčasťou ciest. Nemôže teda tvoriť ani križovatku s inými cestami. Križovatkou je miesto, kde sa cesty spájajú alebo križujú.
Spomínaná čerpacia stanica je hneď vedľa cesty a vjazd na ňu nie je zabezpečený inou cestou, ktorá by sa križovala s tou, kde sa smie jazdiť 70-kou. Preto smú vodiči jazdiť rýchlosťou najviac 70 km/h aj popri čerpacej stanici až po vzdialenejšiu hranicu najbližšej križovatky.
K niektorým čerpacím staniciam však vedú cesty a až tie plynule prechádzajú do areálu pumpy. Ak by bol vjazd na spomínanú stanicu riešený takto, išlo by o križovatku.
Len na pripomenutie, cestami sú aj poľné či lesné cesty alebo účelové komunikácie v priemyselných areáloch. Aj križovanie týchto ciest s hlavnými cestnými ťahmi ukončuje platnosť zákazových či príkazových značiek.
Prečítajte si aj:
Zákaz parkovania a jazdy v protismere v jednosmerke
Má sa riadiť semaforom alebo značkou?
Daniel: "Na Hodžovom námestí v Bratislave pri podjazde sa dá otočiť - spraviť U-čko a dostať sa pred bývalý hotel Fórum. Je tam semafor, ale nie je tam šípka doľava na semafore. Takisto je tam značka Daj prednosť v jazde. Môžem tam spraviť U-čko na červenú alebo nie? Ja som tam vždy stál a čakal na zelenú. Ľudia za mnou vytrubovali a blikali."
![]() |
foto: norc.sk |
Z hľadiska predpisov urobil Daniel správne, keď zastavil na červenú, aj keď sa otáčal do protismernej premávky. To, že iní vodiči naňho trúbili, nie je podstatné.
Keď sa pozriete na fotografiu a na chvíľu budete ignorovať dopravné predpisy, zistíte, že nie je v rozpore s logikou, myslieť si, že semafor platí len pre tých, ktorí sa rozhodnú ísť v pravom jazdnom pruhu na Námestie SNP. Vodiči v ľavom pruhu, ktorí sa otáčajú, by sa mohli pokojne riadiť len dopravnou značkou Daj prednosť v jazde.
Mnohí si myslia, že sa ich semafor netýka. Mohli by argumentovať napríklad tým, že tí, čo idú rovno na Námestie SNP križujú dva jazdné smery (vozidlá z Námestia SNP smerujúce k železničnej stanici a vozidlá prichádzajúce sprava). Tí, ktorí sa otáčajú do opačného smeru, však spomínané smery nekrižujú, stačí dať prednosť v jazde a iných vodičov neohrozia.
Zatiaľ sme tiež nezaregistrovali, že by na námestí niekto dostal pokutu za jazdu na červenú.
Logika však nechýba ani argumentu, že červená na semafore skôr zabráni nechcenej havárii otáčajúcim sa vozidlám ako spoliehať sa na značku Daj prednosť v jazde. Okrem toho, predpisy vyžadujú pri semafore s plnými svetlami zastaviť pred jeho úrovňou. Na danom mieste sa to týka aj tých, čo sa otáčajú.
Semafor spĺňa vo vzťahu k otáčajúcim sa aj podmienku, že použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky musia byť v cestnej premávke včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.
Ak by Daniel nezastavil, porušil by dopravné pravidlá. Vystavil by sa riziku pokuty, hoci policajti na danom mieste ešte nepokutovali. Nikdy nie je isté, kedy začnú situáciu posudzovať prísne podľa predpisov.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk