SME
Streda, 18. máj, 2022 | Meniny má Viola

Červenú na semafore odbočujúci bežne ignorujú

Treba sa na križovatke, kde na úrovni semaforu rozdeľuje jazdné pruhy šrafovanie, riadiť semaforom alebo značkou?

Ruší vjazd na čerpaciu stanicu rýchlostný limit určený značkou? A na križovatke, kde na úrovni semaforu rozdeľuje jazdné pruhy šrafovanie na ceste, sa treba riadiť semaforom alebo dopravnou značkou?

Daniel: "Keď idem z Mlynskej doliny okolo budovy STV, prejdem semaforom rovno a potom doľava smerom na Kramáre, hneď za zastávkou MHD je dopravná značka zvyšujúca povolenú rýchlosť na 70 km/h. Kedy prestáva platiť 70-tka a platí 50-tka? Pri pumpe OMV, kde je vjazd, aj výjazd na pumpu, ale nie je tam značka križovatky, alebo až na ďalšej križovatke?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Čerpacia stanica nie je podľa zákona o pozemných komunikáciách súčasťou ciest. Nemôže teda tvoriť ani križovatku s inými cestami. Križovatkou je miesto, kde sa cesty spájajú alebo križujú.

Spomínaná čerpacia stanica je hneď vedľa cesty a vjazd na ňu nie je zabezpečený inou cestou, ktorá by sa križovala s tou, kde sa smie jazdiť 70-kou. Preto smú vodiči jazdiť rýchlosťou najviac 70 km/h aj popri čerpacej stanici až po vzdialenejšiu hranicu najbližšej križovatky.

K niektorým čerpacím staniciam však vedú cesty a až tie plynule prechádzajú do areálu pumpy. Ak by bol vjazd na spomínanú stanicu riešený takto, išlo by o križovatku.

Len na pripomenutie, cestami sú aj poľné či lesné cesty alebo účelové komunikácie v priemyselných areáloch. Aj križovanie týchto ciest s hlavnými cestnými ťahmi ukončuje platnosť zákazových či príkazových značiek.

Má sa riadiť semaforom alebo značkou?

Daniel: "Na Hodžovom námestí v Bratislave pri podjazde sa dá otočiť - spraviť U-čko a dostať sa pred bývalý hotel Fórum. Je tam semafor, ale nie je tam šípka doľava na semafore. Takisto je tam značka Daj prednosť v jazde. Môžem tam spraviť U-čko na červenú alebo nie? Ja som tam vždy stál a čakal na zelenú. Ľudia za mnou vytrubovali a blikali."

01.jpg
foto: norc.sk

Z hľadiska predpisov urobil Daniel správne, keď zastavil na červenú, aj keď sa otáčal do protismernej premávky. To, že iní vodiči naňho trúbili, nie je podstatné.

Keď sa pozriete na fotografiu a na chvíľu budete ignorovať dopravné predpisy, zistíte, že nie je v rozpore s logikou, myslieť si, že semafor platí len pre tých, ktorí sa rozhodnú ísť v pravom jazdnom pruhu na Námestie SNP. Vodiči v ľavom pruhu, ktorí sa otáčajú, by sa mohli pokojne riadiť len dopravnou značkou Daj prednosť v jazde.

Mnohí si myslia, že sa ich semafor netýka. Mohli by argumentovať napríklad tým, že tí, čo idú rovno na Námestie SNP križujú dva jazdné smery (vozidlá z Námestia SNP smerujúce k železničnej stanici a vozidlá prichádzajúce sprava). Tí, ktorí sa otáčajú do opačného smeru, však spomínané smery nekrižujú, stačí dať prednosť v jazde a iných vodičov neohrozia.

Zatiaľ sme tiež nezaregistrovali, že by na námestí niekto dostal pokutu za jazdu na červenú.

Logika však nechýba ani argumentu, že červená na semafore skôr zabráni nechcenej havárii otáčajúcim sa vozidlám ako spoliehať sa na značku Daj prednosť v jazde. Okrem toho, predpisy vyžadujú pri semafore s plnými svetlami zastaviť pred jeho úrovňou. Na danom mieste sa to týka aj tých, čo sa otáčajú.

Semafor spĺňa vo vzťahu k otáčajúcim sa aj podmienku, že použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky musia byť v cestnej premávke včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Ak by Daniel nezastavil, porušil by dopravné pravidlá. Vystavil by sa riziku pokuty, hoci policajti na danom mieste ešte nepokutovali. Nikdy nie je isté, kedy začnú situáciu posudzovať prísne podľa predpisov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Aké typy cukrovky poznáme?
  2. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  3. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  4. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  5. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  6. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  7. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 433
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 946
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 390
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 2 701
  5. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 037
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 908
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 393
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 195
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lada Granta

Autá budú bez airbagov.


a 1 ďalší 17. máj
Lexus ES 300h

Výkon je dostatočný, no zrýchlením nenadchne.


17. máj
Rolls-Royce Ghost Extended

Pod kapotou ostal mohutný dvanásťvalec.


13. máj
Honda ZR-V pre čínsky trh, európska verzia príde v roku 2023.

Využije podvozkovú platformu Civicu.


12. máj

Blogy SME

  1. Jozef Rybár: Ministerstvo hospodárstva nevyvodzuje politické a trestnoprávne dôsledky?
  2. Tomáš Sedílek: Čokoláda, švajčiarske zvonce, syr... náš dnešný súper zo Švajčiarska
  3. Tupou Ceruzou: Do NATO
  4. Eva Gallova: Názor mladých - byť čestným sa neoplatí
  5. Tomáš Vodvářka: Manželské toccaty a fugy - manželství snižuje riziko demence
  6. Štefan Vidlár: Pre pani Remišovú
  7. Miloš Svrček: Situácia na Ukrajine ovplyvní aj budúcu výstavbu diaľnice cez Zemplín
  8. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – mesto a mestský hrad
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 313
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 045
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 730
  4. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 6 591
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 663
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 4 973
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 743
  8. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 527
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu