Nie je správne obviňovať tých, ktorí upozornia na porušenie predpisov

Málokto si uvedomí, že za situáciu s parkovaním sú zodpovední aj tí, ktorí si kúpia auto bez toho, aby mali jasno v tom, kde ho parkovať v súlade s predpismi.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

To že, legálne zaparkovať na mnohých miestach Slovenska, je problém, vie snáď každý. Málokto si však uvedomí, že za situáciu sú zodpovední aj tí, ktorí si kúpia auto bez toho, aby mali jasno v tom, kde ho parkovať v súlade s predpismi.

Neraz sa stane, že vodiči obviňujú iných za to, že upozornili políciu na porušenie predpisov vodičmi. Pritom je vždy na slobodnej vôli šoféra, kde auto odstaví. A vôbec, či je preňho výhodnejšie používať auto a riskovať problémy s parkovaním, alebo auto v husto obývaných oblastiach nepoužívať.

Anonym: "Ak chodíte na hokej v Bratislave do Orange arény autom, môže sa vám stať podobná situácia, ako nám. Dostali sme papuču za parkovanie na zeleni. Dostalo ju veľa áut, všetky však boli len na autách ľudí, ktorí boli na hokeji.

Priestupok sme si priznali a pokutu zaplatili.

Dozvedeli sme sa priamo od polície, že občania mestskej časti Ružinov volajú zakaždým na políciu a hlásia im konkrétne značky áut a ich ŠPZ-ky, ktoré majú odtiahnuť, resp. im dať papuču. Ich situáciu chápem. Pri našej bytovke je situácia veľmi podobná. Keďže daná hala nemá svoje parkovisko a počet návštevníkov sa ráta na pár tisíc, šancu niekde zaparkovať máte mizivú.

Zaujímavé na tom všetkom bolo len to, že žiadne auto obyvateľov Ružinova papuču nemalo, len autá návštevníkov hokejovej haly. Keďže polícia takéto podnety dostáva priamo od občanov, musí to riešiť. Nikdy by ma nenapadlo však riešiť obdobnú situáciu pri našej bytovke takým spôsobom, že budem dohadzovať polícii autá na odťah.

Len čakám, kedy zavolá na políciu nejaký fanúšik a nabonzuje všetky ostatné autá obyvateľov danej lokality, pretože mnohé z nich parkovali kadejako. Dokonca priamo na priechode pre chodcov cez celý chodník. Avšak toto auto samozrejme obyvatelia nenahlásili, tak mu papuču nik nedá."

Policajti musia riešiť každý podnet od občana

Policajti sú zo zákona povinní riešiť každé podozrenie na porušenie zákona. Zistiť to môžu nielen tak, že im niekto zavolá ale aj z vlastnej iniciatívy.

Anonym napísal, že parkoval na zeleni. Chybu si priznal a zaplatil za ňu. Je pochopiteľné jeho rozhorčenie, ak na niekoho spravodlivosť platí a na iného nie.

Je nespravodlivé a aj v rozpore so zákonom, ak policajti reagujú len na podnety od ľudí a ignorujú nimi zistené porušenia zákona. Aj keď sa to týka "iba" parkovania v miestach, kde je problém zaparkovať legálne. Museli by byť slepí alebo ignoranti, ak na jedno z áut nasadia papuču a na vedľajšie nie, lebo o ňom nedostal od občana informácie.

Nesprávne parkovanie môžu policajti vyriešiť aj bez papúč

Možno sa policajti pri rozhodovaní o tom, komu dať papuču, správajú tak, ako to opísal Anonym, práve preto, že nemajú dostatok zadržiavacích zariadení. Na prvý pohľad to vyzerá tak, že bez papúč by policajti mali problém kontaktovať vodiča, ktorý porušil predpisy. Aj na toto však majú "páky".

Zákon o cestnej premávke umožňuje štátnej polícii kontaktovať prevádzkovateľa vozidla (na základe evidencie vozidiel) a získať od neho informácie o tom, kto v čase priestupku šoféroval. Ak by prevádzkovateľ zatĺkal, môže dostať blokovú pokutu do výšky 60 eur.

Ešte väčšie možnosti dostanú policajti po zavedení takzvanej objektívnej zodpovednosti, kedy bude aj za zakázaný spôsob parkovania pokutovaný držiteľ vozidla.

Je nespravodlivé obviňovať ľudí za upozorňovanie na porušenie zákona

Anonym sa tiež posťažoval, že ľudia informujú políciu o nesprávnom parkovaní na miestach, kde je problém zaparkovať. Ľudia v našej spoločnosti si zvykli ignorovať drobné porušenia zákona. Považujú za samozrejmé zaparkovať tam, kde sa nesmie a nečakať za to sankciu. A keď príde pokuta, hľadajú vinníka všade inde, len nie u seba.

Všetci, ktorí si kupovali auto, vedia, kde bývajú, kde s ním plánujú zvyčajne jazdia a poznali teda možnosti parkovania v danej lokalite. Áno, svoj podiel viny na parkovacích kapacitách majú aj samosprávy. Vodiči sa ale svojej časti zodpovednosti nemôžu zbaviť. Ako keby ste sa hnevali na suseda preto, že máte malý pozemok, na ktorom nedokážete s autom zaparkovať a sused vám nedovolí parkovať uňho na dvore.

Je prirodzené, ak sa snažíme o spravodlivú spoločnosť. Niektorí to možno robia so zištných dôvodov, to ale neznamená, že za naše porušenia zákona majú byť morálne zodpovední práve tí, ktorí na priestupok upozornili.

Nemôžete parkovať? Zabudnite na auto a zvezte sa autobusom

V prípade parkovania v okolí zimného štadiónu v Bratislave je lepšie radšej na hokej nejazdiť autom, ale priviesť sa mestskou hromadnou dopravou. Možno to nebude také komfortné, ako vlastným autom, ale aspoň nebudete musieť riešiť problém s parkovaním a nebudete riskovať pokutu za prípadné nesprávne parkovanie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 487
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 818
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 059
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 634
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 119
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 003
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 650
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 556
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 341
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 767

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.