Nie je správne obviňovať tých, ktorí upozornia na porušenie predpisov

Málokto si uvedomí, že za situáciu s parkovaním sú zodpovední aj tí, ktorí si kúpia auto bez toho, aby mali jasno v tom, kde ho parkovať v súlade s predpismi.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

To že, legálne zaparkovať na mnohých miestach Slovenska, je problém, vie snáď každý. Málokto si však uvedomí, že za situáciu sú zodpovední aj tí, ktorí si kúpia auto bez toho, aby mali jasno v tom, kde ho parkovať v súlade s predpismi.

Neraz sa stane, že vodiči obviňujú iných za to, že upozornili políciu na porušenie predpisov vodičmi. Pritom je vždy na slobodnej vôli šoféra, kde auto odstaví. A vôbec, či je preňho výhodnejšie používať auto a riskovať problémy s parkovaním, alebo auto v husto obývaných oblastiach nepoužívať.

Anonym: "Ak chodíte na hokej v Bratislave do Orange arény autom, môže sa vám stať podobná situácia, ako nám. Dostali sme papuču za parkovanie na zeleni. Dostalo ju veľa áut, všetky však boli len na autách ľudí, ktorí boli na hokeji.

Priestupok sme si priznali a pokutu zaplatili.

Dozvedeli sme sa priamo od polície, že občania mestskej časti Ružinov volajú zakaždým na políciu a hlásia im konkrétne značky áut a ich ŠPZ-ky, ktoré majú odtiahnuť, resp. im dať papuču. Ich situáciu chápem. Pri našej bytovke je situácia veľmi podobná. Keďže daná hala nemá svoje parkovisko a počet návštevníkov sa ráta na pár tisíc, šancu niekde zaparkovať máte mizivú.

Zaujímavé na tom všetkom bolo len to, že žiadne auto obyvateľov Ružinova papuču nemalo, len autá návštevníkov hokejovej haly. Keďže polícia takéto podnety dostáva priamo od občanov, musí to riešiť. Nikdy by ma nenapadlo však riešiť obdobnú situáciu pri našej bytovke takým spôsobom, že budem dohadzovať polícii autá na odťah.

Len čakám, kedy zavolá na políciu nejaký fanúšik a nabonzuje všetky ostatné autá obyvateľov danej lokality, pretože mnohé z nich parkovali kadejako. Dokonca priamo na priechode pre chodcov cez celý chodník. Avšak toto auto samozrejme obyvatelia nenahlásili, tak mu papuču nik nedá."

Policajti musia riešiť každý podnet od občana

Policajti sú zo zákona povinní riešiť každé podozrenie na porušenie zákona. Zistiť to môžu nielen tak, že im niekto zavolá ale aj z vlastnej iniciatívy.

Anonym napísal, že parkoval na zeleni. Chybu si priznal a zaplatil za ňu. Je pochopiteľné jeho rozhorčenie, ak na niekoho spravodlivosť platí a na iného nie.

Je nespravodlivé a aj v rozpore so zákonom, ak policajti reagujú len na podnety od ľudí a ignorujú nimi zistené porušenia zákona. Aj keď sa to týka "iba" parkovania v miestach, kde je problém zaparkovať legálne. Museli by byť slepí alebo ignoranti, ak na jedno z áut nasadia papuču a na vedľajšie nie, lebo o ňom nedostal od občana informácie.

Nesprávne parkovanie môžu policajti vyriešiť aj bez papúč

Možno sa policajti pri rozhodovaní o tom, komu dať papuču, správajú tak, ako to opísal Anonym, práve preto, že nemajú dostatok zadržiavacích zariadení. Na prvý pohľad to vyzerá tak, že bez papúč by policajti mali problém kontaktovať vodiča, ktorý porušil predpisy. Aj na toto však majú "páky".

Zákon o cestnej premávke umožňuje štátnej polícii kontaktovať prevádzkovateľa vozidla (na základe evidencie vozidiel) a získať od neho informácie o tom, kto v čase priestupku šoféroval. Ak by prevádzkovateľ zatĺkal, môže dostať blokovú pokutu do výšky 60 eur.

Ešte väčšie možnosti dostanú policajti po zavedení takzvanej objektívnej zodpovednosti, kedy bude aj za zakázaný spôsob parkovania pokutovaný držiteľ vozidla.

Je nespravodlivé obviňovať ľudí za upozorňovanie na porušenie zákona

Anonym sa tiež posťažoval, že ľudia informujú políciu o nesprávnom parkovaní na miestach, kde je problém zaparkovať. Ľudia v našej spoločnosti si zvykli ignorovať drobné porušenia zákona. Považujú za samozrejmé zaparkovať tam, kde sa nesmie a nečakať za to sankciu. A keď príde pokuta, hľadajú vinníka všade inde, len nie u seba.

Všetci, ktorí si kupovali auto, vedia, kde bývajú, kde s ním plánujú zvyčajne jazdia a poznali teda možnosti parkovania v danej lokalite. Áno, svoj podiel viny na parkovacích kapacitách majú aj samosprávy. Vodiči sa ale svojej časti zodpovednosti nemôžu zbaviť. Ako keby ste sa hnevali na suseda preto, že máte malý pozemok, na ktorom nedokážete s autom zaparkovať a sused vám nedovolí parkovať uňho na dvore.

Je prirodzené, ak sa snažíme o spravodlivú spoločnosť. Niektorí to možno robia so zištných dôvodov, to ale neznamená, že za naše porušenia zákona majú byť morálne zodpovední práve tí, ktorí na priestupok upozornili.

Nemôžete parkovať? Zabudnite na auto a zvezte sa autobusom

V prípade parkovania v okolí zimného štadiónu v Bratislave je lepšie radšej na hokej nejazdiť autom, ale priviesť sa mestskou hromadnou dopravou. Možno to nebude také komfortné, ako vlastným autom, ale aspoň nebudete musieť riešiť problém s parkovaním a nebudete riskovať pokutu za prípadné nesprávne parkovanie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 281
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 5 222
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 454
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 124
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 030
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 921
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 746
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 627
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 445
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 893

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.