SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Nie je správne obviňovať tých, ktorí upozornia na porušenie predpisov

Málokto si uvedomí, že za situáciu s parkovaním sú zodpovední aj tí, ktorí si kúpia auto bez toho, aby mali jasno v tom, kde ho parkovať v súlade s predpismi.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

To že, legálne zaparkovať na mnohých miestach Slovenska, je problém, vie snáď každý. Málokto si však uvedomí, že za situáciu sú zodpovední aj tí, ktorí si kúpia auto bez toho, aby mali jasno v tom, kde ho parkovať v súlade s predpismi.

Neraz sa stane, že vodiči obviňujú iných za to, že upozornili políciu na porušenie predpisov vodičmi. Pritom je vždy na slobodnej vôli šoféra, kde auto odstaví. A vôbec, či je preňho výhodnejšie používať auto a riskovať problémy s parkovaním, alebo auto v husto obývaných oblastiach nepoužívať.

Anonym: "Ak chodíte na hokej v Bratislave do Orange arény autom, môže sa vám stať podobná situácia, ako nám. Dostali sme papuču za parkovanie na zeleni. Dostalo ju veľa áut, všetky však boli len na autách ľudí, ktorí boli na hokeji.

Priestupok sme si priznali a pokutu zaplatili.

Dozvedeli sme sa priamo od polície, že občania mestskej časti Ružinov volajú zakaždým na políciu a hlásia im konkrétne značky áut a ich ŠPZ-ky, ktoré majú odtiahnuť, resp. im dať papuču. Ich situáciu chápem. Pri našej bytovke je situácia veľmi podobná. Keďže daná hala nemá svoje parkovisko a počet návštevníkov sa ráta na pár tisíc, šancu niekde zaparkovať máte mizivú.

Zaujímavé na tom všetkom bolo len to, že žiadne auto obyvateľov Ružinova papuču nemalo, len autá návštevníkov hokejovej haly. Keďže polícia takéto podnety dostáva priamo od občanov, musí to riešiť. Nikdy by ma nenapadlo však riešiť obdobnú situáciu pri našej bytovke takým spôsobom, že budem dohadzovať polícii autá na odťah.

Len čakám, kedy zavolá na políciu nejaký fanúšik a nabonzuje všetky ostatné autá obyvateľov danej lokality, pretože mnohé z nich parkovali kadejako. Dokonca priamo na priechode pre chodcov cez celý chodník. Avšak toto auto samozrejme obyvatelia nenahlásili, tak mu papuču nik nedá."

Policajti musia riešiť každý podnet od občana

Policajti sú zo zákona povinní riešiť každé podozrenie na porušenie zákona. Zistiť to môžu nielen tak, že im niekto zavolá ale aj z vlastnej iniciatívy.

Anonym napísal, že parkoval na zeleni. Chybu si priznal a zaplatil za ňu. Je pochopiteľné jeho rozhorčenie, ak na niekoho spravodlivosť platí a na iného nie.

Je nespravodlivé a aj v rozpore so zákonom, ak policajti reagujú len na podnety od ľudí a ignorujú nimi zistené porušenia zákona. Aj keď sa to týka "iba" parkovania v miestach, kde je problém zaparkovať legálne. Museli by byť slepí alebo ignoranti, ak na jedno z áut nasadia papuču a na vedľajšie nie, lebo o ňom nedostal od občana informácie.

Nesprávne parkovanie môžu policajti vyriešiť aj bez papúč

Možno sa policajti pri rozhodovaní o tom, komu dať papuču, správajú tak, ako to opísal Anonym, práve preto, že nemajú dostatok zadržiavacích zariadení. Na prvý pohľad to vyzerá tak, že bez papúč by policajti mali problém kontaktovať vodiča, ktorý porušil predpisy. Aj na toto však majú "páky".

Zákon o cestnej premávke umožňuje štátnej polícii kontaktovať prevádzkovateľa vozidla (na základe evidencie vozidiel) a získať od neho informácie o tom, kto v čase priestupku šoféroval. Ak by prevádzkovateľ zatĺkal, môže dostať blokovú pokutu do výšky 60 eur.

Ešte väčšie možnosti dostanú policajti po zavedení takzvanej objektívnej zodpovednosti, kedy bude aj za zakázaný spôsob parkovania pokutovaný držiteľ vozidla.

Je nespravodlivé obviňovať ľudí za upozorňovanie na porušenie zákona

Anonym sa tiež posťažoval, že ľudia informujú políciu o nesprávnom parkovaní na miestach, kde je problém zaparkovať. Ľudia v našej spoločnosti si zvykli ignorovať drobné porušenia zákona. Považujú za samozrejmé zaparkovať tam, kde sa nesmie a nečakať za to sankciu. A keď príde pokuta, hľadajú vinníka všade inde, len nie u seba.

Všetci, ktorí si kupovali auto, vedia, kde bývajú, kde s ním plánujú zvyčajne jazdia a poznali teda možnosti parkovania v danej lokalite. Áno, svoj podiel viny na parkovacích kapacitách majú aj samosprávy. Vodiči sa ale svojej časti zodpovednosti nemôžu zbaviť. Ako keby ste sa hnevali na suseda preto, že máte malý pozemok, na ktorom nedokážete s autom zaparkovať a sused vám nedovolí parkovať uňho na dvore.

Je prirodzené, ak sa snažíme o spravodlivú spoločnosť. Niektorí to možno robia so zištných dôvodov, to ale neznamená, že za naše porušenia zákona majú byť morálne zodpovední práve tí, ktorí na priestupok upozornili.

Nemôžete parkovať? Zabudnite na auto a zvezte sa autobusom

V prípade parkovania v okolí zimného štadiónu v Bratislave je lepšie radšej na hokej nejazdiť autom, ale priviesť sa mestskou hromadnou dopravou. Možno to nebude také komfortné, ako vlastným autom, ale aspoň nebudete musieť riešiť problém s parkovaním a nebudete riskovať pokutu za prípadné nesprávne parkovanie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 24 116
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 038
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 832
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 527
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 847
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 756
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 472
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 370
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 159
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 144
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zadržanie Dušana Kováčika.

Koronavírus: Na Slovensku potvrdili 17 úmrtí, Česko pokračuje v rekordoch (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
Pacientov s covidom budú musieť zrejme zakrátko voziť do iných nemocníc, lebo bojnická bola v utorok už plná.
Podcast Dobré Ráno.
Cynická obluda

Zázrak v parlemente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept