AKTUALIZOVANÉ V PIATOK 13:17

Polícia nepoužíva radar, ktorý nepotrebuje certifikát, lebo nemá certifikát

Na Slovensku sú len dva stacionárne radary, oba na diaľnici. Jeden z nich polícia používa, druhý nie, lebo nemá certifikát. Bez policajnej hliadky v blízkosti druhého radaru však vinníka priestupku neodhalia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Trenčianski policajti si našli spôsob, ako používať stacionárny radar pri Novom Meste nad Váhom. Bratislavskí sa odvolali na chýbajúci certifikát. Národná diaľničná spoločnosť, ktorá oba radary vlastní, hovorí, že stacionárny merač rýchlosti v tuneli Sitina certifikát nepotrebuje.

Kým jeden z radarov meria okamžitú rýchlosť, pre druhý je certifikát zbytočný, keďže zisťuje priemernú rýchlosť jednoduchým výpočtom.

"Polícia v súčasnosti efektívne využíva 81 meracích zariadení zabudovaných vo vozidlách a 140 meračov, ktoré sú prenosné. V súvislosti so zavedením objektívnej zodpovednosti samozrejme uvažujeme aj o používaní stacionárnych meracích zariadení," povedal hovorca policajného prezídia Michal Slivka.

NDS: Všetky sú certifikované

V mnohých obciach sú nainštalované merače rýchlosti. Nie sú to však radary, ktoré by odhaľovali dopravné priestupky. Obce ich umiestňujú na vstupe do miest alebo dedín, aby upozornili vodičov, že majú dodržiavať najvyššiu povolenú rýchlosť.

Oba stacionárne radary, ktoré sa môžu používať na chytanie rýchlych vodičov, sú na diaľnici. Jeden je pri Novom Meste nad Váhom na D1, druhý je v Bratislave v tuneli Sitina.

"Sú súčasťou Informačného systému diaľnic alebo rýchlostných ciest, t. z. v zmysle cestného zákona sú súčasťou pozemnej komunikácie. Tieto zariadenia nie je možné zamieňať s mobilnými 'radarmi', ktoré sú súčasťou motorových vozidiel Policajného zboru," vysvetlil Marcel Jánošík, hovorca NDS.

Jánošík tiež upozornil, že všetky výrobky zabudované do diaľnic a rýchlostných ciest sú "certifikované" v súlade s príslušnou legislatívou, ale "pre účel stanovený v projektovej dokumentácii (schválenej stavebným úradom)".

Odhalia len vozidlo, nie vodiča

Nevýhodou stacionárnych meračov rýchlosti je, že nedokážu dobre zachytiť toho, kto šoféroval. Zo záznamu z kamery sa síce dá získať evidenčné číslo, ale to pomôže určiť len prevádzkovateľa vozidla.

Ak sa prevádzkovateľ rozhodne vodiča neprezradiť, vodič zostane bez trestu a prevádzkovateľ môže dostať pokutu najviac 60 eur (ako fyzická osoba nepodnikateľ). Za prirýchlu jazdu pritom hrozia aj stoeurové pokuty a zákaz šoférovania na niekoľko rokov.

Preto sa na Slovensku používajú predovšetkým prenosné radary (na trojnožkách alebo zabudované v autách). Alebo hliadka v blízkosti stacionárneho radaru odchytáva tých, ktorých merač rýchlosti zachytil.

Trenčianski policajti radar používajú

Elena Antalová, hovorkyňa trenčianskych policajtov, potvrdila, že stacionárny radar pri Novom Meste nad Váhom polícia používa. "Problém s odhalením páchateľa dopravného priestupku nemáme, všetky zistené priestupky prejedná hliadka dopravnej polície na mieste, bezprostredne po spáchaní priestupku."

Merače rýchlosti podľa nej zisťujú priestupky, ktorých "príčinou bolo prekročenie maximálnej dovolenej rýchlosti jazdy vozidla, ktorá je najčastejšou príčinou vzniku dopravných nehôd".

Radar v tuneli nepotrebuje certifikát

Radar v tuneli Sitina je v podstate nevyužitý. "Údaje v Bratislave sú len štatisticky zaznamenávané NDS," informoval Marcel Jánošík.

Bratislavskí policajti merač nevyužívajú, čo potvrdil aj ich hovorca František Peczár. "Polícia nemá v tuneli Sitina nainštalované statické technické prostriedky na meranie rýchlosti a odhaľovanie iných priestupkov. Polícia nemôže využívať 'radary', ktoré do tunelu Sitina nainštaloval správca komunikácie, nakoľko ich nemožno využiť do priestupkového konania z dôvodu, že uvedené merače nie sú kalibrované a certifikované."

"V tuneli Sitina nejde o meranie okamžitej jazdnej rýchlosti, ale o stanovenie priemernej jazdnej rýchlosti motorového vozidla na určitom úseku výpočtom zo snímok kamerového systému," upozornil Jánošík. To je podľa neho aj dôvod, prečo merač rýchlosti nemá kalibráciu a certifikát.

Ak je priemerná rýchlosť auta v tuneli vyššia ako najvyššia povolená, s istotou aspoň chvíľu išlo prirýchlo. Je to nespochybniteľné a v zahraničí sa takýmto meraním bežne zisťujú vodiči, ktorí prekročili rýchlosť.

Používať by mohli len vlastné radary

Národná rada schválila novelu zákona o cestnej premávke, podľa ktorej bude od 1. júla za vybrané dopravné priestupky zodpovedný držiteľ vozidla. Policajti tak nebudú musieť hľadať vodiča, ktorý šiel prirýchlo. Budú môcť teda stacionárne radary používať vo väčšom množstve, podobne ako v iných európskych krajinách.

Návrh však hovorí, že v súvislosti s "objektívnou zodpovednosťou" môže polícia používať iba stacionárne radary, ktoré vlastní. Ak je ich majiteľom NDS, mohli by sa použiť len pri klasickom odhaľovaní vodičov so všetkými komplikáciami.

Ak sa polícia dohodne s NDS, budú môcť v rámci objektívnej zodpovednosti využívať aj radary nainštalované na diaľnici. V novele sa totiž píše: "Správny delikt držiteľa vozidla možno prejednať len vtedy, ak je zaznamenaný technickými prostriedkami, ktoré používa alebo využíva Policajný zbor."

Radar v tuneli Sitina si pred výstavbou tunela vyžiadala práve polícia, ktorá ho nepoužíva, tvrdí zdroj, ktorý si neželal byť menovaný.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 532
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 163
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 358
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 118
  5. Kam do tepla v januári? 1 784
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 516
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 406
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 306
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.