Trenčianski policajti si našli spôsob, ako používať stacionárny radar pri Novom Meste nad Váhom. Bratislavskí sa odvolali na chýbajúci certifikát. Národná diaľničná spoločnosť, ktorá oba radary vlastní, hovorí, že stacionárny merač rýchlosti v tuneli Sitina certifikát nepotrebuje.
Kým jeden z radarov meria okamžitú rýchlosť, pre druhý je certifikát zbytočný, keďže zisťuje priemernú rýchlosť jednoduchým výpočtom.
"Polícia v súčasnosti efektívne využíva 81 meracích zariadení zabudovaných vo vozidlách a 140 meračov, ktoré sú prenosné. V súvislosti so zavedením objektívnej zodpovednosti samozrejme uvažujeme aj o používaní stacionárnych meracích zariadení," povedal hovorca policajného prezídia Michal Slivka.
NDS: Všetky sú certifikované
V mnohých obciach sú nainštalované merače rýchlosti. Nie sú to však radary, ktoré by odhaľovali dopravné priestupky. Obce ich umiestňujú na vstupe do miest alebo dedín, aby upozornili vodičov, že majú dodržiavať najvyššiu povolenú rýchlosť.
Oba stacionárne radary, ktoré sa môžu používať na chytanie rýchlych vodičov, sú na diaľnici. Jeden je pri Novom Meste nad Váhom na D1, druhý je v Bratislave v tuneli Sitina.
"Sú súčasťou Informačného systému diaľnic alebo rýchlostných ciest, t. z. v zmysle cestného zákona sú súčasťou pozemnej komunikácie. Tieto zariadenia nie je možné zamieňať s mobilnými 'radarmi', ktoré sú súčasťou motorových vozidiel Policajného zboru," vysvetlil Marcel Jánošík, hovorca NDS.
Jánošík tiež upozornil, že všetky výrobky zabudované do diaľnic a rýchlostných ciest sú "certifikované" v súlade s príslušnou legislatívou, ale "pre účel stanovený v projektovej dokumentácii (schválenej stavebným úradom)".
Odhalia len vozidlo, nie vodiča
Nevýhodou stacionárnych meračov rýchlosti je, že nedokážu dobre zachytiť toho, kto šoféroval. Zo záznamu z kamery sa síce dá získať evidenčné číslo, ale to pomôže určiť len prevádzkovateľa vozidla.
Ak sa prevádzkovateľ rozhodne vodiča neprezradiť, vodič zostane bez trestu a prevádzkovateľ môže dostať pokutu najviac 60 eur (ako fyzická osoba nepodnikateľ). Za prirýchlu jazdu pritom hrozia aj stoeurové pokuty a zákaz šoférovania na niekoľko rokov.
Preto sa na Slovensku používajú predovšetkým prenosné radary (na trojnožkách alebo zabudované v autách). Alebo hliadka v blízkosti stacionárneho radaru odchytáva tých, ktorých merač rýchlosti zachytil.
Trenčianski policajti radar používajú
Elena Antalová, hovorkyňa trenčianskych policajtov, potvrdila, že stacionárny radar pri Novom Meste nad Váhom polícia používa. "Problém s odhalením páchateľa dopravného priestupku nemáme, všetky zistené priestupky prejedná hliadka dopravnej polície na mieste, bezprostredne po spáchaní priestupku."
Merače rýchlosti podľa nej zisťujú priestupky, ktorých "príčinou bolo prekročenie maximálnej dovolenej rýchlosti jazdy vozidla, ktorá je najčastejšou príčinou vzniku dopravných nehôd".
Radar v tuneli nepotrebuje certifikát
Radar v tuneli Sitina je v podstate nevyužitý. "Údaje v Bratislave sú len štatisticky zaznamenávané NDS," informoval Marcel Jánošík.
Bratislavskí policajti merač nevyužívajú, čo potvrdil aj ich hovorca František Peczár. "Polícia nemá v tuneli Sitina nainštalované statické technické prostriedky na meranie rýchlosti a odhaľovanie iných priestupkov. Polícia nemôže využívať 'radary', ktoré do tunelu Sitina nainštaloval správca komunikácie, nakoľko ich nemožno využiť do priestupkového konania z dôvodu, že uvedené merače nie sú kalibrované a certifikované."
"V tuneli Sitina nejde o meranie okamžitej jazdnej rýchlosti, ale o stanovenie priemernej jazdnej rýchlosti motorového vozidla na určitom úseku výpočtom zo snímok kamerového systému," upozornil Jánošík. To je podľa neho aj dôvod, prečo merač rýchlosti nemá kalibráciu a certifikát.
Ak je priemerná rýchlosť auta v tuneli vyššia ako najvyššia povolená, s istotou aspoň chvíľu išlo prirýchlo. Je to nespochybniteľné a v zahraničí sa takýmto meraním bežne zisťujú vodiči, ktorí prekročili rýchlosť.
Používať by mohli len vlastné radary
Národná rada schválila novelu zákona o cestnej premávke, podľa ktorej bude od 1. júla za vybrané dopravné priestupky zodpovedný držiteľ vozidla. Policajti tak nebudú musieť hľadať vodiča, ktorý šiel prirýchlo. Budú môcť teda stacionárne radary používať vo väčšom množstve, podobne ako v iných európskych krajinách.
Návrh však hovorí, že v súvislosti s "objektívnou zodpovednosťou" môže polícia používať iba stacionárne radary, ktoré vlastní. Ak je ich majiteľom NDS, mohli by sa použiť len pri klasickom odhaľovaní vodičov so všetkými komplikáciami.
Ak sa polícia dohodne s NDS, budú môcť v rámci objektívnej zodpovednosti využívať aj radary nainštalované na diaľnici. V novele sa totiž píše: "Správny delikt držiteľa vozidla možno prejednať len vtedy, ak je zaznamenaný technickými prostriedkami, ktoré používa alebo využíva Policajný zbor."
Radar v tuneli Sitina si pred výstavbou tunela vyžiadala práve polícia, ktorá ho nepoužíva, tvrdí zdroj, ktorý si neželal byť menovaný.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk