Smer vidí protiústavnosť v návrhu novely o cestnej premávke

Možnú protiústavnosť a vytváranie policajného štátu vidia niektorí poslanci Smeru v návrhu novely zákona o cestnej premávke.

Predseda Ústavnoprávneho výboru Radoslav Procházka strane Smer odkázal, že návrh novely zákona o cestnej premávke je výsledkom judikatúry v Českej republike.

BRATISLAVA. Tá okrem iného zavádza objektívnu zodpovednosť majiteľov vozidiel, čo znamená, že môžu byť potrestaní aj za priestupky, ktoré za volantom ich auta spáchal iný vodič.

" Každá fyzická osoba má právo, aby bola trestaná za skutok, ktorý sa preukáže, že spáchala. Tu sa zavádza trestanie osôb bez ohľadu na zavinenie len preto, že je majiteľom a my nevieme, kto to spravil. Teda pre neschopnosť polície zistiť, kto priestupok spáchal, si hľadáme kľučku a postihneme vlastníka," upozornil na dnešnom rokovaní Ústavnoprávneho výboru NR SR Róbert Madej (Smer).

Poslanec preto v návrhu novely cíti protiústavnosť. "Nemožno trestať toho, kto skutok nespáchal. Prejde nám niečo takéto?" pýtal sa. Miroslav Číž (Smer) upozornil, že objektívna zodpovednosť je v priamom rozpore so systémom našich hodnôt.

"Dôkazná povinnosť je na štáte. Podporiť to nemôžem, čisto policajný štát sa mi nezdá vhodný pre Slovensko," konštatoval.

Martin Poliačik (SaS) si je podľa svojich slov vedomý, že pod hrozbou straty priestupkovej imunity, ktorú by mal parlament vo februári zrušiť, môže byť pre Číža neprípustné, že by začal jazdiť podľa predpisov. "Dnes musím dohliadať na svoju zbraň, rovnako tak aj na auto. Ak niekomu nedôverujem, tak mu to auto nedám. Nemám problém za to hlasovať," avizoval.

Výbor odkazuje na prax v Českej republike

Predseda výboru Radoslav Procházka (KDH) opozícii odkázal, že návrh novely je výsledkom judikatúry v Českej republike, ktorá je považovaná za progresívnu. "Podľa mňa to v ničom neodporuje ústave. Považujme to za krok k tomu, aby verejnomocenské autority boli schopné reálne trestať porušenie pravidiel, ktoré sú ustanovené," vysvetlil.

Procházka upozornil na prax z iných krajín, keď bolo auto stacionárnym radarom odfotené, ako porušuje rýchlosť a nebolo možné jasne identifikovať vodiča. Majiteľ vozidla následne uviedol, že auto nešoféroval, no vodiča označiť odmietol. Odvolal sa pritom na princíp sebainkriminácie, teda že nemusí označiť jemu blízku osobu.

Štátny tajomník ministerstva vnútra Maroš Žilinka (nominant KDH) zdôraznil, že právna norma nie je reakciou na neschopnosť polície.

"Ale nie je v reálnych možnostiach policajného zboru postihnúť všetky porušenia zákona. Táto objektívna zodpovednosť nenahrádza klasickú subjektívnu, ale je doplnkovou formou," podčiarkol. Zároveň doplnil, že napríklad v Rakúsku je 180 stacionárnych radarov, na Slovensku zatiaľ jeden. "Je Rakúsko policajný štát?" pýtal sa Číža.

Novela nakoniec prešla

Návrh novely zákona o cestnej premávke napokon výborom prešiel, no len hlasmi bývalej koalície. Tí odporučili plénu právnu normu schváliť. Od zavedenia objektívnej zodpovednosti si rezort vnútra sľubuje zníženie následkov dopravných nehôd o 30 až 40 percent.

Objektívna zodpovednosť znamená povinnosť majiteľa vozidla zabezpečiť dodržiavanie vybraných pravidiel cestnej premávky vodičom, ktorému vozidlo zveril. Za protiprávne konanie spáchané s jeho vozidlom bude totiž zodpovedný jeho držiteľ, a to bez ohľadu na jeho vodiča. V praxi by mohol zákon začať fungovať od 1. júla budúceho roka. Právna norma však nezruší subjektívnu zodpovednosť za porušenie pravidiel cestnej premávky.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 382
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 954
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 198
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 720
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 282
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 062
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 021
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 000
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 908
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 624

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

KOMENTÁRE

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

PRIMÁR

Strachu sa bude dať zbaviť. Vedci ho zničia pomocou svetla

Objav pomôže obetiam traumatizujúcich zážitkov.

Neprehliadnite tiež

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.