Smer vidí protiústavnosť v návrhu novely o cestnej premávke

Možnú protiústavnosť a vytváranie policajného štátu vidia niektorí poslanci Smeru v návrhu novely zákona o cestnej premávke.

Predseda Ústavnoprávneho výboru Radoslav Procházka strane Smer odkázal, že návrh novely zákona o cestnej premávke je výsledkom judikatúry v Českej republike.

BRATISLAVA. Tá okrem iného zavádza objektívnu zodpovednosť majiteľov vozidiel, čo znamená, že môžu byť potrestaní aj za priestupky, ktoré za volantom ich auta spáchal iný vodič.

" Každá fyzická osoba má právo, aby bola trestaná za skutok, ktorý sa preukáže, že spáchala. Tu sa zavádza trestanie osôb bez ohľadu na zavinenie len preto, že je majiteľom a my nevieme, kto to spravil. Teda pre neschopnosť polície zistiť, kto priestupok spáchal, si hľadáme kľučku a postihneme vlastníka," upozornil na dnešnom rokovaní Ústavnoprávneho výboru NR SR Róbert Madej (Smer).

Poslanec preto v návrhu novely cíti protiústavnosť. "Nemožno trestať toho, kto skutok nespáchal. Prejde nám niečo takéto?" pýtal sa. Miroslav Číž (Smer) upozornil, že objektívna zodpovednosť je v priamom rozpore so systémom našich hodnôt.

"Dôkazná povinnosť je na štáte. Podporiť to nemôžem, čisto policajný štát sa mi nezdá vhodný pre Slovensko," konštatoval.

Martin Poliačik (SaS) si je podľa svojich slov vedomý, že pod hrozbou straty priestupkovej imunity, ktorú by mal parlament vo februári zrušiť, môže byť pre Číža neprípustné, že by začal jazdiť podľa predpisov. "Dnes musím dohliadať na svoju zbraň, rovnako tak aj na auto. Ak niekomu nedôverujem, tak mu to auto nedám. Nemám problém za to hlasovať," avizoval.

Výbor odkazuje na prax v Českej republike

Predseda výboru Radoslav Procházka (KDH) opozícii odkázal, že návrh novely je výsledkom judikatúry v Českej republike, ktorá je považovaná za progresívnu. "Podľa mňa to v ničom neodporuje ústave. Považujme to za krok k tomu, aby verejnomocenské autority boli schopné reálne trestať porušenie pravidiel, ktoré sú ustanovené," vysvetlil.

Procházka upozornil na prax z iných krajín, keď bolo auto stacionárnym radarom odfotené, ako porušuje rýchlosť a nebolo možné jasne identifikovať vodiča. Majiteľ vozidla následne uviedol, že auto nešoféroval, no vodiča označiť odmietol. Odvolal sa pritom na princíp sebainkriminácie, teda že nemusí označiť jemu blízku osobu.

Štátny tajomník ministerstva vnútra Maroš Žilinka (nominant KDH) zdôraznil, že právna norma nie je reakciou na neschopnosť polície.

"Ale nie je v reálnych možnostiach policajného zboru postihnúť všetky porušenia zákona. Táto objektívna zodpovednosť nenahrádza klasickú subjektívnu, ale je doplnkovou formou," podčiarkol. Zároveň doplnil, že napríklad v Rakúsku je 180 stacionárnych radarov, na Slovensku zatiaľ jeden. "Je Rakúsko policajný štát?" pýtal sa Číža.

Novela nakoniec prešla

Návrh novely zákona o cestnej premávke napokon výborom prešiel, no len hlasmi bývalej koalície. Tí odporučili plénu právnu normu schváliť. Od zavedenia objektívnej zodpovednosti si rezort vnútra sľubuje zníženie následkov dopravných nehôd o 30 až 40 percent.

Objektívna zodpovednosť znamená povinnosť majiteľa vozidla zabezpečiť dodržiavanie vybraných pravidiel cestnej premávky vodičom, ktorému vozidlo zveril. Za protiprávne konanie spáchané s jeho vozidlom bude totiž zodpovedný jeho držiteľ, a to bez ohľadu na jeho vodiča. V praxi by mohol zákon začať fungovať od 1. júla budúceho roka. Právna norma však nezruší subjektívnu zodpovednosť za porušenie pravidiel cestnej premávky.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 5 732
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 706
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 478
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 950
  5. Kam do tepla v januári? 2 512
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 289
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 269
  8. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 023
  9. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 1 629
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 598

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Nie je živnostník ako živnostník.

PLUS

Poradkyňa pre rodiny: Hlavne dvojičky neporovnávajte, nemajú to rady

Spravidla je prvé z dvojčiat dominantné.

KOMENTÁRE

Zeman sa stal hovorcom zlej emócie

Prezidentovi by pomohla umiernenosť, ktorú mu poradil aj Babiš.

Neprehliadnite tiež

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.