SME
Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Toyota testuje svoj najrýchlejší hybrid

Dnes na okruhu Paul Ricard na juhu Francúzska odštartovala japonská automobilka Toyota testovací program svojho nového pretekárskeho špeciálu pre 24-hodinové preteky v Le Mans. Auto odchádza z boxov na elektriku.

Dnes na okruhu Paul Ricard na juhu Francúzska odštartovala japonská automobilka Toyota testovací program svojho nového pretekárskeho špeciálu pre 24-hodinové preteky v Le Mans. Vozidlo TS030 Hybrid poháňa úplne nový, superľahký atmosferický V8 motor, ktorému momentálne pomáhajú dva elektromotory. Testy majú rozhodnúť, ktorý z nich stajňa nakoniec použije.

LE CASTELLET. Celkovo Toyota plánuje nasadiť tento rok do najznámejších vytrvalostných pretekov až dve vozidlá. Posádka prvého je už známa. Za volantom hybridného špeciálu sa budú striedať dvojnásobný víťaz Le Mans a bývalý jazdec tímu Peugeot Alex Wurz, víťaz seriálu Formule 3 Nicolas Lepierre, ktorý má za sebou už niekoľko štartov v Le Mans (najlepšie skončil doposiaľ piaty – 2009 a 2011) a mladý japonský talent Kazuki Nakajima.

Nakajima je prvý Japonec, ktorému sa podarilo bodovať v Monacu v pretekoch F1. V rokoch 2008 a 2009 jazdil za stajňu Williams. Jazdci druhej posádky nie sú zatiaľ potvrdení. Jedným z kandidátov do druhého auta je jazdec Toyota Super GT a Formula Nippon Hiroaki Ishiura.

Toyota Racing sa v tomto roku plánuje zúčastniť série štyroch pretekov. Premiéru bude mať 5. mája v 6-hodinových pretekoch v Spa-Francorchamps, ktoré sú druhým podujatím Majstrovstiev sveta vo vytrvalostných pretekoch FIA. Potom nasledujú 24 hodín Le Mans (16.-17. Júna), 6 hodín Silverstone (25. august) a 6 hodín na okruhu Fudži (14. október).

Testovacia sezóna

Toyota si tento rok nedáva žiadne ciele. Ide o vyslovene testovací rok, počas ktorého sa chce sústrediť na doladenie celého auta. Momentálne musí tím riešiť ešte veľa otázok. Napríklad ohľadne použitia elektromotora.

Na výber má dva – predný od firmy Aisin a zadný od firmy Denso. Do pretekov ale bude môcť pravdepodobne nasadiť iba jeden. Práve prebieha testovanie, použitie ktorého bude strategicky výhodnejšie. Predný totiž pridá autu trochu na váhe, ale prínosom bude lepšia trakcia vďaka náhonu na predné kolesá.

Atmosferický motor poháňa zadnú nápravu. Zadný by zase ušetril na hmotnosti. Aktuálne predpisy stanovujú vozidlám s hybridnými systémami maximálnu hranicu rekuperácie 500 kJ a zároveň obmedzujú uplatnenie len na dve kolesá.

Poháňacia sústava Toyota Hybrid System – Racing bola vyvinutá s dôrazom na poskytnutie maximálneho výkonu. Preto na rozdiel od sériových vozidiel, kde Toyota využíva NiMH alebo lítium-iónové batérie použila v tomto prípade kondenzátor, ktorý vie (oprava) nárazovo dodať viac energie, ale má menšiu kapacitu.

Testy majú dať tiež odpoveď na otázku, kedy využívať nazbieranú energiu z rekuperácie pri brzdení. Či nárazovo pri zrýchlení na výjazde zo zákrut alebo bude lepšie túto energie priebežne dávkovať a šetriť tak palivo.

Pripájanie elektromotora sa deje automaticky, čo je dané pravidlami FIA. Vodič má ale možnosť ovplyvniť asistenciu elektromotora intenzitou tlaku na akcelerátor.

Doladiť bude treba tiež brzdnú sústavu, aby nebol citeľný rozdiel medzi fázou rekuperovania a fázou, kedy spomalenie majú prevziať iba samotné brzdy. K odhadovanému dojazdu vozidla, spotrebe a vplyvu hmotnosti hybridného systému na jazdné vlastnosti nám zatiaľ nevedel alebo nemohol nikto nič povedať.

Reálne testy zamerané na naladenie podvozka a dojazd začínajú až teraz. Alex Wurz a Nicalos Lapierre, ktorí s autom absolvovali začiatkom januára prvé zoznamovacie kilometre si na vozidle zatiaľ veľmi pochvaľujú ovládateľnosť a hlavne dynamiku na výjazde zo zákrurt.

Základňa ostáva v Kolíne

Ľudia, ktorí sa podieľajú na vývoji vozidla pre Le Mans, sú z veľkej väčšiny bývalými členmi tímu Toyota F1. Nová stajňa Toyota Racing má 250 členov. Ide o medzinárodný tím zložený z 20 národností so sídlom v Kolíne nad Rýnom.

Prezidentom tímu je Yoshiaki Kinoshita, technickým riaditeľom Pascal Vasselon a vývoju hybridného systému šéfuje Hisatake Murata. Toyota Racing sa poučila z minulosti a namiesto zamerania sa na jednu disciplínu plánuje rozbehnúť niekoľko projektov súčasne a zabezpečiť si tak finančnú nezávislosť a stabilitu.

Podrobnejšiu reportáž z prvých ostrých testov aj s vyjadreniami jednotlivých členov tímu prinesieme v najbližších dňoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  2. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  3. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  4. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  5. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  6. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  8. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  9. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  10. Vážení poslanci, to naozaj?
  1. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  2. Vážení poslanci, to naozaj?
  3. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  4. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  5. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  6. Vážení poslanci, to naozaj?
  7. Koniec čakania na kuriéra
  8. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  9. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  10. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 657
  2. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 136
  3. Stiahnite si stovky e-kníh 5 994
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 5 181
  5. Vážení poslanci, to naozaj? 4 092
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 495
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 428
  8. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 3 332
  9. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 252
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 050
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Pri hybride ponúka aj pohon všetkých kolies.


12 h
Felicia s "novou tvárou" prišla v roku 1998 a modernizácia ju udržala vo výrobe do júna 2001.

Dobre sa predáva aj 18 rokov po ukončení výroby.


26. sep
Peugeot 308 SW

Predĺžený rázvor kolies ponúkne posádke ešte viac miesta.


23. jún
Škoda Fabia

Štvorvalcový motor príde neskôr, automat je s najsilnejším trojvalcom.


22. jún