Toyota testuje svoj najrýchlejší hybrid

Dnes na okruhu Paul Ricard na juhu Francúzska odštartovala japonská automobilka Toyota testovací program svojho nového pretekárskeho špeciálu pre 24-hodinové preteky v Le Mans. Auto odchádza z boxov na elektriku.

Dnes na okruhu Paul Ricard na juhu Francúzska odštartovala japonská automobilka Toyota testovací program svojho nového pretekárskeho špeciálu pre 24-hodinové preteky v Le Mans. Vozidlo TS030 Hybrid poháňa úplne nový, superľahký atmosferický V8 motor, ktorému momentálne pomáhajú dva elektromotory. Testy majú rozhodnúť, ktorý z nich stajňa nakoniec použije.

LE CASTELLET. Celkovo Toyota plánuje nasadiť tento rok do najznámejších vytrvalostných pretekov až dve vozidlá. Posádka prvého je už známa. Za volantom hybridného špeciálu sa budú striedať dvojnásobný víťaz Le Mans a bývalý jazdec tímu Peugeot Alex Wurz, víťaz seriálu Formule 3 Nicolas Lepierre, ktorý má za sebou už niekoľko štartov v Le Mans (najlepšie skončil doposiaľ piaty – 2009 a 2011) a mladý japonský talent Kazuki Nakajima.

Nakajima je prvý Japonec, ktorému sa podarilo bodovať v Monacu v pretekoch F1. V rokoch 2008 a 2009 jazdil za stajňu Williams. Jazdci druhej posádky nie sú zatiaľ potvrdení. Jedným z kandidátov do druhého auta je jazdec Toyota Super GT a Formula Nippon Hiroaki Ishiura.

Toyota Racing sa v tomto roku plánuje zúčastniť série štyroch pretekov. Premiéru bude mať 5. mája v 6-hodinových pretekoch v Spa-Francorchamps, ktoré sú druhým podujatím Majstrovstiev sveta vo vytrvalostných pretekoch FIA. Potom nasledujú 24 hodín Le Mans (16.-17. Júna), 6 hodín Silverstone (25. august) a 6 hodín na okruhu Fudži (14. október).

Testovacia sezóna

Toyota si tento rok nedáva žiadne ciele. Ide o vyslovene testovací rok, počas ktorého sa chce sústrediť na doladenie celého auta. Momentálne musí tím riešiť ešte veľa otázok. Napríklad ohľadne použitia elektromotora.

Na výber má dva – predný od firmy Aisin a zadný od firmy Denso. Do pretekov ale bude môcť pravdepodobne nasadiť iba jeden. Práve prebieha testovanie, použitie ktorého bude strategicky výhodnejšie. Predný totiž pridá autu trochu na váhe, ale prínosom bude lepšia trakcia vďaka náhonu na predné kolesá.

Atmosferický motor poháňa zadnú nápravu. Zadný by zase ušetril na hmotnosti. Aktuálne predpisy stanovujú vozidlám s hybridnými systémami maximálnu hranicu rekuperácie 500 kJ a zároveň obmedzujú uplatnenie len na dve kolesá.

Poháňacia sústava Toyota Hybrid System – Racing bola vyvinutá s dôrazom na poskytnutie maximálneho výkonu. Preto na rozdiel od sériových vozidiel, kde Toyota využíva NiMH alebo lítium-iónové batérie použila v tomto prípade kondenzátor, ktorý vie (oprava) nárazovo dodať viac energie, ale má menšiu kapacitu.

Testy majú dať tiež odpoveď na otázku, kedy využívať nazbieranú energiu z rekuperácie pri brzdení. Či nárazovo pri zrýchlení na výjazde zo zákrut alebo bude lepšie túto energie priebežne dávkovať a šetriť tak palivo.

Pripájanie elektromotora sa deje automaticky, čo je dané pravidlami FIA. Vodič má ale možnosť ovplyvniť asistenciu elektromotora intenzitou tlaku na akcelerátor.

Doladiť bude treba tiež brzdnú sústavu, aby nebol citeľný rozdiel medzi fázou rekuperovania a fázou, kedy spomalenie majú prevziať iba samotné brzdy. K odhadovanému dojazdu vozidla, spotrebe a vplyvu hmotnosti hybridného systému na jazdné vlastnosti nám zatiaľ nevedel alebo nemohol nikto nič povedať.

Reálne testy zamerané na naladenie podvozka a dojazd začínajú až teraz. Alex Wurz a Nicalos Lapierre, ktorí s autom absolvovali začiatkom januára prvé zoznamovacie kilometre si na vozidle zatiaľ veľmi pochvaľujú ovládateľnosť a hlavne dynamiku na výjazde zo zákrurt.

Základňa ostáva v Kolíne

Ľudia, ktorí sa podieľajú na vývoji vozidla pre Le Mans, sú z veľkej väčšiny bývalými členmi tímu Toyota F1. Nová stajňa Toyota Racing má 250 členov. Ide o medzinárodný tím zložený z 20 národností so sídlom v Kolíne nad Rýnom.

Prezidentom tímu je Yoshiaki Kinoshita, technickým riaditeľom Pascal Vasselon a vývoju hybridného systému šéfuje Hisatake Murata. Toyota Racing sa poučila z minulosti a namiesto zamerania sa na jednu disciplínu plánuje rozbehnúť niekoľko projektov súčasne a zabezpečiť si tak finančnú nezávislosť a stabilitu.

Podrobnejšiu reportáž z prvých ostrých testov aj s vyjadreniami jednotlivých členov tímu prinesieme v najbližších dňoch.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 593
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 166
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 787
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 571
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 477
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 215
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 211
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 099
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 069
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 062

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Mária Terézia nechcela, aby sa Gemer vyľudnil. Pomohli čerešne

Nemajú nič, čo si nedopestujú. Život na lazoch je zložitý.

DOMOV

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

DOMOV

Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.