Toyota testuje svoj najrýchlejší hybrid

Dnes na okruhu Paul Ricard na juhu Francúzska odštartovala japonská automobilka Toyota testovací program svojho nového pretekárskeho špeciálu pre 24-hodinové preteky v Le Mans. Auto odchádza z boxov na elektriku.

Dnes na okruhu Paul Ricard na juhu Francúzska odštartovala japonská automobilka Toyota testovací program svojho nového pretekárskeho špeciálu pre 24-hodinové preteky v Le Mans. Vozidlo TS030 Hybrid poháňa úplne nový, superľahký atmosferický V8 motor, ktorému momentálne pomáhajú dva elektromotory. Testy majú rozhodnúť, ktorý z nich stajňa nakoniec použije.

LE CASTELLET. Celkovo Toyota plánuje nasadiť tento rok do najznámejších vytrvalostných pretekov až dve vozidlá. Posádka prvého je už známa. Za volantom hybridného špeciálu sa budú striedať dvojnásobný víťaz Le Mans a bývalý jazdec tímu Peugeot Alex Wurz, víťaz seriálu Formule 3 Nicolas Lepierre, ktorý má za sebou už niekoľko štartov v Le Mans (najlepšie skončil doposiaľ piaty – 2009 a 2011) a mladý japonský talent Kazuki Nakajima.

Nakajima je prvý Japonec, ktorému sa podarilo bodovať v Monacu v pretekoch F1. V rokoch 2008 a 2009 jazdil za stajňu Williams. Jazdci druhej posádky nie sú zatiaľ potvrdení. Jedným z kandidátov do druhého auta je jazdec Toyota Super GT a Formula Nippon Hiroaki Ishiura.

Toyota Racing sa v tomto roku plánuje zúčastniť série štyroch pretekov. Premiéru bude mať 5. mája v 6-hodinových pretekoch v Spa-Francorchamps, ktoré sú druhým podujatím Majstrovstiev sveta vo vytrvalostných pretekoch FIA. Potom nasledujú 24 hodín Le Mans (16.-17. Júna), 6 hodín Silverstone (25. august) a 6 hodín na okruhu Fudži (14. október).

Testovacia sezóna

Toyota si tento rok nedáva žiadne ciele. Ide o vyslovene testovací rok, počas ktorého sa chce sústrediť na doladenie celého auta. Momentálne musí tím riešiť ešte veľa otázok. Napríklad ohľadne použitia elektromotora.

Na výber má dva – predný od firmy Aisin a zadný od firmy Denso. Do pretekov ale bude môcť pravdepodobne nasadiť iba jeden. Práve prebieha testovanie, použitie ktorého bude strategicky výhodnejšie. Predný totiž pridá autu trochu na váhe, ale prínosom bude lepšia trakcia vďaka náhonu na predné kolesá.

Atmosferický motor poháňa zadnú nápravu. Zadný by zase ušetril na hmotnosti. Aktuálne predpisy stanovujú vozidlám s hybridnými systémami maximálnu hranicu rekuperácie 500 kJ a zároveň obmedzujú uplatnenie len na dve kolesá.

Poháňacia sústava Toyota Hybrid System – Racing bola vyvinutá s dôrazom na poskytnutie maximálneho výkonu. Preto na rozdiel od sériových vozidiel, kde Toyota využíva NiMH alebo lítium-iónové batérie použila v tomto prípade kondenzátor, ktorý vie (oprava) nárazovo dodať viac energie, ale má menšiu kapacitu.

Testy majú dať tiež odpoveď na otázku, kedy využívať nazbieranú energiu z rekuperácie pri brzdení. Či nárazovo pri zrýchlení na výjazde zo zákrut alebo bude lepšie túto energie priebežne dávkovať a šetriť tak palivo.

Pripájanie elektromotora sa deje automaticky, čo je dané pravidlami FIA. Vodič má ale možnosť ovplyvniť asistenciu elektromotora intenzitou tlaku na akcelerátor.

Doladiť bude treba tiež brzdnú sústavu, aby nebol citeľný rozdiel medzi fázou rekuperovania a fázou, kedy spomalenie majú prevziať iba samotné brzdy. K odhadovanému dojazdu vozidla, spotrebe a vplyvu hmotnosti hybridného systému na jazdné vlastnosti nám zatiaľ nevedel alebo nemohol nikto nič povedať.

Reálne testy zamerané na naladenie podvozka a dojazd začínajú až teraz. Alex Wurz a Nicalos Lapierre, ktorí s autom absolvovali začiatkom januára prvé zoznamovacie kilometre si na vozidle zatiaľ veľmi pochvaľujú ovládateľnosť a hlavne dynamiku na výjazde zo zákrurt.

Základňa ostáva v Kolíne

Ľudia, ktorí sa podieľajú na vývoji vozidla pre Le Mans, sú z veľkej väčšiny bývalými členmi tímu Toyota F1. Nová stajňa Toyota Racing má 250 členov. Ide o medzinárodný tím zložený z 20 národností so sídlom v Kolíne nad Rýnom.

Prezidentom tímu je Yoshiaki Kinoshita, technickým riaditeľom Pascal Vasselon a vývoju hybridného systému šéfuje Hisatake Murata. Toyota Racing sa poučila z minulosti a namiesto zamerania sa na jednu disciplínu plánuje rozbehnúť niekoľko projektov súčasne a zabezpečiť si tak finančnú nezávislosť a stabilitu.

Podrobnejšiu reportáž z prvých ostrých testov aj s vyjadreniami jednotlivých členov tímu prinesieme v najbližších dňoch.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  3. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  4. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  9. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 15 979
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 559
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 592
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 901
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 086
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 920
  7. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 840
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 822
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 695
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 324

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zástupca firmy, ktorej zadržali 112 kamiónov: Hľadáte problém tam, kde nie je

Belgické úrady podozrievajú firmu North Sea Express, že vykorisťuje vodičov.

KOMENTÁRE

Môže byť Harabin škodcom?

Aj v pozícii radového sudcu vyzerá Harabin na nebezpečného škodcu.

KOMENTÁRE

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojnosti nás ničí.

Neprehliadnite tiež

Tesla míňa 8000 dolárov za minútu a nedarí sa jej s Modelom 3

Musk musí čoskoro začať zháňať nové prostriedky.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.