Toyota testuje svoj najrýchlejší hybrid

Dnes na okruhu Paul Ricard na juhu Francúzska odštartovala japonská automobilka Toyota testovací program svojho nového pretekárskeho špeciálu pre 24-hodinové preteky v Le Mans. Auto odchádza z boxov na elektriku.

Dnes na okruhu Paul Ricard na juhu Francúzska odštartovala japonská automobilka Toyota testovací program svojho nového pretekárskeho špeciálu pre 24-hodinové preteky v Le Mans. Vozidlo TS030 Hybrid poháňa úplne nový, superľahký atmosferický V8 motor, ktorému momentálne pomáhajú dva elektromotory. Testy majú rozhodnúť, ktorý z nich stajňa nakoniec použije.

LE CASTELLET. Celkovo Toyota plánuje nasadiť tento rok do najznámejších vytrvalostných pretekov až dve vozidlá. Posádka prvého je už známa. Za volantom hybridného špeciálu sa budú striedať dvojnásobný víťaz Le Mans a bývalý jazdec tímu Peugeot Alex Wurz, víťaz seriálu Formule 3 Nicolas Lepierre, ktorý má za sebou už niekoľko štartov v Le Mans (najlepšie skončil doposiaľ piaty – 2009 a 2011) a mladý japonský talent Kazuki Nakajima.

Nakajima je prvý Japonec, ktorému sa podarilo bodovať v Monacu v pretekoch F1. V rokoch 2008 a 2009 jazdil za stajňu Williams. Jazdci druhej posádky nie sú zatiaľ potvrdení. Jedným z kandidátov do druhého auta je jazdec Toyota Super GT a Formula Nippon Hiroaki Ishiura.

Toyota Racing sa v tomto roku plánuje zúčastniť série štyroch pretekov. Premiéru bude mať 5. mája v 6-hodinových pretekoch v Spa-Francorchamps, ktoré sú druhým podujatím Majstrovstiev sveta vo vytrvalostných pretekoch FIA. Potom nasledujú 24 hodín Le Mans (16.-17. Júna), 6 hodín Silverstone (25. august) a 6 hodín na okruhu Fudži (14. október).

Testovacia sezóna

Toyota si tento rok nedáva žiadne ciele. Ide o vyslovene testovací rok, počas ktorého sa chce sústrediť na doladenie celého auta. Momentálne musí tím riešiť ešte veľa otázok. Napríklad ohľadne použitia elektromotora.

Na výber má dva – predný od firmy Aisin a zadný od firmy Denso. Do pretekov ale bude môcť pravdepodobne nasadiť iba jeden. Práve prebieha testovanie, použitie ktorého bude strategicky výhodnejšie. Predný totiž pridá autu trochu na váhe, ale prínosom bude lepšia trakcia vďaka náhonu na predné kolesá.

Atmosferický motor poháňa zadnú nápravu. Zadný by zase ušetril na hmotnosti. Aktuálne predpisy stanovujú vozidlám s hybridnými systémami maximálnu hranicu rekuperácie 500 kJ a zároveň obmedzujú uplatnenie len na dve kolesá.

Poháňacia sústava Toyota Hybrid System – Racing bola vyvinutá s dôrazom na poskytnutie maximálneho výkonu. Preto na rozdiel od sériových vozidiel, kde Toyota využíva NiMH alebo lítium-iónové batérie použila v tomto prípade kondenzátor, ktorý vie (oprava) nárazovo dodať viac energie, ale má menšiu kapacitu.

Testy majú dať tiež odpoveď na otázku, kedy využívať nazbieranú energiu z rekuperácie pri brzdení. Či nárazovo pri zrýchlení na výjazde zo zákrut alebo bude lepšie túto energie priebežne dávkovať a šetriť tak palivo.

Pripájanie elektromotora sa deje automaticky, čo je dané pravidlami FIA. Vodič má ale možnosť ovplyvniť asistenciu elektromotora intenzitou tlaku na akcelerátor.

Doladiť bude treba tiež brzdnú sústavu, aby nebol citeľný rozdiel medzi fázou rekuperovania a fázou, kedy spomalenie majú prevziať iba samotné brzdy. K odhadovanému dojazdu vozidla, spotrebe a vplyvu hmotnosti hybridného systému na jazdné vlastnosti nám zatiaľ nevedel alebo nemohol nikto nič povedať.

Reálne testy zamerané na naladenie podvozka a dojazd začínajú až teraz. Alex Wurz a Nicalos Lapierre, ktorí s autom absolvovali začiatkom januára prvé zoznamovacie kilometre si na vozidle zatiaľ veľmi pochvaľujú ovládateľnosť a hlavne dynamiku na výjazde zo zákrurt.

Základňa ostáva v Kolíne

Ľudia, ktorí sa podieľajú na vývoji vozidla pre Le Mans, sú z veľkej väčšiny bývalými členmi tímu Toyota F1. Nová stajňa Toyota Racing má 250 členov. Ide o medzinárodný tím zložený z 20 národností so sídlom v Kolíne nad Rýnom.

Prezidentom tímu je Yoshiaki Kinoshita, technickým riaditeľom Pascal Vasselon a vývoju hybridného systému šéfuje Hisatake Murata. Toyota Racing sa poučila z minulosti a namiesto zamerania sa na jednu disciplínu plánuje rozbehnúť niekoľko projektov súčasne a zabezpečiť si tak finančnú nezávislosť a stabilitu.

Podrobnejšiu reportáž z prvých ostrých testov aj s vyjadreniami jednotlivých členov tímu prinesieme v najbližších dňoch.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 549
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 3 255
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 096
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 839
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 825
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 499
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 493
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 452
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 419
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 958

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Café Európa: Aká bude budúcnosť Česka a Slovenska v Európe

Aké je naše miesto v Európskej únii? Sledujte diskusiu naživo.

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.