SME

Toyota testuje svoj najrýchlejší hybrid

Dnes na okruhu Paul Ricard na juhu Francúzska odštartovala japonská automobilka Toyota testovací program svojho nového pretekárskeho špeciálu pre 24-hodinové preteky v Le Mans. Auto odchádza z boxov na elektriku.

Dnes na okruhu Paul Ricard na juhu Francúzska odštartovala japonská automobilka Toyota testovací program svojho nového pretekárskeho špeciálu pre 24-hodinové preteky v Le Mans. Vozidlo TS030 Hybrid poháňa úplne nový, superľahký atmosferický V8 motor, ktorému momentálne pomáhajú dva elektromotory. Testy majú rozhodnúť, ktorý z nich stajňa nakoniec použije.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

LE CASTELLET. Celkovo Toyota plánuje nasadiť tento rok do najznámejších vytrvalostných pretekov až dve vozidlá. Posádka prvého je už známa. Za volantom hybridného špeciálu sa budú striedať dvojnásobný víťaz Le Mans a bývalý jazdec tímu Peugeot Alex Wurz, víťaz seriálu Formule 3 Nicolas Lepierre, ktorý má za sebou už niekoľko štartov v Le Mans (najlepšie skončil doposiaľ piaty – 2009 a 2011) a mladý japonský talent Kazuki Nakajima.

SkryťVypnúť reklamu

Nakajima je prvý Japonec, ktorému sa podarilo bodovať v Monacu v pretekoch F1. V rokoch 2008 a 2009 jazdil za stajňu Williams. Jazdci druhej posádky nie sú zatiaľ potvrdení. Jedným z kandidátov do druhého auta je jazdec Toyota Super GT a Formula Nippon Hiroaki Ishiura.

Toyota Racing sa v tomto roku plánuje zúčastniť série štyroch pretekov. Premiéru bude mať 5. mája v 6-hodinových pretekoch v Spa-Francorchamps, ktoré sú druhým podujatím Majstrovstiev sveta vo vytrvalostných pretekoch FIA. Potom nasledujú 24 hodín Le Mans (16.-17. Júna), 6 hodín Silverstone (25. august) a 6 hodín na okruhu Fudži (14. október).

Testovacia sezóna

Toyota si tento rok nedáva žiadne ciele. Ide o vyslovene testovací rok, počas ktorého sa chce sústrediť na doladenie celého auta. Momentálne musí tím riešiť ešte veľa otázok. Napríklad ohľadne použitia elektromotora.

SkryťVypnúť reklamu

Na výber má dva – predný od firmy Aisin a zadný od firmy Denso. Do pretekov ale bude môcť pravdepodobne nasadiť iba jeden. Práve prebieha testovanie, použitie ktorého bude strategicky výhodnejšie. Predný totiž pridá autu trochu na váhe, ale prínosom bude lepšia trakcia vďaka náhonu na predné kolesá.

Atmosferický motor poháňa zadnú nápravu. Zadný by zase ušetril na hmotnosti. Aktuálne predpisy stanovujú vozidlám s hybridnými systémami maximálnu hranicu rekuperácie 500 kJ a zároveň obmedzujú uplatnenie len na dve kolesá.

Poháňacia sústava Toyota Hybrid System – Racing bola vyvinutá s dôrazom na poskytnutie maximálneho výkonu. Preto na rozdiel od sériových vozidiel, kde Toyota využíva NiMH alebo lítium-iónové batérie použila v tomto prípade kondenzátor, ktorý vie (oprava) nárazovo dodať viac energie, ale má menšiu kapacitu.

SkryťVypnúť reklamu

Testy majú dať tiež odpoveď na otázku, kedy využívať nazbieranú energiu z rekuperácie pri brzdení. Či nárazovo pri zrýchlení na výjazde zo zákrut alebo bude lepšie túto energie priebežne dávkovať a šetriť tak palivo.

Pripájanie elektromotora sa deje automaticky, čo je dané pravidlami FIA. Vodič má ale možnosť ovplyvniť asistenciu elektromotora intenzitou tlaku na akcelerátor.

Doladiť bude treba tiež brzdnú sústavu, aby nebol citeľný rozdiel medzi fázou rekuperovania a fázou, kedy spomalenie majú prevziať iba samotné brzdy. K odhadovanému dojazdu vozidla, spotrebe a vplyvu hmotnosti hybridného systému na jazdné vlastnosti nám zatiaľ nevedel alebo nemohol nikto nič povedať.

Reálne testy zamerané na naladenie podvozka a dojazd začínajú až teraz. Alex Wurz a Nicalos Lapierre, ktorí s autom absolvovali začiatkom januára prvé zoznamovacie kilometre si na vozidle zatiaľ veľmi pochvaľujú ovládateľnosť a hlavne dynamiku na výjazde zo zákrurt.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Základňa ostáva v Kolíne

Ľudia, ktorí sa podieľajú na vývoji vozidla pre Le Mans, sú z veľkej väčšiny bývalými členmi tímu Toyota F1. Nová stajňa Toyota Racing má 250 členov. Ide o medzinárodný tím zložený z 20 národností so sídlom v Kolíne nad Rýnom.

Prezidentom tímu je Yoshiaki Kinoshita, technickým riaditeľom Pascal Vasselon a vývoju hybridného systému šéfuje Hisatake Murata. Toyota Racing sa poučila z minulosti a namiesto zamerania sa na jednu disciplínu plánuje rozbehnúť niekoľko projektov súčasne a zabezpečiť si tak finančnú nezávislosť a stabilitu.

Podrobnejšiu reportáž z prvých ostrých testov aj s vyjadreniami jednotlivých členov tímu prinesieme v najbližších dňoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 602
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 508
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 165
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 473
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 316
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 267
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu