TEST: Peugeot 308 GTi ukazuje nový prístup

Označenie GTi už nepatrí medzi hot hatch, ale komfortne rýchle kompaktny. Takým je tiež Golf GTI a Peugeot mu prichádza konkurovať. Akurát mačička na kapote má ostrihané nechty.

Čierne disky, modré svetlá LED-ky v nárazníku a šaty z bielej perlete. Takto dohabaný vyšiel do ulíc najsilnejší Peugeot 308. Športovo nevyzerá, ale dobre jazdí.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)



BREZNO. Jednotka akoby nemala konca a s rastúcimi otáčkami čoraz citeľnejšie rezonuje interiér. Po preradení na dvojku poriadne šklbne riadením a ľahká karoséria poskakuje tak, ako cesta píska. Motor si pýta stále vyšší stupeň a už o minútu rýchlomer rázne prekračuje dvestokilometrovú hranicu. V aute už bežnú intenzitu hlasu nepočuť.

Pred zákrutou pískajú brzdy a potom pneumatiky. Rýchlo treba odchytiť brzdový pedál, lebo kolesá začínajú blokovať. Nebyť rýchlo sa míňajúceho benzínu tak 16 ventilový atmosférický štvorvalec ani nevypneme. Asi takto by sme sa cítili v Peugeote s označením GTi začiatkom deväťdesiatych rokov.

55_peug_big.jpg

Zázrak s označením 1,6 THP. Čím viac koní má preplňovaný štvorvalec, tým je lepší. Kombinácia spotreby a jazdných výkonov je vskutku výborná. Len výfuk by mohol dať viac o sebe vedieť.

Teraz, keď testujeme najnovšie GTi s vyplašenou mačkou na kapote, prežívame úplne iný scenár. Máme minimálne o 60 koní a takmer 50 kilogramov viac a kamarátom sa chválime nie brutalitou jazdy, ale spotrebou pod osem litrov. Zmenil sa svet a zmenili sa aj autá s prívlastkom GTi a tak ich musíme aj v testoch brať.

Ide proti Golfu

Peugeot 308 GTi má zvláštnu pozíciu, pretože nie je to konkurent vyslovených hot hatch ako Megane R.S. alebo Focus R.S., ale predsa len prekračuje bežný štandard kompaktov. S cenou Clia R.S. sa vtiera presne vedľa Golfu GTI a podľa nás je to jeho najväčší konkurent vo všetkých ohľadoch.

52_peug_big.jpg

Volantu ťažko niečo vytknúť, lebo výrazné tvarovanie venca u konkurentov nemusí každému vyhovovať. Trocha striedmosti a menej ligotavých prvkov by naozaj nezaškodilo. Hlavica radiacej páky má dobrý tvar a neošúcha sa, len pri -10 stupňoch na ňu nesiahnite mokrou rukou.

Cenou však výrazne podlieza nemeckého konkurenta, pretože GTI od Volkswagenu stojí 27 170 eur a Peugeot „len“ 21 950 eur. Pri takomto cenovom rozdiele by sme boli na vážkach, ktoré kúpiť.

Iste, Volkswagen má lepšie renomé značky a zrejme silnejšiu pozíciu v ďalšom predaji, ale francúzska povesť a dravosť modelov GTi vzbudzuje rešpekt. Minimálne zladením mechanických častí a dobrým podvozkom.

Nepúta pozornosť

Nešportový vzhľad je asi najväčší problém, čierne 18 palcové kolesá vyzerajú utopené a domodra ladené krycie sklá reflektorov pripomínajú nevkusný tuning. Na prezentáciu pred okolím by menej bolo viac. Napokon, už základný dizajn nepredurčuje 308 k športovosti.

V interiéri sú už pocity lepšie. Šofér má pocit výnimočných sedadiel a v podstate aj volantu. Zvuk je len o málo hlbší a dunivejší ako pri slabších alternáciách motora 1,6 THP. Potešenie nastane až v pohybe, lebo toto auto lepšie jazdí, než vyzerá.

53_peug_big.jpg

Športové – nešportové, kufor musí byť. Priestorom a úžitkom je Peugeot 308 to lepšie v triede a zároveň auto, ktoré môže poslúžiť ako jediné rodinné auto, pretože má prijateľnú spotrebu.

Odmieta škrtenie

Neskrývame, že auto tejto kategórie musí prejsť skúškou ohňom na kľukatej ceste. Hneď však dá najavo, že nerovnosti ciest mu nesvedčia, že má nadváhu a brzdy prvé návaly spomalenia zvládnu, ale potom potrebujú oddych.

Potvrdilo sa to, čo vidieť na prvý pohľad, veľké a ťažké kolesá milujú diaľnicu a kvalitný asfalt. V Peugeote 308 GTi už nehľadajte auto na zábavu, ale komfortný kompakt na dlhé cesty, ktorý sa v serpentínach predstaví predsa len inak než 308 HDi.

54_peug_big.jpg

Sedadlám a štýlu niet čo vytknúť, pretože kombinácia textílie a kože harmonizuje s pološportovým tvarom. Sedadlá nedržia v zákrutách tak, ako Recaro od Renault Sport, ale nastupovanie je raz tak pohodlnejšie.

Klobúk dole pred Peugeotom, ktorý presne pochopil dnešných mladých, ktorí potrebujú vyšitú značku na sedadle a niečo na povrch ligotavé. Najlepšie ak to má 200 koní. Pri tejto cene ušili 308 GTi presne pre cieľovú skupinu. A tí čo jazdia za zážitkami na okruhy si vyberú iné auto.

Zázračný motor šetrí

Agregát 1,6 THP aj tu ukazuje svoju svetlú stránku ponúknuť výkon aj šetriť. Dokonca vo vysokých otáčkach vie predviesť peknú bodku na záver a tiež nechá pocítiť 270 Nm už pri 1700 otáčkach. Spotreba je tiež výsledkom dlhších prevodov, ktoré zase nedajú vyniknúť výkonu.

51_peug_big.jpg

Trochu bručí, ale nízkymi tónmi neobťažuje ako Golf GTI pri istých otáčkach. Pri pridaní však ostáva ticho. Zvuk je príliš civilizovaný.

Odvrátenie od surovosti, ktorú kedysi reprezentovalo ešte 309 GTi alebo 306 S16 znamená univerzálnejšie použitie. S dnešným GTi možno jazdiť každý deň, síce s menším nadšením, ale komfortne a tak to autori asi mysleli.

Kupujem-nekupujem
Osobne by som od označenia GTi potreboval väčšieho surovca, aby dostal nálepku kupujem. Hlavne zvonku sa mi ani trochu nepáči, ale jazdí dobre.(Rasťo Chvála)
Vozidlo Volkswagen
Golf GTI DSG
Alfa Romeo
Giulietta QV
Peugeot
308 GTi
Cena modelu od (eur) 26 880,- 26 690,- 21 950,-
Motor 2,0 TFSI 1,8 TBi 1,6 THP
Typ radový štvorvalec,
turbo
radový štvorvalec,
turbo
radový štvorvalec,
turbo
Zdvihový objem (cm3) 1984 1742 1598
Výkon (kw/k) 155/210 173/235 147/200
Pri otáčkach (ot./min.) 5300 – 6200 5500 5800
Krútiaci moment (Nm) 280 300-340 275
Pri otáčkach (ot./min) 1700-5200 1900 1700
Emisie CO2 (g/km) 173 177 159
Prevodovka DSG 6 stupňová 6-st. manuál 6-st. manuál
Rozmery Golf GTI Giulietta QV 308 GTi
Rázvor náprav (mm) 2578 2634 2608
Dĺžka (mm) 4213 4351 4276
Šírka (mm) 1786 1798 1815
Výška (mm) 1501 1465 1498
Pohotovostná
hmotnosť (kg)
1414 1320 1413
Objem palivovej
nádrže (l)
55 60 60
Objem batož.
priestoru (l)
350 350 348
Prevádzkové hodnoty Golf GTI Giulietta QV 308 GTi
Zrýchlenie
0-100 km/h (s)
6,9 6,8 7,7
Maximálna rýchlosť
(km/h)
238 242 237
Spotreba mesto
(l/100 km)
10 10,8 9,2
Spotreba mimo mesto
(l/100 km)
5,9 5,8 5,5
Kombinovaná spotreba
(l/100km)
7,4 7,6 6,9


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 814
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 539
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 11 700
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 674
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 397
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 612
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 399
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 558
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 065
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 898

Téma: Peugeot 206, 308, 307, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

KULTÚRA

Iva Bittová: Nemôžem si dovoliť strácať čas a báť sa

Česká speváčka žije v USA. Koncertuje u nás so skupinou Čikori.

TECH

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory.

TECH

Na čom hrať hry? Na PC či konzolách?

Porovnávať má zmysel hlavne produkty najväčších hráčov na trhu.

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.