TEST: Peugeot 308 GTi ukazuje nový prístup

Označenie GTi už nepatrí medzi hot hatch, ale komfortne rýchle kompaktny. Takým je tiež Golf GTI a Peugeot mu prichádza konkurovať. Akurát mačička na kapote má ostrihané nechty.

Čierne disky, modré svetlá LED-ky v nárazníku a šaty z bielej perlete. Takto dohabaný vyšiel do ulíc najsilnejší Peugeot 308. Športovo nevyzerá, ale dobre jazdí.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)



BREZNO. Jednotka akoby nemala konca a s rastúcimi otáčkami čoraz citeľnejšie rezonuje interiér. Po preradení na dvojku poriadne šklbne riadením a ľahká karoséria poskakuje tak, ako cesta píska. Motor si pýta stále vyšší stupeň a už o minútu rýchlomer rázne prekračuje dvestokilometrovú hranicu. V aute už bežnú intenzitu hlasu nepočuť.

Pred zákrutou pískajú brzdy a potom pneumatiky. Rýchlo treba odchytiť brzdový pedál, lebo kolesá začínajú blokovať. Nebyť rýchlo sa míňajúceho benzínu tak 16 ventilový atmosférický štvorvalec ani nevypneme. Asi takto by sme sa cítili v Peugeote s označením GTi začiatkom deväťdesiatych rokov.

55_peug_big.jpg

Zázrak s označením 1,6 THP. Čím viac koní má preplňovaný štvorvalec, tým je lepší. Kombinácia spotreby a jazdných výkonov je vskutku výborná. Len výfuk by mohol dať viac o sebe vedieť.

Teraz, keď testujeme najnovšie GTi s vyplašenou mačkou na kapote, prežívame úplne iný scenár. Máme minimálne o 60 koní a takmer 50 kilogramov viac a kamarátom sa chválime nie brutalitou jazdy, ale spotrebou pod osem litrov. Zmenil sa svet a zmenili sa aj autá s prívlastkom GTi a tak ich musíme aj v testoch brať.

Ide proti Golfu

Peugeot 308 GTi má zvláštnu pozíciu, pretože nie je to konkurent vyslovených hot hatch ako Megane R.S. alebo Focus R.S., ale predsa len prekračuje bežný štandard kompaktov. S cenou Clia R.S. sa vtiera presne vedľa Golfu GTI a podľa nás je to jeho najväčší konkurent vo všetkých ohľadoch.

52_peug_big.jpg

Volantu ťažko niečo vytknúť, lebo výrazné tvarovanie venca u konkurentov nemusí každému vyhovovať. Trocha striedmosti a menej ligotavých prvkov by naozaj nezaškodilo. Hlavica radiacej páky má dobrý tvar a neošúcha sa, len pri -10 stupňoch na ňu nesiahnite mokrou rukou.

Cenou však výrazne podlieza nemeckého konkurenta, pretože GTI od Volkswagenu stojí 27 170 eur a Peugeot „len“ 21 950 eur. Pri takomto cenovom rozdiele by sme boli na vážkach, ktoré kúpiť.

Iste, Volkswagen má lepšie renomé značky a zrejme silnejšiu pozíciu v ďalšom predaji, ale francúzska povesť a dravosť modelov GTi vzbudzuje rešpekt. Minimálne zladením mechanických častí a dobrým podvozkom.

Nepúta pozornosť

Nešportový vzhľad je asi najväčší problém, čierne 18 palcové kolesá vyzerajú utopené a domodra ladené krycie sklá reflektorov pripomínajú nevkusný tuning. Na prezentáciu pred okolím by menej bolo viac. Napokon, už základný dizajn nepredurčuje 308 k športovosti.

V interiéri sú už pocity lepšie. Šofér má pocit výnimočných sedadiel a v podstate aj volantu. Zvuk je len o málo hlbší a dunivejší ako pri slabších alternáciách motora 1,6 THP. Potešenie nastane až v pohybe, lebo toto auto lepšie jazdí, než vyzerá.

53_peug_big.jpg

Športové – nešportové, kufor musí byť. Priestorom a úžitkom je Peugeot 308 to lepšie v triede a zároveň auto, ktoré môže poslúžiť ako jediné rodinné auto, pretože má prijateľnú spotrebu.

Odmieta škrtenie

Neskrývame, že auto tejto kategórie musí prejsť skúškou ohňom na kľukatej ceste. Hneď však dá najavo, že nerovnosti ciest mu nesvedčia, že má nadváhu a brzdy prvé návaly spomalenia zvládnu, ale potom potrebujú oddych.

Potvrdilo sa to, čo vidieť na prvý pohľad, veľké a ťažké kolesá milujú diaľnicu a kvalitný asfalt. V Peugeote 308 GTi už nehľadajte auto na zábavu, ale komfortný kompakt na dlhé cesty, ktorý sa v serpentínach predstaví predsa len inak než 308 HDi.

54_peug_big.jpg

Sedadlám a štýlu niet čo vytknúť, pretože kombinácia textílie a kože harmonizuje s pološportovým tvarom. Sedadlá nedržia v zákrutách tak, ako Recaro od Renault Sport, ale nastupovanie je raz tak pohodlnejšie.

Klobúk dole pred Peugeotom, ktorý presne pochopil dnešných mladých, ktorí potrebujú vyšitú značku na sedadle a niečo na povrch ligotavé. Najlepšie ak to má 200 koní. Pri tejto cene ušili 308 GTi presne pre cieľovú skupinu. A tí čo jazdia za zážitkami na okruhy si vyberú iné auto.

Zázračný motor šetrí

Agregát 1,6 THP aj tu ukazuje svoju svetlú stránku ponúknuť výkon aj šetriť. Dokonca vo vysokých otáčkach vie predviesť peknú bodku na záver a tiež nechá pocítiť 270 Nm už pri 1700 otáčkach. Spotreba je tiež výsledkom dlhších prevodov, ktoré zase nedajú vyniknúť výkonu.

51_peug_big.jpg

Trochu bručí, ale nízkymi tónmi neobťažuje ako Golf GTI pri istých otáčkach. Pri pridaní však ostáva ticho. Zvuk je príliš civilizovaný.

Odvrátenie od surovosti, ktorú kedysi reprezentovalo ešte 309 GTi alebo 306 S16 znamená univerzálnejšie použitie. S dnešným GTi možno jazdiť každý deň, síce s menším nadšením, ale komfortne a tak to autori asi mysleli.

Kupujem-nekupujem
Osobne by som od označenia GTi potreboval väčšieho surovca, aby dostal nálepku kupujem. Hlavne zvonku sa mi ani trochu nepáči, ale jazdí dobre.(Rasťo Chvála)
Vozidlo Volkswagen
Golf GTI DSG
Alfa Romeo
Giulietta QV
Peugeot
308 GTi
Cena modelu od (eur) 26 880,- 26 690,- 21 950,-
Motor 2,0 TFSI 1,8 TBi 1,6 THP
Typ radový štvorvalec,
turbo
radový štvorvalec,
turbo
radový štvorvalec,
turbo
Zdvihový objem (cm3) 1984 1742 1598
Výkon (kw/k) 155/210 173/235 147/200
Pri otáčkach (ot./min.) 5300 – 6200 5500 5800
Krútiaci moment (Nm) 280 300-340 275
Pri otáčkach (ot./min) 1700-5200 1900 1700
Emisie CO2 (g/km) 173 177 159
Prevodovka DSG 6 stupňová 6-st. manuál 6-st. manuál
Rozmery Golf GTI Giulietta QV 308 GTi
Rázvor náprav (mm) 2578 2634 2608
Dĺžka (mm) 4213 4351 4276
Šírka (mm) 1786 1798 1815
Výška (mm) 1501 1465 1498
Pohotovostná
hmotnosť (kg)
1414 1320 1413
Objem palivovej
nádrže (l)
55 60 60
Objem batož.
priestoru (l)
350 350 348
Prevádzkové hodnoty Golf GTI Giulietta QV 308 GTi
Zrýchlenie
0-100 km/h (s)
6,9 6,8 7,7
Maximálna rýchlosť
(km/h)
238 242 237
Spotreba mesto
(l/100 km)
10 10,8 9,2
Spotreba mimo mesto
(l/100 km)
5,9 5,8 5,5
Kombinovaná spotreba
(l/100km)
7,4 7,6 6,9


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 589
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 815
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 814
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 510
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 276
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 154
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 810
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 688
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 432
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 263

Téma: Peugeot


Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Nivy zatvoria. Pozrite si, kde vystúpite v Bratislave z autobusu

Novú stanicu chcú postaviť do troch rokov.

SVET

Zomrela dedička L'Oréalu, najbohatšia žena sveta

Zásluhy Liliane Bettencourtovej sa ocitli v tieni afér.

Neprehliadnite tiež

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.