SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky
TESTY

TEST: Ibiza Copa je voľba rozumu

Dobre známy malý Seat s ešte známejším zážihovým motorom 1,4 16V nemá veľmi čím prekvapiť. Zvýhodnená ponuka výbavy zaujala.

(Zdroj: fg)

BRATISLAVA, KOŠICE. Modernizovaná Ibiza už doslova vykúka spoza rohu. Má atraktívnejšie predné partie, no treba počkať do jari, kým príde na trh. Aktuálny model sa od nej príliš nelíši a zaujať chce špeciálnou výbavovou verziou Copa.

Tá k druhému najnižšiemu stupňu Reference za príplatok 565 eur pridáva 15-palcové zliatinové disky kolies Ingenia, hmlovky s odbočovacou funkciou, špecifické látkové čalúnenie sedadiel, tempomat, rádio s CD a MP3 alebo vyhrievané a elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá, lakované vo farbe karosérie.

Chýbal nám palubný počítač a stabilizačný systém. Prvú položku nedostanete ani za príplatok. ESP v kombinácii s asistentom pre rozjazd do kopca a kontrolou tlaku v pneumatikách stojí 362 eur.

Variant Copa je k dispozícii pre všetky tri karosárske verzie. Kombinovať sa dá iba s atmosférickými zážihovými motorizáciami. Ceny päťdverového modelu začínajú od 9847 eur.

15-palcové disky s pneumatikami rozmeru 185/60 sú pre Ibizu ideálne z pohľadu dizajnu i cestovného komfortu.

Dobrý podvozok

Ambíciu mať najatraktívnejšie malé auto z koncernu VW Group Španielom síce naštrbil nečakane podarený Volkswagen Polo, na pohľad svalnatá Ibiza sa však v dave rozhodne nestratí. Navyše si trúfame napísať, že naladením podvozka alebo posedom za volantom svojho nemeckého súpera prekoná.

Pruženie Seatu je iba o štipku tuhšie, no efekt veľký: citeľne menšie náklony karosérie v zákrutách a výborná spätná väzba od kolies. Tá prišla vhod najmä na neupravených zasnežených cestách, kde auto dalo presne vedieť, kedy sa dostáva na hranicu adhézie.

Snáď len účinok posilňovača riadenia a citlivosť ABS by mohla byť menšia. O stratu komfortu sa v kombinácii s 15-palcovými kolesami netreba obávať.

Dizajnéri chceli urobiť palubnú dosku na pohľad čo najjednoduchšiu. Preto niektoré ovládače ukryli pred radiacu páku, čo nemusí vyhovovať každému.

Lacné turbo stále chýba

Škoda, že vydarenému podvozku nedovolil viac vyniknúť motor. V ponuke Ibizy stále chýba „ľudový turbomotor“, rozumej štvorvalec 1,2 TSI, naladený na výkon 63 kW (86 k). K dispozícii je len jeho silnejší variant (77 kW/105 k), s cenovkou začínajúcou od 11 302 eur.

Kto má hlboko do vrecka, musí sa uspokojiť s trojvalcom HTP alebo so starou atmosférickou jedna-štvorkou (63 kW/86 k). Práve osvedčený štvorvalec poháňal testovaný exemplár. V prípade tohto agregátu sa rozhodne netreba obávať nespoľahlivosti, ktorá občas moderné TSIčka vie potrápiť. Zároveň je veľmi dobre utlmený. Tým ale zoznam pozitívnych reakcií končí.

Benzínový agregát 1,4 16V kedysi robil z malých áut koncernu VW Group "žihadlá", zvlášť vo verzii so 74 kW (101 k). Po postupnom "priškrcovaní" je dnes už len solídnou základnou motorizáciou.

Motor škrtí emisná norma

Kedysi príjemne pružná poháňacia jednotka prišla s prechodom na emisnú normu Euro5 o veľkú časť energie. Vodič musí častejšie radiť, aby dosiahol uspokojivú dynamiku. Jazda s väčšou záťažou na palube či pokusy o svižnejší pohyb sa rýchlo prejavia na spotrebe paliva, ktorá nemá problém prekročiť aj osemlitrovú hranicu.

Napokon sme po asi tisíc najazdených kilometroch dosiahli priemer 6,9 l/100 km. Iba päťstupňová manuálna prevodovka na diaľnici pri 130 km/h vyženie otáčky motora k hranici 3700/min. Radenie by mohlo byť presnejšie a s menej gumovými dorazmi.

Ibizu trápi menej miesta na kolená vzadu.

Na úkor ergonómie

Na pohľad jednoducho zariadená palubná doska je otázkou vkusu. Dizajnéri to v snahe byť za každú cenu originálni trochu prehnali. Ovládače pred radiacou pákou nie sú práve po ruke a rádio má komplikovanú obsluhu. Ešte že ho štandardne dopĺňa ovládanie pod volantom.

Priestorovo (s výnimkou šírky) Ibiza zaostáva za Fabiou. S Polom si ale nemá čo vyčítať. Chýba hlavne viac miesta na kolená vzadu.

Kupujem-nekupujem

Ako hlása titulok, Ibiza 1,4 16V Copa je dobrá voľba rozumu. Obzvlášť nenadchne, ale ponúka dobrú výbavu a osvedčenú techniku za prijateľnú cenu. Ako nenáročné malé auto do mesta, kupujem. (Filip Garaj)

Technické parametre
Motor 1,4 16V
Zdvihový objem (cm3) 1390
Výkon (kw/k) 63/86
Pri otáčkach (ot./min.) 5000
Krútiaci moment (Nm) 132
Pri otáčkach (ot./min) 3800
Emisie CO2 (g/km) 132
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2469
Dĺžka (mm) 4052
Šírka (mm) 1693
Výška (mm) 1445
Objem batož. priestoru (l) 284-900
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 175
Spotreba mesto(l/100 km) 8,2
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,1
Kombinovaná spotreba 6,2
Spotreba v teste 6,9
Cena skúš. verzie od (eur) 10 337,-
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  2. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  3. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  4. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  6. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  7. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  8. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  9. Spánok – základ pevných vzťahov
  10. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  1. QSI International School of Bratislava
  2. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  3. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  6. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  7. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  8. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 091
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 12 547
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 133
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 744
  5. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 4 132
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 895
  7. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 682
  8. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 3 641
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 509
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 301
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová čaká s dcérami Leou (vpravo) a Emou (druhá vpravo).

Poslanec tvrdí, že status, ktorý vyvolal urážky, nemyslel ironicky.


2 h
Minister vnútra SR Roman Mikulec (OĽaNO).

Minister zatiaľ nepovedal, ako s výsledkami naloží.


2 h
Soňa Jánošová

Minister financií ďakuje ministerke kultúry za pochopenie.


18. okt
Zoltán Müller, CEO spoločnosti Lucron.

Mohli by sme stavať aj viac, hovorí Zoltán Müller.


17. okt

Neprehliadnite tiež

Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


4 h
BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Šikana
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia
  3. Ján Marton: Revolúciu v manažmente vody organizujú progresívni blázni, vodníci a podvodníci na ministerstve pôdohospodárstva
  4. Irena Šimuneková: Farby jesene
  5. Miriam Studeničová: Ako funguje karma, alebo ľudský osud?
  6. Irena Šimuneková: Jeseň na lúkach
  7. Ladislav Stupak: Dukáty
  8. Anton Polakovič: Posledná bosorka?
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 17 904
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 10 686
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 224
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 806
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 560
  6. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 4 147
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 825
  8. Věra Tepličková: Poslanec Fico sa rozhodol spievať, covid-necovid 2 723
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu