SME

TEST: Ibiza Copa je voľba rozumu

Dobre známy malý Seat s ešte známejším zážihovým motorom 1,4 16V nemá veľmi čím prekvapiť. Zvýhodnená ponuka výbavy zaujala.

(Zdroj: fg)

BRATISLAVA, KOŠICE. Modernizovaná Ibiza už doslova vykúka spoza rohu. Má atraktívnejšie predné partie, no treba počkať do jari, kým príde na trh. Aktuálny model sa od nej príliš nelíši a zaujať chce špeciálnou výbavovou verziou Copa.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tá k druhému najnižšiemu stupňu Reference za príplatok 565 eur pridáva 15-palcové zliatinové disky kolies Ingenia, hmlovky s odbočovacou funkciou, špecifické látkové čalúnenie sedadiel, tempomat, rádio s CD a MP3 alebo vyhrievané a elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá, lakované vo farbe karosérie.

SkryťVypnúť reklamu

Chýbal nám palubný počítač a stabilizačný systém. Prvú položku nedostanete ani za príplatok. ESP v kombinácii s asistentom pre rozjazd do kopca a kontrolou tlaku v pneumatikách stojí 362 eur.

Variant Copa je k dispozícii pre všetky tri karosárske verzie. Kombinovať sa dá iba s atmosférickými zážihovými motorizáciami. Ceny päťdverového modelu začínajú od 9847 eur.

15-palcové disky s pneumatikami rozmeru 185/60 sú pre Ibizu ideálne z pohľadu dizajnu i cestovného komfortu.

Dobrý podvozok Ambíciu mať najatraktívnejšie malé auto z koncernu VW Group Španielom síce naštrbil nečakane podarený Volkswagen Polo, na pohľad svalnatá Ibiza sa však v dave rozhodne nestratí. Navyše si trúfame napísať, že naladením podvozka alebo posedom za volantom svojho nemeckého súpera prekoná.

SkryťVypnúť reklamu

Pruženie Seatu je iba o štipku tuhšie, no efekt veľký: citeľne menšie náklony karosérie v zákrutách a výborná spätná väzba od kolies. Tá prišla vhod najmä na neupravených zasnežených cestách, kde auto dalo presne vedieť, kedy sa dostáva na hranicu adhézie.

Snáď len účinok posilňovača riadenia a citlivosť ABS by mohla byť menšia. O stratu komfortu sa v kombinácii s 15-palcovými kolesami netreba obávať.

Dizajnéri chceli urobiť palubnú dosku na pohľad čo najjednoduchšiu. Preto niektoré ovládače ukryli pred radiacu páku, čo nemusí vyhovovať každému.

Lacné turbo stále chýba Škoda, že vydarenému podvozku nedovolil viac vyniknúť motor. V ponuke Ibizy stále chýba „ľudový turbomotor“, rozumej štvorvalec 1,2 TSI, naladený na výkon 63 kW (86 k). K dispozícii je len jeho silnejší variant (77 kW/105 k), s cenovkou začínajúcou od 11 302 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Kto má hlboko do vrecka, musí sa uspokojiť s trojvalcom HTP alebo so starou atmosférickou jedna-štvorkou (63 kW/86 k). Práve osvedčený štvorvalec poháňal testovaný exemplár. V prípade tohto agregátu sa rozhodne netreba obávať nespoľahlivosti, ktorá občas moderné TSIčka vie potrápiť. Zároveň je veľmi dobre utlmený. Tým ale zoznam pozitívnych reakcií končí.

Benzínový agregát 1,4 16V kedysi robil z malých áut koncernu VW Group "žihadlá", zvlášť vo verzii so 74 kW (101 k). Po postupnom "priškrcovaní" je dnes už len solídnou základnou motorizáciou.

Motor škrtí emisná norma Kedysi príjemne pružná poháňacia jednotka prišla s prechodom na emisnú normu Euro5 o veľkú časť energie. Vodič musí častejšie radiť, aby dosiahol uspokojivú dynamiku. Jazda s väčšou záťažou na palube či pokusy o svižnejší pohyb sa rýchlo prejavia na spotrebe paliva, ktorá nemá problém prekročiť aj osemlitrovú hranicu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napokon sme po asi tisíc najazdených kilometroch dosiahli priemer 6,9 l/100 km. Iba päťstupňová manuálna prevodovka na diaľnici pri 130 km/h vyženie otáčky motora k hranici 3700/min. Radenie by mohlo byť presnejšie a s menej gumovými dorazmi.

Ibizu trápi menej miesta na kolená vzadu.

Na úkor ergonómie Na pohľad jednoducho zariadená palubná doska je otázkou vkusu. Dizajnéri to v snahe byť za každú cenu originálni trochu prehnali. Ovládače pred radiacou pákou nie sú práve po ruke a rádio má komplikovanú obsluhu. Ešte že ho štandardne dopĺňa ovládanie pod volantom.

Priestorovo (s výnimkou šírky) Ibiza zaostáva za Fabiou. S Polom si ale nemá čo vyčítať. Chýba hlavne viac miesta na kolená vzadu.

Kupujem-nekupujem

Ako hlása titulok, Ibiza 1,4 16V Copa je dobrá voľba rozumu. Obzvlášť nenadchne, ale ponúka dobrú výbavu a osvedčenú techniku za prijateľnú cenu. Ako nenáročné malé auto do mesta, kupujem. (Filip Garaj)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technické parametre Motor 1,4 16V

Zdvihový objem (cm3) 1390

Výkon (kw/k) 63/86

Pri otáčkach (ot./min.) 5000

Krútiaci moment (Nm) 132

Pri otáčkach (ot./min) 3800

Emisie CO2 (g/km) 132

Rozmery -

Rázvor náprav (mm) 2469

Dĺžka (mm) 4052

Šírka (mm) 1693

Výška (mm) 1445

Objem batož. priestoru (l) 284-900

Prevádzkové hodnoty -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,2

Maximálna rýchlosť (km/h) 175

Spotreba mesto(l/100 km) 8,2

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,1

Kombinovaná spotreba 6,2

Spotreba v teste 6,9

Cena skúš. verzie od (eur) 10 337,-

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  3. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  4. Tankovanie, ktoré sa vám vráti: káva, zľavy aj pohodlie
  5. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  8. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  1. Invázne rastliny ako superpotraviny
  2. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  3. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  5. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  6. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  8. LESY SR si držia drevo doma: 99 % produkcie zostáva na Slovensku
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 10 866
  2. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 8 201
  3. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 6 303
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 3 980
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 375
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 129
  7. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 2 062
  8. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 2 012
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martina Bittnerová: Z Frederiky sa stala Mína. A z Míny legenda III
  2. Patrik Benčík: Bude nová bytovka na Mukačevskej 7 v Prešove postavená skôr ako skončí vyšetrovanie tragédie?
  3. Soňa Fröhlichová: Grand Tour of Switzerland alias cestovanie po Švajčiarsku
  4. Martin Turčan: Chobot v hlave predsedu vlády
  5. Marian Letko: Z denníka chrapúňa. Moje zlodejiny a klamstvá odhalené. Do psej matere…
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Ako pracujú sudcovia, ktorí pojednávajú profilové kauzy čurillovcov?
  7. Martin Greguš: Kde je slovenský minister zahraničia? Mlčí, keď bijú našich...
  8. Radoslav Záhumenský: Objavte Manínsku tiesňavu, prírodný klenot Slovenska, ktorý musíte vidieť
  1. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 15 905
  2. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 15 201
  3. Monika Albertiová: Máme po puči 12 738
  4. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 8 195
  5. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom 7 782
  6. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico? 7 559
  7. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 7 155
  8. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 5 646
  1. Radko Mačuha: Padák - slovenský vynález.
  2. Radko Mačuha: Za neonacizmus na Ukrajine môže Putin.
  3. Marcel Rebro: Trump a Putin na Aljaške: Rokovanie o Ukrajine bez Ukrajiny
  4. Marcel Rebro: Rusko obkľúčené NATO? Skôr obkľúčené rozprávkami z Kremľa
  5. Věra Tepličková: Prirodzene k prirodzeniu (nevhodné pre deti a slabšie/citlivejšie povahy)
  6. Věra Tepličková: Od buka do buka a máme tu Mamuka
  7. Radko Mačuha: Organizátor majdanu bol na káve pred úradom vlády.
  8. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico?
SkryťZatvoriť reklamu