SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky
TESTY

TEST: Ibiza Copa je voľba rozumu

Dobre známy malý Seat s ešte známejším zážihovým motorom 1,4 16V nemá veľmi čím prekvapiť. Zvýhodnená ponuka výbavy zaujala.

(Zdroj: fg)

BRATISLAVA, KOŠICE. Modernizovaná Ibiza už doslova vykúka spoza rohu. Má atraktívnejšie predné partie, no treba počkať do jari, kým príde na trh. Aktuálny model sa od nej príliš nelíši a zaujať chce špeciálnou výbavovou verziou Copa.

Tá k druhému najnižšiemu stupňu Reference za príplatok 565 eur pridáva 15-palcové zliatinové disky kolies Ingenia, hmlovky s odbočovacou funkciou, špecifické látkové čalúnenie sedadiel, tempomat, rádio s CD a MP3 alebo vyhrievané a elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá, lakované vo farbe karosérie.

Chýbal nám palubný počítač a stabilizačný systém. Prvú položku nedostanete ani za príplatok. ESP v kombinácii s asistentom pre rozjazd do kopca a kontrolou tlaku v pneumatikách stojí 362 eur.

Variant Copa je k dispozícii pre všetky tri karosárske verzie. Kombinovať sa dá iba s atmosférickými zážihovými motorizáciami. Ceny päťdverového modelu začínajú od 9847 eur.

15-palcové disky s pneumatikami rozmeru 185/60 sú pre Ibizu ideálne z pohľadu dizajnu i cestovného komfortu.

Dobrý podvozok

Ambíciu mať najatraktívnejšie malé auto z koncernu VW Group Španielom síce naštrbil nečakane podarený Volkswagen Polo, na pohľad svalnatá Ibiza sa však v dave rozhodne nestratí. Navyše si trúfame napísať, že naladením podvozka alebo posedom za volantom svojho nemeckého súpera prekoná.

Pruženie Seatu je iba o štipku tuhšie, no efekt veľký: citeľne menšie náklony karosérie v zákrutách a výborná spätná väzba od kolies. Tá prišla vhod najmä na neupravených zasnežených cestách, kde auto dalo presne vedieť, kedy sa dostáva na hranicu adhézie.

Snáď len účinok posilňovača riadenia a citlivosť ABS by mohla byť menšia. O stratu komfortu sa v kombinácii s 15-palcovými kolesami netreba obávať.

Dizajnéri chceli urobiť palubnú dosku na pohľad čo najjednoduchšiu. Preto niektoré ovládače ukryli pred radiacu páku, čo nemusí vyhovovať každému.

Lacné turbo stále chýba

Škoda, že vydarenému podvozku nedovolil viac vyniknúť motor. V ponuke Ibizy stále chýba „ľudový turbomotor“, rozumej štvorvalec 1,2 TSI, naladený na výkon 63 kW (86 k). K dispozícii je len jeho silnejší variant (77 kW/105 k), s cenovkou začínajúcou od 11 302 eur.

Kto má hlboko do vrecka, musí sa uspokojiť s trojvalcom HTP alebo so starou atmosférickou jedna-štvorkou (63 kW/86 k). Práve osvedčený štvorvalec poháňal testovaný exemplár. V prípade tohto agregátu sa rozhodne netreba obávať nespoľahlivosti, ktorá občas moderné TSIčka vie potrápiť. Zároveň je veľmi dobre utlmený. Tým ale zoznam pozitívnych reakcií končí.

Benzínový agregát 1,4 16V kedysi robil z malých áut koncernu VW Group "žihadlá", zvlášť vo verzii so 74 kW (101 k). Po postupnom "priškrcovaní" je dnes už len solídnou základnou motorizáciou.

Motor škrtí emisná norma

Kedysi príjemne pružná poháňacia jednotka prišla s prechodom na emisnú normu Euro5 o veľkú časť energie. Vodič musí častejšie radiť, aby dosiahol uspokojivú dynamiku. Jazda s väčšou záťažou na palube či pokusy o svižnejší pohyb sa rýchlo prejavia na spotrebe paliva, ktorá nemá problém prekročiť aj osemlitrovú hranicu.

Napokon sme po asi tisíc najazdených kilometroch dosiahli priemer 6,9 l/100 km. Iba päťstupňová manuálna prevodovka na diaľnici pri 130 km/h vyženie otáčky motora k hranici 3700/min. Radenie by mohlo byť presnejšie a s menej gumovými dorazmi.

Ibizu trápi menej miesta na kolená vzadu.

Na úkor ergonómie

Na pohľad jednoducho zariadená palubná doska je otázkou vkusu. Dizajnéri to v snahe byť za každú cenu originálni trochu prehnali. Ovládače pred radiacou pákou nie sú práve po ruke a rádio má komplikovanú obsluhu. Ešte že ho štandardne dopĺňa ovládanie pod volantom.

Priestorovo (s výnimkou šírky) Ibiza zaostáva za Fabiou. S Polom si ale nemá čo vyčítať. Chýba hlavne viac miesta na kolená vzadu.

Kupujem-nekupujem

Ako hlása titulok, Ibiza 1,4 16V Copa je dobrá voľba rozumu. Obzvlášť nenadchne, ale ponúka dobrú výbavu a osvedčenú techniku za prijateľnú cenu. Ako nenáročné malé auto do mesta, kupujem. (Filip Garaj)

Technické parametre
Motor 1,4 16V
Zdvihový objem (cm3) 1390
Výkon (kw/k) 63/86
Pri otáčkach (ot./min.) 5000
Krútiaci moment (Nm) 132
Pri otáčkach (ot./min) 3800
Emisie CO2 (g/km) 132
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2469
Dĺžka (mm) 4052
Šírka (mm) 1693
Výška (mm) 1445
Objem batož. priestoru (l) 284-900
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 175
Spotreba mesto(l/100 km) 8,2
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,1
Kombinovaná spotreba 6,2
Spotreba v teste 6,9
Cena skúš. verzie od (eur) 10 337,-
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Zelená Bratislava
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  2. Bezbariérové vozidlo
  3. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  4. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Zelená Bratislava
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Ruža zmeny
  9. Úpravy automobilov pre ZŤP
  10. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 762
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 142
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 758
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 721
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 201
  6. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 884
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 9 907
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 089
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 075
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 979
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric