Čo musia urobiť chodci, aby ich nepovažovali za samovrahov

Za prvých päť týždňov tohto roka zomreli na slovenských cestách šiesti chodci. Za celý minulý rok ich bolo 74. Niektorých vodiči nemali možnosť včas zbadať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Aj chodec je účastníkom cestnej premávky, a musí sa správať disciplinovane a ohľaduplne. Podľa polície je každý povinný pokúsiť sa odvrátiť hroziace nebezpečenstvo, aj keď vzniklo porušením povinností iného.

"Najmä chodci by si mali uvedomiť, že pri strete má navrch motorové vozidlo a mali by tom pri prechádzaní cez cestu stále na zreteli. Taktiež by mali vziať do úvahy, že človek pohybujúci sa pešo dokáže zastať podstatne rýchlejšie ako motorové vozidlo," hovorí Alexander Szabó, hovorca košických policajtov.

Nehôd s chodcami výrazne pribudlo v Trenčianskom kraji

V Trenčianskom kraji už zaznamenali 17 nehôd s chodcami, čo je o 10 viac ako v minulom roku. Chodci zavinili deväť dopravných nehôd, čo je o osem viac ako v rovnakom období minulého roka.

"Pre zaujímavosť, v roku 2011 sa počet dopravných nehôd zavinených chodcami vyšplhal na takúto hodnotu až v priebehu júla," hovorí policajná hovorkyňa z Trenčína Elena Antalová.

Hlavnou príčinou všetkých nehôd bola podľa polície nepozornosť. Prakticky všetky sa stali v obci a prevažne v čase, keď je šero alebo tma.

Išlo najmä o mladých ľudí respektíve ľudí v produktívnom veku. "Najstarší účastník dopravnej nehody mal približne 62 rokov," doplnila Antalová.

Deti (jedno osem- a dve jedenásťročné) zavinili tri dopravné nehody. Vbehli autu do cesty spoza autobusu, z domu či pri sánkovaní.

Príčinami ďalších nehôd zavinených chodcami boli aj zlý odhad vzdialenosti a rýchlosti prichádzajúceho vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Chodci pri prechádzaní cez cestu musia:

  • prednostne použiť priechod pre chodcov,
  • nevstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy,
  • umožniť električke plynulý prejazd,
  • neprechádzať jednotlivo, ale v skupinách,
  • nevstupovať na vozovku, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôžu bezpečne prejsť; podľa policajného hovorcu najmä deti a starší ľudia často nevedia správne odhadnúť rýchlosť a vzdialenosť blížiaceho sa vozidla, a preto by do vozovky nemali vstupovať, ak už vozidlo vidia,
  • neprekonávať zábradlie ani iné zábrany,
  • bezdôvodne sa nezdržiavať a nezastavovať na vozovke.

"Chceme zdôrazniť, že ak chodci prechádzajú mimo prechodov pre chodcov, musia si uvedomiť, že vodiči pred nimi majú prakticky prednosť pri používaní vozovky," povedal Szabó.

Mnohí chodci ignorujú semafory. Predpisy pritom vyžadujú, že ak svieti:

  • signál so zeleným svetlom „Voľno“ znamená, že chodec môže prechádzať cestu vo voľnom smere po priechode pre chodcov; ak počas prechádzania zhasne signál „Voľno“ a rozsvieti sa signál „Stoj!“, smie chodec dokončiť prechádzanie k svetelnému signalizačnému zariadeniu aj na tento signál,
  • signál pre chodcov s červeným svetlom „Stoj!“ znamená, že chodec nesmie vstupovať na cestu

Ak budú chodci podľa policajného hovorcu rešpektovať dopravné pravidlá, budú ohľaduplní a zabezpečia, aby ich pri pohybe po ceste vodiči videli (budú mať na sebe viditeľné reflexné prvky alebo reflexný bezpečnostný odev), výrazne tým znížia riziko tragédie.

Povinnosti vodičov voči chodcom

Aj vodiči majú povinnosti voči chodcom. Musia:

  • dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom a chodcom, najmä deťom, zdravotne postihnutým, osobitne voči ľuďom, ktorí používajú bielu palicu, a starým ľuďom,
  • dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmú ohroziť; neplatí to po novom pre vodiča električky (aj tu si podľa košického policajného hovorcu musí chodec uvedomiť, že vozidlo má určitú brzdnú dráhu, a preto treba počítať pri vchádzaní na priechod aj so vzdialenosťou vozidla a chodec musí vziať do úvahy aj to, či je dostatočne viditeľný),
  • neohroziť chodcov prechádzajúcich cez cestu, na ktorú vodič odbočuje, pri odbočovaní na miesto mimo cesty, pri vchádzaní na cestu, pri otáčaní alebo pri cúvaní,
  • znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo, ak vodič idúci rovnakým smerom zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom,
  • v úseku zastávky verejnej dopravy zvýšiť opatrnosť a jazdiť primeranou rýchlosťou tak, aby neohrozili vystupujúcich a nastupujúcich.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie online predplatné SME.sk na 1 rok len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie online predplatné SME.sk na 1 rok len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 371
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 101
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 058
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 389
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 004
  6. Kam do tepla v januári? 1 708
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 451
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 363
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 133
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 928

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najdrahšiu kampaň mal Kusý, čísla za plagáty však nesedia

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy na kampaň v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Politici neprestanú nepoctivo zavádzať.

KOMENTÁRE

Chceme viac detí v odborných školách? Tak sa o tom bavme

Menej žiakov na osemročných gymnáziách, ale prečo?

Neprehliadnite tiež

Pozrite si, ako budú musieť dávať autá prednosť chodcom. Možno už budúci rok

Slovenské dopravné predpisy sa majú viac podobať na rakúske.

Diaľničné známky: všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Elektronické známky zaviedlo už aj Rakúsko.

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.