SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Čo musia urobiť chodci, aby ich nepovažovali za samovrahov

Za prvých päť týždňov tohto roka zomreli na slovenských cestách šiesti chodci. Za celý minulý rok ich bolo 74. Niektorých vodiči nemali možnosť včas zbadať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Aj chodec je účastníkom cestnej premávky, a musí sa správať disciplinovane a ohľaduplne. Podľa polície je každý povinný pokúsiť sa odvrátiť hroziace nebezpečenstvo, aj keď vzniklo porušením povinností iného.

"Najmä chodci by si mali uvedomiť, že pri strete má navrch motorové vozidlo a mali by tom pri prechádzaní cez cestu stále na zreteli. Taktiež by mali vziať do úvahy, že človek pohybujúci sa pešo dokáže zastať podstatne rýchlejšie ako motorové vozidlo," hovorí Alexander Szabó, hovorca košických policajtov.

Nehôd s chodcami výrazne pribudlo v Trenčianskom kraji

V Trenčianskom kraji už zaznamenali 17 nehôd s chodcami, čo je o 10 viac ako v minulom roku. Chodci zavinili deväť dopravných nehôd, čo je o osem viac ako v rovnakom období minulého roka.

"Pre zaujímavosť, v roku 2011 sa počet dopravných nehôd zavinených chodcami vyšplhal na takúto hodnotu až v priebehu júla," hovorí policajná hovorkyňa z Trenčína Elena Antalová.

Hlavnou príčinou všetkých nehôd bola podľa polície nepozornosť. Prakticky všetky sa stali v obci a prevažne v čase, keď je šero alebo tma.

Išlo najmä o mladých ľudí respektíve ľudí v produktívnom veku. "Najstarší účastník dopravnej nehody mal približne 62 rokov," doplnila Antalová.

Deti (jedno osem- a dve jedenásťročné) zavinili tri dopravné nehody. Vbehli autu do cesty spoza autobusu, z domu či pri sánkovaní.

Príčinami ďalších nehôd zavinených chodcami boli aj zlý odhad vzdialenosti a rýchlosti prichádzajúceho vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Chodci pri prechádzaní cez cestu musia:

  • prednostne použiť priechod pre chodcov,
  • nevstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy,
  • umožniť električke plynulý prejazd,
  • neprechádzať jednotlivo, ale v skupinách,
  • nevstupovať na vozovku, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôžu bezpečne prejsť; podľa policajného hovorcu najmä deti a starší ľudia často nevedia správne odhadnúť rýchlosť a vzdialenosť blížiaceho sa vozidla, a preto by do vozovky nemali vstupovať, ak už vozidlo vidia,
  • neprekonávať zábradlie ani iné zábrany,
  • bezdôvodne sa nezdržiavať a nezastavovať na vozovke.

"Chceme zdôrazniť, že ak chodci prechádzajú mimo prechodov pre chodcov, musia si uvedomiť, že vodiči pred nimi majú prakticky prednosť pri používaní vozovky," povedal Szabó.

Mnohí chodci ignorujú semafory. Predpisy pritom vyžadujú, že ak svieti:

  • signál so zeleným svetlom „Voľno“ znamená, že chodec môže prechádzať cestu vo voľnom smere po priechode pre chodcov; ak počas prechádzania zhasne signál „Voľno“ a rozsvieti sa signál „Stoj!“, smie chodec dokončiť prechádzanie k svetelnému signalizačnému zariadeniu aj na tento signál,
  • signál pre chodcov s červeným svetlom „Stoj!“ znamená, že chodec nesmie vstupovať na cestu

Ak budú chodci podľa policajného hovorcu rešpektovať dopravné pravidlá, budú ohľaduplní a zabezpečia, aby ich pri pohybe po ceste vodiči videli (budú mať na sebe viditeľné reflexné prvky alebo reflexný bezpečnostný odev), výrazne tým znížia riziko tragédie.

Povinnosti vodičov voči chodcom

Aj vodiči majú povinnosti voči chodcom. Musia:

  • dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom a chodcom, najmä deťom, zdravotne postihnutým, osobitne voči ľuďom, ktorí používajú bielu palicu, a starým ľuďom,
  • dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmú ohroziť; neplatí to po novom pre vodiča električky (aj tu si podľa košického policajného hovorcu musí chodec uvedomiť, že vozidlo má určitú brzdnú dráhu, a preto treba počítať pri vchádzaní na priechod aj so vzdialenosťou vozidla a chodec musí vziať do úvahy aj to, či je dostatočne viditeľný),
  • neohroziť chodcov prechádzajúcich cez cestu, na ktorú vodič odbočuje, pri odbočovaní na miesto mimo cesty, pri vchádzaní na cestu, pri otáčaní alebo pri cúvaní,
  • znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo, ak vodič idúci rovnakým smerom zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom,
  • v úseku zastávky verejnej dopravy zvýšiť opatrnosť a jazdiť primeranou rýchlosťou tak, aby neohrozili vystupujúcich a nastupujúcich.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 794
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 902
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 711
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 769
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 669
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 964
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 217
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 523
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 178
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 917
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plošné testovanie na Covid-19 v Bratislave.
Ľudia čakajú na plošné testovanie v Bratislave.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L