SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Čo musia urobiť chodci, aby ich nepovažovali za samovrahov

Za prvých päť týždňov tohto roka zomreli na slovenských cestách šiesti chodci. Za celý minulý rok ich bolo 74. Niektorých vodiči nemali možnosť včas zbadať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Aj chodec je účastníkom cestnej premávky, a musí sa správať disciplinovane a ohľaduplne. Podľa polície je každý povinný pokúsiť sa odvrátiť hroziace nebezpečenstvo, aj keď vzniklo porušením povinností iného.

"Najmä chodci by si mali uvedomiť, že pri strete má navrch motorové vozidlo a mali by tom pri prechádzaní cez cestu stále na zreteli. Taktiež by mali vziať do úvahy, že človek pohybujúci sa pešo dokáže zastať podstatne rýchlejšie ako motorové vozidlo," hovorí Alexander Szabó, hovorca košických policajtov.

Nehôd s chodcami výrazne pribudlo v Trenčianskom kraji

V Trenčianskom kraji už zaznamenali 17 nehôd s chodcami, čo je o 10 viac ako v minulom roku. Chodci zavinili deväť dopravných nehôd, čo je o osem viac ako v rovnakom období minulého roka.

"Pre zaujímavosť, v roku 2011 sa počet dopravných nehôd zavinených chodcami vyšplhal na takúto hodnotu až v priebehu júla," hovorí policajná hovorkyňa z Trenčína Elena Antalová.

Hlavnou príčinou všetkých nehôd bola podľa polície nepozornosť. Prakticky všetky sa stali v obci a prevažne v čase, keď je šero alebo tma.

Išlo najmä o mladých ľudí respektíve ľudí v produktívnom veku. "Najstarší účastník dopravnej nehody mal približne 62 rokov," doplnila Antalová.

Deti (jedno osem- a dve jedenásťročné) zavinili tri dopravné nehody. Vbehli autu do cesty spoza autobusu, z domu či pri sánkovaní.

Príčinami ďalších nehôd zavinených chodcami boli aj zlý odhad vzdialenosti a rýchlosti prichádzajúceho vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Chodci pri prechádzaní cez cestu musia:

  • prednostne použiť priechod pre chodcov,
  • nevstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy,
  • umožniť električke plynulý prejazd,
  • neprechádzať jednotlivo, ale v skupinách,
  • nevstupovať na vozovku, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôžu bezpečne prejsť; podľa policajného hovorcu najmä deti a starší ľudia často nevedia správne odhadnúť rýchlosť a vzdialenosť blížiaceho sa vozidla, a preto by do vozovky nemali vstupovať, ak už vozidlo vidia,
  • neprekonávať zábradlie ani iné zábrany,
  • bezdôvodne sa nezdržiavať a nezastavovať na vozovke.

"Chceme zdôrazniť, že ak chodci prechádzajú mimo prechodov pre chodcov, musia si uvedomiť, že vodiči pred nimi majú prakticky prednosť pri používaní vozovky," povedal Szabó.

Mnohí chodci ignorujú semafory. Predpisy pritom vyžadujú, že ak svieti:

  • signál so zeleným svetlom „Voľno“ znamená, že chodec môže prechádzať cestu vo voľnom smere po priechode pre chodcov; ak počas prechádzania zhasne signál „Voľno“ a rozsvieti sa signál „Stoj!“, smie chodec dokončiť prechádzanie k svetelnému signalizačnému zariadeniu aj na tento signál,
  • signál pre chodcov s červeným svetlom „Stoj!“ znamená, že chodec nesmie vstupovať na cestu

Ak budú chodci podľa policajného hovorcu rešpektovať dopravné pravidlá, budú ohľaduplní a zabezpečia, aby ich pri pohybe po ceste vodiči videli (budú mať na sebe viditeľné reflexné prvky alebo reflexný bezpečnostný odev), výrazne tým znížia riziko tragédie.

Povinnosti vodičov voči chodcom

Aj vodiči majú povinnosti voči chodcom. Musia:

  • dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom a chodcom, najmä deťom, zdravotne postihnutým, osobitne voči ľuďom, ktorí používajú bielu palicu, a starým ľuďom,
  • dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmú ohroziť; neplatí to po novom pre vodiča električky (aj tu si podľa košického policajného hovorcu musí chodec uvedomiť, že vozidlo má určitú brzdnú dráhu, a preto treba počítať pri vchádzaní na priechod aj so vzdialenosťou vozidla a chodec musí vziať do úvahy aj to, či je dostatočne viditeľný),
  • neohroziť chodcov prechádzajúcich cez cestu, na ktorú vodič odbočuje, pri odbočovaní na miesto mimo cesty, pri vchádzaní na cestu, pri otáčaní alebo pri cúvaní,
  • znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo, ak vodič idúci rovnakým smerom zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom,
  • v úseku zastávky verejnej dopravy zvýšiť opatrnosť a jazdiť primeranou rýchlosťou tak, aby neohrozili vystupujúcich a nastupujúcich.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  5. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  6. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 13 632
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 324
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 244
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 940
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 930
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 821
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 084
  8. Dôležitosť duševnej pohody 4 840
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Traja poslanci zo strany Život nehlasovali za Matovičovo odvolanie.

Po hlasovaní o Matovičovi tarabovcom prešli tri návrhy.


a 1 ďalší 6 h
Peter Tkačenko

Čo nevyšlo pri Matovičovi, mohlo by sa podariť s Hegerom.


9 h
Reťazec Nay dlhé roky kraľuje rebríčkom najväčších nepotravinových reťazcov u nás.

Na prvých miestach sú známe mená.


6 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


1 h

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


10 h
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Sama na samote
  2. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  3. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  4. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  5. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  6. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  7. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 723
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 293
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 364
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 050
  5. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 935
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 765
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 990
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 756
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu