SME

Čo musia urobiť chodci, aby ich nepovažovali za samovrahov

Za prvých päť týždňov tohto roka zomreli na slovenských cestách šiesti chodci. Za celý minulý rok ich bolo 74. Niektorých vodiči nemali možnosť včas zbadať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Aj chodec je účastníkom cestnej premávky, a musí sa správať disciplinovane a ohľaduplne. Podľa polície je každý povinný pokúsiť sa odvrátiť hroziace nebezpečenstvo, aj keď vzniklo porušením povinností iného.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Najmä chodci by si mali uvedomiť, že pri strete má navrch motorové vozidlo a mali by tom pri prechádzaní cez cestu stále na zreteli. Taktiež by mali vziať do úvahy, že človek pohybujúci sa pešo dokáže zastať podstatne rýchlejšie ako motorové vozidlo," hovorí Alexander Szabó, hovorca košických policajtov.

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si aj:
Dostal 100-eurovú pokutu, priestupok mu oznámili telefonicky

Nehôd s chodcami výrazne pribudlo v Trenčianskom kraji

V Trenčianskom kraji už zaznamenali 17 nehôd s chodcami, čo je o 10 viac ako v minulom roku. Chodci zavinili deväť dopravných nehôd, čo je o osem viac ako v rovnakom období minulého roka.

"Pre zaujímavosť, v roku 2011 sa počet dopravných nehôd zavinených chodcami vyšplhal na takúto hodnotu až v priebehu júla," hovorí policajná hovorkyňa z Trenčína Elena Antalová.

Hlavnou príčinou všetkých nehôd bola podľa polície nepozornosť. Prakticky všetky sa stali v obci a prevažne v čase, keď je šero alebo tma.

Išlo najmä o mladých ľudí respektíve ľudí v produktívnom veku. "Najstarší účastník dopravnej nehody mal približne 62 rokov," doplnila Antalová.

SkryťVypnúť reklamu

Deti (jedno osem- a dve jedenásťročné) zavinili tri dopravné nehody. Vbehli autu do cesty spoza autobusu, z domu či pri sánkovaní.

Príčinami ďalších nehôd zavinených chodcami boli aj zlý odhad vzdialenosti a rýchlosti prichádzajúceho vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Chodci pri prechádzaní cez cestu musia:

  • prednostne použiť priechod pre chodcov,
  • nevstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy,
  • umožniť električke plynulý prejazd,
  • neprechádzať jednotlivo, ale v skupinách,
  • nevstupovať na vozovku, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôžu bezpečne prejsť; podľa policajného hovorcu najmä deti a starší ľudia často nevedia správne odhadnúť rýchlosť a vzdialenosť blížiaceho sa vozidla, a preto by do vozovky nemali vstupovať, ak už vozidlo vidia,
  • neprekonávať zábradlie ani iné zábrany,
  • bezdôvodne sa nezdržiavať a nezastavovať na vozovke.

"Chceme zdôrazniť, že ak chodci prechádzajú mimo prechodov pre chodcov, musia si uvedomiť, že vodiči pred nimi majú prakticky prednosť pri používaní vozovky," povedal Szabó.

SkryťVypnúť reklamu

Mnohí chodci ignorujú semafory. Predpisy pritom vyžadujú, že ak svieti:

  • signál so zeleným svetlom „Voľno“ znamená, že chodec môže prechádzať cestu vo voľnom smere po priechode pre chodcov; ak počas prechádzania zhasne signál „Voľno“ a rozsvieti sa signál „Stoj!“, smie chodec dokončiť prechádzanie k svetelnému signalizačnému zariadeniu aj na tento signál,
  • signál pre chodcov s červeným svetlom „Stoj!“ znamená, že chodec nesmie vstupovať na cestu

Ak budú chodci podľa policajného hovorcu rešpektovať dopravné pravidlá, budú ohľaduplní a zabezpečia, aby ich pri pohybe po ceste vodiči videli (budú mať na sebe viditeľné reflexné prvky alebo reflexný bezpečnostný odev), výrazne tým znížia riziko tragédie.

Povinnosti vodičov voči chodcom

Aj vodiči majú povinnosti voči chodcom. Musia:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom a chodcom, najmä deťom, zdravotne postihnutým, osobitne voči ľuďom, ktorí používajú bielu palicu, a starým ľuďom,
  • dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmú ohroziť; neplatí to po novom pre vodiča električky (aj tu si podľa košického policajného hovorcu musí chodec uvedomiť, že vozidlo má určitú brzdnú dráhu, a preto treba počítať pri vchádzaní na priechod aj so vzdialenosťou vozidla a chodec musí vziať do úvahy aj to, či je dostatočne viditeľný),
  • neohroziť chodcov prechádzajúcich cez cestu, na ktorú vodič odbočuje, pri odbočovaní na miesto mimo cesty, pri vchádzaní na cestu, pri otáčaní alebo pri cúvaní,
  • znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo, ak vodič idúci rovnakým smerom zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom,
  • v úseku zastávky verejnej dopravy zvýšiť opatrnosť a jazdiť primeranou rýchlosťou tak, aby neohrozili vystupujúcich a nastupujúcich.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  2. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 909
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 6 619
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 785
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 4 966
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 4 904
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 745
  7. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 432
  8. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 375
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Balkán.
  2. Vladimír Bojničan: Čo tu vlastne ostalo po Cyrilovi a Metodovi? Nič, len iracionálne dogmatické náboženstvo a preto ani nie je čo oslavovať
  3. Ján Škerko: Ak vás toto neohromí, tak vás to musí aspoň prinútiť k zamysleniu
  4. Tomáš Vereš: Cena spokojnosti
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala
  6. Soňa Bulbeck: O čašníkoch, Ester a zrušených letoch...
  7. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 110. /
  8. Vladimír Krátky: Moderná Bratislava ( moderné Slovensko ) .
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 192 374
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 186
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 112
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 703
  5. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 555
  6. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 3 989
  7. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 741
  8. Tomáš Vereš: Obeť, obetovaná obeť 3 297
  1. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  2. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  3. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  4. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  6. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  7. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  8. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
SkryťZatvoriť reklamu