SME
Štvrtok, 8. december, 2022 | Meniny má Marína

Prvá jazda: Porsche Panamera GTS robí zimomriavky

Skratka GTS ukrýva precízne jazdné vlastnosti, silnejší motor, ostrejšie naladenie podvozka, avšak najmä úžasný zvuk. Pri podradení vám naskočí husia koža.

Navonok prezrádzajú športovo ladenú Panameru iba veľké brzdy z verzie Turbo a logo GTS. Ostatné zmeny cítiť za volantom. Napriek hmotnosti sa GTS dobre cíti na okruhu.Navonok prezrádzajú športovo ladenú Panameru iba veľké brzdy z verzie Turbo a logo GTS. Ostatné zmeny cítiť za volantom. Napriek hmotnosti sa GTS dobre cíti na okruhu.

MALAGA. Stačí naštartovať, urobiť prvých pár metrov a predsudky o nemotornom veľkom Porsche zmiznú. Samozrejme hneď od prvých metrov sme chceli novinku spoznať v jej najšportovejšej póze. Preto sme tlačidlom na stredovej konzole otvorili klapky výfukového potrubia a zvolili režim Sport Plus.

Zmenu zvuku od hlavy valcov nanovo naladeného výfukového potrubia bolo počuť okamžite. Citeľne sa zmenilo aj sériovo montované pneumatické pruženie na tvrdšie ale najväčšie prekvapenie ešte len prišlo. Pri spomaľovaní pred semaforom zrazu sedemstupňová prevodovka PDK prudko podradila.

To, čo sa ozvalo z výfuku, ťažko slovami opísať. Streľba a zrevanie ako z ostrého súťažného auta. Nádhera. Vodič nového modelu GTS má na výber. Buď v ekologickom režime nechá vypínať motor systémom štart-stop, alebo použije tlačidlá na prístrojovom paneli a spozná druhú tvár, ktorá vlastne charakterizuje značku GTS (Grand Turismo Sport).

Porsche oživilo v Panamere predstavu o ostrom štvormiestnom aute na dlhé cesty, ktorému výlet na okruh prospeje. Verte alebo nie, s istou dávkou tolerancie sa ani na technicky ladenom okruhu Ascari v Španielsku Panamera GTS nestratila.

Zásadné zmeny charakteru

Navonok voľným okom ťažko zbadať zmeny oproti verzii Panamera 4S, pretože podvozok klesol len o centimeter a ostatok sa zmenil pod kapotou. Akurát brzdy sú iné a také ako vo vrcholnej verzii Turbo. Novinka s označením GTS má po mechanickom vylepšení motora o 22 kW a 20 Nm viac.

Osemvalec s objemom 4,8 litra dáva výkon 316 kW (430 k) a ponúka krútiaci moment 520 Nm. Stačí to na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 288 km/h. To je však vedľajšie, podstatný je nádherný priebeh krivky výkonu atmosférického osemvalca a jeho zvuk.

Pre GTS verziu vyhradili len pohon všetkých kolies riadený elektronikou PTM (Porsche traction managment), ktorý spája s motorom sedemstupňová dvojspojková prevodovka PDK. Tá famózne podraďuje, ale nie vždy podrží zaradený stupeň pri maximálnych otáčkach.
allwheel.jpg

Ten je najkrajší, keď sa motoru najlepšie dýcha, a to pri otvorenom saní aj výfuku. Pre radosť na okruhu vzrástli maximálne otáčky motora o 400 až na 7100 za minútu.

Štandardná výbava s Alcantarou potiahnutým interiérom, pneumatickým pružením a sedemstupňovou prevodovkou PDK má byť črtou modelu GTS. Dvojspojková prevodovka vskutku extrémne rýchlo radí a podraďuje v sprievode výrazného medziplynu. Pri plne zošliapnutom akcelerátore však aj v manuálnom režime sama preraďuje vyššie, čo je škoda.

Výsadou verzie GTS je Alcantarou potiahnutý interiér a balík Sport Chrono v štandardnej výbave. Na dvojici vodorovných ramien volantu sa indikuje aktivovaný Šport Plus režim a rýchly štart Lounch Control.
kokpit.jpg

Vodič ovláda tlačidlom „Sound symposer“ na stredovej konzole klapky vo výfuku. Po ich otvorení vydávajú koncovky famózny zvuk. Najmä pri podraďovaní nastáva vo výfukovom potrubí hromobitie. Koncovky nie sú chromované ale kevlarové a matné.

Ide za nosom

Poctivo vyladenému štvordverovému Grand Tourismu možno vytknúť jedine príliš preposilňované riadenie a sklon k nedotáčavému výjazdu zo zákruty. Samozrejme treba sa až dopracovať k hraničným situáciám, len práve tie nastanú trochu skôr, než by ich vodič vo volante precítil vopred.

Výrazne ostré naladenie auta totiž maskuje rýchlosť a motor sa neštíti Panameru GTS rozbiehať vskutku svižne. Samotní zástupcovia Porsche súhlasili, že klasický podvozok s oceľovými pružinami dáva lepšiu spätnú väzbu, avšak pneumatické pruženie plní požiadavky komfortu a môže výrazne meniť charakter.

Potvrdzuje dobrý zámer

Spočiatku v očiach milovníkov Porsche nezmyselné skonštruovanie Panamery má svoje miesto v automobilovom priemysle. Jasné, že pri hmotnosti 1,9 tony sa štvorica pasažierov nebude viezť ako v 911, ale v porovnaní so športovo ladenými limuzínami BMW 7, Audi S8 je Panamera iná liga.

Modifikovaný nárazník ukrýva dvomi klapkami riadený prívod vzduchu k motoru. Do 3500 otáčok a pri nízkych rýchlostiach sú klapky zatvorené a motor nasáva vzduch cez dvojicu základných filtrov. Otvorené klapky otvoria vzduchu priamejšiu cestu cez iné filtre. Samozrejme so zvyšujúcou sa rýchlosťou rastie tlak v sacom potrubí.
sanie.jpg

Koncept karosérie dovoľuje Panamere ponúknuť slušný kufor a trojmetrový rázvor zasa pohodlné sedenie vzadu. Najväčšiu radosť má však šofér, a to takú, o akej sa súčasným konkurentom môže snívať. Ovládateľnosť a bezprostrednosť BMW 7 predminulej generácie je v nedohľadne a Panamera GTS nakopala konkurentov do zadnej časti tela. V plnej paráde.
Cestu redaktora hradila spoločnosť Porsche

Panamera GTS – technické údaje

Motor 4,8 V8
Rozvod Vario Cam Plus
Objem (cm3) 4806
Kompresný pomer 12,5:1
Maximálny výkon (kW(k)) 316 (430)
Pri otáčkach (ot./min.) 6700
Maximálne otáčky motora (ot./min.) 7100
Maximálny krútiaci moment (Nm) 520
Prevodovka dvojspojková PDK
Počet stupňov 7
Poháňané kolesá všetky PTM (Porsche Traction Managment)
Pri otáčkach (ot./min.) 3500
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1920
Dĺžka (mm) 4970
Šírka (mm) 1931
Výška (mm) 1408
Rázvor (mm) 2920
Objem batožinového priestoru (l) 440 – 1623
Objem palivovej nádrže (l) 100
Pneumatiky vpredu 255/45 ZR19
Pneumatiky vzadu 285/40 ZR 19
Brzdy vpredu kotúčové, priemer 390 mm, 6-piestikové strmene
Brzdy vzadu kotúčové, priemer 350 mm, 4- piestikové strmene
Pruženie vzduchové PASM
Zavesenie kolies vpredu dvojité lichobežníkové
Zavesenie kolies vzadu hliníkové, viacprvkové s pomocným rámom
Maximálna rýchlosť (km/h) 288
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 4,5
Zrýchlenie z 0 na 160 km/h (s) 10,9
Zrýchlenie z 0 na 200 km/h (s) 17,9
Kilometer s pevným štartom (s) 23,6
Spotreba v meste (l/100km) 16,1
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 8,0
Spotreba priemer (l/100 km) 10,9
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf sporiteľne: Synovia ma inšpirujú, čo čítať a koho sledovať
  2. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  3. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  4. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  5. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  6. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  1. Auto na prenájom môže byť výhodné aj pre živnostníkov
  2. BILLA spolu so zákazníkmi pomôže aj pred Vianocami jednorodičom
  3. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  4. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  5. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  6. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  7. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  8. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 710
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 613
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 918
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 5 013
  5. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 997
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 284
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 273
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 100
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Slovensko potrebuje tankový prápor.


17 h
Nutričná terapeutka Petronela Forišek Paulová.

Rozprávali sme sa s Petronelou Forišek Paulovou.


6. dec
Začala sa mimoriadna schôdza k návrhu na vyslovenie nedôvery vláde. Odvolávanie vlády sledujeme online.

Opozícia potrebuje aspoň 76 hlasov, aby pád vlády dosiahla.


a 2 ďalší 3 h
MG EHS

Jedenásť otázok a odpovedí o novinke.


16 h

Neprehliadnite tiež

MG EHS

Jedenásť otázok a odpovedí o novinke.


16 h
Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


6. dec
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec

Blogy SME

  1. Milan Lorinc: Bojíte sa pádu vlády? A čo ste preto urobili?!
  2. ASEKOL SK: Prežite Vianoce ekologicky aj u vás doma. Prinášame vám 5 tipov, ako na to.
  3. Miroslav Daniš: Rozpočet
  4. Lubomir Zahora: Schrinkflation- skryté zvyšovanie cien v supermarkete
  5. Jozef Ďanovský: 6 rokov vo väzení ako psychológ
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Aktér vraždy exprimátora Hurbanova ostal bez trestu. Je mestský policajt a stráži verejný poriadok
  7. Seniori v pohybe: Jaroslav Servátka: „Seniori dokážu prekvapiť a prekvapujú pravidelne.“ 1.časť
  8. Jan Pražák: Sex ve třech?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 17 189
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 14 025
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 11 285
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 140
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 974
  6. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 564
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 265
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 079
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
SkryťZatvoriť reklamu