Prvá jazda: Porsche Panamera GTS robí zimomriavky

Skratka GTS ukrýva precízne jazdné vlastnosti, silnejší motor, ostrejšie naladenie podvozka, avšak najmä úžasný zvuk. Pri podradení vám naskočí husia koža.

Navonok prezrádzajú športovo ladenú Panameru iba veľké brzdy z verzie Turbo a logo GTS. Ostatné zmeny cítiť za volantom. Napriek hmotnosti sa GTS dobre cíti na okruhu.

MALAGA. Stačí naštartovať, urobiť prvých pár metrov a predsudky o nemotornom veľkom Porsche zmiznú. Samozrejme hneď od prvých metrov sme chceli novinku spoznať v jej najšportovejšej póze. Preto sme tlačidlom na stredovej konzole otvorili klapky výfukového potrubia a zvolili režim Sport Plus.

Zmenu zvuku od hlavy valcov nanovo naladeného výfukového potrubia bolo počuť okamžite. Citeľne sa zmenilo aj sériovo montované pneumatické pruženie na tvrdšie ale najväčšie prekvapenie ešte len prišlo. Pri spomaľovaní pred semaforom zrazu sedemstupňová prevodovka PDK prudko podradila.

To, čo sa ozvalo z výfuku, ťažko slovami opísať. Streľba a zrevanie ako z ostrého súťažného auta. Nádhera. Vodič nového modelu GTS má na výber. Buď v ekologickom režime nechá vypínať motor systémom štart-stop, alebo použije tlačidlá na prístrojovom paneli a spozná druhú tvár, ktorá vlastne charakterizuje značku GTS (Grand Turismo Sport).

Porsche oživilo v Panamere predstavu o ostrom štvormiestnom aute na dlhé cesty, ktorému výlet na okruh prospeje. Verte alebo nie, s istou dávkou tolerancie sa ani na technicky ladenom okruhu Ascari v Španielsku Panamera GTS nestratila.

Zásadné zmeny charakteru

Navonok voľným okom ťažko zbadať zmeny oproti verzii Panamera 4S, pretože podvozok klesol len o centimeter a ostatok sa zmenil pod kapotou. Akurát brzdy sú iné a také ako vo vrcholnej verzii Turbo. Novinka s označením GTS má po mechanickom vylepšení motora o 22 kW a 20 Nm viac.

Osemvalec s objemom 4,8 litra dáva výkon 316 kW (430 k) a ponúka krútiaci moment 520 Nm. Stačí to na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 288 km/h. To je však vedľajšie, podstatný je nádherný priebeh krivky výkonu atmosférického osemvalca a jeho zvuk.

Pre GTS verziu vyhradili len pohon všetkých kolies riadený elektronikou PTM (Porsche traction managment), ktorý spája s motorom sedemstupňová dvojspojková prevodovka PDK. Tá famózne podraďuje, ale nie vždy podrží zaradený stupeň pri maximálnych otáčkach.
allwheel.jpg

Ten je najkrajší, keď sa motoru najlepšie dýcha, a to pri otvorenom saní aj výfuku. Pre radosť na okruhu vzrástli maximálne otáčky motora o 400 až na 7100 za minútu.

Štandardná výbava s Alcantarou potiahnutým interiérom, pneumatickým pružením a sedemstupňovou prevodovkou PDK má byť črtou modelu GTS. Dvojspojková prevodovka vskutku extrémne rýchlo radí a podraďuje v sprievode výrazného medziplynu. Pri plne zošliapnutom akcelerátore však aj v manuálnom režime sama preraďuje vyššie, čo je škoda.

Výsadou verzie GTS je Alcantarou potiahnutý interiér a balík Sport Chrono v štandardnej výbave. Na dvojici vodorovných ramien volantu sa indikuje aktivovaný Šport Plus režim a rýchly štart Lounch Control.
kokpit.jpg

Vodič ovláda tlačidlom „Sound symposer“ na stredovej konzole klapky vo výfuku. Po ich otvorení vydávajú koncovky famózny zvuk. Najmä pri podraďovaní nastáva vo výfukovom potrubí hromobitie. Koncovky nie sú chromované ale kevlarové a matné.

Ide za nosom

Poctivo vyladenému štvordverovému Grand Tourismu možno vytknúť jedine príliš preposilňované riadenie a sklon k nedotáčavému výjazdu zo zákruty. Samozrejme treba sa až dopracovať k hraničným situáciám, len práve tie nastanú trochu skôr, než by ich vodič vo volante precítil vopred.

Výrazne ostré naladenie auta totiž maskuje rýchlosť a motor sa neštíti Panameru GTS rozbiehať vskutku svižne. Samotní zástupcovia Porsche súhlasili, že klasický podvozok s oceľovými pružinami dáva lepšiu spätnú väzbu, avšak pneumatické pruženie plní požiadavky komfortu a môže výrazne meniť charakter.

Potvrdzuje dobrý zámer

Spočiatku v očiach milovníkov Porsche nezmyselné skonštruovanie Panamery má svoje miesto v automobilovom priemysle. Jasné, že pri hmotnosti 1,9 tony sa štvorica pasažierov nebude viezť ako v 911, ale v porovnaní so športovo ladenými limuzínami BMW 7, Audi S8 je Panamera iná liga.

Modifikovaný nárazník ukrýva dvomi klapkami riadený prívod vzduchu k motoru. Do 3500 otáčok a pri nízkych rýchlostiach sú klapky zatvorené a motor nasáva vzduch cez dvojicu základných filtrov. Otvorené klapky otvoria vzduchu priamejšiu cestu cez iné filtre. Samozrejme so zvyšujúcou sa rýchlosťou rastie tlak v sacom potrubí.
sanie.jpg

Koncept karosérie dovoľuje Panamere ponúknuť slušný kufor a trojmetrový rázvor zasa pohodlné sedenie vzadu. Najväčšiu radosť má však šofér, a to takú, o akej sa súčasným konkurentom môže snívať. Ovládateľnosť a bezprostrednosť BMW 7 predminulej generácie je v nedohľadne a Panamera GTS nakopala konkurentov do zadnej časti tela. V plnej paráde.
Cestu redaktora hradila spoločnosť Porsche

Panamera GTS – technické údaje

Motor 4,8 V8
Rozvod Vario Cam Plus
Objem (cm3) 4806
Kompresný pomer 12,5:1
Maximálny výkon (kW(k)) 316 (430)
Pri otáčkach (ot./min.) 6700
Maximálne otáčky motora (ot./min.) 7100
Maximálny krútiaci moment (Nm) 520
Prevodovka dvojspojková PDK
Počet stupňov 7
Poháňané kolesá všetky PTM (Porsche Traction Managment)
Pri otáčkach (ot./min.) 3500
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1920
Dĺžka (mm) 4970
Šírka (mm) 1931
Výška (mm) 1408
Rázvor (mm) 2920
Objem batožinového priestoru (l) 440 – 1623
Objem palivovej nádrže (l) 100
Pneumatiky vpredu 255/45 ZR19
Pneumatiky vzadu 285/40 ZR 19
Brzdy vpredu kotúčové, priemer 390 mm, 6-piestikové strmene
Brzdy vzadu kotúčové, priemer 350 mm, 4- piestikové strmene
Pruženie vzduchové PASM
Zavesenie kolies vpredu dvojité lichobežníkové
Zavesenie kolies vzadu hliníkové, viacprvkové s pomocným rámom
Maximálna rýchlosť (km/h) 288
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 4,5
Zrýchlenie z 0 na 160 km/h (s) 10,9
Zrýchlenie z 0 na 200 km/h (s) 17,9
Kilometer s pevným štartom (s) 23,6
Spotreba v meste (l/100km) 16,1
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 8,0
Spotreba priemer (l/100 km) 10,9

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 227
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 6 619
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 978
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 505
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 721
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 297
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 138
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 970
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 932
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 542

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

SVET

Jeden víťaz a samí porazení. Čo ukázali nemecké voľby

Takmer štvrtina nemeckých voličov hlasovala za extrém.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.

Honda Civic prichádza so zástupom asistentov (test)

Nový Civic sedan ponúka skvelý podvozok, riadenie, motor, a zvláštnu prevodovku.

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek