SME

Prvá jazda: Porsche Panamera GTS robí zimomriavky

Skratka GTS ukrýva precízne jazdné vlastnosti, silnejší motor, ostrejšie naladenie podvozka, avšak najmä úžasný zvuk. Pri podradení vám naskočí husia koža.

Navonok prezrádzajú športovo ladenú Panameru iba veľké brzdy z verzie Turbo a logo GTS. Ostatné zmeny cítiť za volantom. Napriek hmotnosti sa GTS dobre cíti na okruhu.Navonok prezrádzajú športovo ladenú Panameru iba veľké brzdy z verzie Turbo a logo GTS. Ostatné zmeny cítiť za volantom. Napriek hmotnosti sa GTS dobre cíti na okruhu.

MALAGA. Stačí naštartovať, urobiť prvých pár metrov a predsudky o nemotornom veľkom Porsche zmiznú. Samozrejme hneď od prvých metrov sme chceli novinku spoznať v jej najšportovejšej póze. Preto sme tlačidlom na stredovej konzole otvorili klapky výfukového potrubia a zvolili režim Sport Plus.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zmenu zvuku od hlavy valcov nanovo naladeného výfukového potrubia bolo počuť okamžite. Citeľne sa zmenilo aj sériovo montované pneumatické pruženie na tvrdšie ale najväčšie prekvapenie ešte len prišlo. Pri spomaľovaní pred semaforom zrazu sedemstupňová prevodovka PDK prudko podradila.

SkryťVypnúť reklamu

To, čo sa ozvalo z výfuku, ťažko slovami opísať. Streľba a zrevanie ako z ostrého súťažného auta. Nádhera. Vodič nového modelu GTS má na výber. Buď v ekologickom režime nechá vypínať motor systémom štart-stop, alebo použije tlačidlá na prístrojovom paneli a spozná druhú tvár, ktorá vlastne charakterizuje značku GTS (Grand Turismo Sport).

Porsche oživilo v Panamere predstavu o ostrom štvormiestnom aute na dlhé cesty, ktorému výlet na okruh prospeje. Verte alebo nie, s istou dávkou tolerancie sa ani na technicky ladenom okruhu Ascari v Španielsku Panamera GTS nestratila.

Zásadné zmeny charakteru

Navonok voľným okom ťažko zbadať zmeny oproti verzii Panamera 4S, pretože podvozok klesol len o centimeter a ostatok sa zmenil pod kapotou. Akurát brzdy sú iné a také ako vo vrcholnej verzii Turbo. Novinka s označením GTS má po mechanickom vylepšení motora o 22 kW a 20 Nm viac.

SkryťVypnúť reklamu

Osemvalec s objemom 4,8 litra dáva výkon 316 kW (430 k) a ponúka krútiaci moment 520 Nm. Stačí to na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 288 km/h. To je však vedľajšie, podstatný je nádherný priebeh krivky výkonu atmosférického osemvalca a jeho zvuk.

Pre GTS verziu vyhradili len pohon všetkých kolies riadený elektronikou PTM (Porsche traction managment), ktorý spája s motorom sedemstupňová dvojspojková prevodovka PDK. Tá famózne podraďuje, ale nie vždy podrží zaradený stupeň pri maximálnych otáčkach.
allwheel.jpg

Ten je najkrajší, keď sa motoru najlepšie dýcha, a to pri otvorenom saní aj výfuku. Pre radosť na okruhu vzrástli maximálne otáčky motora o 400 až na 7100 za minútu.

Štandardná výbava s Alcantarou potiahnutým interiérom, pneumatickým pružením a sedemstupňovou prevodovkou PDK má byť črtou modelu GTS. Dvojspojková prevodovka vskutku extrémne rýchlo radí a podraďuje v sprievode výrazného medziplynu. Pri plne zošliapnutom akcelerátore však aj v manuálnom režime sama preraďuje vyššie, čo je škoda.

SkryťVypnúť reklamu
Výsadou verzie GTS je Alcantarou potiahnutý interiér a balík Sport Chrono v štandardnej výbave. Na dvojici vodorovných ramien volantu sa indikuje aktivovaný Šport Plus režim a rýchly štart Lounch Control.
kokpit.jpg

Vodič ovláda tlačidlom „Sound symposer“ na stredovej konzole klapky vo výfuku. Po ich otvorení vydávajú koncovky famózny zvuk. Najmä pri podraďovaní nastáva vo výfukovom potrubí hromobitie. Koncovky nie sú chromované ale kevlarové a matné.

Ide za nosom

Poctivo vyladenému štvordverovému Grand Tourismu možno vytknúť jedine príliš preposilňované riadenie a sklon k nedotáčavému výjazdu zo zákruty. Samozrejme treba sa až dopracovať k hraničným situáciám, len práve tie nastanú trochu skôr, než by ich vodič vo volante precítil vopred.

Výrazne ostré naladenie auta totiž maskuje rýchlosť a motor sa neštíti Panameru GTS rozbiehať vskutku svižne. Samotní zástupcovia Porsche súhlasili, že klasický podvozok s oceľovými pružinami dáva lepšiu spätnú väzbu, avšak pneumatické pruženie plní požiadavky komfortu a môže výrazne meniť charakter.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Potvrdzuje dobrý zámer

Spočiatku v očiach milovníkov Porsche nezmyselné skonštruovanie Panamery má svoje miesto v automobilovom priemysle. Jasné, že pri hmotnosti 1,9 tony sa štvorica pasažierov nebude viezť ako v 911, ale v porovnaní so športovo ladenými limuzínami BMW 7, Audi S8 je Panamera iná liga.

Modifikovaný nárazník ukrýva dvomi klapkami riadený prívod vzduchu k motoru. Do 3500 otáčok a pri nízkych rýchlostiach sú klapky zatvorené a motor nasáva vzduch cez dvojicu základných filtrov. Otvorené klapky otvoria vzduchu priamejšiu cestu cez iné filtre. Samozrejme so zvyšujúcou sa rýchlosťou rastie tlak v sacom potrubí.
sanie.jpg

Koncept karosérie dovoľuje Panamere ponúknuť slušný kufor a trojmetrový rázvor zasa pohodlné sedenie vzadu. Najväčšiu radosť má však šofér, a to takú, o akej sa súčasným konkurentom môže snívať. Ovládateľnosť a bezprostrednosť BMW 7 predminulej generácie je v nedohľadne a Panamera GTS nakopala konkurentov do zadnej časti tela. V plnej paráde.
Cestu redaktora hradila spoločnosť Porsche

Panamera GTS – technické údaje

Motor 4,8 V8
Rozvod Vario Cam Plus
Objem (cm3) 4806
Kompresný pomer 12,5:1
Maximálny výkon (kW(k)) 316 (430)
Pri otáčkach (ot./min.) 6700
Maximálne otáčky motora (ot./min.) 7100
Maximálny krútiaci moment (Nm) 520
Prevodovka dvojspojková PDK
Počet stupňov 7
Poháňané kolesá všetky PTM (Porsche Traction Managment)
Pri otáčkach (ot./min.) 3500
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1920
Dĺžka (mm) 4970
Šírka (mm) 1931
Výška (mm) 1408
Rázvor (mm) 2920
Objem batožinového priestoru (l) 440 – 1623
Objem palivovej nádrže (l) 100
Pneumatiky vpredu 255/45 ZR19
Pneumatiky vzadu 285/40 ZR 19
Brzdy vpredu kotúčové, priemer 390 mm, 6-piestikové strmene
Brzdy vzadu kotúčové, priemer 350 mm, 4- piestikové strmene
Pruženie vzduchové PASM
Zavesenie kolies vpredu dvojité lichobežníkové
Zavesenie kolies vzadu hliníkové, viacprvkové s pomocným rámom
Maximálna rýchlosť (km/h) 288
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 4,5
Zrýchlenie z 0 na 160 km/h (s) 10,9
Zrýchlenie z 0 na 200 km/h (s) 17,9
Kilometer s pevným štartom (s) 23,6
Spotreba v meste (l/100km) 16,1
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 8,0
Spotreba priemer (l/100 km) 10,9
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 648
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 416
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 280
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 416
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 723
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 936
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 269
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jan Pražák: Heleno, hledej!
  2. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  3. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  4. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  5. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  6. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  7. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  8. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  1. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 932
  2. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 877
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 19 768
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 021
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 585
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 7 451
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 6 319
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 109
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
SkryťZatvoriť reklamu