SME
Utorok, 27. júl, 2021 | Meniny má BoženaKrížovkyKrížovky

Ruská automobilová budúcnosť v znamení minulosti

Moskva 8.júna (TASR) - Za intenzívnejší rozvoj automobilovej dopravy v Rusku sa po mnohých expertoch nakoniec vyslovil aj prezident krajiny Vladimir ...

Moskva 8.júna (TASR) - Za intenzívnejší rozvoj automobilovej dopravy v Rusku sa po mnohých expertoch nakoniec vyslovil aj prezident krajiny Vladimir Putin. V Rusku je totiž polovica áut starších ako 10 rokov a žiadnou výnimkou nie sú ani pojazdné vraky - žigulíky a moskviče zo začiatku 70. rokov. Do krajiny sa dovážajú motorové vozidlá v akomkoľvek stave a hlavne na ruskom Ďalekom východe je väčšina dovezených ojazdených áut s volantom na pravej strane.

Namiesto rozvoja konkurencie v oblasti výroby osobných vozidiel v Rusku a podpory diela voľnej ruky trhu, vidí hlava krajiny rozvoj automobilizmu v krajine v nových direktívach a nariadeniach. Na pokyn prezidenta má ruská vláda pripraviť návrh nariadenia, ktoré pomocou vysokého cla zastaví dovoz do krajiny osobných automobilov z cudziny starších ako 7 rokov. Ďalším opatrením zhora má byť reštrukturalizácia niektorých dlhov štátnych automobiliek.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

V Rusku sa ročné predá asi milión osobných áut domácej výroby - ruské džípy UAZ, Volgy s označením GAZ, málolitrážne mestské vozidielka OKA a predovšetkým autá značky Lada všemožných modifikácií.

Jednoznačne najspoľahlivejším a najobľúbenejším domácim automobilovým produktom posledných 30 rokov sa v bývalom Sovietskom zväze a jeho dnešnej ruskej časti stal VAZ 2101. Tento žigulík, vyrábaný v Rusku na základe talianskej licencie, je vlastne Fiat-124 a stal v krajine symbolom. Predchodca prvého žigulíka mal svetovú premiéru v Ženeve ešte v roku 1966 a neskôr bol v Európe vyhlásený za auto roka. Bývalý Volžský automobilový závod (VAZ), dnes podnik AvtoVAZ, začali stavať v roku 1967 a už v roku 1971 z jeho liniek zišli prvé žigulíky. Na projektovanú kapacitu 660 000 áut ročne sa vo VAZe dostali v roku 1974. Jeden z najmodernejších ruských podnikov zo začiatku 70. rokov je dnes opäť jednou z ukážok zaostávania. Verzie žigulíkov 2104, 2105 a 2107, vyvinuté na začiatku 80. rokov na báze svojho talianskeho predchodcu z roku 1966, sa budú v Rusku súbežne s novšími modelmi vyrábať až do roku 2006.

Skryť Vypnúť reklamu

Príčin zaostávania ruského automobilového priemyslu je viacero. Pokrivené ekonomické vzťahy, nízka kúpyschopnosť obyvateľstva, štátne vlastníctvo firiem a podcenenie vývoja. Ani jedna automobilka v Rusku si nenašla strategického partnera, ktorý by priniesol investície, nové technológie a garanciu kvality, ktorá bola na ruských montážnych linkách vždy kolísavá.

Ruský automobilový priemysel sa vždy rozvíjal na základe vonkajších impulzov, ktoré prichádzali podľa ľubovôle politikov - zariadenia pre podnik GAZ (Volga) sovieti nakúpili v automobilke Henryho Forda, americké technológie boli aj v bývalom moskovskom podniku na výrobu luxusných vládnych limuzín ZIS (Zavod imeni Stalina), prvé ruské moskviče po vojne vyrábali v Moskve na linkách automobilky Opel, ktoré si ZSSR odviezol z Nemecka ako vojnovú korisť. Kúpa továrne VAZ v 60. rokoch na kľúč s právom používať pre fiaty vlastnú obchodnú značku bola úspešným obchodom, ale zároveň potvrdila nezdravý trend technologických skokov nariadených zhora.

Skryť Vypnúť reklamu

* (spravodajca TASR Bohdan Kopčák) gl

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Keď ekológia spája
  2. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  3. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  7. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 749
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 764
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 5 231
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 344
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 284
  6. Od Česka až po Jadran 3 950
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 148
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 116
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 648
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 182
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Policajná kontrola na hraničnom priechode.

Zrušili výhodu očkovaným jednou dávkou.


3 h
Peter Tkačenko

Vláda sa musí pozrieť pravde do očí.


7 h
Odporcovia očkovania sa viac boja smrti po vakcíne, ako po nákaze covidom.

Odporcovia očkovania sú najmä medzi nevzdelanými a chudobnými.


3 h

Neprehliadnite tiež

Renault Arkana E-Tech

Výrobcovi sa podaril zaujímavý hybrid s nízkou spotrebou.


8 h
Koncept elektrického Mercedesu Vision EQXX spoznáme budúci rok.

Po roku 2025 budú nové platformy už len pre elektromobily.


26. júl

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.


26. dec
Suzuki S-Cross vs. Ssangyong Korando

Novšie auto nemusí byť vždy presvedčivejšie.


23. júl