Ruská automobilová budúcnosť v znamení minulosti

Moskva 8.júna (TASR) - Za intenzívnejší rozvoj automobilovej dopravy v Rusku sa po mnohých expertoch nakoniec vyslovil aj prezident krajiny Vladimir ...

Moskva 8.júna (TASR) - Za intenzívnejší rozvoj automobilovej dopravy v Rusku sa po mnohých expertoch nakoniec vyslovil aj prezident krajiny Vladimir Putin. V Rusku je totiž polovica áut starších ako 10 rokov a žiadnou výnimkou nie sú ani pojazdné vraky - žigulíky a moskviče zo začiatku 70. rokov. Do krajiny sa dovážajú motorové vozidlá v akomkoľvek stave a hlavne na ruskom Ďalekom východe je väčšina dovezených ojazdených áut s volantom na pravej strane.

Namiesto rozvoja konkurencie v oblasti výroby osobných vozidiel v Rusku a podpory diela voľnej ruky trhu, vidí hlava krajiny rozvoj automobilizmu v krajine v nových direktívach a nariadeniach. Na pokyn prezidenta má ruská vláda pripraviť návrh nariadenia, ktoré pomocou vysokého cla zastaví dovoz do krajiny osobných automobilov z cudziny starších ako 7 rokov. Ďalším opatrením zhora má byť reštrukturalizácia niektorých dlhov štátnych automobiliek.

V Rusku sa ročné predá asi milión osobných áut domácej výroby - ruské džípy UAZ, Volgy s označením GAZ, málolitrážne mestské vozidielka OKA a predovšetkým autá značky Lada všemožných modifikácií.

Jednoznačne najspoľahlivejším a najobľúbenejším domácim automobilovým produktom posledných 30 rokov sa v bývalom Sovietskom zväze a jeho dnešnej ruskej časti stal VAZ 2101. Tento žigulík, vyrábaný v Rusku na základe talianskej licencie, je vlastne Fiat-124 a stal v krajine symbolom. Predchodca prvého žigulíka mal svetovú premiéru v Ženeve ešte v roku 1966 a neskôr bol v Európe vyhlásený za auto roka. Bývalý Volžský automobilový závod (VAZ), dnes podnik AvtoVAZ, začali stavať v roku 1967 a už v roku 1971 z jeho liniek zišli prvé žigulíky. Na projektovanú kapacitu 660 000 áut ročne sa vo VAZe dostali v roku 1974. Jeden z najmodernejších ruských podnikov zo začiatku 70. rokov je dnes opäť jednou z ukážok zaostávania. Verzie žigulíkov 2104, 2105 a 2107, vyvinuté na začiatku 80. rokov na báze svojho talianskeho predchodcu z roku 1966, sa budú v Rusku súbežne s novšími modelmi vyrábať až do roku 2006.

Príčin zaostávania ruského automobilového priemyslu je viacero. Pokrivené ekonomické vzťahy, nízka kúpyschopnosť obyvateľstva, štátne vlastníctvo firiem a podcenenie vývoja. Ani jedna automobilka v Rusku si nenašla strategického partnera, ktorý by priniesol investície, nové technológie a garanciu kvality, ktorá bola na ruských montážnych linkách vždy kolísavá.

Ruský automobilový priemysel sa vždy rozvíjal na základe vonkajších impulzov, ktoré prichádzali podľa ľubovôle politikov - zariadenia pre podnik GAZ (Volga) sovieti nakúpili v automobilke Henryho Forda, americké technológie boli aj v bývalom moskovskom podniku na výrobu luxusných vládnych limuzín ZIS (Zavod imeni Stalina), prvé ruské moskviče po vojne vyrábali v Moskve na linkách automobilky Opel, ktoré si ZSSR odviezol z Nemecka ako vojnovú korisť. Kúpa továrne VAZ v 60. rokoch na kľúč s právom používať pre fiaty vlastnú obchodnú značku bola úspešným obchodom, ale zároveň potvrdila nezdravý trend technologických skokov nariadených zhora.

* (spravodajca TASR Bohdan Kopčák) gl

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 406
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 9 053
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 783
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 797
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 954
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 809
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 689
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 682
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 420
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 390

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.