SME

Ruská automobilová budúcnosť v znamení minulosti

Moskva 8.júna (TASR) - Za intenzívnejší rozvoj automobilovej dopravy v Rusku sa po mnohých expertoch nakoniec vyslovil aj prezident krajiny Vladimir ...

Moskva 8.júna (TASR) - Za intenzívnejší rozvoj automobilovej dopravy v Rusku sa po mnohých expertoch nakoniec vyslovil aj prezident krajiny Vladimir Putin. V Rusku je totiž polovica áut starších ako 10 rokov a žiadnou výnimkou nie sú ani pojazdné vraky - žigulíky a moskviče zo začiatku 70. rokov. Do krajiny sa dovážajú motorové vozidlá v akomkoľvek stave a hlavne na ruskom Ďalekom východe je väčšina dovezených ojazdených áut s volantom na pravej strane.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Namiesto rozvoja konkurencie v oblasti výroby osobných vozidiel v Rusku a podpory diela voľnej ruky trhu, vidí hlava krajiny rozvoj automobilizmu v krajine v nových direktívach a nariadeniach. Na pokyn prezidenta má ruská vláda pripraviť návrh nariadenia, ktoré pomocou vysokého cla zastaví dovoz do krajiny osobných automobilov z cudziny starších ako 7 rokov. Ďalším opatrením zhora má byť reštrukturalizácia niektorých dlhov štátnych automobiliek.

SkryťVypnúť reklamu

V Rusku sa ročné predá asi milión osobných áut domácej výroby - ruské džípy UAZ, Volgy s označením GAZ, málolitrážne mestské vozidielka OKA a predovšetkým autá značky Lada všemožných modifikácií.

Jednoznačne najspoľahlivejším a najobľúbenejším domácim automobilovým produktom posledných 30 rokov sa v bývalom Sovietskom zväze a jeho dnešnej ruskej časti stal VAZ 2101. Tento žigulík, vyrábaný v Rusku na základe talianskej licencie, je vlastne Fiat-124 a stal v krajine symbolom. Predchodca prvého žigulíka mal svetovú premiéru v Ženeve ešte v roku 1966 a neskôr bol v Európe vyhlásený za auto roka. Bývalý Volžský automobilový závod (VAZ), dnes podnik AvtoVAZ, začali stavať v roku 1967 a už v roku 1971 z jeho liniek zišli prvé žigulíky. Na projektovanú kapacitu 660 000 áut ročne sa vo VAZe dostali v roku 1974. Jeden z najmodernejších ruských podnikov zo začiatku 70. rokov je dnes opäť jednou z ukážok zaostávania. Verzie žigulíkov 2104, 2105 a 2107, vyvinuté na začiatku 80. rokov na báze svojho talianskeho predchodcu z roku 1966, sa budú v Rusku súbežne s novšími modelmi vyrábať až do roku 2006.

SkryťVypnúť reklamu

Príčin zaostávania ruského automobilového priemyslu je viacero. Pokrivené ekonomické vzťahy, nízka kúpyschopnosť obyvateľstva, štátne vlastníctvo firiem a podcenenie vývoja. Ani jedna automobilka v Rusku si nenašla strategického partnera, ktorý by priniesol investície, nové technológie a garanciu kvality, ktorá bola na ruských montážnych linkách vždy kolísavá.

Ruský automobilový priemysel sa vždy rozvíjal na základe vonkajších impulzov, ktoré prichádzali podľa ľubovôle politikov - zariadenia pre podnik GAZ (Volga) sovieti nakúpili v automobilke Henryho Forda, americké technológie boli aj v bývalom moskovskom podniku na výrobu luxusných vládnych limuzín ZIS (Zavod imeni Stalina), prvé ruské moskviče po vojne vyrábali v Moskve na linkách automobilky Opel, ktoré si ZSSR odviezol z Nemecka ako vojnovú korisť. Kúpa továrne VAZ v 60. rokoch na kľúč s právom používať pre fiaty vlastnú obchodnú značku bola úspešným obchodom, ale zároveň potvrdila nezdravý trend technologických skokov nariadených zhora.

SkryťVypnúť reklamu

* (spravodajca TASR Bohdan Kopčák) gl

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 997
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 395
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 5 656
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 5 623
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 4 750
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 445
  7. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 3 369
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 2 981
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Panská Javorina
  2. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  3. Dušan Piršel: Sme čoraz rýchlejší a zabúdame brzdiť žiť
  4. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu
  5. Jan Kendera: Ideme vykostiť Smer? Tak prečo tá skromnosť?
  6. Martin Kresák: 2. AI ako praxeologický aktér: Keď stroje začnú konať
  7. Adam Austera: Tesla hľadá alternatívne cesty k expanzii. Robotické taxíky v Austine majú ukázať investorom potenciál spoločnosti
  8. Timotej Opálek: Nine Inch Nails - Viedeň / Wiener Stadthalle
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 32 150
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 9 430
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 848
  4. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 941
  5. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 3 937
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 3 906
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 824
  8. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 3 728
  1. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  2. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  3. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  4. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  5. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  6. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  7. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  8. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
reklama
SkryťZatvoriť reklamu