SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Ruská automobilová budúcnosť v znamení minulosti

Moskva 8.júna (TASR) - Za intenzívnejší rozvoj automobilovej dopravy v Rusku sa po mnohých expertoch nakoniec vyslovil aj prezident krajiny Vladimir ...

Moskva 8.júna (TASR) - Za intenzívnejší rozvoj automobilovej dopravy v Rusku sa po mnohých expertoch nakoniec vyslovil aj prezident krajiny Vladimir Putin. V Rusku je totiž polovica áut starších ako 10 rokov a žiadnou výnimkou nie sú ani pojazdné vraky - žigulíky a moskviče zo začiatku 70. rokov. Do krajiny sa dovážajú motorové vozidlá v akomkoľvek stave a hlavne na ruskom Ďalekom východe je väčšina dovezených ojazdených áut s volantom na pravej strane.

Namiesto rozvoja konkurencie v oblasti výroby osobných vozidiel v Rusku a podpory diela voľnej ruky trhu, vidí hlava krajiny rozvoj automobilizmu v krajine v nových direktívach a nariadeniach. Na pokyn prezidenta má ruská vláda pripraviť návrh nariadenia, ktoré pomocou vysokého cla zastaví dovoz do krajiny osobných automobilov z cudziny starších ako 7 rokov. Ďalším opatrením zhora má byť reštrukturalizácia niektorých dlhov štátnych automobiliek.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

V Rusku sa ročné predá asi milión osobných áut domácej výroby - ruské džípy UAZ, Volgy s označením GAZ, málolitrážne mestské vozidielka OKA a predovšetkým autá značky Lada všemožných modifikácií.

Jednoznačne najspoľahlivejším a najobľúbenejším domácim automobilovým produktom posledných 30 rokov sa v bývalom Sovietskom zväze a jeho dnešnej ruskej časti stal VAZ 2101. Tento žigulík, vyrábaný v Rusku na základe talianskej licencie, je vlastne Fiat-124 a stal v krajine symbolom. Predchodca prvého žigulíka mal svetovú premiéru v Ženeve ešte v roku 1966 a neskôr bol v Európe vyhlásený za auto roka. Bývalý Volžský automobilový závod (VAZ), dnes podnik AvtoVAZ, začali stavať v roku 1967 a už v roku 1971 z jeho liniek zišli prvé žigulíky. Na projektovanú kapacitu 660 000 áut ročne sa vo VAZe dostali v roku 1974. Jeden z najmodernejších ruských podnikov zo začiatku 70. rokov je dnes opäť jednou z ukážok zaostávania. Verzie žigulíkov 2104, 2105 a 2107, vyvinuté na začiatku 80. rokov na báze svojho talianskeho predchodcu z roku 1966, sa budú v Rusku súbežne s novšími modelmi vyrábať až do roku 2006.

Skryť Vypnúť reklamu

Príčin zaostávania ruského automobilového priemyslu je viacero. Pokrivené ekonomické vzťahy, nízka kúpyschopnosť obyvateľstva, štátne vlastníctvo firiem a podcenenie vývoja. Ani jedna automobilka v Rusku si nenašla strategického partnera, ktorý by priniesol investície, nové technológie a garanciu kvality, ktorá bola na ruských montážnych linkách vždy kolísavá.

Ruský automobilový priemysel sa vždy rozvíjal na základe vonkajších impulzov, ktoré prichádzali podľa ľubovôle politikov - zariadenia pre podnik GAZ (Volga) sovieti nakúpili v automobilke Henryho Forda, americké technológie boli aj v bývalom moskovskom podniku na výrobu luxusných vládnych limuzín ZIS (Zavod imeni Stalina), prvé ruské moskviče po vojne vyrábali v Moskve na linkách automobilky Opel, ktoré si ZSSR odviezol z Nemecka ako vojnovú korisť. Kúpa továrne VAZ v 60. rokoch na kľúč s právom používať pre fiaty vlastnú obchodnú značku bola úspešným obchodom, ale zároveň potvrdila nezdravý trend technologických skokov nariadených zhora.

Skryť Vypnúť reklamu

* (spravodajca TASR Bohdan Kopčák) gl

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 514
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 332
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 15 150
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 621
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 896
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 946
  7. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 929
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 524
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 442
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 250
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokuje o lockdowne, podľa Naďa výrazne stúpa úmrtnosť (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Bödörovi blízka firma ťažila z obrovských štátnych zákaziek. Okolnosti sú podozrivé

Jej partnerom boli známi stavbári.

Norbert Bödör.

Zasadá krízový štáb: Nemocnice sú potemkinove dediny, vravia lekári zo zasadnutia

Politici rokovanie odmietajú komentovať, kým sa neskončí.

Tlačová konferencia po mimoriadnom zasadnutí vlády.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson