BRATISLAVA. Nákup diaľničných nálepiek cez internet, ktorý nedávno ohlásila Národná diaľničná spoločnosť (NDS), niektorých ľudí sklamal.
Bratislavčan Rolf Thielbörger zostal prekvapený, keď mu namiesto objednanej diaľničnej nálepky doručovateľka doniesla rovno oznámenie o uložení zásielky. Prečo nepriniesla priamo nálepku, keď je adresát počas dňa doma, vraj nevedela vysvetliť.
„Nakoniec som zistil, že za známku, ktorá má hodnotu 50 eur, zaplatím 52,25 eura na pošte, a dokonca si ju musím ísť osobne vyzdvihnúť,“ hovorí Thielbörger.
Slovenská pošta tvrdí, že pôvodne doručovateľ dobierkovej pošty diaľničnú nálepku priniesol, ale zákazníka nezastihol doma. Nevedel sa dostať ku schránke, a tak zanechal oznámenie o uložení zásielky ďalšej pracovníčke – listovej doručovateľke. Tá mu vraj vysvetlila, že dobierky neroznáša.
Nálepky má aj pošta
Kde ich kúpite
Diaľničné známky by mali byť dostupné na benzínových pumpách.Od 1. februára by mali byť aj na niektorých pobočkách Slovenskej pošty.Objednať sa dajú aj cez internetovú stránku dialnicnenalepky.sk. Pripravte sa však na poplatky v hodnote do 2,52 eura.
Kupujúci tak možno zaplatil 2,25 eura Slovenskej pošte zbytočne. Keď si už totiž prišiel na poštu vyzdvihnúť nálepku, mohol si takú istú kúpiť aj na pošte a bez poplatku.
„Nálepky sme začali na pošty distribuovať 1. februára. Postupne ich dodávame na jednotlivé pošty. K včerajšku sme dodali nálepky takmer na všetky vybrané miesta,“ povedala hovorkyňa pošty Bela Lisáková.
Ak by zákazník neprebral uloženú zásielku, riziko nesie NDS. „V prípade neprevzatia zásielky na dobierku zaplatíme 1,2 eura plus poštovné za poistený list prvej triedy na dobierku,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.
Také isté riziko nesie NDS v prípade zásielok, ktoré by „špekulanti“ mohli objednať cez web pre niekoho, kto o tom ani nevie. NDS tvrdí, že záujemcov si preveruje tak, že žiada potvrdiť objednávku cez email, ktorý zadali do objednávacieho formulára.
Keď sme sa na problémy s poštou pýtali Národnej diaľničnej, zdôraznila najmä to, že vďaka predajom cez internet „rozšírila možnosť dostupnosti diaľničných nálepiek“.
Tie sa podľa pošty dajú kúpiť aj cez jej zásielkový obchod – Postshop.
Zvláštne súťaže
Nie je jasné, prečo má práve pošta doručovať známky objednané cez web patriaci NDS. „Je to poskytnutie služby takže doručovateľ by sa v zásade mal vysúťažiť,“ myslí si Radovan Pala z advokátskej kancelárie e/n/w/c.
NDS tvrdí, že doručovanie súvisí s obdobím, keď mala pošta na malé zásielky monopol. Doručuje „na základe dobiehajúceho právneho vzťahu uzavretého v súlade so zákonom“, píše Jánošík. Bližšie ho nešpecifikoval.
Slovenská pošta je pritom záujemcom o celkovú distribúciu tohtoročných nálepiek. Tender o túto zákazku ešte nebol uzavretý.
Nálepky sa dostali do predaja cez dodatok k zmluve s minuloročným distribútorom. Ten rozniesol známky na pol roka dopredu. Ani to však nie je v poriadku, hovorí Pala.
„Tým dodatkom sa zmluva nielen predlžuje, ale pôvodný predmet zmluvy sa dopĺňa o nový predmet – nálepky na rok 2012. A to je veľká zmena,“ dodal Pala.