SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Neštartuje vám auto? Možno stuhla nafta

Majitelia "dízlov" sa delia na dva tábory: tých, ktorým nafta zamrzla, a tých, ktorým ešte len zamrzne. Stuhnúť totiž môže podľa experta aj palivo, ktoré zodpovedá norme.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Štartéry chrčia naprázdno. Do servisov denne volajú vodiči zamrznutých áut. Majitelia "dízlov" sa delia na dva tábory: tých, ktorým nafta zamrzla, a tých, ktorým ešte len zamrzne. Stuhnúť totiž môže podľa experta aj palivo, ktoré zodpovedá norme, napísal portál auto.idnes.cz.

Všetky zimné nafty by mali odolať mrazom do - 20 stupňov Celzia. Lenže realita priniesla aj oveľa väčšie mrazy. Pod mínus dvadsať môže parafín v nafte tvoriť kryštáliky.

Zabrániť tomu, aby palivo stuhlo, pomôžu aditíva. Oplatí sa kúpiť arktickú naftu. Riziko zníži aj natankovanie plnej nádrže.

Ako sa brániť zamrznutiu nafty? Kúpou benziňáku

Majitelia benzínových áut sú na tom o trochu lepšie. Vždy im totiž môže odísť batéria.

"Riešime päť až desať takých áut denne," hovorí o neštartujúcich autách technik zo servisu Autodráb v Kladne. A nie sú to len automechanici, kto od minulého týždňa pomáha vodičom nepojazdných áut. Štartovacie káble sa stali nástrojom aj mestských strážnikov v Česku.

"Niekoľkými vodičom denne pomáhame štartovať. Väčšinou je to problém autobatérie," hovorí Viktor Prokeš, riaditeľ mestskej polície v Kolíne. "Už sa to stalo najmenej trikrát. Máme v aute pre tieto prípady pripravené štartovacie káble," potvrdzuje rovnakú vec strážnik Martin Rajlich z Nymburku.

Normy s veľkými mrazmi nepočítajú

"Naozaj je v mnohých prípadoch príčinou zlé palivo," hovorí o zamrznutých autách Vladimír Dvořák zo servisu Autodráb v Kladne. Podľa neho sa nedá spoľahnúť ani na dôveru v osvedčenú značku čerpacej stanice. "Môže to byť akákoľvek spoločnosť, záleží na tom, kto pumpu obsluhuje. Keď urobíte rozbory paliva, vyjdú presne na hrane. Takže na pumpára nemôžete ..." hovorí skepticky opravár áut.

Na čerpacej stanici Benzina v Bystřici u Benešova vyhľadal záznamy o nafte prevádzkar Milan Dvořák: "Filtrovateľnosť, teda bod tekutosti nafty, bol do mínus 27 stupňov. Ak ste tankovali len u nás a nešli ste niekam, kde je mínus tridsať, nemôže sa stať, že by nafta zamrzla."

Môže za to parafín

Hovorca spoločnosti Benzina, Václav Loulé, vysvetľuje, že nafta môže čiastočne stuhnúť, aj keď spĺňa normy.

Normy pre naftu sledujú jej filtrovateľnosť. Zamrznúť, ako sa ľudovo hovorí procesu, kedy v nafte tuhne parafín, môže palivo aj pri miernejšej teplote. "Aj takýto diesel môže vylúčiť parafín, ak vozidlo dlhšie stojí. Existuje ešte parameter paliva, ktorý je pre výrobcu nepovinný, a to je teplota vylučovania parafínu. Pohybuje sa okolo mínus osem až mínus dvanásť stupňov. Tá diesel parafinizuje, hoci splní normu," hovorí Loulé.

"Väčšinou v servisoch objavujeme, že nafta v nádrži je v poriadku, ale na studenej strane sa môže jej konzistencia zahustiť a vznikne tam gél," dodal Loulé s tým, že sa do paliva mohli dostať aj kryštáliky vody. No príčin, prečo auto nenaštartuje, sú desiatky. Technici servisov obyčajne "zamrznuté" autá napoja na diagnostický prístroj, ktorý im napovie, kde je problém.

"Auto necháme dve - tri hodiny rozmrznúť, potom sa urobí diagnostika, preveríme, či nie je palivový filter zanesený, zmeriame tlaky paliva, zmeriame, ako pracujú žeraviace sviečky, skontrolujeme, či batéria drží kapacitu," hovorí technik Dvořák. Majiteľom dieselových áut dôrazne odporúča pri tankovaní pridať do nádrže aditívum.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  4. Nechajte sa zelektrizovať!
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 19 958
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 667
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 346
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 289
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 006
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 020
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 191
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 987
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


4 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


22 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Martin Borecky: Život je fajn
  2. Soňa Bulbeck: O zodpovednosti, rodičoch a učiteľoch...
  3. Anna Miľanová: Alkohol a zodpovednosť, ako riadenie vozidla a iné násilnosti pod jeho vplyvom...
  4. Eva Gallova: Nechoď na tú zastávku, kde študenti zomreli
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Strieborný pavilón v japonskom meste Kjóto
  6. Jan Pražák: Odsuďte mě, chcete-li
  7. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Medvedia skala a Kukla
  8. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 303
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 681
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 192
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 015
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 872
  6. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 2 855
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 794
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 597
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu