SME

Neštartuje vám auto? Možno stuhla nafta

Majitelia "dízlov" sa delia na dva tábory: tých, ktorým nafta zamrzla, a tých, ktorým ešte len zamrzne. Stuhnúť totiž môže podľa experta aj palivo, ktoré zodpovedá norme.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Štartéry chrčia naprázdno. Do servisov denne volajú vodiči zamrznutých áut. Majitelia "dízlov" sa delia na dva tábory: tých, ktorým nafta zamrzla, a tých, ktorým ešte len zamrzne. Stuhnúť totiž môže podľa experta aj palivo, ktoré zodpovedá norme, napísal portál auto.idnes.cz.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Všetky zimné nafty by mali odolať mrazom do - 20 stupňov Celzia. Lenže realita priniesla aj oveľa väčšie mrazy. Pod mínus dvadsať môže parafín v nafte tvoriť kryštáliky.

Zabrániť tomu, aby palivo stuhlo, pomôžu aditíva. Oplatí sa kúpiť arktickú naftu. Riziko zníži aj natankovanie plnej nádrže.

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa brániť zamrznutiu nafty? Kúpou benziňáku

Majitelia benzínových áut sú na tom o trochu lepšie. Vždy im totiž môže odísť batéria.

"Riešime päť až desať takých áut denne," hovorí o neštartujúcich autách technik zo servisu Autodráb v Kladne. A nie sú to len automechanici, kto od minulého týždňa pomáha vodičom nepojazdných áut. Štartovacie káble sa stali nástrojom aj mestských strážnikov v Česku.

"Niekoľkými vodičom denne pomáhame štartovať. Väčšinou je to problém autobatérie," hovorí Viktor Prokeš, riaditeľ mestskej polície v Kolíne. "Už sa to stalo najmenej trikrát. Máme v aute pre tieto prípady pripravené štartovacie káble," potvrdzuje rovnakú vec strážnik Martin Rajlich z Nymburku.

Prečítajte si aj:
Nejazdite autom do závejov, aby ste ho v nich neutopili

SkryťVypnúť reklamu

Normy s veľkými mrazmi nepočítajú

"Naozaj je v mnohých prípadoch príčinou zlé palivo," hovorí o zamrznutých autách Vladimír Dvořák zo servisu Autodráb v Kladne. Podľa neho sa nedá spoľahnúť ani na dôveru v osvedčenú značku čerpacej stanice. "Môže to byť akákoľvek spoločnosť, záleží na tom, kto pumpu obsluhuje. Keď urobíte rozbory paliva, vyjdú presne na hrane. Takže na pumpára nemôžete ..." hovorí skepticky opravár áut.

Na čerpacej stanici Benzina v Bystřici u Benešova vyhľadal záznamy o nafte prevádzkar Milan Dvořák: "Filtrovateľnosť, teda bod tekutosti nafty, bol do mínus 27 stupňov. Ak ste tankovali len u nás a nešli ste niekam, kde je mínus tridsať, nemôže sa stať, že by nafta zamrzla."

Môže za to parafín

Hovorca spoločnosti Benzina, Václav Loulé, vysvetľuje, že nafta môže čiastočne stuhnúť, aj keď spĺňa normy.

SkryťVypnúť reklamu

Normy pre naftu sledujú jej filtrovateľnosť. Zamrznúť, ako sa ľudovo hovorí procesu, kedy v nafte tuhne parafín, môže palivo aj pri miernejšej teplote. "Aj takýto diesel môže vylúčiť parafín, ak vozidlo dlhšie stojí. Existuje ešte parameter paliva, ktorý je pre výrobcu nepovinný, a to je teplota vylučovania parafínu. Pohybuje sa okolo mínus osem až mínus dvanásť stupňov. Tá diesel parafinizuje, hoci splní normu," hovorí Loulé.

"Väčšinou v servisoch objavujeme, že nafta v nádrži je v poriadku, ale na studenej strane sa môže jej konzistencia zahustiť a vznikne tam gél," dodal Loulé s tým, že sa do paliva mohli dostať aj kryštáliky vody. No príčin, prečo auto nenaštartuje, sú desiatky. Technici servisov obyčajne "zamrznuté" autá napoja na diagnostický prístroj, ktorý im napovie, kde je problém.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Auto necháme dve - tri hodiny rozmrznúť, potom sa urobí diagnostika, preveríme, či nie je palivový filter zanesený, zmeriame tlaky paliva, zmeriame, ako pracujú žeraviace sviečky, skontrolujeme, či batéria drží kapacitu," hovorí technik Dvořák. Majiteľom dieselových áut dôrazne odporúča pri tankovaní pridať do nádrže aditívum.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Autor: idnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 404
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 987
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 263
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 660
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 179
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 962
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 628
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 339
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radoslav Medzihradský: Majstrovstvá sveta v snookeri
  2. Jolana Čuláková: Extrémistickí aktivisti a "antifašisti" sa zahryzli do Pochodu pre život a stopli ho
  3. Dominik Sumbal: Obvinenie Juraja Šeligu je útokom na každého slušného človeka
  4. Veronika Mešková: Nomádka
  5. Lenka Hruščáková: Kiežby sme sa k sebe správali s väčšou úctou
  6. Viktor Pamula: Sen o Veľkom Uhorsku ožíva
  7. Marek Tocimák: Vlny Času
  8. Štefan Šturdzík: Tlaková rázová vlna.
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 067
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 197
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 11 667
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 248
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 353
  6. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 6 345
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 711
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 689
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  2. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  3. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  4. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  5. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  6. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  7. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
SkryťZatvoriť reklamu