Štartéry chrčia naprázdno. Do servisov denne volajú vodiči zamrznutých áut. Majitelia "dízlov" sa delia na dva tábory: tých, ktorým nafta zamrzla, a tých, ktorým ešte len zamrzne. Stuhnúť totiž môže podľa experta aj palivo, ktoré zodpovedá norme, napísal portál auto.idnes.cz.
Všetky zimné nafty by mali odolať mrazom do - 20 stupňov Celzia. Lenže realita priniesla aj oveľa väčšie mrazy. Pod mínus dvadsať môže parafín v nafte tvoriť kryštáliky.
Zabrániť tomu, aby palivo stuhlo, pomôžu aditíva. Oplatí sa kúpiť arktickú naftu. Riziko zníži aj natankovanie plnej nádrže.
Ako sa brániť zamrznutiu nafty? Kúpou benziňáku
Majitelia benzínových áut sú na tom o trochu lepšie. Vždy im totiž môže odísť batéria.
"Riešime päť až desať takých áut denne," hovorí o neštartujúcich autách technik zo servisu Autodráb v Kladne. A nie sú to len automechanici, kto od minulého týždňa pomáha vodičom nepojazdných áut. Štartovacie káble sa stali nástrojom aj mestských strážnikov v Česku.
"Niekoľkými vodičom denne pomáhame štartovať. Väčšinou je to problém autobatérie," hovorí Viktor Prokeš, riaditeľ mestskej polície v Kolíne. "Už sa to stalo najmenej trikrát. Máme v aute pre tieto prípady pripravené štartovacie káble," potvrdzuje rovnakú vec strážnik Martin Rajlich z Nymburku.
Prečítajte si aj:
Nejazdite autom do závejov, aby ste ho v nich neutopili
Normy s veľkými mrazmi nepočítajú
"Naozaj je v mnohých prípadoch príčinou zlé palivo," hovorí o zamrznutých autách Vladimír Dvořák zo servisu Autodráb v Kladne. Podľa neho sa nedá spoľahnúť ani na dôveru v osvedčenú značku čerpacej stanice. "Môže to byť akákoľvek spoločnosť, záleží na tom, kto pumpu obsluhuje. Keď urobíte rozbory paliva, vyjdú presne na hrane. Takže na pumpára nemôžete ..." hovorí skepticky opravár áut.
Na čerpacej stanici Benzina v Bystřici u Benešova vyhľadal záznamy o nafte prevádzkar Milan Dvořák: "Filtrovateľnosť, teda bod tekutosti nafty, bol do mínus 27 stupňov. Ak ste tankovali len u nás a nešli ste niekam, kde je mínus tridsať, nemôže sa stať, že by nafta zamrzla."
Môže za to parafín
Hovorca spoločnosti Benzina, Václav Loulé, vysvetľuje, že nafta môže čiastočne stuhnúť, aj keď spĺňa normy.
Normy pre naftu sledujú jej filtrovateľnosť. Zamrznúť, ako sa ľudovo hovorí procesu, kedy v nafte tuhne parafín, môže palivo aj pri miernejšej teplote. "Aj takýto diesel môže vylúčiť parafín, ak vozidlo dlhšie stojí. Existuje ešte parameter paliva, ktorý je pre výrobcu nepovinný, a to je teplota vylučovania parafínu. Pohybuje sa okolo mínus osem až mínus dvanásť stupňov. Tá diesel parafinizuje, hoci splní normu," hovorí Loulé.
"Väčšinou v servisoch objavujeme, že nafta v nádrži je v poriadku, ale na studenej strane sa môže jej konzistencia zahustiť a vznikne tam gél," dodal Loulé s tým, že sa do paliva mohli dostať aj kryštáliky vody. No príčin, prečo auto nenaštartuje, sú desiatky. Technici servisov obyčajne "zamrznuté" autá napoja na diagnostický prístroj, ktorý im napovie, kde je problém.
"Auto necháme dve - tri hodiny rozmrznúť, potom sa urobí diagnostika, preveríme, či nie je palivový filter zanesený, zmeriame tlaky paliva, zmeriame, ako pracujú žeraviace sviečky, skontrolujeme, či batéria drží kapacitu," hovorí technik Dvořák. Majiteľom dieselových áut dôrazne odporúča pri tankovaní pridať do nádrže aditívum.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Autor: idnes.cz