SME

Neštartuje vám auto? Možno stuhla nafta

Majitelia "dízlov" sa delia na dva tábory: tých, ktorým nafta zamrzla, a tých, ktorým ešte len zamrzne. Stuhnúť totiž môže podľa experta aj palivo, ktoré zodpovedá norme.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Štartéry chrčia naprázdno. Do servisov denne volajú vodiči zamrznutých áut. Majitelia "dízlov" sa delia na dva tábory: tých, ktorým nafta zamrzla, a tých, ktorým ešte len zamrzne. Stuhnúť totiž môže podľa experta aj palivo, ktoré zodpovedá norme, napísal portál auto.idnes.cz.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Všetky zimné nafty by mali odolať mrazom do - 20 stupňov Celzia. Lenže realita priniesla aj oveľa väčšie mrazy. Pod mínus dvadsať môže parafín v nafte tvoriť kryštáliky.

Zabrániť tomu, aby palivo stuhlo, pomôžu aditíva. Oplatí sa kúpiť arktickú naftu. Riziko zníži aj natankovanie plnej nádrže.

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa brániť zamrznutiu nafty? Kúpou benziňáku

Majitelia benzínových áut sú na tom o trochu lepšie. Vždy im totiž môže odísť batéria.

"Riešime päť až desať takých áut denne," hovorí o neštartujúcich autách technik zo servisu Autodráb v Kladne. A nie sú to len automechanici, kto od minulého týždňa pomáha vodičom nepojazdných áut. Štartovacie káble sa stali nástrojom aj mestských strážnikov v Česku.

"Niekoľkými vodičom denne pomáhame štartovať. Väčšinou je to problém autobatérie," hovorí Viktor Prokeš, riaditeľ mestskej polície v Kolíne. "Už sa to stalo najmenej trikrát. Máme v aute pre tieto prípady pripravené štartovacie káble," potvrdzuje rovnakú vec strážnik Martin Rajlich z Nymburku.

Prečítajte si aj:
Nejazdite autom do závejov, aby ste ho v nich neutopili

SkryťVypnúť reklamu

Normy s veľkými mrazmi nepočítajú

"Naozaj je v mnohých prípadoch príčinou zlé palivo," hovorí o zamrznutých autách Vladimír Dvořák zo servisu Autodráb v Kladne. Podľa neho sa nedá spoľahnúť ani na dôveru v osvedčenú značku čerpacej stanice. "Môže to byť akákoľvek spoločnosť, záleží na tom, kto pumpu obsluhuje. Keď urobíte rozbory paliva, vyjdú presne na hrane. Takže na pumpára nemôžete ..." hovorí skepticky opravár áut.

Na čerpacej stanici Benzina v Bystřici u Benešova vyhľadal záznamy o nafte prevádzkar Milan Dvořák: "Filtrovateľnosť, teda bod tekutosti nafty, bol do mínus 27 stupňov. Ak ste tankovali len u nás a nešli ste niekam, kde je mínus tridsať, nemôže sa stať, že by nafta zamrzla."

Môže za to parafín

Hovorca spoločnosti Benzina, Václav Loulé, vysvetľuje, že nafta môže čiastočne stuhnúť, aj keď spĺňa normy.

SkryťVypnúť reklamu

Normy pre naftu sledujú jej filtrovateľnosť. Zamrznúť, ako sa ľudovo hovorí procesu, kedy v nafte tuhne parafín, môže palivo aj pri miernejšej teplote. "Aj takýto diesel môže vylúčiť parafín, ak vozidlo dlhšie stojí. Existuje ešte parameter paliva, ktorý je pre výrobcu nepovinný, a to je teplota vylučovania parafínu. Pohybuje sa okolo mínus osem až mínus dvanásť stupňov. Tá diesel parafinizuje, hoci splní normu," hovorí Loulé.

"Väčšinou v servisoch objavujeme, že nafta v nádrži je v poriadku, ale na studenej strane sa môže jej konzistencia zahustiť a vznikne tam gél," dodal Loulé s tým, že sa do paliva mohli dostať aj kryštáliky vody. No príčin, prečo auto nenaštartuje, sú desiatky. Technici servisov obyčajne "zamrznuté" autá napoja na diagnostický prístroj, ktorý im napovie, kde je problém.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Auto necháme dve - tri hodiny rozmrznúť, potom sa urobí diagnostika, preveríme, či nie je palivový filter zanesený, zmeriame tlaky paliva, zmeriame, ako pracujú žeraviace sviečky, skontrolujeme, či batéria drží kapacitu," hovorí technik Dvořák. Majiteľom dieselových áut dôrazne odporúča pri tankovaní pridať do nádrže aditívum.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Autor: idnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  2. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  7. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  8. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Hrady, zámky a zoologické záhrady. 100 tipov na výlety v Česku
  3. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  6. V spaľovni vytriedili nevybuchnuté petardy a plynové bomby
  7. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  8. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 24 221
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 11 719
  3. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 9 913
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 9 107
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 7 256
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 6 648
  7. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 939
  8. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 3 553
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (2.)
  2. Dávid Polák: Oprava morálneho kompasu – návod pre začiatočníkov
  3. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník.
  4. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy"
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: hrad Beckov
  6. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  7. Roman Brandšteter: Gál - Lenin - Ferguson - Karpiš - Ouředník
  8. Elena Antalová: A vzápätí nechal Stalin vyškriabať Ježova zo všetkých záberov
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 183 210
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 863
  3. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 6 949
  4. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 6 779
  5. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 292
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 740
  7. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 587
  8. Miroslav Ferkl: Jaro na Hrad 3 941
  1. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  2. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  3. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  4. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  5. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  6. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  7. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  8. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
SkryťZatvoriť reklamu