SME

Nejazdite autom do závejov, aby ste ho v nich neutopili

Chladné počasie prináša motoristom problémy nielen v podobe mrznúcej nafty. Namrznutá vozovka a záveje nie sú v tomto období ničím výnimočným.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Chladné počasie prináša motoristom problémy nielen v podobe mrznúcej nafty a ľadu na oknách, ale aj na cestách. Namrznutá vozovka a záveje nie sú v tomto období ničím výnimočným. Podľa odborníkov by ste si mali dávať pozor aj na lesnú zver.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Košický policajný hovorca Alexander Szabó upozorňuje vodičov, aby boli na cestách opatrní. "Z dôvodu utlačenej vrstvy snehu a nízkych teplôt je veľa úsekov zľadovatených." Tiež odporučil, aby vodiči využívali predovšetkým cesty I. a II. triedy, ktoré sú častejšie pluhované ako cesty III. triedy.

SkryťVypnúť reklamu

"Žiadame vodičov, aby neriskovali prejazdy snehovými závejmi, lebo uviaznuté vozidlá potom vytvárajú prekážku a zdržujú údržbu komunikácií," apeloval Szabó.

Lepšie je necestovať

Podľa Jána Lumnitzera z odťahovky ASOS Žiar nad Hronom by vodiči mali zvážiť, či je nevyhnutné cestovať v takomto počasí. "Ak predpokladajú, že sa cestou môžu na ich trase vytvárať záveje, je lepšie cestu odložiť, alebo zvoliť inú, aj keď dlhšiu trasu," myslí si. Rovnako ako Szabó odporúča, aby si šoféri vyberali úseky, ktoré sú lepšie udržiavané a vyhli sa málo frekventovaným cestám.

"Rizikové sú hlavne rovinaté cesty cez polia a voľne otvorené priestranstvá, kde sa záveje najčastejšie vyskytujú," tvrdí Lumnitzer.

Podľa odťahovkára by sa šoféri mali na možné riziká pripraviť už dopredu a nezaskočila ich tak situácia, keď im auto zostane nepojazdné. Prvoradé je teplé oblečenie. Odporúča mať v aute deku, ktorá sa v prípade núdze dá nahradiť aj termofóliou z autolekárničky. "Lopatka, baterka a lano tiež môžu pomôcť. Dobre je myslieť aj na náhradné palivo v bandaske a na autonabíjačku na mobil, aby ste si mohli privolať pomoc," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Záveje zakrývajú smer cesty a ukrývajú prekážky

Samotné záveje sú rizikové, lebo nie je možné odhadnúť, kade vlastne vedie cesta. V naviatom snehu sa podľa odborníka tiež môžu ukrývať rôzne prekážky, ktoré nie je vidieť.

Jazda aj cez malý závej je podľa Lumnitzera ako jazda cez hlboký sneh. Môže sa ľahko stať, že auto uviazne, lebo nedokáže pretlačiť sneh. "Ak vchádzame do úseku, kde sa tvoria záveje, je dobré použiť snehové reťaze. Tie zvýšia šancu, že nezapadneme," odporúča.

Prechádzať cez záveje neodporúča ani Peter Rybanský z odťahovky Rescue Havaria z Novák. "Plasty na vozidlách sú stuhnuté a tlak snehu spôsobí polámanie plastových častí. V prednej časti vozidla ide o nárazník, chladič. Potom sa vozidlo stáva nepojazdné a tvorí prekážku na ceste."

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si aj:
Cestári nepoznajú značku pre prednosť

Na zapadnuté auto treba upozorniť

Uviaznuté a zapadnuté vozidlá sťažujú prácu cestárom a skoré sprejazdnenie cesty. Podľa odborníkov je vhodné takéto auto označiť, napríklad reflexnou vestou privretou do dverí alebo kufra.

Posádku, ak je to možné, treba evakuovať a chrániť pred mrazom a vetrom, pretože omrzliny v tomto počasí prichádzajú veľmi rýchlo.

Ak vidíte záveje, radšej by ste mali počkať, kým cestu sprejazdnia. Riskovanie sa neoplatí, pomoc môže mať problémy prísť k vám, pretože veľký závej môže vzniknúť za pár minút.

Keď už pomoc príde, môže mať problém vás vytiahnuť. "Keď sa auto nachádza v záveji, nedá sa k nemu dobre dostať, hlavne sa nedá dobre zapnúť, aby sa dalo ťahať, lebo väčšinou sa spodná časť vozidla nachádza v snehu a nedá sa predpokladať čo je pod autom, keďže v závejoch zväčša nie je nič vidno," hovorí Rybanský.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aby sa auto v snehu neutopilo

Do závejov nejazdite aj preto, lebo posádka zostane uväznená v aute. Závej zablokuje dvere a vozidlo sa správa, ako keď sa potopí do vody. "Máme takú skúsenosť, že z auta, ktoré vbehlo do záveja, bolo vidieť len strechu. Vodič potom povedal, že si myslel, že závej je menší."

Rybanský upozornil aj na prechádzajúcu zver. "Potrebuje sa dostať z lesa na lúky, kde má dostatok potravy vzhľadom na to, že v lesoch je všetko zasnežené. Stretnutie s diviačou zverou spraví na vozidle škody, ako keď narazíte čelne do múru," upozornil.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 314
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 713
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 906
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 383
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 800
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 203
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 987
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 939
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 034
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu