SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Nejazdite autom do závejov, aby ste ho v nich neutopili

Chladné počasie prináša motoristom problémy nielen v podobe mrznúcej nafty. Namrznutá vozovka a záveje nie sú v tomto období ničím výnimočným.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Chladné počasie prináša motoristom problémy nielen v podobe mrznúcej nafty a ľadu na oknách, ale aj na cestách. Namrznutá vozovka a záveje nie sú v tomto období ničím výnimočným. Podľa odborníkov by ste si mali dávať pozor aj na lesnú zver.

Košický policajný hovorca Alexander Szabó upozorňuje vodičov, aby boli na cestách opatrní. "Z dôvodu utlačenej vrstvy snehu a nízkych teplôt je veľa úsekov zľadovatených." Tiež odporučil, aby vodiči využívali predovšetkým cesty I. a II. triedy, ktoré sú častejšie pluhované ako cesty III. triedy.

"Žiadame vodičov, aby neriskovali prejazdy snehovými závejmi, lebo uviaznuté vozidlá potom vytvárajú prekážku a zdržujú údržbu komunikácií," apeloval Szabó.

Lepšie je necestovať

Podľa Jána Lumnitzera z odťahovky ASOS Žiar nad Hronom by vodiči mali zvážiť, či je nevyhnutné cestovať v takomto počasí. "Ak predpokladajú, že sa cestou môžu na ich trase vytvárať záveje, je lepšie cestu odložiť, alebo zvoliť inú, aj keď dlhšiu trasu," myslí si. Rovnako ako Szabó odporúča, aby si šoféri vyberali úseky, ktoré sú lepšie udržiavané a vyhli sa málo frekventovaným cestám.

"Rizikové sú hlavne rovinaté cesty cez polia a voľne otvorené priestranstvá, kde sa záveje najčastejšie vyskytujú," tvrdí Lumnitzer.

Podľa odťahovkára by sa šoféri mali na možné riziká pripraviť už dopredu a nezaskočila ich tak situácia, keď im auto zostane nepojazdné. Prvoradé je teplé oblečenie. Odporúča mať v aute deku, ktorá sa v prípade núdze dá nahradiť aj termofóliou z autolekárničky. "Lopatka, baterka a lano tiež môžu pomôcť. Dobre je myslieť aj na náhradné palivo v bandaske a na autonabíjačku na mobil, aby ste si mohli privolať pomoc," dodal.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Záveje zakrývajú smer cesty a ukrývajú prekážky

Samotné záveje sú rizikové, lebo nie je možné odhadnúť, kade vlastne vedie cesta. V naviatom snehu sa podľa odborníka tiež môžu ukrývať rôzne prekážky, ktoré nie je vidieť.

Jazda aj cez malý závej je podľa Lumnitzera ako jazda cez hlboký sneh. Môže sa ľahko stať, že auto uviazne, lebo nedokáže pretlačiť sneh. "Ak vchádzame do úseku, kde sa tvoria záveje, je dobré použiť snehové reťaze. Tie zvýšia šancu, že nezapadneme," odporúča.

Prechádzať cez záveje neodporúča ani Peter Rybanský z odťahovky Rescue Havaria z Novák. "Plasty na vozidlách sú stuhnuté a tlak snehu spôsobí polámanie plastových častí. V prednej časti vozidla ide o nárazník, chladič. Potom sa vozidlo stáva nepojazdné a tvorí prekážku na ceste."

Na zapadnuté auto treba upozorniť

Uviaznuté a zapadnuté vozidlá sťažujú prácu cestárom a skoré sprejazdnenie cesty. Podľa odborníkov je vhodné takéto auto označiť, napríklad reflexnou vestou privretou do dverí alebo kufra.

Posádku, ak je to možné, treba evakuovať a chrániť pred mrazom a vetrom, pretože omrzliny v tomto počasí prichádzajú veľmi rýchlo.

Ak vidíte záveje, radšej by ste mali počkať, kým cestu sprejazdnia. Riskovanie sa neoplatí, pomoc môže mať problémy prísť k vám, pretože veľký závej môže vzniknúť za pár minút.

Keď už pomoc príde, môže mať problém vás vytiahnuť. "Keď sa auto nachádza v záveji, nedá sa k nemu dobre dostať, hlavne sa nedá dobre zapnúť, aby sa dalo ťahať, lebo väčšinou sa spodná časť vozidla nachádza v snehu a nedá sa predpokladať čo je pod autom, keďže v závejoch zväčša nie je nič vidno," hovorí Rybanský.

Aby sa auto v snehu neutopilo

Do závejov nejazdite aj preto, lebo posádka zostane uväznená v aute. Závej zablokuje dvere a vozidlo sa správa, ako keď sa potopí do vody. "Máme takú skúsenosť, že z auta, ktoré vbehlo do záveja, bolo vidieť len strechu. Vodič potom povedal, že si myslel, že závej je menší."

Rybanský upozornil aj na prechádzajúcu zver. "Potrebuje sa dostať z lesa na lúky, kde má dostatok potravy vzhľadom na to, že v lesoch je všetko zasnežené. Stretnutie s diviačou zverou spraví na vozidle škody, ako keď narazíte čelne do múru," upozornil.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  5. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  8. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 421
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 815
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 807
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 808
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 748
  6. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 3 740
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 691
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 485
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Kuchyňa
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.9. - 6.10.1922)
  3. Jozef Sitko: Náhoda? Či reálne avízo o krádeže mojich blogov?
  4. Miroslav Lukáč: Hyeny útočia vo svorke, tak ako i politici. Aj u nás sme zaznamenali mobilizáciu. Aj psy sa bránia útokom.
  5. Ľubomír Maretta: Samota
  6. Tupou Ceruzou: Ukrajinské referendum
  7. Marián Betík: Veselo o slovenskom futbale
  8. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 11 050
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 007
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 955
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 521
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 641
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 645
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 549
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 378
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu