SME
Utorok, 26. september, 2023 | Meniny má Edita
reklama

Na zasneženej ceste sa chceli vyhnúť, no zrazili sa

Na zasneženej ceste, kadiaľ môže prejsť naraz len jedno auto a kde sú zasnežené okraje, sa nesnažte protiidúce vozidlo čo najskôr obísť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Na zasneženej ceste, kadiaľ môže prejsť naraz len jedno auto a kde sú zasnežené okraje, sa nesnažte protiidúce vozidlo čo najskôr obísť.

Behemot: "Užšia cesta, na ktorej sa aj za bežných okolností ledva-ledva minú autá idúce oproti sebe, bola riadne zasnežená, len v strede vyjazdené koľaje pre jedno auto. Oproti sebe išli dve autá, obe sa tlačili k svojmu pravému kraju, aby sa minuli. Znamenalo, že museli ísť do hlbšieho snehu.

Jeden z vodičov šiel príliš vpravo a kolesami vrazil do obrubníka - pod snehom ho nebolo vidno, a ani to, že tam nejaký chodník je.

Po náraze sa vozidlo náhle otočilo o 90 stupňov doprava, a jeho zadná časť vyletela do protismeru. Výsledkom bola nehoda, našťastie nie vážna, lebo rýchlosti boli najviac 15 km/h.

Kto je na vine? Ak vodič, ktorý narazil do obrubníka, čoho konkrétne sa dopustil, aký paragraf porušil, čo mohol spraviť a nespravil, respektíve spravil zle?

Kam až siaha povinnosť predvídať a poznať to, čo nevidno? Bolo by možné nehodu uzavrieť tak, že napríklad nemá vinníka a je to proste smola?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Cestári za nič nemôžu

Na prvý pohľad sa zdá, že na vine za zrážku na zasneženej ceste budú cestári, lebo neodhrnuli sneh tak, aby bola cesta bezpečná.

Podľa predpisov však cestári za zasneženú cestu nie sú zodpovední. Ak nejde o ojedinelý výtlk či poľadovicu na mieste, kde ju nie je možné očakávať, zodpovednosť prechádza na vodiča.

  • Chybami v zjazdnosti diaľnic, ciest a miestnych komunikácií sú zmeny spôsobené vonkajšími vplyvmi, ktoré nemôže vodič predvídať ani pri jazde prispôsobenej stavebnému stavu komunikácie, poveternostným podmienkam, vlastnostiam vozidla a nákladu, vlastným schopnostiam a iným zjavným okolnostiam.
  • Správcovia diaľníc, ciest a miestnych komunikácií zodpovedajú za škody, ktoré vznikli užívateľom týchto komunikácií a ktorých príčinou boli chyby v zjazdnosti, okrem prípadu, že preukážu, že nebolo možné tieto chyby odstrániť, ani na ne predpísaným spôsobom upozorniť.

Teoreticky by sme mohli uvažovať, že zasnežený obrubník by mohol byť chybou v zjazdnosti. Napriek tomu by sa správcovi cesty nedalo nič vyčítať, ak nebolo možné na problém upozorniť predpísaným spôsobom či ho odstrániť.

Cestári zvyčajne najskôr sprejazdňujú cesty vyšších tried, dôležité cestné ťahy a až potom menej dôležité cesty. Predpisy očakávajú od vodičov, že sa prispôsobia.

Vyhýbali sa. Mohol jeden z nich cúvať?

Vodič musí prispôsobiť svoje správanie aj situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam. Platí to aj pre rýchlosť.

Teoreticky by sa ako prevencia pred haváriou dalo použiť dopravné pravidlo, že: "Vodiči protiidúcich vozidiel sa vyhýbajú vpravo, včas a v dostatočnej miere. Ak sa nemôžu bezpečne vyhnúť, prednosť v jazde je povinný dať vodič, na ktorého strane jazdy je prekážka alebo zúžená vozovka. Ak jeden z nich musí cúvať, urobí to ten, pre ktorého je to ľahšie alebo menej nebezpečné."

Čitateľ reagoval tak, že cúvať neprichádzalo do úvahy. "Cesta je rovnomerne úzka na dlhom úseku, nie je kam cúvnuť. Neprispôsobenie rýchlosti je tiež mimo - rýchlosť bola naozaj malá. Išlo len o posledný 'ústretový krok' pri pomalom a opatrnom míňaní sa, ešte kúsok sa dať vpravo, aby sa nešuchli náhodou zrkadlá."

Vinný je vodič, čo dostal šmyk

Aby sa vodiči nezrazili, mohli spraviť len dve veci. Jeden z nich mal cúvať, aj keď trochu dlhšie. Problém by nastal, ak by sa za cúvajúcim objavilo iné vozidlo.

Reálnejšie by bolo, ak by obe autá spomalili na minimum. Aj 15 km/h je vtedy veľa. Veľmi pomalou a opatrnou jazdou mali "testovať", pokiaľ môžu až zájsť. Určite by sa potom nestalo, že by jedno z nich odrazilo od kraja cesty, aj keby narazilo kolesom do obrubníka.

Prinajmenšom vodič, ktorý dostal šmyk, porušil dopravné predpisy, čo viedlo k havárii. Stal sa priestupok z nedbanlivosti. Nie je podstatné, či vodič mohol alebo nemohol vidieť obrubník, mal ho na ceste predpokladať a prispôsobiť tomu jazdu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  2. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  3. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  4. Most nahradia v Trenčíne záhradou s kaviarňami
  5. Ak podceníte pri stavbe tento detail, pripravte sa na vyššie účty za kúrenie
  6. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  7. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  8. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  1. Gröhling: Aj v školstve potrebujeme inovácie
  2. Bratislavská Kuchajda ožije športom
  3. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  4. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  5. Nerovnováha v kontrole močového mechúra
  6. Najlepšie poviedky domácich autorov
  7. Košice budú vďaka tejto zmene fungovať efektívnejšie
  8. OMV Slovensko rozvíja svoju stratégiu pre elektromobilitu
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 15 882
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 7 430
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 544
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 101
  5. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 2 908
  6. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 2 738
  7. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 2 736
  8. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme 2 445
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

SsangYong Torres

Dojem zásadne nekazí ani vyššia spotreba.


24. sep
Oldtimer Gallery v Ivanke pri Dunaji.

V nenápadnej hale pri Bratislave vznikol raj veteránov.


23. sep
Majiteľ reštaurácie Sypanec Peter Lenárt, ktorý si na rozvoz jedál kúpil plynovú Daciu Sandero

Auto robí denne rozvozy po zlých cestách.


Oliver Varchol 22. sep
Volkswagen Tiguan

Naposledy má širokú paletu spaľovacích motorov.


21. sep
reklama

Blogy SME

  1. Martin Škopec Antal: Budú nám vládnuť politickí Caligulovia?
  2. Věra Tepličková: Každý preceda má svojho Erika
  3. Ján Bilohuščin: Dezolát – kto ním je a prečo (možno) rozhodne voľby?
  4. Alena Petrikova: O susedských vzťahoch
  5. Jozef Maťaše: Otvorený list predsedovi
  6. Igor Kossaczký: Ako médiá pretláčajú spoluprácu PSka a Sasky s mafiou
  7. Radko Mačuha: Menšina ostane navždy menšinou.
  8. Vladimír Krátky: „ Pliaga “ ani TRT ... .
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 578
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 44 301
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 36 903
  4. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 30 857
  5. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 420
  6. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 29 956
  7. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 28 104
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 167
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu