Na zasneženej ceste sa chceli vyhnúť, no zrazili sa

Na zasneženej ceste, kadiaľ môže prejsť naraz len jedno auto a kde sú zasnežené okraje, sa nesnažte protiidúce vozidlo čo najskôr obísť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Na zasneženej ceste, kadiaľ môže prejsť naraz len jedno auto a kde sú zasnežené okraje, sa nesnažte protiidúce vozidlo čo najskôr obísť.

Behemot: "Užšia cesta, na ktorej sa aj za bežných okolností ledva-ledva minú autá idúce oproti sebe, bola riadne zasnežená, len v strede vyjazdené koľaje pre jedno auto. Oproti sebe išli dve autá, obe sa tlačili k svojmu pravému kraju, aby sa minuli. Znamenalo, že museli ísť do hlbšieho snehu.

Jeden z vodičov šiel príliš vpravo a kolesami vrazil do obrubníka - pod snehom ho nebolo vidno, a ani to, že tam nejaký chodník je.

Po náraze sa vozidlo náhle otočilo o 90 stupňov doprava, a jeho zadná časť vyletela do protismeru. Výsledkom bola nehoda, našťastie nie vážna, lebo rýchlosti boli najviac 15 km/h.

Kto je na vine? Ak vodič, ktorý narazil do obrubníka, čoho konkrétne sa dopustil, aký paragraf porušil, čo mohol spraviť a nespravil, respektíve spravil zle?

Kam až siaha povinnosť predvídať a poznať to, čo nevidno? Bolo by možné nehodu uzavrieť tak, že napríklad nemá vinníka a je to proste smola?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Cestári za nič nemôžu

Na prvý pohľad sa zdá, že na vine za zrážku na zasneženej ceste budú cestári, lebo neodhrnuli sneh tak, aby bola cesta bezpečná.

Podľa predpisov však cestári za zasneženú cestu nie sú zodpovední. Ak nejde o ojedinelý výtlk či poľadovicu na mieste, kde ju nie je možné očakávať, zodpovednosť prechádza na vodiča.

  • Chybami v zjazdnosti diaľnic, ciest a miestnych komunikácií sú zmeny spôsobené vonkajšími vplyvmi, ktoré nemôže vodič predvídať ani pri jazde prispôsobenej stavebnému stavu komunikácie, poveternostným podmienkam, vlastnostiam vozidla a nákladu, vlastným schopnostiam a iným zjavným okolnostiam.
  • Správcovia diaľníc, ciest a miestnych komunikácií zodpovedajú za škody, ktoré vznikli užívateľom týchto komunikácií a ktorých príčinou boli chyby v zjazdnosti, okrem prípadu, že preukážu, že nebolo možné tieto chyby odstrániť, ani na ne predpísaným spôsobom upozorniť.

Teoreticky by sme mohli uvažovať, že zasnežený obrubník by mohol byť chybou v zjazdnosti. Napriek tomu by sa správcovi cesty nedalo nič vyčítať, ak nebolo možné na problém upozorniť predpísaným spôsobom či ho odstrániť.

Cestári zvyčajne najskôr sprejazdňujú cesty vyšších tried, dôležité cestné ťahy a až potom menej dôležité cesty. Predpisy očakávajú od vodičov, že sa prispôsobia.

Vyhýbali sa. Mohol jeden z nich cúvať?

Vodič musí prispôsobiť svoje správanie aj situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam. Platí to aj pre rýchlosť.

Teoreticky by sa ako prevencia pred haváriou dalo použiť dopravné pravidlo, že: "Vodiči protiidúcich vozidiel sa vyhýbajú vpravo, včas a v dostatočnej miere. Ak sa nemôžu bezpečne vyhnúť, prednosť v jazde je povinný dať vodič, na ktorého strane jazdy je prekážka alebo zúžená vozovka. Ak jeden z nich musí cúvať, urobí to ten, pre ktorého je to ľahšie alebo menej nebezpečné."

Čitateľ reagoval tak, že cúvať neprichádzalo do úvahy. "Cesta je rovnomerne úzka na dlhom úseku, nie je kam cúvnuť. Neprispôsobenie rýchlosti je tiež mimo - rýchlosť bola naozaj malá. Išlo len o posledný 'ústretový krok' pri pomalom a opatrnom míňaní sa, ešte kúsok sa dať vpravo, aby sa nešuchli náhodou zrkadlá."

Vinný je vodič, čo dostal šmyk

Aby sa vodiči nezrazili, mohli spraviť len dve veci. Jeden z nich mal cúvať, aj keď trochu dlhšie. Problém by nastal, ak by sa za cúvajúcim objavilo iné vozidlo.

Reálnejšie by bolo, ak by obe autá spomalili na minimum. Aj 15 km/h je vtedy veľa. Veľmi pomalou a opatrnou jazdou mali "testovať", pokiaľ môžu až zájsť. Určite by sa potom nestalo, že by jedno z nich odrazilo od kraja cesty, aj keby narazilo kolesom do obrubníka.

Prinajmenšom vodič, ktorý dostal šmyk, porušil dopravné predpisy, čo viedlo k havárii. Stal sa priestupok z nedbanlivosti. Nie je podstatné, či vodič mohol alebo nemohol vidieť obrubník, mal ho na ceste predpokladať a prispôsobiť tomu jazdu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 641
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 854
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 255
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 283
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 128
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 056
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 492
  8. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 479
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 074
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 684

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Pracoval pre Širokého aj Babiša. Teraz ide Jahnátek regulovať energetiku (profil)

Vláda vymenovala poslanca a bývalého ministra za predsedu energetického regulačného úradu, funkciu má istú do roku 2023.

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

DOMOV

Odhalený sériový vrah patrí k najbrutálnejším

Muža zatiaľ obvinili, že týral svojho syna, no obvinenia by mali rozšíriť.

EKONOMIKA

Podmienky na získanie hypotéky sa opäť pritvrdili

Banky musia pri schvaľovaní hypotéky viac skúmať finančnú situáciu klientov.

Neprehliadnite tiež

Porovnali sme masážne sedačky v BMW za 200-tisíc a Suzuki za 13-tisíc

Lacné autá dostávajú výbavu tých drahších.

Doprava v Chorvátsku kolabovala, cestu blokovali kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s dlhými kolónami.

Rakúsky Magna Steyr vyrobil jubilejný Mercedes triedy G

Predaj triedy G od roka 2009 neustále rastie.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.