Na zasneženej ceste, kadiaľ môže prejsť naraz len jedno auto a kde sú zasnežené okraje, sa nesnažte protiidúce vozidlo čo najskôr obísť.
Behemot: "Užšia cesta, na ktorej sa aj za bežných okolností ledva-ledva minú autá idúce oproti sebe, bola riadne zasnežená, len v strede vyjazdené koľaje pre jedno auto. Oproti sebe išli dve autá, obe sa tlačili k svojmu pravému kraju, aby sa minuli. Znamenalo, že museli ísť do hlbšieho snehu.
Jeden z vodičov šiel príliš vpravo a kolesami vrazil do obrubníka - pod snehom ho nebolo vidno, a ani to, že tam nejaký chodník je.
Po náraze sa vozidlo náhle otočilo o 90 stupňov doprava, a jeho zadná časť vyletela do protismeru. Výsledkom bola nehoda, našťastie nie vážna, lebo rýchlosti boli najviac 15 km/h.
Kto je na vine? Ak vodič, ktorý narazil do obrubníka, čoho konkrétne sa dopustil, aký paragraf porušil, čo mohol spraviť a nespravil, respektíve spravil zle?
Kam až siaha povinnosť predvídať a poznať to, čo nevidno? Bolo by možné nehodu uzavrieť tak, že napríklad nemá vinníka a je to proste smola?"
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Cestári za nič nemôžu
Na prvý pohľad sa zdá, že na vine za zrážku na zasneženej ceste budú cestári, lebo neodhrnuli sneh tak, aby bola cesta bezpečná.
Podľa predpisov však cestári za zasneženú cestu nie sú zodpovední. Ak nejde o ojedinelý výtlk či poľadovicu na mieste, kde ju nie je možné očakávať, zodpovednosť prechádza na vodiča.
- Chybami v zjazdnosti diaľnic, ciest a miestnych komunikácií sú zmeny spôsobené vonkajšími vplyvmi, ktoré nemôže vodič predvídať ani pri jazde prispôsobenej stavebnému stavu komunikácie, poveternostným podmienkam, vlastnostiam vozidla a nákladu, vlastným schopnostiam a iným zjavným okolnostiam.
- Správcovia diaľníc, ciest a miestnych komunikácií zodpovedajú za škody, ktoré vznikli užívateľom týchto komunikácií a ktorých príčinou boli chyby v zjazdnosti, okrem prípadu, že preukážu, že nebolo možné tieto chyby odstrániť, ani na ne predpísaným spôsobom upozorniť.
Teoreticky by sme mohli uvažovať, že zasnežený obrubník by mohol byť chybou v zjazdnosti. Napriek tomu by sa správcovi cesty nedalo nič vyčítať, ak nebolo možné na problém upozorniť predpísaným spôsobom či ho odstrániť.
Cestári zvyčajne najskôr sprejazdňujú cesty vyšších tried, dôležité cestné ťahy a až potom menej dôležité cesty. Predpisy očakávajú od vodičov, že sa prispôsobia.
Prečítajte si aj:
Ako si vybaviť príves a aké predpisy pri jazde s ním dodržiavať
Vyhýbali sa. Mohol jeden z nich cúvať?
Vodič musí prispôsobiť svoje správanie aj situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam. Platí to aj pre rýchlosť.
Teoreticky by sa ako prevencia pred haváriou dalo použiť dopravné pravidlo, že: "Vodiči protiidúcich vozidiel sa vyhýbajú vpravo, včas a v dostatočnej miere. Ak sa nemôžu bezpečne vyhnúť, prednosť v jazde je povinný dať vodič, na ktorého strane jazdy je prekážka alebo zúžená vozovka. Ak jeden z nich musí cúvať, urobí to ten, pre ktorého je to ľahšie alebo menej nebezpečné."
Čitateľ reagoval tak, že cúvať neprichádzalo do úvahy. "Cesta je rovnomerne úzka na dlhom úseku, nie je kam cúvnuť. Neprispôsobenie rýchlosti je tiež mimo - rýchlosť bola naozaj malá. Išlo len o posledný 'ústretový krok' pri pomalom a opatrnom míňaní sa, ešte kúsok sa dať vpravo, aby sa nešuchli náhodou zrkadlá."
Vinný je vodič, čo dostal šmyk
Aby sa vodiči nezrazili, mohli spraviť len dve veci. Jeden z nich mal cúvať, aj keď trochu dlhšie. Problém by nastal, ak by sa za cúvajúcim objavilo iné vozidlo.
Reálnejšie by bolo, ak by obe autá spomalili na minimum. Aj 15 km/h je vtedy veľa. Veľmi pomalou a opatrnou jazdou mali "testovať", pokiaľ môžu až zájsť. Určite by sa potom nestalo, že by jedno z nich odrazilo od kraja cesty, aj keby narazilo kolesom do obrubníka.
Prinajmenšom vodič, ktorý dostal šmyk, porušil dopravné predpisy, čo viedlo k havárii. Stal sa priestupok z nedbanlivosti. Nie je podstatné, či vodič mohol alebo nemohol vidieť obrubník, mal ho na ceste predpokladať a prispôsobiť tomu jazdu.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk