Šípka určuje, kadiaľ prejsť cez križovatku, semafor rozhoduje, kedy

Môže aj zvislá značka vyznačovať priechod pre chodcov? A ako je to so vzťahom medzi semaformi a šípkami na ceste, ktoré určujú prejazd križovatkou?

Milan: "V praktickom živote vodiča vnímam istý rozpor.

01.jpg

Z ľavého jazdného pruhu je možné odbočovať iba vľavo. Ak je však takáto križovatka riadená svetelným zariadením a to má prednosť pred zvislým a vodorovným značením, domnievam sa, že pri použití signálu s plným svetlom je možné pokračovať aj v jazde priamo (ak to umožňujú podmienky - teda za križovatkou pokračujú súvislé dva jazdné pruhy)."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Pred križovatkou z pohľadu fotografa sa nachádza modré zvislé dopravné značenie s bielymi šípkami. Prikazuje vodičom v ľavom jazdnom pruhu odbočiť vľavo, tým v strednom umožňuje ísť iba rovno a vodiči z pravého pruhu smú iba odbočiť vpravo.

Takisto sú pred križovatkou nakreslené aj čiary a šípky na ceste.

Vodiči prechádzajúci križovatkou rovno sa dostanú na cestu, ktorá má v ich smere dva jazdné pruhy. Pritom sa zo stredného jazdného pruhu stáva pravý. To možno Milana inšpirovalo k úvahe, či by vodiči z ľavého pruhu pred križovatkou nemohli prejsť rovno do ľavého pruhu za križovatkou aj napriek prikázanému smeru jazdy.

Semafor určuje len, kedy prejsť križovatkou

Úvahy, že by vodič mohol križovatkou prejsť rovno z ľavého pruhu, pretože to podľa neho dovoľuje semafor, sú nesprávne.

Semafory sú nadradené dopravným značkám pri riadení cestnej premávky, to však neznamená, že značka, ktorá neodporuje semaforu, neplatí.

Kým modrá značka so šípkami a vodorovné značenie určujú, ako prejsť križovatkou, semafor rozhoduje o tom, kedy v daných smeroch smú vodiči cez križovatku prejsť. Semafor neurčuje, ktorý jazdný pruh má vodič použiť na odbočenie alebo prejazd križovatkou rovno.

Priechod musí byť namaľovaný

Na zaujímavý problém s dopravným značením ste nás upozornili aj v poradni Natankuj.sme.sk:

steran: "Pri hľadaní parkovacieho miesta som našiel zvláštny úkaz. Pri okraji cesty bola osadená zvislá značka Priechod pre chodcov, ale široko ďaleko nebolo na zemi nič nakreslené. Ako sa dá parkovať na takomto mieste, aby som neporušoval vyhlášku? Kde sa začína a kde končí takýto priechod? Začiatok by sa dal interpretovať tesne za značkou. Ale po koľkých metroch to už nie je priechod pre chodcov? Je to Smrečianska ulica pri parku na Račianskom mýte v Bratislave."

Zvislá dopravná značka Priechod pre chodcov (č. IP 6) označuje priechod na ceste, píše sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.

Ak je priechod pre chodcov vyznačený na ceste, nemusí byť označený zvislou značkou. Vodiči pred ním a ani na ňom nesmú parkovať.

Samotná zvislá značka však neznamená, že je pri nej priechod pre chodcov, ak nie je namaľovaný na ceste. Má vodičov na priechod iba upozorniť, ak za ňou naozaj je. Aby boli oveľa opatrnejší.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 633
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 422
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 967
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 241
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 712
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 930
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 327
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 014
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 614
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 416

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

DOMOV

Danko: Ak nedáme energetiku do poriadku, v koalícii radšej nebudem

Šéf SNS hovoril v súvislosti s Holjenčíkom o trestnoprávnom dopade.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

Neprehliadnite tiež

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.

Veterán Kawasaki Z400: Úspech spočíval v kopírovaní

Aj v minulosti dokázala výbava násobne zvýšiť cenu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop