Šípka určuje, kadiaľ prejsť cez križovatku, semafor rozhoduje, kedy

Môže aj zvislá značka vyznačovať priechod pre chodcov? A ako je to so vzťahom medzi semaformi a šípkami na ceste, ktoré určujú prejazd križovatkou?

Milan: "V praktickom živote vodiča vnímam istý rozpor.

01.jpg

Z ľavého jazdného pruhu je možné odbočovať iba vľavo. Ak je však takáto križovatka riadená svetelným zariadením a to má prednosť pred zvislým a vodorovným značením, domnievam sa, že pri použití signálu s plným svetlom je možné pokračovať aj v jazde priamo (ak to umožňujú podmienky - teda za križovatkou pokračujú súvislé dva jazdné pruhy)."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Pred križovatkou z pohľadu fotografa sa nachádza modré zvislé dopravné značenie s bielymi šípkami. Prikazuje vodičom v ľavom jazdnom pruhu odbočiť vľavo, tým v strednom umožňuje ísť iba rovno a vodiči z pravého pruhu smú iba odbočiť vpravo.

Takisto sú pred križovatkou nakreslené aj čiary a šípky na ceste.

Vodiči prechádzajúci križovatkou rovno sa dostanú na cestu, ktorá má v ich smere dva jazdné pruhy. Pritom sa zo stredného jazdného pruhu stáva pravý. To možno Milana inšpirovalo k úvahe, či by vodiči z ľavého pruhu pred križovatkou nemohli prejsť rovno do ľavého pruhu za križovatkou aj napriek prikázanému smeru jazdy.

Semafor určuje len, kedy prejsť križovatkou

Úvahy, že by vodič mohol križovatkou prejsť rovno z ľavého pruhu, pretože to podľa neho dovoľuje semafor, sú nesprávne.

Semafory sú nadradené dopravným značkám pri riadení cestnej premávky, to však neznamená, že značka, ktorá neodporuje semaforu, neplatí.

Kým modrá značka so šípkami a vodorovné značenie určujú, ako prejsť križovatkou, semafor rozhoduje o tom, kedy v daných smeroch smú vodiči cez križovatku prejsť. Semafor neurčuje, ktorý jazdný pruh má vodič použiť na odbočenie alebo prejazd križovatkou rovno.

Priechod musí byť namaľovaný

Na zaujímavý problém s dopravným značením ste nás upozornili aj v poradni Natankuj.sme.sk:

steran: "Pri hľadaní parkovacieho miesta som našiel zvláštny úkaz. Pri okraji cesty bola osadená zvislá značka Priechod pre chodcov, ale široko ďaleko nebolo na zemi nič nakreslené. Ako sa dá parkovať na takomto mieste, aby som neporušoval vyhlášku? Kde sa začína a kde končí takýto priechod? Začiatok by sa dal interpretovať tesne za značkou. Ale po koľkých metroch to už nie je priechod pre chodcov? Je to Smrečianska ulica pri parku na Račianskom mýte v Bratislave."

Zvislá dopravná značka Priechod pre chodcov (č. IP 6) označuje priechod na ceste, píše sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.

Ak je priechod pre chodcov vyznačený na ceste, nemusí byť označený zvislou značkou. Vodiči pred ním a ani na ňom nesmú parkovať.

Samotná zvislá značka však neznamená, že je pri nej priechod pre chodcov, ak nie je namaľovaný na ceste. Má vodičov na priechod iba upozorniť, ak za ňou naozaj je. Aby boli oveľa opatrnejší.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 410
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 145
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 233
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 11 573
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 283
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 869
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 910
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 598
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 753
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 333

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Na Krym nejdú nič zisťovať. Odpoveď si nesú v kufri

Marček a spol. sa idú podpísať pod Putinovu verziu udalostí.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.