Šípka určuje, kadiaľ prejsť cez križovatku, semafor rozhoduje, kedy

Môže aj zvislá značka vyznačovať priechod pre chodcov? A ako je to so vzťahom medzi semaformi a šípkami na ceste, ktoré určujú prejazd križovatkou?

Milan: "V praktickom živote vodiča vnímam istý rozpor.

01.jpg

Z ľavého jazdného pruhu je možné odbočovať iba vľavo. Ak je však takáto križovatka riadená svetelným zariadením a to má prednosť pred zvislým a vodorovným značením, domnievam sa, že pri použití signálu s plným svetlom je možné pokračovať aj v jazde priamo (ak to umožňujú podmienky - teda za križovatkou pokračujú súvislé dva jazdné pruhy)."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Pred križovatkou z pohľadu fotografa sa nachádza modré zvislé dopravné značenie s bielymi šípkami. Prikazuje vodičom v ľavom jazdnom pruhu odbočiť vľavo, tým v strednom umožňuje ísť iba rovno a vodiči z pravého pruhu smú iba odbočiť vpravo.

Takisto sú pred križovatkou nakreslené aj čiary a šípky na ceste.

Vodiči prechádzajúci križovatkou rovno sa dostanú na cestu, ktorá má v ich smere dva jazdné pruhy. Pritom sa zo stredného jazdného pruhu stáva pravý. To možno Milana inšpirovalo k úvahe, či by vodiči z ľavého pruhu pred križovatkou nemohli prejsť rovno do ľavého pruhu za križovatkou aj napriek prikázanému smeru jazdy.

Semafor určuje len, kedy prejsť križovatkou

Úvahy, že by vodič mohol križovatkou prejsť rovno z ľavého pruhu, pretože to podľa neho dovoľuje semafor, sú nesprávne.

Semafory sú nadradené dopravným značkám pri riadení cestnej premávky, to však neznamená, že značka, ktorá neodporuje semaforu, neplatí.

Kým modrá značka so šípkami a vodorovné značenie určujú, ako prejsť križovatkou, semafor rozhoduje o tom, kedy v daných smeroch smú vodiči cez križovatku prejsť. Semafor neurčuje, ktorý jazdný pruh má vodič použiť na odbočenie alebo prejazd križovatkou rovno.

Priechod musí byť namaľovaný

Na zaujímavý problém s dopravným značením ste nás upozornili aj v poradni Natankuj.sme.sk:

steran: "Pri hľadaní parkovacieho miesta som našiel zvláštny úkaz. Pri okraji cesty bola osadená zvislá značka Priechod pre chodcov, ale široko ďaleko nebolo na zemi nič nakreslené. Ako sa dá parkovať na takomto mieste, aby som neporušoval vyhlášku? Kde sa začína a kde končí takýto priechod? Začiatok by sa dal interpretovať tesne za značkou. Ale po koľkých metroch to už nie je priechod pre chodcov? Je to Smrečianska ulica pri parku na Račianskom mýte v Bratislave."

Zvislá dopravná značka Priechod pre chodcov (č. IP 6) označuje priechod na ceste, píše sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.

Ak je priechod pre chodcov vyznačený na ceste, nemusí byť označený zvislou značkou. Vodiči pred ním a ani na ňom nesmú parkovať.

Samotná zvislá značka však neznamená, že je pri nej priechod pre chodcov, ak nie je namaľovaný na ceste. Má vodičov na priechod iba upozorniť, ak za ňou naozaj je. Aby boli oveľa opatrnejší.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 404
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 987
  3. Moskva alebo Petrohrad? 5 088
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 326
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 507
  6. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 2 080
  7. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 2 060
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 755
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 689
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 264

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Beblavý predstavil plány, vznikajúca strana začala zbierať podpisy

Do roka chcú pripraviť programové tézy.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.