SME
Utorok, 6. december, 2022 | Meniny má Mikuláš

Každý vodič sa môže zmeniť na agresívneho

Agresívny šofér môže neprimerane reagovať aj na maličkosť. Napríklad, ak podľa neho idete príliš pomaly.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Stret s agresívnym vodičom sa môže skončiť aj fyzickým napadnutím. "Slovenskí dopravní psychológovia už dlhší čas upozorňujú, že bežné sankcie za priestupky, kde je základom agresívne správanie, už nestačia," hovorí Karol Kleinmann z pracoviska dopravnej psychológie Salvus. Poukazuje najmä na situácie, keď jeden vodič vytláča druhého z cesty, alebo ide príliš rýchlo, či prudko brzdí pred iným vozidlom a podobne.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Kleinmann si myslí, že takýmto vodičom by mali radiť odborníci, ktorí by ich učili pochopiť ich návaly agresivity, podobne, ako je to v iných vyspelých motoristických krajinách.

"Vodič sa sám od seba prejavov agresívneho správania nezbaví. K tomu je potrebná odborná psychologická konzultácia, pomoc alebo terapia," vysvetlil Kleinmann. Dodal, že ani súčasný zákon o cestnej premávke nepozná termín agresívny vodič.

Za agresivitu môže frustrácia

Vodiči sa za volantom nesprávajú agresívne bez dôvodu. Dopravný psychológ hovorí, že hlavnou príčinou je frustrácia.

"Agresia na frustráciu znamená, že pri ohrození alebo neuspokojení potreby reagujeme útočne. Formy agresie sú rôzne, častá je agresia fyzická, ale ďaleko častejšia je agresia slovná," objasnil.

Vodič môže byť frustrovaný napríklad vtedy, keď sa počas jazdy stretne s nejakou vážnou prekážkou, najmä, ak mu znemožňuje dosiahnuť vytýčený cieľ. Kleinmann upozorňuje, že agresívna reakcia je iba jednou z možností, ako môže vodič reagovať na frustráciu, vyskytuje sa však veľmi často.

Človek má predpoklady aj na agresivitu na cestách

"Niektorí vodiči reagujú agresívne už na pomalú jazdu vodiča pred sebou, iní zostanú pokojní, aj keď im druhý vodič práve nárazom zdeformoval dvere," povedal Kleinmann. Genetické predpoklady na agresívne správanie má však každý človek.

Na to, aby sa agresívna reakcia rozvinula naplno, je potrebný spúšťací moment. Ak má niekto tendenciu útočiť, veľmi mu môžu pomôcť sedenia u terapeuta, hovorí psychológ.

Ako reagovať?

Ak sa vás napríklad útočiaci vodič pokúša vytlačiť z cesty, dôležité je nenechať sa vyprovokovať. Taktiež, ak naschvál nedodržiava vzdialenosť od nášho auta.

"Naše oprávnené výhrady môžu ešte viac zvýšiť agresivitu druhého vodiča. Počas jazdy vozidla neodporúčam riešiť žiadnu agresívnu situáciu. Radšej zastavme a nechajme problematického vodiča odísť," radí dopravný psychológ.

Daniela: "Šla som raz z Humenného smerom na Vranov nad Topľou. V jednom úseku je tam dosť veľa nepríjemných zákrut, počasie taktiež nebolo práve najlepšie, tak som spomalila. Neznamená to však, že som šla rýchlosťou 60 kilometrov za hodinu.

Za mnou sa objavil jeden „rýchly“. Začal kľučkovať, lepiť sa a blikať na mňa. Ja som sa mu však nemala kam uhnúť, cesta bola pomerne úzka a bola tam aj plná čiara. Keď ma konečne predbehol, zablokoval ma, vystúpil z auta a začal nadávať. Mala som chuť mu vynadať, ale povedala som si, že za to nestojí. Nakoniec sa upokojil, nastúpil do auta a odišiel, teda skôr „zašmykoval“."

Aj keď to stojí kus sebazaprenia, podľa Kleinmanna netreba takéhoto vodiča ešte viac provokovať. "Málokedy zaberá úsmev alebo ospravedlnenie. Podľa možnosti neotvárajme okienko a nič nevysvetľujme. Žiadna slovná ekvilibristika nemusí zabrániť fyzickému napadnutiu," radí.

Ak budeme mať šťastie, agresívny vodič sa krikom odreaguje a odíde. Ak nie, požiadajte o pomoc políciu.

Agresívneho spoznáte aj podľa vzhľadu

V psychológii je na skutočné spoznanie človeka dôležité najmä to, ako sa správa, ako reaguje v kritických situáciách. Nápomocné sú aj jeho psychomotorické reakcie.

"Určité informácie poskytuje aj vonkajší vzhľad vodiča a reč jeho tela. Agresívneho vodiča môžeme teda spoznať najmä pozorovaním jeho reakcií a celkového správania," hovorí Kleinmann.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  2. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  5. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  7. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  8. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  1. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  2. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  3. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. Developer projektu Metropolis sa stal Lídrom roka 2022
  5. Nepotrebné telefóny pomáhajú na Vianoce deťom a rodinám v núdzi
  6. Tisíc líp aj pre včely od slovenskej prezidentky
  7. Changes to the System of Remedies
  8. How to succeed when acquiring a business in Slovakia
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 428
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 577
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 4 807
  4. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 4 696
  5. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 487
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 162
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 050
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 455
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Ivan Mlynár: Hrozba smrti zdravej spoločnosti.
  3. Soňa Fröhlichová: Hollywood – synonymum amerického filmového priemyslu, deň číslo 18 a 19
  4. Rastislav Jusko: Čo s tebou ďalej, paragraf 363?
  5. Anna Miľanová: Luster podobný lampiónu...
  6. Michala Guľasová: Andrea Rimová – 29. február - knižná recenzia
  7. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka
  8. INESS: O platoch zdravotníkov nemajú rozhodovať ministri
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 172 618
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 7 851
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 795
  4. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 276
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 061
  6. Jana Melišová: V závoji hmly 2 971
  7. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 810
  8. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity? 1 936
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu