SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Ak vás oslepí auto a zrazíte chodca, kto bude na vine?

Vodiči nadávajú na chodcov a chodci na vodičov. Jedni tvrdia, že im skáču pod kolesá, druhí, že ich ohrozujú pri prechádzaní cez cestu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Natankuj.sme.sk)

V prípadoch, o ktorých ste písali v diskusii k článku Čo musia urobiť chodci, aby ich nepovažovali za samovrahov, je niekedy za zrážku vinný chodec, niekedy vodič.

MontérNegro: "Párkrát sa mi stalo, že za tmy v meste prešlo auto cez priechod pre chodcov, ktoré ma ako vodiča v protismere oslňovalo. Hneď potom na prechod vkročil chodec, ktorému v tom dovtedy bránilo. Oslnený však chodca absolútne nevidím a zbadám ho, až keď je na druhej polovici cesty, kade prechádzam ja. Zatiaľ som vždy stihol zastaviť. Kto je na vine, keď ho zrazím?

Ešte malá poznámka: ide najmä o zle osvetlené priechody pre chodcov. Tam, kde o nich viem, idem vždy pomalšie (max. 40 km/h v noci), ale sú aj miesta, kde umiestnenie priechodov nepoznám a tam sa často stretávam s týmto rizikom.

Stalo sa mi tiež, že na mojej strane cesty išli po chodníku traja ľudia tiež za tmy, a zdiaľky som si ich nevšimol (nedostatočne osvetlená ulica). Keď sa dostali k priechodu a ja som sa k nemu tiež približoval autom, náhle sa otočili na priechod, nepozreli sa a začali prechádzať. Bol som nútený stúpiť silno na brzdu.
Keby som ich zrazil, predpokladám, že vinný by som bol opäť ja."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Oproti idúce auto vodiča oslní často. Buď jeho vodič zabudne vypnúť diaľkové svetlá alebo má zle nastavené stretávacie svetlá, podobne ako v nasledujúcom ilustračnom videozostrihu.

"Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená, alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla," píše sa v zákone o cestnej premávke. Za porušenie pravidla hrozí až 60 eur pokuty na mieste. Ešte sme však nepočuli o vodičovi, ktorý by za oslňovanie iných pykal.

Správna reakcia zabráni havárii

Ak by vás niekto oslnil a vy by ste preto zrazili chodca na priechode, pravdepodobne by informáciu o oslnení všetci vnímali skôr ako výhovorku. Aj keby bol protiidúci vodič skutočne spoluzodpovedný za nehodu, je takmer nemožné ho vypátrať, najmä ak sa nehoda stane v noci.

Aj keď vás niekto oslní, zodpovednosti za zrážku s chodcom sa s veľkou pravdepodobnosťou nezbavíte.

Predpokladajme, že chodec nevošiel rovno pred idúce auto, ktoré šoféruje oslnený vodič. Potom, aj keď toho šofér veľa nevidí, pri správnej reakcii by nikoho nemusel ani zraziť a ani ohroziť.

Po oslnení stačí pribrzdiť, no nie prudko, aby do vás nenarazilo iné vozidlo zozadu. Mala by to byť prirodzená reakcia vodiča, ktorý nič nevidí. Pri menšej rýchlosti auta má tiež chodec viac času prejsť cez cestu a aj prípadné následky zrážky sú menšie.

Ak by ste nebrzdili a šli "naslepo", po zrážke s chodcom by ste vy boli zodpovední za nehodu. Neurobili by ste všetko pre to, aby ste jej zabránili.

Chodec na priechode nie je vždy v práve

V druhom opísanom prípade by bolo spravodlivé, keby boli za vinníkov určení chodci. Ak chodec náhle vstúpi na vozovku pred idúce auto, je to jeho nezodpovednosť nielen voči jeho zdraviu a životu. Každé vozidlo potrebuje istý čas a priestor na to, aby mohlo bezpečne spomaliť či zastaviť.

Niektorí ľudia si však stále myslia, že na priechode pre chodcov sú nezraniteľní a môžu naň vojsť kedykoľvek.

Ak vodič urobí všetko pre to, aby chodca nezrazil, no napriek tomu sa tak stane len preto, že chodec náhle vstúpil pred idúce auto, dopravné pravidlá jednoznačne porušil chodec. Chodec podľa nich "nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť".

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  2. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  4. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  5. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  6. Trenčín potrebuje nový impulz!
  7. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  8. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 20 387
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 593
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 511
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 741
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 838
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 584
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 2 223
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 2 128
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jesenná vlna by už nemala zaplniť nemocnice.

Hlavný hygienik nepredpokladá zavedenie celoplošných opatrení.


11. aug
K1 Attack lákala na svoje autá aj na autosalónoch.

K-1 Attack bol fenoménom. Ale len krátko.


4 h
Nataša Holinová

Ficovci opomenuli jednu zásadnú vec, lebo sa im nehodí do krámu.


11 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


4 h

Blogy SME

  1. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa
  2. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (2.)
  3. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Jánošíkove diery, Terchovské srdce
  4. Marian Nanias: Jadrová energia - Múdrosť je viac ako hrubá sila.
  5. Ján Serbák: Nová adrenalínová atrakcia na tyrkysovom jazierku v lome Beňatina
  6. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  7. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  8. Jaroslav Polaček: Zo schátranej telocvične sme vytvorili moderné centrum úpolových športov
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 63 778
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 974
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 890
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 803
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 682
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 885
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 735
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 504
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu