SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Ak vás oslepí auto a zrazíte chodca, kto bude na vine?

Vodiči nadávajú na chodcov a chodci na vodičov. Jedni tvrdia, že im skáču pod kolesá, druhí, že ich ohrozujú pri prechádzaní cez cestu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Natankuj.sme.sk)

V prípadoch, o ktorých ste písali v diskusii k článku Čo musia urobiť chodci, aby ich nepovažovali za samovrahov, je niekedy za zrážku vinný chodec, niekedy vodič.

MontérNegro: "Párkrát sa mi stalo, že za tmy v meste prešlo auto cez priechod pre chodcov, ktoré ma ako vodiča v protismere oslňovalo. Hneď potom na prechod vkročil chodec, ktorému v tom dovtedy bránilo. Oslnený však chodca absolútne nevidím a zbadám ho, až keď je na druhej polovici cesty, kade prechádzam ja. Zatiaľ som vždy stihol zastaviť. Kto je na vine, keď ho zrazím?

Ešte malá poznámka: ide najmä o zle osvetlené priechody pre chodcov. Tam, kde o nich viem, idem vždy pomalšie (max. 40 km/h v noci), ale sú aj miesta, kde umiestnenie priechodov nepoznám a tam sa často stretávam s týmto rizikom.

Stalo sa mi tiež, že na mojej strane cesty išli po chodníku traja ľudia tiež za tmy, a zdiaľky som si ich nevšimol (nedostatočne osvetlená ulica). Keď sa dostali k priechodu a ja som sa k nemu tiež približoval autom, náhle sa otočili na priechod, nepozreli sa a začali prechádzať. Bol som nútený stúpiť silno na brzdu.
Keby som ich zrazil, predpokladám, že vinný by som bol opäť ja."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Oproti idúce auto vodiča oslní často. Buď jeho vodič zabudne vypnúť diaľkové svetlá alebo má zle nastavené stretávacie svetlá, podobne ako v nasledujúcom ilustračnom videozostrihu.

"Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená, alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla," píše sa v zákone o cestnej premávke. Za porušenie pravidla hrozí až 60 eur pokuty na mieste. Ešte sme však nepočuli o vodičovi, ktorý by za oslňovanie iných pykal.

Správna reakcia zabráni havárii

Ak by vás niekto oslnil a vy by ste preto zrazili chodca na priechode, pravdepodobne by informáciu o oslnení všetci vnímali skôr ako výhovorku. Aj keby bol protiidúci vodič skutočne spoluzodpovedný za nehodu, je takmer nemožné ho vypátrať, najmä ak sa nehoda stane v noci.

Aj keď vás niekto oslní, zodpovednosti za zrážku s chodcom sa s veľkou pravdepodobnosťou nezbavíte.

Predpokladajme, že chodec nevošiel rovno pred idúce auto, ktoré šoféruje oslnený vodič. Potom, aj keď toho šofér veľa nevidí, pri správnej reakcii by nikoho nemusel ani zraziť a ani ohroziť.

Po oslnení stačí pribrzdiť, no nie prudko, aby do vás nenarazilo iné vozidlo zozadu. Mala by to byť prirodzená reakcia vodiča, ktorý nič nevidí. Pri menšej rýchlosti auta má tiež chodec viac času prejsť cez cestu a aj prípadné následky zrážky sú menšie.

Ak by ste nebrzdili a šli "naslepo", po zrážke s chodcom by ste vy boli zodpovední za nehodu. Neurobili by ste všetko pre to, aby ste jej zabránili.

Chodec na priechode nie je vždy v práve

V druhom opísanom prípade by bolo spravodlivé, keby boli za vinníkov určení chodci. Ak chodec náhle vstúpi na vozovku pred idúce auto, je to jeho nezodpovednosť nielen voči jeho zdraviu a životu. Každé vozidlo potrebuje istý čas a priestor na to, aby mohlo bezpečne spomaliť či zastaviť.

Niektorí ľudia si však stále myslia, že na priechode pre chodcov sú nezraniteľní a môžu naň vojsť kedykoľvek.

Ak vodič urobí všetko pre to, aby chodca nezrazil, no napriek tomu sa tak stane len preto, že chodec náhle vstúpil pred idúce auto, dopravné pravidlá jednoznačne porušil chodec. Chodec podľa nich "nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť".

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 504
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 570
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 955
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 821
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 717
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 766
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 546
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 426
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 301
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 989
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu