Ak vás oslepí auto a zrazíte chodca, kto bude na vine?

Vodiči nadávajú na chodcov a chodci na vodičov. Jedni tvrdia, že im skáču pod kolesá, druhí, že ich ohrozujú pri prechádzaní cez cestu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Natankuj.sme.sk)

V prípadoch, o ktorých ste písali v diskusii k článku Čo musia urobiť chodci, aby ich nepovažovali za samovrahov, je niekedy za zrážku vinný chodec, niekedy vodič.

MontérNegro: "Párkrát sa mi stalo, že za tmy v meste prešlo auto cez priechod pre chodcov, ktoré ma ako vodiča v protismere oslňovalo. Hneď potom na prechod vkročil chodec, ktorému v tom dovtedy bránilo. Oslnený však chodca absolútne nevidím a zbadám ho, až keď je na druhej polovici cesty, kade prechádzam ja. Zatiaľ som vždy stihol zastaviť. Kto je na vine, keď ho zrazím?

Ešte malá poznámka: ide najmä o zle osvetlené priechody pre chodcov. Tam, kde o nich viem, idem vždy pomalšie (max. 40 km/h v noci), ale sú aj miesta, kde umiestnenie priechodov nepoznám a tam sa často stretávam s týmto rizikom.

Stalo sa mi tiež, že na mojej strane cesty išli po chodníku traja ľudia tiež za tmy, a zdiaľky som si ich nevšimol (nedostatočne osvetlená ulica). Keď sa dostali k priechodu a ja som sa k nemu tiež približoval autom, náhle sa otočili na priechod, nepozreli sa a začali prechádzať. Bol som nútený stúpiť silno na brzdu.
Keby som ich zrazil, predpokladám, že vinný by som bol opäť ja."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Oproti idúce auto vodiča oslní často. Buď jeho vodič zabudne vypnúť diaľkové svetlá alebo má zle nastavené stretávacie svetlá, podobne ako v nasledujúcom ilustračnom videozostrihu.

"Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená, alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla," píše sa v zákone o cestnej premávke. Za porušenie pravidla hrozí až 60 eur pokuty na mieste. Ešte sme však nepočuli o vodičovi, ktorý by za oslňovanie iných pykal.

Správna reakcia zabráni havárii

Ak by vás niekto oslnil a vy by ste preto zrazili chodca na priechode, pravdepodobne by informáciu o oslnení všetci vnímali skôr ako výhovorku. Aj keby bol protiidúci vodič skutočne spoluzodpovedný za nehodu, je takmer nemožné ho vypátrať, najmä ak sa nehoda stane v noci.

Aj keď vás niekto oslní, zodpovednosti za zrážku s chodcom sa s veľkou pravdepodobnosťou nezbavíte.

Predpokladajme, že chodec nevošiel rovno pred idúce auto, ktoré šoféruje oslnený vodič. Potom, aj keď toho šofér veľa nevidí, pri správnej reakcii by nikoho nemusel ani zraziť a ani ohroziť.

Po oslnení stačí pribrzdiť, no nie prudko, aby do vás nenarazilo iné vozidlo zozadu. Mala by to byť prirodzená reakcia vodiča, ktorý nič nevidí. Pri menšej rýchlosti auta má tiež chodec viac času prejsť cez cestu a aj prípadné následky zrážky sú menšie.

Ak by ste nebrzdili a šli "naslepo", po zrážke s chodcom by ste vy boli zodpovední za nehodu. Neurobili by ste všetko pre to, aby ste jej zabránili.

Chodec na priechode nie je vždy v práve

V druhom opísanom prípade by bolo spravodlivé, keby boli za vinníkov určení chodci. Ak chodec náhle vstúpi na vozovku pred idúce auto, je to jeho nezodpovednosť nielen voči jeho zdraviu a životu. Každé vozidlo potrebuje istý čas a priestor na to, aby mohlo bezpečne spomaliť či zastaviť.

Niektorí ľudia si však stále myslia, že na priechode pre chodcov sú nezraniteľní a môžu naň vojsť kedykoľvek.

Ak vodič urobí všetko pre to, aby chodca nezrazil, no napriek tomu sa tak stane len preto, že chodec náhle vstúpil pred idúce auto, dopravné pravidlá jednoznačne porušil chodec. Chodec podľa nich "nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť".

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 344
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 651
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 480
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 608
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 949
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 243
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 117
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 1 890
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 793
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 613

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

Neprehliadnite tiež

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.