V piatok, na križovatke rýchlostnej cesty R1 a cesty II. triedy č. 513 v smere na Hlohovec, zavŕšila Národná diaľničná spoločnosť (NDS) projekt osádzania dopravných značiek pre zákaz vjazdu ťažkých nákladných vozidiel na cesty II. a III. triedy.
Tento projekt rozbehol rezort dopravy minulý rok koncom októbra. Bol súčasťou opatrení na zmiernenie negatívnych dosahov zavedenia elektronického mýtneho systému na Slovensku.
NDS osadila viac ako 130 značiek. Tie majú zabezpečiť, aby sa kamióny prestali vyhýbať spoplatneným diaľniciam a cestám I. triedy cez cesty nižšej kategórie, ktoré nie sú konštrukčné stavané na to, aby uniesli ťažkotonážnu dopravu.
"Chaotické zavedenie mýta prinieslo so sebou veľkú záťaž na obyvateľov obcí a miest, kadiaľ prechádzajú nákladné autá, ktoré začali obchádzať mýto, aby sa vyhli plateniu. Pre silné otrasy kamiónov na to doplácali občania nielen nadmerným hlukom, ale aj poškodzovaním domov," povedal minister dopravy, Ján Figeľ.
Ministerstvo sa pochválilo iniciatívou aj napriek tomu, že cesty II. a III. triedy nepatria do jeho kompetencie. Ich správcom sú vyššie územné celky.
Osadením nového zvislého dopravného značenia sa podľa ministerstva dopravy zamedzí obchádzaniu spoplatnenej cestnej infraštruktúry autodopravcami a k presunu na cesty, ktoré sú pre takúto nákladnú dopravu určené (cesty I. triedy, diaľnice a rýchlostné cesty).
Zároveň sa odľahčia cesty nižšej kategórie a uľahčí sa život v obciach, cez ktoré si tranzitná nákladná doprava skracovala prepravné trasy, aby sa vyhla plateniu mýta. Významne sa zníži hluk, prach a otrasy z tranzitnej nákladnej dopravy, ktorá poškodzovala kryty vozoviek, statiku mostných objektov a dokonca aj fasády domov.
"Zabráni sa tým poškodzovaniu majetku občanov a významne sa zvýši bezpečnosť cestnej premávky," uviedol na záver Ľubomír Tuchscher z ministerstva dopravy.