Vodič z Česka šiel po diaľnici na Slovensku. Prekročil rýchlosť a policajti mu zobrali vodičský preukaz, lebo nemal peniaze na pokutu. Považuje za porušenie svojich práv, že na Slovensku šoférovať môže, no doma v Česku nesmie.
Právnici pripúšťajú istú nespravodlivosť.
PD: "Na místě, kde z důvodu výjezdu vozidel od čerpací stanice na dálnici snížila značka max. pov. rychlost na 80 km/h, jsem byl zastaven policejní hlídkou se stacionárním radarem, a policista mi oznámil, že jsem jel 113 km/h, čemuž odpovídala pokuta 120 euro.
Byl jsem zrovna na cestě do Česka a měl jsem u sebe jen 50 euro.
Policista mi vysvětloval, že pokud nezaplatím (protože přestupek neuznám nebo protože tolik peněz nemám), zadrží mi vodičský preukaz a vystaví mi dočasné potvrzení, které je ovšem platné pouze na Slovensku.
Domnívám se, že jsem se tímto dostal do situace, kdy bylo porušeno moje právo na spravedlivé projednání mého případu před nestranným soudem, což by mělo být právo nadřazené jakémukoliv "obyčejnému" zákonu, neboť je zakotveno v Listině práv a svobod."
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Autor otázky sa tiež posťažoval, že ak by trval na riešení priestupku v správnom konaní, bol by výrazne obmedzený vo voľnom pohybe. Takisto sa mu nepáčil spôsob použitia radaru (viac si prečítajte v poradni Natankuj.sme.sk).
Vodič z Česka sa podľa polície dopustil priestupku, išiel o viac ako 30 km/h rýchlejšie, než mal. "Podľa zákona môže byť za uvedený priestupok uložená pokuta od 150 do 800 €, a zákaz činnosti do troch rokov a bloková pokuta do výšky 650 €," povedala Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.
Vodič nepoprel, že šiel rýchlejšie. Podľa toho, čo napísal, to vyzerá tak, že bol ochotný zaplatiť pokutu, no nemal pri sebe dosť peňazí. Tým vlastne priestupok priznal.
Ako sa zadržiava vodičský preukaz
Z nariadenia ministra vnútra vyplýva, že ak priestupok spácha cudzinec, prejedná sa prednostne v blokovom konaní. Ak obvinený nie je ochotný pokutu zaplatiť, policajt spracuje správu o výsledku objasňovania priestupku. Podľa Baloghovej vtedy požiada vodiča, aby sa v správe k priestupku vyjadril a podpísal poučenie aj svoje vyjadrenie.
Ak vodič nemôže zaplatiť pokutu na mieste, policajt mu vydá blok s poučením, ako pokutu zaplatiť, o lehote jej zaplatenia a následkoch, ak ju nezaplatí. Aj prevzatie bloku páchateľ priestupku potvrdí.
Zo zákona vyplýva, že policajt je oprávnený zadržať aj vodičský preukaz vydaný v zahraničí:
- ak vodičovi môžu za priestupok, z ktorého je obvinený, zakázať šoférovať,
- ak vodič nemôže zaplatiť na mieste pokutu, aj keď je ochotný platiť.
Prečítajte si aj:
Mal dať prednosť, ale rozhorčene vytruboval
Je spravodlivé zadržať preukaz, ak nemáte peniaze?
Keď chce vodič zaplatiť pokutu, podľa predpisov sa to vníma, akoby sa priznal.
V minulosti sa často stávalo, že vodiči dostali od policajtov šek, no nezaplatili ho. U zahraničných vodičov to bolo bežné. Vypátrať vodiča v cudzine a potrestať ho, bolo v podstate nemožné. A tak je v zákone od roku 2009 ustanovenie, ktoré umožňuje policajtom zadržať vodičák až do zaplatenia pokuty.
Policajt vodičovi vydá potvrdenie, ktoré mu umožňuje šoférovať 15 dní, no iba na Slovensku. V zahraničí takýto doklad neplatí.
Zadržanie vodičáku je trest. Je aj porušením práv?
Zadržanie vodičského preukazu, ak vodič nemá pri sebe peniaze, je akoby náhradným trestom do času, kým neuhradí pokutu.
Z článku právnika Michala Vaľa v Bulletine Slovenskej advokátskej komory K zadržaniu vodičského preukazu pre neplnenie výživného vyplýva, že "zadržanie vodičského preukazu podľa § 71 zákona o cestnej premávke bude potrebné považovať za opatrenie 'trestnej' povahy. Jeho cieľom je odstrašovanie a represia za neuhradenie pokuty."
Niektorí právnici hovoria, že ak policajt zo Slovenska obmedzil pohyb vodiča v zahraničí, môže to byť posúdené ako obmedzenie slobodného pohybu.
Zadržanie vodičáku možno považovať za niečo nespravodlivé, keďže trestať človeka skôr, než spraví niečo zlé, asi nie je úplne v poriadku. Za rýchlosť dostal pokutu, no len preto, že nemal pri sebe hotovosť, nemôže šoférovať v zahraničí.
Český vodič však nebol znevýhodnený oproti slovenskému vodičovi, keďže ani slovenský občan nemôže bez vodičáku šoférovať v zahraničí. Bez ohľadu na štátnu príslušnosť bola zachovaná rovnosť pred zákonom.
Na zadržanie vodičáku sa dá tiež nazerať len ako na spôsob, ako vynútiť úhradu dlhu voči štátu, a nie ako na sankciu.
"Európsky súd považuje za trest aj zadržanie a odobratie vodičského preukazu, ak k nemu dôjde na dlhšiu dobu," píše v článku Vaľa. Naopak, zadržanie na krátku dobu pre porušenie dopravných pravidiel európsky súd považuje za prevenciu a ochranu bezpečnosti cestnej premávky.
Polícia odporúča sťažnosť
Vodičom zo Slovenska sa odporúča, aby pre rôzne možné komplikácie striktne dodržiavali predpisy v zahraničí, a to isté platí aj pre vodičov zo zahraničia na Slovensku.
"Ak má vodič podozrenie, že policajt porušil povinnosti, môže sa so svojou sťažnosťou obrátiť na príslušné krajské riaditeľstvo Policajného zboru," hovorí Baloghová. Práva českého vodiča zakotvené v Listine základných práv a slobôd podľa polície neboli porušené.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk