SME
Streda, 20. október, 2021 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Prezident podpísal novelu, držiteľ auta bude platiť pokuty

Ak iný vodič pri jazde vaším autom poruší zákon, v istých prípadoch zaň budete musieť zaplatiť pokutu. Výhovorky pri zlom parkovaní „to nie ja, ale niekto iný“ už nepomôžu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V Európe nie je výnimkou, keď sa šoféri vyhovárajú na to, že oni dopravné predpisy neporušili, lebo auto v čase priestupku nešoférovali. Mnoho cestných pirátov unikalo spravodlivosti, keď ich rýchlu jazdu zaznamenal automatický systém na meranie rýchlosti. Ak ich nezastavili policajti hneď na mieste, nebol problém sa pokute vyhnúť.

Vodiči to využívali aj na to, ak nechceli platiť pokutu za nesprávne parkovanie. Málokedy policajti pristihnú vodiča, keď parkuje na trávniku alebo na mieste pre zdravotne postihnutých bez povolenia. Väčšinou sa tak deje, až keď už auto stojí a vodiča nikde.

Maďarsko, Francúzsko a ďalšie krajiny sa s tým vysporiadali tak, že za vybrané dopravné priestupky je zodpovedný držiteľ vozidla. Je to človek, ktorý je uvedený v dokladoch od auta.

Rovnako to bude od 1. júla platiť aj na Slovensku. Prezident podpísal novelu zákona o cestnej premávke, ktorú na poslednej schôdzi schválil parlament.

Ministerstvo vnútra si od zmeny sľubuje, že následkov dopravných nehôd na živote a zdraví bude menej rádovo o 30 až 40 percent.

Objektívna technika

info
Fakty
  • Policajti vám ako držiteľovi vozidla budú môcť uložiť pokutu až do dvoch rokov od spáchania priestupku.
  • Platiť budete na určený bankový účet.
  • Zákon vám ponúkne aj „zľavu“. Ak zaplatíte pokutu do 15 dní od jej uloženia, stačí, ak uhradíte dve tretiny z pokuty a bude sa to vnímať, akoby ste zaplatili celú pokutu.

Každé porušenie pravidiel cestnej premávky budú zaznamenávať automatické zariadenia – radary, kamery a podobne. K samotnému dôkazu nebude mať obsluhujúci personál vôbec prístup, keďže pokutu určí automatický systém.

Policajti sa chystajú inštalovať zariadenia najmä na obchvaty miest, na nehodové úseky, miesta zvýšeného pohybu chodcov a cyklistov a na križovatky. Štátnu kasu bude stáť inštalácia systémov a ich prevádzka zhruba 27 miliónov eur v roku 2012. Každý ďalší rok sa zaplatí približne sedem miliónov eur. Ročne však plánujú vybrať na pokutách viac ako 15 miliónov eur. Kedy ich začnú inštalovať, zatiaľ nie je stanovené.

Policajti zostanú

Ak držiteľ (môže to byť vlastník, ale aj iná osoba, napríklad pri lízingu) auta dokáže, že šoféroval niekto iný, pokutu zaplatí vodič. Nemusí sa obávať ani vtedy, ak mu auto ukradnú alebo ak zariadenia nesprávne či neúplne vyhodnotia dopravný priestupok. V prvom prípade zodpovedný nebude a v druhom sa o možnom zázname techniky ani nedozvie - ak zariadenie nebude vedieť správne zistiť priestupok, prípad sa odloží.

Objektívna zodpovednosť za dopravné priestupky však nebude znamenať, že z ciest zmiznú policajti a nahradia ich kamery a automatické radary. Naďalej vás budú môcť zastaviť a skontrolovať.

Ministerstvo prezentuje novinku aj ako protikorupčné opatrenie. Radary a kamery podľa polície pracujú „bez ohľadu na postavenie, sociálne pomery, zamestnanie, etnickú a štátnu príslušnosť či status samotného vozidla“. Pokute sa tak nevyhnú ani poslanci či sudcovia. Výnimku budú mať len držitelia vozidiel diplomatov, polície, vojska a SIS.

Vynovený sadzobník

O výške pokút nebudú rozhodovať policajti, sadzobník je priamo v zákone. Najnižšia pokuta pätnásť eur bude hroziť vodičovi alebo držiteľovi auta, ktoré v obci prekročí rýchlosť o šesť až desať kilometrov za hodinu.

Až 789 eur zaplatia tí, ktorí prekročia rýchlosť o viac ako 70 kilometrov za hodinu v obci, o 75 mimo obce, alebo prekročia povolenú hmotnosť auta o viac ako 35 percent.

V prípade, že vás budú pokutovať v rámci objektívnej zodpovednosti, nebudú vám môcť zakázať šoférovať. A ak zaplatíte pokutu včas, dostanete zľavu - stačí uhradiť dve tretiny do 15 dní a bude sa to vnímať ako keby ste zaplatili celú pokutu.

Vedeli ste?

Držiteľ vozidla bude zodpovedný za to, aby vodič jeho auta dodržiaval nasledovné dopravné pravidlá:

  • rýchlosť jazdy,
  • zákaz predchádzania v miestach, kde sa to nesmie,
  • zákaz otáčania alebo cúvania tam, kde to zakazuje zákon alebo dopravné značenie,
  • prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané,
  • zákaz zastavenia alebo státia,
  • zákaz vjazdu, odbočovania alebo prikázaný smer jazdy,
  • príkaz značky Stoj, daj prednosť v jazde alebo signálu so znamením Stoj (semafory),
  • hmotnosť vozidla.

Policajti nebudú zaťažovať držiteľa vozidla so zaplatením pokuty v prípade, ak:

  • nebudú vedieť zistiť držiteľa vozidla,
  • držiteľ vozidla má diplomatickú imunitu,
  • porušenie pravidiel cestnej premávky bolo nesprávne alebo neúplne vyhodnotené,
  • uplynuli dva roky od spáchania priestupku,
  • v čase, keď sa stal priestupok, boli vozidlo alebo tabuľka s evidenčným číslom ukradnuté,
  • polícia zistila skutočného páchateľa priestupku pred začatím konania o správnom delikte držiteľa vozidla,
  • ide o vozidlá polície, vojska alebo SIS.
ico

Za čo budete zodpovední a za čo nie

Držiteľ vozidla bude zodpovedný len za niektoré porušenia. Napríklad zodpovednosť za to, že niekto iný šoféroval vaše auto a mal vypité, neponesie.

Novela zavádza nové povinnosti pre držiteľa vozidla. To je človek, ktorý je ako držiteľ zapísaný v technickom preukaze (v osvedčení o evidencii). Bude povinný zabezpečiť, aby vodič dodržiaval presne vymedzené dopravné pravidlá.

Ak vodič spácha niektorý z určených priestupkov, pokutu zaplatí držiteľ vozidla. Nebudú mu však môcť zakázať šoférovať a ani mu pre takéto priestupky nebude hroziť preskúšanie.

V prípade, že bude držiteľom vozidla firma, objektívna zodpovednosť sa vyvodí voči spoločnosti ako celku. To, kto konkrétne zaplatí pokutu, zostane na internom rozhodnutí firmy. Pokuta nebude v tomto prípade odpočítateľnou položkou základu dane z príjmov.

List vygeneruje technika

Polícia bude na zisťovanie priestupkov používať automatické systémy, napríklad stacionárne radary alebo kamery na zisťovanie prejazdu na červenú.

Keď automatické zariadenie zaznamená priestupok, bez zásahu policajta či iného človeka vyhodnotí výšku pokuty a vygeneruje „list“ pre držiteľa vozidla. V ňom bude uvedené, koľko má zaplatiť, za čo a dokedy.

V prípade, že v rámci jedného záznamu sa zistí viacero porušení predpisov, výška pokuty sa určí podľa najprísnejšie postihnuteľného porušenia.

Pokuta sa bude dať vymôcť

Novela zákona umožňuje držiteľom vozidla podať odpor proti rozkazu zaplatiť pokutu. Treba ho však poslať do 15 dní. Ak v zdôvodnení uvedie, kto viedol v čase priestupku vozidlo a dokáže to, držiteľ pokutu platiť nebude. V prípade, že bol odpor neodôvodnený, držiteľ bude musieť zaplatiť navyše 30 eur ako trovy spojené s prejednaním správneho deliktu.

V novele je tiež jednoznačne uvedené, že držiteľ vozidla má voči vodičovi nárok na náhradu pokuty. To pre prípad, že by vodič odmietol preplatiť pokutu držiteľovi a následného sporu na súde.

Tomáš Novotný

ico

Právnici neprotestujú

Viacerí sa objektívnej zodpovednosti obávajú. Argumentujú protiústavnosťou či nespravodlivosťou trestania ľudí, ktorí priestupky nespáchali. Podľa právnikov nemajú pravdu.

Preukazovanie zodpovednosti za porušenie niektorých dopravných priestupkov je dnes mimoriadne náročné v prípadoch, ak policajti vodiča nedokážu bezprostredne po spáchaní priestupku zastaviť a identifikovať.

Preto objektívnu zodpovednosť za niektoré priestupky spáchané v súvislosti s vedením vozidla zaviedli vo viacerých európskych krajinách – v Maďarsku, Slovinsku, Belgicku, vo Francúzsku, čiastočne v Holandsku a v Rakúsku.

„Vodiči sa často spoliehajú na to, že policajné hliadky sa na niektoré miesta nedostanú a ich priestupok tak nikto nezaznamená. Neberú ohľad na možné následky svojho konania. Vďaka tomuto inštitútu už nebude možné v takej miere páchať takzvané latentné priestupky,“ píše ministerstvo vnútra. „Dodnes latentné porušovanie pravidiel cestnej premávky bude odhalené a vinník prostredníctvom držiteľa vozidla bude postihnutý, čo môže vyvolať vlnu nepriazne, najmä z radov notorických porušovateľov pravidiel cestnej premávky. Táto nepriazeň je však vyvolaná prevažne len odhalením protiprávneho konania, ktoré doteraz mohol beztrestne vykonávať,“ píše predkladateľ zákona.

Čo povedal Európsky súd

Sudcovia v Štrasburgu pomerom pätnásť ku dvom v jednom zo sporov rozhodli, že nútiť legislatívou niekoho, aby priznal porušovateľa zákona, nie je v rozpore s ľudskými právami.

V dokumentoch priložených k novele zákona sa píše: Z rozsudku Európskeho súdu pre ľudské práva vyplýva, že ľudské práva Idrisa Francisa z Petersfieldu, Hampshire a Gerarda O'Hallorana z Londýna neboli porušené tým, že ich národná legislatíva nútila oznámiť, kto riadil ich automobily v čase, keď bolo kamerou zistené porušenie predpisov o rýchlosti jazdy.

Sudcovia dospeli k záveru, že majitelia vozidiel „prijali určité povinnosti a záväzky“, ktoré zahŕňajú aj povinnosť pomôcť identifikovať vodiča vozidla, ktorým bolo spáchané porušenie pravidiel. Sudcovia v Štrasburgu, ktorí posudzovali tieto prípady v jednom konaní, vyniesli rozhodnutie, ktorým odmietli nárok týchto osôb na „absolútne“ právo mlčať a nesvedčiť proti sebe.

Zodpovední ste, hoci o tom neviete

Ani právnici venujúci sa teórii práva nevylučujú možnosť postihovať držiteľov vozidla za porušenie predpisov, ktoré nespáchali.

Podľa publikácie Teória práva, ktorú napísala Eva Ottová, sa rozlišujú dva druhy právnej zodpovednosti: subjektívna a objektívna. Subjektívna zodpovednosť je vždy zodpovednosťou za zavinené protiprávne konanie, úmyselné alebo z nedbanlivosti, ktorým bola porušená právna povinnosť.

„Objektívnou zodpovednosťou sa rozumie zodpovednosť za protiprávny stav a to bez ohľadu na jeho zavinenie, úmyselné a nedbanlivostné. Tento druh zodpovednosti sa charakterizuje aj ako zodpovednosť za výsledok, ktorým je určitý protiprávny stav, alebo zodpovednosť za náhodu, alebo náhodnú škodu. Zodpovednosť tu vzniká aj vtedy, keď zodpovednostný subjekt nevie, nemôže a ani nemusí vedieť o vzniku protiprávneho stavu,“ píše sa v materiáloch k novele zákona.

Tomáš Novotný

Koľko môžete zaplatiť ako drŽiteľ vozidla, keď zákon poruší iný vodič vo vašom aute:

Prekročenie rýchlosti

pokuta v obci

pokuta mimo obce

od 6 do 10 km/h

15 €

-

od 11 do 15 km/h

39 €

30 €

od 16 do 20 km/h

66 €

42 €

od 21 do 25 km/h

96 €

66 €

od 26 do 30 km/h

141 €

99 €

od 31 do 35 km/h

201 €

162 €

od 36 do 40 km/h

270 €

201 €

od 41 do 45 km/h

342 €

270 €

od 46 do 50 km/h

402 €

342 €

od 51 do 55 km/h

471 €

402 €

od 56 do 60 km/h

540 €

471 €

od 61 do 65 km/h

600 €

540 €

od 66 do 70 km/h

699 €

600 €

o viac ako 70 km/h

798 €

699 €

o viac ako 75 km/h

nie je stanovené

798 €

Ďalšie priestupky

porušenie zákazu predchádzania

249 €

porušenie zákazu otáčania alebo cúvania

99 €

zakázaný prejazd cez železničné priecestie

300 €

zastavenie alebo státie na železničnom priecestí, v podjazde či v tuneli

198 €

zastavenie alebo státie pred vjazdom na cestu z miesta mimo cesty alebo na vyhradenom parkovisku, ak nejde o vozidlo, pre ktoré je parkovisko vyhradené

198 €

iné zakázané zastavenie alebo státie

78 €

zákaz vjazdu, zákaz odbočovania alebo prikázaný smer jazdy

99 €

nezastavenie vozidla na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ alebo na signál so znamením „Stoj!“

300 €

prekročenie hmotnosti do 10 %

99 €

prekročenie hmotnosti nad 10% do 15%

231 €

prekročenie hmotnosti nad 15% do 20%

342 €

prekročenie hmotnosti nad 20% do 25%

450 €

prekročenie hmotnosti nad 25% do 30%

570 €

prekročenie hmotnosti nad 30% do 35%

681 €

prekročenie hmotnosti o viac ako 35%

798 €

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  2. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  3. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  4. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  6. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  9. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  10. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  1. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  2. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  3. QSI International School of Bratislava
  4. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  5. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  6. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  7. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  10. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 320
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 13 259
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 151
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 972
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 874
  6. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 674
  7. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 465
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 427
  9. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 3 245
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 191
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pracovník Martinskej univerzitnej nemocnice.

Reálne platy im pre infláciu poklesnú ako každému.


10 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Český prezident je vo vážnom stave.


a 2 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


15 h
BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: malá mestská pamiatková rezervácia
  2. Jiří Ščobák: Jsou poplatky férové? O vstupním poplatku při investování
  3. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #19 - Lieky v domácom liečení
  4. Ladislav Boršoš: Taraba “gate”…
  5. Michaela Macejková: Školský zápisníček II: Keď zazvoní
  6. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera?
  7. Tupou Ceruzou: Šikana
  8. Ján Marton: Revolúciu v manažmente vody organizujú progresívni blázni, vodníci a podvodníci na ministerstve pôdohospodárstva
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 24 820
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 9 359
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 7 979
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 834
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 576
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 829
  7. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 3 355
  8. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 3 206
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu