Prezident podpísal novelu, držiteľ auta bude platiť pokuty

Ak iný vodič pri jazde vaším autom poruší zákon, v istých prípadoch zaň budete musieť zaplatiť pokutu. Výhovorky pri zlom parkovaní „to nie ja, ale niekto iný“ už nepomôžu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V Európe nie je výnimkou, keď sa šoféri vyhovárajú na to, že oni dopravné predpisy neporušili, lebo auto v čase priestupku nešoférovali. Mnoho cestných pirátov unikalo spravodlivosti, keď ich rýchlu jazdu zaznamenal automatický systém na meranie rýchlosti. Ak ich nezastavili policajti hneď na mieste, nebol problém sa pokute vyhnúť.

Vodiči to využívali aj na to, ak nechceli platiť pokutu za nesprávne parkovanie. Málokedy policajti pristihnú vodiča, keď parkuje na trávniku alebo na mieste pre zdravotne postihnutých bez povolenia. Väčšinou sa tak deje, až keď už auto stojí a vodiča nikde.

Maďarsko, Francúzsko a ďalšie krajiny sa s tým vysporiadali tak, že za vybrané dopravné priestupky je zodpovedný držiteľ vozidla. Je to človek, ktorý je uvedený v dokladoch od auta.

Rovnako to bude od 1. júla platiť aj na Slovensku. Prezident podpísal novelu zákona o cestnej premávke, ktorú na poslednej schôdzi schválil parlament.

Ministerstvo vnútra si od zmeny sľubuje, že následkov dopravných nehôd na živote a zdraví bude menej rádovo o 30 až 40 percent.

Objektívna technika

info
Fakty
  • Policajti vám ako držiteľovi vozidla budú môcť uložiť pokutu až do dvoch rokov od spáchania priestupku.
  • Platiť budete na určený bankový účet.
  • Zákon vám ponúkne aj „zľavu“. Ak zaplatíte pokutu do 15 dní od jej uloženia, stačí, ak uhradíte dve tretiny z pokuty a bude sa to vnímať, akoby ste zaplatili celú pokutu.

Každé porušenie pravidiel cestnej premávky budú zaznamenávať automatické zariadenia – radary, kamery a podobne. K samotnému dôkazu nebude mať obsluhujúci personál vôbec prístup, keďže pokutu určí automatický systém.

Policajti sa chystajú inštalovať zariadenia najmä na obchvaty miest, na nehodové úseky, miesta zvýšeného pohybu chodcov a cyklistov a na križovatky. Štátnu kasu bude stáť inštalácia systémov a ich prevádzka zhruba 27 miliónov eur v roku 2012. Každý ďalší rok sa zaplatí približne sedem miliónov eur. Ročne však plánujú vybrať na pokutách viac ako 15 miliónov eur. Kedy ich začnú inštalovať, zatiaľ nie je stanovené.

Policajti zostanú

Ak držiteľ (môže to byť vlastník, ale aj iná osoba, napríklad pri lízingu) auta dokáže, že šoféroval niekto iný, pokutu zaplatí vodič. Nemusí sa obávať ani vtedy, ak mu auto ukradnú alebo ak zariadenia nesprávne či neúplne vyhodnotia dopravný priestupok. V prvom prípade zodpovedný nebude a v druhom sa o možnom zázname techniky ani nedozvie - ak zariadenie nebude vedieť správne zistiť priestupok, prípad sa odloží.

Objektívna zodpovednosť za dopravné priestupky však nebude znamenať, že z ciest zmiznú policajti a nahradia ich kamery a automatické radary. Naďalej vás budú môcť zastaviť a skontrolovať.

Ministerstvo prezentuje novinku aj ako protikorupčné opatrenie. Radary a kamery podľa polície pracujú „bez ohľadu na postavenie, sociálne pomery, zamestnanie, etnickú a štátnu príslušnosť či status samotného vozidla“. Pokute sa tak nevyhnú ani poslanci či sudcovia. Výnimku budú mať len držitelia vozidiel diplomatov, polície, vojska a SIS.

Vynovený sadzobník

O výške pokút nebudú rozhodovať policajti, sadzobník je priamo v zákone. Najnižšia pokuta pätnásť eur bude hroziť vodičovi alebo držiteľovi auta, ktoré v obci prekročí rýchlosť o šesť až desať kilometrov za hodinu.

Až 789 eur zaplatia tí, ktorí prekročia rýchlosť o viac ako 70 kilometrov za hodinu v obci, o 75 mimo obce, alebo prekročia povolenú hmotnosť auta o viac ako 35 percent.

V prípade, že vás budú pokutovať v rámci objektívnej zodpovednosti, nebudú vám môcť zakázať šoférovať. A ak zaplatíte pokutu včas, dostanete zľavu - stačí uhradiť dve tretiny do 15 dní a bude sa to vnímať ako keby ste zaplatili celú pokutu.

Vedeli ste?

Držiteľ vozidla bude zodpovedný za to, aby vodič jeho auta dodržiaval nasledovné dopravné pravidlá:

  • rýchlosť jazdy,
  • zákaz predchádzania v miestach, kde sa to nesmie,
  • zákaz otáčania alebo cúvania tam, kde to zakazuje zákon alebo dopravné značenie,
  • prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané,
  • zákaz zastavenia alebo státia,
  • zákaz vjazdu, odbočovania alebo prikázaný smer jazdy,
  • príkaz značky Stoj, daj prednosť v jazde alebo signálu so znamením Stoj (semafory),
  • hmotnosť vozidla.

Policajti nebudú zaťažovať držiteľa vozidla so zaplatením pokuty v prípade, ak:

  • nebudú vedieť zistiť držiteľa vozidla,
  • držiteľ vozidla má diplomatickú imunitu,
  • porušenie pravidiel cestnej premávky bolo nesprávne alebo neúplne vyhodnotené,
  • uplynuli dva roky od spáchania priestupku,
  • v čase, keď sa stal priestupok, boli vozidlo alebo tabuľka s evidenčným číslom ukradnuté,
  • polícia zistila skutočného páchateľa priestupku pred začatím konania o správnom delikte držiteľa vozidla,
  • ide o vozidlá polície, vojska alebo SIS.
ico

Za čo budete zodpovední a za čo nie

Držiteľ vozidla bude zodpovedný len za niektoré porušenia. Napríklad zodpovednosť za to, že niekto iný šoféroval vaše auto a mal vypité, neponesie.

Novela zavádza nové povinnosti pre držiteľa vozidla. To je človek, ktorý je ako držiteľ zapísaný v technickom preukaze (v osvedčení o evidencii). Bude povinný zabezpečiť, aby vodič dodržiaval presne vymedzené dopravné pravidlá.

Ak vodič spácha niektorý z určených priestupkov, pokutu zaplatí držiteľ vozidla. Nebudú mu však môcť zakázať šoférovať a ani mu pre takéto priestupky nebude hroziť preskúšanie.

V prípade, že bude držiteľom vozidla firma, objektívna zodpovednosť sa vyvodí voči spoločnosti ako celku. To, kto konkrétne zaplatí pokutu, zostane na internom rozhodnutí firmy. Pokuta nebude v tomto prípade odpočítateľnou položkou základu dane z príjmov.

List vygeneruje technika

Polícia bude na zisťovanie priestupkov používať automatické systémy, napríklad stacionárne radary alebo kamery na zisťovanie prejazdu na červenú.

Keď automatické zariadenie zaznamená priestupok, bez zásahu policajta či iného človeka vyhodnotí výšku pokuty a vygeneruje „list“ pre držiteľa vozidla. V ňom bude uvedené, koľko má zaplatiť, za čo a dokedy.

V prípade, že v rámci jedného záznamu sa zistí viacero porušení predpisov, výška pokuty sa určí podľa najprísnejšie postihnuteľného porušenia.

Pokuta sa bude dať vymôcť

Novela zákona umožňuje držiteľom vozidla podať odpor proti rozkazu zaplatiť pokutu. Treba ho však poslať do 15 dní. Ak v zdôvodnení uvedie, kto viedol v čase priestupku vozidlo a dokáže to, držiteľ pokutu platiť nebude. V prípade, že bol odpor neodôvodnený, držiteľ bude musieť zaplatiť navyše 30 eur ako trovy spojené s prejednaním správneho deliktu.

V novele je tiež jednoznačne uvedené, že držiteľ vozidla má voči vodičovi nárok na náhradu pokuty. To pre prípad, že by vodič odmietol preplatiť pokutu držiteľovi a následného sporu na súde.

Tomáš Novotný

ico

Právnici neprotestujú

Viacerí sa objektívnej zodpovednosti obávajú. Argumentujú protiústavnosťou či nespravodlivosťou trestania ľudí, ktorí priestupky nespáchali. Podľa právnikov nemajú pravdu.

Preukazovanie zodpovednosti za porušenie niektorých dopravných priestupkov je dnes mimoriadne náročné v prípadoch, ak policajti vodiča nedokážu bezprostredne po spáchaní priestupku zastaviť a identifikovať.

Preto objektívnu zodpovednosť za niektoré priestupky spáchané v súvislosti s vedením vozidla zaviedli vo viacerých európskych krajinách – v Maďarsku, Slovinsku, Belgicku, vo Francúzsku, čiastočne v Holandsku a v Rakúsku.

„Vodiči sa často spoliehajú na to, že policajné hliadky sa na niektoré miesta nedostanú a ich priestupok tak nikto nezaznamená. Neberú ohľad na možné následky svojho konania. Vďaka tomuto inštitútu už nebude možné v takej miere páchať takzvané latentné priestupky,“ píše ministerstvo vnútra. „Dodnes latentné porušovanie pravidiel cestnej premávky bude odhalené a vinník prostredníctvom držiteľa vozidla bude postihnutý, čo môže vyvolať vlnu nepriazne, najmä z radov notorických porušovateľov pravidiel cestnej premávky. Táto nepriazeň je však vyvolaná prevažne len odhalením protiprávneho konania, ktoré doteraz mohol beztrestne vykonávať,“ píše predkladateľ zákona.

Čo povedal Európsky súd

Sudcovia v Štrasburgu pomerom pätnásť ku dvom v jednom zo sporov rozhodli, že nútiť legislatívou niekoho, aby priznal porušovateľa zákona, nie je v rozpore s ľudskými právami.

V dokumentoch priložených k novele zákona sa píše: Z rozsudku Európskeho súdu pre ľudské práva vyplýva, že ľudské práva Idrisa Francisa z Petersfieldu, Hampshire a Gerarda O'Hallorana z Londýna neboli porušené tým, že ich národná legislatíva nútila oznámiť, kto riadil ich automobily v čase, keď bolo kamerou zistené porušenie predpisov o rýchlosti jazdy.

Sudcovia dospeli k záveru, že majitelia vozidiel „prijali určité povinnosti a záväzky“, ktoré zahŕňajú aj povinnosť pomôcť identifikovať vodiča vozidla, ktorým bolo spáchané porušenie pravidiel. Sudcovia v Štrasburgu, ktorí posudzovali tieto prípady v jednom konaní, vyniesli rozhodnutie, ktorým odmietli nárok týchto osôb na „absolútne“ právo mlčať a nesvedčiť proti sebe.

Zodpovední ste, hoci o tom neviete

Ani právnici venujúci sa teórii práva nevylučujú možnosť postihovať držiteľov vozidla za porušenie predpisov, ktoré nespáchali.

Podľa publikácie Teória práva, ktorú napísala Eva Ottová, sa rozlišujú dva druhy právnej zodpovednosti: subjektívna a objektívna. Subjektívna zodpovednosť je vždy zodpovednosťou za zavinené protiprávne konanie, úmyselné alebo z nedbanlivosti, ktorým bola porušená právna povinnosť.

„Objektívnou zodpovednosťou sa rozumie zodpovednosť za protiprávny stav a to bez ohľadu na jeho zavinenie, úmyselné a nedbanlivostné. Tento druh zodpovednosti sa charakterizuje aj ako zodpovednosť za výsledok, ktorým je určitý protiprávny stav, alebo zodpovednosť za náhodu, alebo náhodnú škodu. Zodpovednosť tu vzniká aj vtedy, keď zodpovednostný subjekt nevie, nemôže a ani nemusí vedieť o vzniku protiprávneho stavu,“ píše sa v materiáloch k novele zákona.

Tomáš Novotný

Koľko môžete zaplatiť ako drŽiteľ vozidla, keď zákon poruší iný vodič vo vašom aute:

Prekročenie rýchlosti

pokuta v obci

pokuta mimo obce

od 6 do 10 km/h

15 €

-

od 11 do 15 km/h

39 €

30 €

od 16 do 20 km/h

66 €

42 €

od 21 do 25 km/h

96 €

66 €

od 26 do 30 km/h

141 €

99 €

od 31 do 35 km/h

201 €

162 €

od 36 do 40 km/h

270 €

201 €

od 41 do 45 km/h

342 €

270 €

od 46 do 50 km/h

402 €

342 €

od 51 do 55 km/h

471 €

402 €

od 56 do 60 km/h

540 €

471 €

od 61 do 65 km/h

600 €

540 €

od 66 do 70 km/h

699 €

600 €

o viac ako 70 km/h

798 €

699 €

o viac ako 75 km/h

nie je stanovené

798 €

Ďalšie priestupky

porušenie zákazu predchádzania

249 €

porušenie zákazu otáčania alebo cúvania

99 €

zakázaný prejazd cez železničné priecestie

300 €

zastavenie alebo státie na železničnom priecestí, v podjazde či v tuneli

198 €

zastavenie alebo státie pred vjazdom na cestu z miesta mimo cesty alebo na vyhradenom parkovisku, ak nejde o vozidlo, pre ktoré je parkovisko vyhradené

198 €

iné zakázané zastavenie alebo státie

78 €

zákaz vjazdu, zákaz odbočovania alebo prikázaný smer jazdy

99 €

nezastavenie vozidla na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ alebo na signál so znamením „Stoj!“

300 €

prekročenie hmotnosti do 10 %

99 €

prekročenie hmotnosti nad 10% do 15%

231 €

prekročenie hmotnosti nad 15% do 20%

342 €

prekročenie hmotnosti nad 20% do 25%

450 €

prekročenie hmotnosti nad 25% do 30%

570 €

prekročenie hmotnosti nad 30% do 35%

681 €

prekročenie hmotnosti o viac ako 35%

798 €

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 404
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 309
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 329
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 092
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 981
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 174
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 008
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 579
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 877
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 571

Téma: Objektívna zodpovednosť vodičov


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.

Prieskum spoľahlivosti J.D. Power: Kórejci sa zlepšujú, Fiat prepadol

Najlepšie sa umiestnil koncern Toyota, získal až 10 z 18 ocenení v jednotlivých segmentoch.

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop