SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Rýchlejšiemu treba uhnúť, nie však pirátovi

Mnohí vodiči jazdia tak, akoby sedeli v pretekárskom aute. Na vodičov, ktorí idú podľa predpisov, sa neraz hnevajú, že im bránia v jazde.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Tak, ako rýchli vodiči vyžadujú od pomalších, aby dodržiavali predpisy a uhli sa im, treba aj od rýchlych žiadať jazdu podľa predpisov.

Štefan: "Chcel by som vedieť, čo sa rozumie pod pojmom 'rýchlejšie vozidlo', keď je v obci povolená rýchlosť 80 km/h a vo vnútornom pruhu sa domáhajú niektorí vodiči, aby im bola rýchla jazda umožnená, aj keď prekročí povolenú rýchlosť. Pokuta od polície nie je riešením, pravidlo dáva len možnosť arogantným vodičom. Domnievam sa, že sa do zákona dostalo nedopatrením."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V zákone o cestnej premávke sa píše: "Vodič nesmie prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky."

Netreba zabúdať ani na toto pravidlo: Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť; to neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie."

Pomalší vodiči by teda nemali brániť rýchlejšie idúcemu vozidlu. Nie je podstatné, akou rýchlosťou ide.

Rýchlejší nemusí porušovať predpisy

Je zvláštne, ak sa rýchlejšej jazdy domáha vozidlo, ktoré už prekročilo povolenú rýchlosť. Podľa predpisov sa však rýchlostnými limitmi nemusia radiť vodiči vozidiel ministerstva vnútra, polície, vojska, SIS a ďalších, ktoré určuje zákon. Bez ohľadu na to, ako rýchlo by šli, nemusia ani použiť maják.

Ak sedíte v pomalšom vozidle, nezaoberajte sa tým, či niekto okolo vás porušuje predpisy. Dôležité je, aby ste ich neporušovali vy.

To isté však platí aj pre rýchlych vodičov. Na cestách to často vyzerá tak, akoby jazdili iba neoznačené vozidlá polície či ministerstva vnútra alebo armády.

Pomalší sa nemusí uhnúť vždy

Ak má pomalšie vozidlo možnosť uhnúť do pravého pruhu a neurobí tak, keď sa k nemu blíži rýchlejšie vozidlo, vodič pomalšieho vozidla poruší predpisy.

Predstavte si však, že sedíte v aute, ktoré ide 50-kou v obci v ľavom pruhu a v pravom je súvislá kolóna vozidiel, medzi ktoré sa nedá zaradiť, lebo medzi nimi nie je dostatočná vzdialenosť. Aby vodič splnil podmienku, že má uvoľniť ľavý pruh, musel by buď pribrzdiť alebo zrýchliť. Ak by brzdil, porušil by predpisy o plynulosti cestnej premávky. Ak by zrýchlil, porušil by predpisy o povolených rýchlostiach.

Nikto vás nesmie nútiť porušovať predpisy. Preto ani žiadne pravidlo neporušíte, ak pôvodne rýchlejšie vozidlo za vami musí spomaliť na vašu rýchlosť.

Rýchlejšie vozidlo nie je rýchlejším stále. Stačí, aby jeho rýchlosť klesla na úroveň rýchlosti vozidla pred ním a už sa na pomalšie vozidlo spomínaná povinnosť uhnúť nevzťahuje.

Pravidlo má význam, ak sa nezneužíva

Ustanovenie zákona, ktoré spomína rýchlejšie vozidlá, má opodstatnenie, najmä v súvislosti s vozidlami, ktoré sa potrebujú z objektívnych príčin dostať čo najskôr do cieľa - napríklad policajní vyšetrovatelia, ktorí nesedia v aute s majákom.

Spomínané dopravné pravidlá nevznikli preto, aby sa piráti ciest mohli domáhať voľnej cesty.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 21 226
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 200
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 002
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 665
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 860
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 916
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 603
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 510
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 292
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 282
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Laboratóriá odhalili 1728 nových prípadov, krízový štáb rokuje o lockdowne (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.
Beata Javorcik
Marco Pantani (vpravo) ako líder pretekov na Giro d´ Italia 1999.
Cynická obluda

Zázrak v parlamente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson