Rýchlejšiemu treba uhnúť, nie však pirátovi

Mnohí vodiči jazdia tak, akoby sedeli v pretekárskom aute. Na vodičov, ktorí idú podľa predpisov, sa neraz hnevajú, že im bránia v jazde.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Tak, ako rýchli vodiči vyžadujú od pomalších, aby dodržiavali predpisy a uhli sa im, treba aj od rýchlych žiadať jazdu podľa predpisov.

Štefan: "Chcel by som vedieť, čo sa rozumie pod pojmom 'rýchlejšie vozidlo', keď je v obci povolená rýchlosť 80 km/h a vo vnútornom pruhu sa domáhajú niektorí vodiči, aby im bola rýchla jazda umožnená, aj keď prekročí povolenú rýchlosť. Pokuta od polície nie je riešením, pravidlo dáva len možnosť arogantným vodičom. Domnievam sa, že sa do zákona dostalo nedopatrením."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V zákone o cestnej premávke sa píše: "Vodič nesmie prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky."

Netreba zabúdať ani na toto pravidlo: Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť; to neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie."

Pomalší vodiči by teda nemali brániť rýchlejšie idúcemu vozidlu. Nie je podstatné, akou rýchlosťou ide.

Rýchlejší nemusí porušovať predpisy

Je zvláštne, ak sa rýchlejšej jazdy domáha vozidlo, ktoré už prekročilo povolenú rýchlosť. Podľa predpisov sa však rýchlostnými limitmi nemusia radiť vodiči vozidiel ministerstva vnútra, polície, vojska, SIS a ďalších, ktoré určuje zákon. Bez ohľadu na to, ako rýchlo by šli, nemusia ani použiť maják.

Ak sedíte v pomalšom vozidle, nezaoberajte sa tým, či niekto okolo vás porušuje predpisy. Dôležité je, aby ste ich neporušovali vy.

To isté však platí aj pre rýchlych vodičov. Na cestách to často vyzerá tak, akoby jazdili iba neoznačené vozidlá polície či ministerstva vnútra alebo armády.

Pomalší sa nemusí uhnúť vždy

Ak má pomalšie vozidlo možnosť uhnúť do pravého pruhu a neurobí tak, keď sa k nemu blíži rýchlejšie vozidlo, vodič pomalšieho vozidla poruší predpisy.

Predstavte si však, že sedíte v aute, ktoré ide 50-kou v obci v ľavom pruhu a v pravom je súvislá kolóna vozidiel, medzi ktoré sa nedá zaradiť, lebo medzi nimi nie je dostatočná vzdialenosť. Aby vodič splnil podmienku, že má uvoľniť ľavý pruh, musel by buď pribrzdiť alebo zrýchliť. Ak by brzdil, porušil by predpisy o plynulosti cestnej premávky. Ak by zrýchlil, porušil by predpisy o povolených rýchlostiach.

Nikto vás nesmie nútiť porušovať predpisy. Preto ani žiadne pravidlo neporušíte, ak pôvodne rýchlejšie vozidlo za vami musí spomaliť na vašu rýchlosť.

Rýchlejšie vozidlo nie je rýchlejším stále. Stačí, aby jeho rýchlosť klesla na úroveň rýchlosti vozidla pred ním a už sa na pomalšie vozidlo spomínaná povinnosť uhnúť nevzťahuje.

Pravidlo má význam, ak sa nezneužíva

Ustanovenie zákona, ktoré spomína rýchlejšie vozidlá, má opodstatnenie, najmä v súvislosti s vozidlami, ktoré sa potrebujú z objektívnych príčin dostať čo najskôr do cieľa - napríklad policajní vyšetrovatelia, ktorí nesedia v aute s majákom.

Spomínané dopravné pravidlá nevznikli preto, aby sa piráti ciest mohli domáhať voľnej cesty.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 11 017
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 490
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 788
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 479
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 241
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 138
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 994
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 677
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 525
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 285

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.