Predaj nafty dosahuje rekordy, záujem o benzíny klesá

Minulý rok sa na Slovensku predalo najmenej benzínov od roku 2006. Nafta sa, naopak, ešte nikdy tak dobre nepredávala, ako v roku 2011. A to aj napriek výraznému rastu jej cien v minulom roku.

Vyplýva to z údajov Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO), ktorá združuje najväčšie siete čerpacích staníc na Slovensku.

Najväčší prepad v predajnosti benzínov spôsobil menší záujem o najpredávanejší benzín 95 Natural. Predalo sa ho približne o 70 tisíc litrov denne v priemere menej ako v roku 2010.

Príčinou je pravdepodobne rast cien benzínov na rekordné hodnoty. Minulý rok prekonala hodnota benzínov dlhodobé historické rekordy a väčšinu roka sa pohybovala v ich blízkosti.

Mnohí vodiči tak pri výmene auta prechádzajú z benzínového pohonu na naftový. Pri natankovaní plnej nádrže ušetril vodič pri nafte aj viac ako 5 eur v porovnaní s tými, ktorí tankujú benzín. Zároveň, naftové motory sú úspornejšie než benzínové.

Rok Benzíny (mil. litrov) Nafta (mil. litrov) Všetky PHM
(mil. litrov)
2006 673 664 1 360
2007 655 715 1 391
2008 710 812 1 545
2009 653 746 1 422
2010 648 914 1 587
2011 602 929 1 557

Svoj vplyv má aj rast predaja LPG, ktorý je alternatívnym palivom pre vozidlá jazdiace na benzín. Predaj LPG stúpol na historický rekord. V roku 2011 sa ho denne predalo v priemere 71 tisíc litrov, čo je 2 tisíc viac ako v roku 2010 (predchádzajúci rekord). Pre úplnosť ale treba dodať, že benzínov sa na Slovensku predá 26-krát viac ako LPG.

Palivová turistika nezohráva pri poklese predaja benzínov v podstate žiadnu úlohu. Podobne, ako na Slovensku, aj v okolitých štátoch rástli ceny pohonných látok.

Aj keď sa v okrajových častiach našej krajiny nachádzajú motoristi, ktorí vyhľadávajú lacnejšie pohonné látky v cudzine, nie je ich toľko, aby to výraznejšie ovplyvnilo predajnosť benzínov či nafty na Slovensku.

graf04.jpg

Minulý rok sa predalo najviac nafty v histórii Slovenska. Rast predaja je spôsobený udržaním tankovania tranzitnej (kamiónovej) dopravy na Slovensku, priemyselnou aktivitou na Slovensku a prírastkom osobných áut jazdiacich na naftu.

Rast predaja nafty je ukážkou toho, že aj napriek vysokým cenám pohonných látok, ich hodnota nedosahuje úrovne, pri ktorých by vodiči začali uvažovať o iných alternatívach. Predaj rástol k rekordným hodnotám aj tomu, že ceny nafty dosahovali niekoľkoročné rekordy.

Kombinácia množstva predaných palív a ich cien spôsobuje aj rekordné tržby z predaja pohonných látok. Z tohto hľadiska nemôžu byť nespokojní ani predajcovia pohonných látok a ani štát.

Aj napriek tomu, že sa benzínu 95 Natural predalo najmenej od roku 2006, tržby sú najvyššie. Podľa našich prepočtov (využijúc priemerné ceny pohonných látok z našich zdrojov) zinkasovali predajcovia o takmer 40 miliónov eur viac ako v rekordnom roku 2008 a o 80 miliónov eur viac ako v minulom roku.

Štát tak na najpredávanejšou benzíne zarobil v roku 2011 približne 435 miliónov eur, čo je mierne menej ako v roku 2008. Zároveň to tvorí cca 53 % z tržieb za 95 Natural.

Rekordné príjmy zabezpečila aj nafta - o 160 miliónov eur viac ako v rekordnom roku 2008. Aj napriek výraznému zníženiu spotrebnej dane v roku 2010 získal štát v minulom roku o 15 miliónov eur viac ako v roku 2008.

graf05.jpg

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 549
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 927
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 527
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 4 072
  5. Kam do tepla v januári? 2 500
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 389
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 359
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 182
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 321
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 088

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin si za prezidenta trúfa, no k petícii sa nehlási

Občiansky kandidát na prezidenta potrebuje 15-tisíc podpisov. Bývalý šéf Najvyššieho súdu hovorí, že masovejšia podpora by ho do volieb posmelila.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

KOMENTÁRE

Od mačiatok k ohrozeniu demokracie. Ňuňuňu

Sociálne siete už nie sú miestom, kde sa stretávajú priatelia.

Neprehliadnite tiež

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.

V Európe sa vlani predalo vyše 15 miliónov áut, prvýkrát za desať rokov

Predaje rástli v Taliansku a Španielsku, Británia prepadla.

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.