Prvá jazda: Hyundai i30 chce byť Focus aj Golf

Snahu dobehnúť najlepšie autá v triede vidieť z každého detailu. Nový benzínový motor v kombinácii s kvalitným radením a podvozkom zaujal. Diesel s automatom sklamal.

Dizajn vychádza z divokých tvarov prírody, ktoré sa môžu rýchlo opozerať ale teraz idú na módnej vlne. Našťastie i30 vie zaujať jazdnými vlastnosťami a priestorom.(Zdroj: Hyundai)

SEVILLA. Vyše 400 000 predaných kusov prvej generácie modelu i30 dalo automobilke odvahu už po piatich rokoch urobiť druhú a veľmi ambicióznu generáciu. Zmena prišla pomerne skoro, veď oproti 115 000 kusom predaných v roku 2010 poklesol predaj v minulom roku tesne pod stotisíc kusov.

Hyundai posmelený šiestym miestom predaja medzi kompaktnými autami v Európe prestaval svoj najpredávanejší model na starom kontinente podľa veľkých vzorov. Interiérom má vraj dobehnúť Golf a podvozkom Focus.

My sme absolvovali prvé kilometre s cieľom zistiť, aký je výsledok. Dizajnom kopíruje nové línie značky inšpirované prírodou. Koeficient odporu vzduchu 0,30 nevyzerá zle, ale predsa počuť pri dverách vírenie vzduchu viac než v Golfe.

Cez zväčšené čelné sklo a klasické, nie trojuholníkové ukončenie stĺpikov výhľad určite prekonáva dnešnú Astru. Zvonku Hyundai i30 zaujme, len či tie vlnky po čase nevyprchajú. Pred tvarom a vyhotovením najväčších sedemnásťpalcových diskov kolies klobúk dole. Sú krásne a bol by hriech obiť ich o obrubník.

Pribudlo, čo nebolo

Nezdarom pri parkovaní má pomôcť cúvacia kamera a veľké, elektricky sklopné spätné zrkadlá. V čelnej maske plnej svetiel sme našli to, čo predtým nikdy nie: xenónové svetlá s natáčaním do zákrut. Samozrejmosťou sú LED denné svetlá a teraz už aj elektronická parkovacia brzda.

Jej automatické odisťovanie pri pohnutí funguje precízne. Multifunkčný volant s hrubším a masívnejším vencom obohatilo nové tlačidlo na zmenu charakteristiky posilňovača riadenia.

klucka.jpg
Bezkľúčový vstup aj štartovanie tiež pribudlo vo výbave. S ovládačom vo vrecku nestačí len položiť ruku na kľučku, ale treba odomknúť čiernym tlačidlom.

Môžete si vybrať z režimov normal, comfort a sport. Rozdiely sú minimálne, ale v komfortnom režime ide volant až nepríjemne ľahko. Prístrojový panel vyniká kvalitou spracovania a tiež materiálmi. Vidieť, ktoré auto mu bolo vzorom. Stačí vyskúšať výškové nastavovanie volantu alebo chod niektorých prvkov a pokrok pocítite. Škoda, že vzor z Golfu si nezobrali v jednoduchosti.

Panel je príliš pestrý so škaredým modrým podsvietením. Celkovo v displejoch sa na prvý pohľad ťažšie orientuje. Objavili sme ešte drobné zaváhania v pohotovosti zobrazovania navigácie. Z každého detailu vrátane hliníkových pedálov v štýle GTI je cítiť veľký vzor Golfu.

kamera.jpg
Vysúvanie kamery vraj dobre funguje v tuhých mrazoch. Hlavné je, že objektív takto ostáva čistý.

Nastupovanie na predné sedadlá, odkladacie priestory a ich využiteľnosť, to všetko si zaslúži kladné hodnotenie. Napokon negatíva na novom aute hľadať len veľmi ťažko. Jedine cez zatvorené dvere počujete viac z diania vonku než v Golfe.

Berú dobré veci

Hyundai má talent kopírovať dobré veci od popredných značiek, avšak tiež rozvahu neprebrať nepraktické riešenia. Po vzore luxusnejších výbav Volkswagenu ukryli v i30 cúvaciu kameru pod vyklápacie logo značky. Kamera ostane vždy čistá a vyklápanie má fungovať do -35 stupňov Celzia.

Konštruktéri však od konkurentov neprebrali otváranie kufra pomocou výklopného loga, lebo to špiní ruku. Radšej urobili dobre skrytý mikrospínač na tradičnom mieste.

strecha.JPG
Po vzore konkurentov pribudla panoramatická strecha za príplatok s vysúvateľným prvým dielom. Aj slnečné clony pod sú ovládané elektricky.

Piate dvere sa vyklápajú pomerne vysoko a žiaľ pomerne vysoká je aj nakladacia hrana batožinového priestoru s objemom 378 litrov. Najsilnejšou stránkou kufra je šírka s vybraniami pri vnútorných blatníkoch. Automobilka venovala veľkú pozornosť detailom, vrátane krytu kufra. Plató má precízne urobené pánty, na ktorých obyčajne výrobcovia šetria.

Padnú do jednej roviny

Zadné operadlá sa sklápajú do jednej roviny s dnom kufra. Dokonca spodky sedákov sú čalúnené a po vyklopení z nich netrčí molitan ako u konkurentov. Tiež zadná časť operadiel je potiahnutá plastom. Celkový objem po sklopení zadných a asymetricky delených operadiel vzrastie na 1316 litrov.

zrkadlo.jpg
Spätným zrkadlám pribudli integrované smerovky a automatické sklápanie.

Po stránke úžitku zadnej partie je Hyundai jeden z najlepších vo svojej triede a to isté platí o sedení na zadných sedadlách. Ak si vodič nedá sedadlo do úplne najnižšej polohy, vmestia sa pod sedadlo chodidlá. No i tak je vzadu veľa miesta na nohy, ramená aj hlavu.

Pramení to z pomerne dlhého rázvoru 2650 mm, čo je o sedem centimetrov viac než má Golf. K ešte pohodlnejšiemu sedeniu by sa hodili vyššie operadlá. Chrbát predných sedadiel je z umývateľného plastu odolný okopaniu od detí.

Dieselu automat nesadol

Z celkovo šiestich motorizácií sme vyskúšali najnovšie motory s objemom 1,6 litra. Nový diesel 1,6 CRDi VGT má na papieri výkon až 94 kW. V praxi sa nám zdal slabší a vo vyšších otáčkach hlučný. Nesadla mu ani šesťstupňová prevodovka.

Zbytočne podraďovala a držala motor v otáčkach, pritom motor má krútiaci moment 260 Nm. Oveľa lepší dojem urobil benzínový motor 1,6 GDI z novej kolekcie motorov Gamma. V praxi cítiť jeho 135 koní a hlavne vie uspokojiť v oboch režimoch.

svetlo.jpg
Svetelná výbava už obsahuje aj xenónové svetlá s natáčaním, ktoré predchodca vo výbave nemal. Denné svietenie majú na starosti LED v nárazníku.

Nízke otáčky v meste mu neprekážajú a nad 3500 sa veľmi ľahko vytáča. Na dobrých pocitoch z tejto verzie sa podpísalo presné a ľahké radenie. Tu nikto nevyvráti inšpiráciu Volkswagenom Golf.

Mechanika postúpila napred

Okrem citeľného nárastu kvality interiéru vidieť snahu o dobehnutie veľkých rivalov v naladení mechaniky a podvozka. Hyundai si dal záležať na nastavení pruženia, na komforte a odhlučnení. Dlhý rázvor dáva autu v tiahlych zákrutách veľmi pokojné správanie a páčil sa nám komfort na dlaždiciach v meste.

Za volantom nového auta má vodič taký pocit, akoby šoféroval nemecký kompakt. Napokon i30 vyvíjali pre Európu a v Európe. Ak prvá generácia modelu i30 bola šiestym najpredávanejším autom triedy v Európe, druhá generácia má šancu ísť vyššie a tým ako jazdí patrí do prvej päťky určite.
Cestu redaktora hradila spoločnosť Hyundai

Hyundai i30 základné údaje

verzia 1,4 CRDi 1,6 CRDi 1,6CRDi 1,4 MPI 1,6 MPI 1,6 GDI
palivo nafta nafta nafta benzín benzín benzín
prevodovka man. man.(aut.) man.(aut.) man. man.(aut.) man.(aut.)
počet stupňov 6 6(6) 6(6) 6 6(6) 6(6)
výkon (kW(k)) 66(90) 81(110) 94 (128) 73,2 (100) 88 (120) 99(135)
pri otáčkach (ot./min.) 4000 4000 4000 5500 6300 6300
krútiaci moment (Nm) 220 260 260 137 156 164
pri otáčkach (ot./min.) 1500-2750 1900-2750 1900-2750 4200 4850 4850
zrýchlenie 0-100km/h(s) 13,5 11,5(12,3) 10,9(11,7) 13,2 10,9(11,9) 9,9 (11,0)
priemerná spotreba (l/100km) 4,1 4,1 (5,5) 4,1(5,5) 6,0 6,3 (6,8) 5,7 (6,7)
pohotovostná hmotnosť (kg) 1355 1385 1385 1260 1262 1300

Hyundai i30 – rozmery, objemy

rázvor náprav (mm) 2650
dĺžka (mm) 4300
šírka (mm) 1780
výška (mm) 1470
objem kufra základný (l) 378
objem kufra po sklopení sedadiel(l) 1316

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 13 589
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 662
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 193
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 507
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 840
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 537
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 345
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 197
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 769
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 740

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

EKONOMIKA

Analytici ukázali, v akom stave je naozaj výstavba diaľnic

Štát chce D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Pozrite si mapu.

REPORTÁŽ

Prežil pochod púšťou, aby si zaraftoval v Líbyi

Zostať doma, sa stáva luxusom.

Neprehliadnite tiež

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.