Prvá jazda: Hyundai i30 chce byť Focus aj Golf

Snahu dobehnúť najlepšie autá v triede vidieť z každého detailu. Nový benzínový motor v kombinácii s kvalitným radením a podvozkom zaujal. Diesel s automatom sklamal.

Dizajn vychádza z divokých tvarov prírody, ktoré sa môžu rýchlo opozerať ale teraz idú na módnej vlne. Našťastie i30 vie zaujať jazdnými vlastnosťami a priestorom.(Zdroj: Hyundai)

SEVILLA. Vyše 400 000 predaných kusov prvej generácie modelu i30 dalo automobilke odvahu už po piatich rokoch urobiť druhú a veľmi ambicióznu generáciu. Zmena prišla pomerne skoro, veď oproti 115 000 kusom predaných v roku 2010 poklesol predaj v minulom roku tesne pod stotisíc kusov.

Hyundai posmelený šiestym miestom predaja medzi kompaktnými autami v Európe prestaval svoj najpredávanejší model na starom kontinente podľa veľkých vzorov. Interiérom má vraj dobehnúť Golf a podvozkom Focus.

My sme absolvovali prvé kilometre s cieľom zistiť, aký je výsledok. Dizajnom kopíruje nové línie značky inšpirované prírodou. Koeficient odporu vzduchu 0,30 nevyzerá zle, ale predsa počuť pri dverách vírenie vzduchu viac než v Golfe.

Cez zväčšené čelné sklo a klasické, nie trojuholníkové ukončenie stĺpikov výhľad určite prekonáva dnešnú Astru. Zvonku Hyundai i30 zaujme, len či tie vlnky po čase nevyprchajú. Pred tvarom a vyhotovením najväčších sedemnásťpalcových diskov kolies klobúk dole. Sú krásne a bol by hriech obiť ich o obrubník.

Pribudlo, čo nebolo

Nezdarom pri parkovaní má pomôcť cúvacia kamera a veľké, elektricky sklopné spätné zrkadlá. V čelnej maske plnej svetiel sme našli to, čo predtým nikdy nie: xenónové svetlá s natáčaním do zákrut. Samozrejmosťou sú LED denné svetlá a teraz už aj elektronická parkovacia brzda.

Jej automatické odisťovanie pri pohnutí funguje precízne. Multifunkčný volant s hrubším a masívnejším vencom obohatilo nové tlačidlo na zmenu charakteristiky posilňovača riadenia.

klucka.jpg
Bezkľúčový vstup aj štartovanie tiež pribudlo vo výbave. S ovládačom vo vrecku nestačí len položiť ruku na kľučku, ale treba odomknúť čiernym tlačidlom.

Môžete si vybrať z režimov normal, comfort a sport. Rozdiely sú minimálne, ale v komfortnom režime ide volant až nepríjemne ľahko. Prístrojový panel vyniká kvalitou spracovania a tiež materiálmi. Vidieť, ktoré auto mu bolo vzorom. Stačí vyskúšať výškové nastavovanie volantu alebo chod niektorých prvkov a pokrok pocítite. Škoda, že vzor z Golfu si nezobrali v jednoduchosti.

Panel je príliš pestrý so škaredým modrým podsvietením. Celkovo v displejoch sa na prvý pohľad ťažšie orientuje. Objavili sme ešte drobné zaváhania v pohotovosti zobrazovania navigácie. Z každého detailu vrátane hliníkových pedálov v štýle GTI je cítiť veľký vzor Golfu.

kamera.jpg
Vysúvanie kamery vraj dobre funguje v tuhých mrazoch. Hlavné je, že objektív takto ostáva čistý.

Nastupovanie na predné sedadlá, odkladacie priestory a ich využiteľnosť, to všetko si zaslúži kladné hodnotenie. Napokon negatíva na novom aute hľadať len veľmi ťažko. Jedine cez zatvorené dvere počujete viac z diania vonku než v Golfe.

Berú dobré veci

Hyundai má talent kopírovať dobré veci od popredných značiek, avšak tiež rozvahu neprebrať nepraktické riešenia. Po vzore luxusnejších výbav Volkswagenu ukryli v i30 cúvaciu kameru pod vyklápacie logo značky. Kamera ostane vždy čistá a vyklápanie má fungovať do -35 stupňov Celzia.

Konštruktéri však od konkurentov neprebrali otváranie kufra pomocou výklopného loga, lebo to špiní ruku. Radšej urobili dobre skrytý mikrospínač na tradičnom mieste.

strecha.JPG
Po vzore konkurentov pribudla panoramatická strecha za príplatok s vysúvateľným prvým dielom. Aj slnečné clony pod sú ovládané elektricky.

Piate dvere sa vyklápajú pomerne vysoko a žiaľ pomerne vysoká je aj nakladacia hrana batožinového priestoru s objemom 378 litrov. Najsilnejšou stránkou kufra je šírka s vybraniami pri vnútorných blatníkoch. Automobilka venovala veľkú pozornosť detailom, vrátane krytu kufra. Plató má precízne urobené pánty, na ktorých obyčajne výrobcovia šetria.

Padnú do jednej roviny

Zadné operadlá sa sklápajú do jednej roviny s dnom kufra. Dokonca spodky sedákov sú čalúnené a po vyklopení z nich netrčí molitan ako u konkurentov. Tiež zadná časť operadiel je potiahnutá plastom. Celkový objem po sklopení zadných a asymetricky delených operadiel vzrastie na 1316 litrov.

zrkadlo.jpg
Spätným zrkadlám pribudli integrované smerovky a automatické sklápanie.

Po stránke úžitku zadnej partie je Hyundai jeden z najlepších vo svojej triede a to isté platí o sedení na zadných sedadlách. Ak si vodič nedá sedadlo do úplne najnižšej polohy, vmestia sa pod sedadlo chodidlá. No i tak je vzadu veľa miesta na nohy, ramená aj hlavu.

Pramení to z pomerne dlhého rázvoru 2650 mm, čo je o sedem centimetrov viac než má Golf. K ešte pohodlnejšiemu sedeniu by sa hodili vyššie operadlá. Chrbát predných sedadiel je z umývateľného plastu odolný okopaniu od detí.

Dieselu automat nesadol

Z celkovo šiestich motorizácií sme vyskúšali najnovšie motory s objemom 1,6 litra. Nový diesel 1,6 CRDi VGT má na papieri výkon až 94 kW. V praxi sa nám zdal slabší a vo vyšších otáčkach hlučný. Nesadla mu ani šesťstupňová prevodovka.

Zbytočne podraďovala a držala motor v otáčkach, pritom motor má krútiaci moment 260 Nm. Oveľa lepší dojem urobil benzínový motor 1,6 GDI z novej kolekcie motorov Gamma. V praxi cítiť jeho 135 koní a hlavne vie uspokojiť v oboch režimoch.

svetlo.jpg
Svetelná výbava už obsahuje aj xenónové svetlá s natáčaním, ktoré predchodca vo výbave nemal. Denné svietenie majú na starosti LED v nárazníku.

Nízke otáčky v meste mu neprekážajú a nad 3500 sa veľmi ľahko vytáča. Na dobrých pocitoch z tejto verzie sa podpísalo presné a ľahké radenie. Tu nikto nevyvráti inšpiráciu Volkswagenom Golf.

Mechanika postúpila napred

Okrem citeľného nárastu kvality interiéru vidieť snahu o dobehnutie veľkých rivalov v naladení mechaniky a podvozka. Hyundai si dal záležať na nastavení pruženia, na komforte a odhlučnení. Dlhý rázvor dáva autu v tiahlych zákrutách veľmi pokojné správanie a páčil sa nám komfort na dlaždiciach v meste.

Za volantom nového auta má vodič taký pocit, akoby šoféroval nemecký kompakt. Napokon i30 vyvíjali pre Európu a v Európe. Ak prvá generácia modelu i30 bola šiestym najpredávanejším autom triedy v Európe, druhá generácia má šancu ísť vyššie a tým ako jazdí patrí do prvej päťky určite.
Cestu redaktora hradila spoločnosť Hyundai

Hyundai i30 základné údaje

verzia 1,4 CRDi 1,6 CRDi 1,6CRDi 1,4 MPI 1,6 MPI 1,6 GDI
palivo nafta nafta nafta benzín benzín benzín
prevodovka man. man.(aut.) man.(aut.) man. man.(aut.) man.(aut.)
počet stupňov 6 6(6) 6(6) 6 6(6) 6(6)
výkon (kW(k)) 66(90) 81(110) 94 (128) 73,2 (100) 88 (120) 99(135)
pri otáčkach (ot./min.) 4000 4000 4000 5500 6300 6300
krútiaci moment (Nm) 220 260 260 137 156 164
pri otáčkach (ot./min.) 1500-2750 1900-2750 1900-2750 4200 4850 4850
zrýchlenie 0-100km/h(s) 13,5 11,5(12,3) 10,9(11,7) 13,2 10,9(11,9) 9,9 (11,0)
priemerná spotreba (l/100km) 4,1 4,1 (5,5) 4,1(5,5) 6,0 6,3 (6,8) 5,7 (6,7)
pohotovostná hmotnosť (kg) 1355 1385 1385 1260 1262 1300

Hyundai i30 – rozmery, objemy

rázvor náprav (mm) 2650
dĺžka (mm) 4300
šírka (mm) 1780
výška (mm) 1470
objem kufra základný (l) 378
objem kufra po sklopení sedadiel(l) 1316

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 459
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 179
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 178
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 11 667
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 272
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 854
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 930
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 595
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 748
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 339

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Na Krym nejdú nič zisťovať. Odpoveď si nesú v kufri

Marček a spol. sa idú podpísať pod Putinovu verziu udalostí.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.